تصورات مختلفی در مورد تگ ها وجود دارد که برخی از آنها صحیح است و برخی غلط. در واقع عده ای برچسب گذاری را مفید دانسته و برخی معتقدند که باید در استفاده از آنها احتیاط کرد. اگر شما هم برای استفاده از برچسب ها شک دارید با ما در این مقاله همراه باشید، تا با تگ ها آشنا شده، سپس نحوه برچسب گذاری در سئو را بررسی کرده و در آخر نکات مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم.

برچسب در سایت چیست؟

زمانی که به یک صفحه از سایت وارد می شوید، ممکن است متوجه کلماتی مرتبط با آن موضوع در کناره یا پایین آن شده باشید. این عبارات قابل کلیک بوده و اگر آنرا انتخاب کنید، به محتواهایی مشابه صفحه ای که در آن هستید، می رسید.

برچسب خاصیتی مانند دسته بندی دارد؛ یعنی محتواهای مرتبط سایت را در یک گروه قرار می دهد. با این تفاوت که دسته بندی برای موضوعات کلی و اصلی کاربرد دارد در صورتی که برچسب گذاری بیشتر محتواهای فرعی را شامل می شود. در واقع برای تعریف زیر مجموعه و گروه بندی های فرعی، از برچسب گذاری استفاده می شود. شاید در ابتدای راه اندازی سایت، به تگ ها نیاز چندانی نداشته باشید؛ اما هر چه ساختار سایت تان گسترش پیدا کند، برچسب گذاری در سئو نیز اهمیت خود را بیشتر نمایان می کند.

حال بیایید با یک مثال صحبت های بالا را ساده تر کنیم. تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی کفش دارید و دسته بندی آن را بر اساس مدل ها قرار داده اید. بدین معنا که کفش های کتونی، کفش های مجلسی، صندل ها و… هر کدام یک دسته بندی خاص دارند. در اینجا می توانید در قسمت تگ انواع برند را مانند: نایک، آدیداس و… ذکر نمایید، تا کاربران دسترسی راحت تری به محصولات مختلف سایت تان داشته باشند.

برچسب گذاری در سئو

با اضافه شدن تگ به یک صفحه، آن صفحه به بایگانی برچسب افزوده می شود. در این صورت اگر کاربر بر روی برچسب مورد نظر کلیک کند، می تواند به تمامی صفحات مرتبط در آن زمینه دسترسی پیدا کند. این کار باعث می شود مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحه بیشتر شده و این امر تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت می گذارد. علاوه بر آن آمار بازدید سایت نیز افزایش پیدا خواهد کرد، که خود نیز یک فاکتور مهم در رتبه بندی صفحات سایت است. دیگر فایده ی برچسب گذاری در سئو این است که با افزوده شدن تگ، گوگل تمامی صفحات موجود در بایگانی آنرا ایندکس کرده و بهتر درک می کند.

نحوه برچسب گذاری مناسب در سئو

برچسب گذاری در سئو نیز همانند دیگر معیارهای بهینه سازی سایت یک سری قوانین و اصول خاص را شامل می شود، که می خواهیم در ادامه به آنها بپردازیم.

برچسب گذاری در سئو

 

صفحات مرتبط با تگ را پیدا کنید

محتواهایی که در سایت تان بارگذاری می کنید باید از لحاظ موضوعی با یکدیگر مرتبط باشد؛ چراکه تنها زمانی که موضوع کلی صفحات تان مشابه باشد؛ می توانید یک سایت منسجم داشته باشید. برای مثال تصور کنید یک وب سایت آموزش آشپزی را مدیریت می کنید. اگر در این سایت صفحه ای با عنوان “طرز تهیه کیک لیمو” منتشر کنید، این موضوع با آموزش های کیک پزی مربوط است، بنابراین “کیک ها” یک تگ ارزشمند برای این صفحه است.

از برچسب های پر بازدید استفاده نمایید

یکی از نکات مهمی که برای برچسب گذاری در سئو می تواند کاربردی باشد، ارزیابی صفحات و تگ های سایت است. با این کار از برچسب های پرطرفدار سایت آگاه شده و می توانید محتواهای بیشتری بریا آن تولید کرده تا ترافیک سایت تان در صفحات بیشتری افزایش پیدا کند.

در ایجاد برچسب های جدید احتیاط کنید

در برخی اوقات ممکن است برای ایجاد یک برچسب یا دسته بندی جدید وسوسه شوید؛ اما اگر می دانید که قرار نیست محتواهای زیادی در آن بایگانی کنید، بهتر است این کار را انجام ندهید. چراکه در پلتفرم های محتوا محور مانند وردپرس، با ایجاد هر دسته بندی یا برچسب جدید، یک URL جدید نیز ایجاد می شود.

در این صورت اگر تنها یک محتوا را با آن تگ، برچسب گذاری کنید، صفحه ای ساخته اید که تنها یک محتوا را شامل می شود. این URL ها از لحاظ سئویی بسیار ضعیف بوده و ممکن است تاثیر بدی از برچسب گذاری در سئو داشته باشد. در واقع گوگل، وجود تعداد صفحات زیاد بدون استفاده در سایت را به عنوان نشانه ای از بی ارزشی سایت شما در نظر گرفته و در رتبه بندی سایت تان تاثیر می دهد.

برای هر برچسب، محتوایی مفید و یونیک تولید کنید

یکی از مهم ترین نکات برچسب گذاری در سئو، استفاده از تگ های پرطرفدار و جذاب در سایت است، که می تواند بازدید کنندگان بیشتری را به سایت بیاورند. برای رسیدن به این هدف باید ابتدا این تگ ها را شناسایی کرده و سپس برای هر کدام محتوایی منحصر بفرد تولید کنید. در واقع شما باید به صفحه لندینگ هر برچسب کلمات کلیدی و توضیحات کاربردی درباره محتواهای آن اضافه نمایید. در ادامه از اینکه URL هر برچسب تگ تایتل، متا دیسکریپشن و عنوان اصلی مختص به خود را دارد، اطمینان حاصل کنید.

به طور کلی شما باید تمام اقداماتی که برای سئو داخلی صفحات سایت تان انجام می دهید، را برای این صفحات نیز در نظر بگیرید. تنها در این صورت است که برچسب های تان برای موتورهای جستجو باارزش واقع شده و رتبه بندی سایت تان ارتقا می یابد.

برچسب های کوتاه و مفید ایجاد کنید

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج برچسب گذاری سئو، که اغلب متخصصان سئو به آن بی توجهی می کنند، ایجاد برچسب های طولانی می باشد. حتی گاهی پیش می آید که این برچسب ها به قدری تک بعدی هستند، که برای دیگر مقالات سایت کاربردی نیستند.

توصیه می شود از برچسب هایی که نهایتا از ترکیب دو یا سه کلمه هستند استفاده کرده و انتخاب آنرا بر اساس استراتژی محتوایی تان، انجام دهید.

برچسب گذاری در سئو به صورت نادرست چه عواقبی دارد؟

هر چیز خوبی یک روی منفی نیز دارد؛ که برچسب گذاری هم از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که اشاره کردیم تگ گذاری اصولی و صحیح تاثیرات خوبی در سئو دارد؛ اما اگر به صورت اصولی صورت نگیرد روی منفی آن نمایان شده و تاثیر بدی بر سئو سایت می گذارد. این آثار مخرب را در ادامه بررسی می کنیم.

ایجاد محتوای تکراری

اشتباهی که برخی از سئوکاران از آن بی خبرند، انتخاب چند برچسب مختلف برای یک محتوای یکسان است. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که در وب سایت محتوایی تولید کرده و دو برچسب “سئو داخلی” و “فاکتورهای سئو داخلی” را روی آن زده اید. در این صورت هر دوی این برچسب ها محتوایی یکسان را نمایش می دهند و این گونه به نظر می رسد که شما در سایت خود محتوای تکراری دارید. به یاد داشته باشید که محتوای تکراری اصلا برای سئو سایت تان خوب نیست بهتر است هرگز این کار را انجام ندهید.

Cannibalization

عبارت cannibalization زمانی به کار می رود که دو صفحه متفاوت از سایت با محتوایی جداگانه، به ازای یک کلمه کلیدی یکسان در صفحه نتایج نمایش داده شوند. این اتفاق در واقع بر اثر برچسب گذاری اشتباه و غیر اصولی رخ می دهد. در این صورت گوگل گیج شده و نمی داند کدام محتوا اصلی است و کدام محتوا فرعی است و حتی ممکن است محتوای فرعی را در رتبه بالاتری به نمایش بگذارد. این اتفاق اصلا به نفع وب مستر نیست.

ایجاد صفحات زامبی یا بی ارزش

در بالا نیز اشاره کردیم که اگر صفحه ای که برای برچسب ایجاد می شود؛ تنها یک یا دو محتوا را شامل شود، آن صفحه بی ارزش است و اصطلاحا به آن، صفحات زامبی گفته می شود. در واقع اگر کاربر بر روی برچسب کلیک کند و محتوای کمی را در آن مشاهده کند، ناامید شده و نه تنها ارزشی برای سایت دارد، بلکه اینگونه برچسب گذاری در سئو تاثیر بدی هم می گذارد.

تفاوت برچسب ها با دسته بندی ها

سخن آخر

برچسب گذاری در سئو تکنیکال سایت نقش مهمی دارد و اگر به صورت اصولی و خوب صورت گیرد، می تواند محتواهای سایت را به هم مرتبط کرده و باعث افزایش ماندگاری کاربران در سایت شود. نتیجه این کار به رشد و ارتقای محتوا و سایت خودتان منجر می شود.

منبع: searchenginejournal