هدف شما از طراحی سایت و تولید محتوا در آن چیست؟ آیا همانند بسیاری از وب مستران و فعالان این حوزه به دنبال جذب مخاطب برای خدمات و محصولات خود هستید؟ آیا می خواهید کسب و کار خود را در فضای مجازی توسعه دهید؟ و یا  قصد در آمد زایی از طریق بازدید سایت را دارید؟ و دیگر مواردی از این قبیل.

هدف تان هر چه که باشد احقاق آن در گرو رضایت کاربران از سایت شما است. پس می توان گفت هر عاملی که به بهبود تجربه کاربری سایت منجر شود شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند و تصاویر یکی از این عوامل تاثیر گذار بر روی رضایت کاربران است. ما در این مقاله به بررسی تاثیر تصاویر بر سئو سایت و نکاتی در این مورد پرداخته ایم.

تاثیر تصاویر بر بهبود تجربه کاربری

هنگامی که کاربر برای اولین بار وارد یک صفحه می شود، در ابتدا صفحه را تا پایین اسکرول کرده و عکس ها و عناوین اصلی را با نگاهی کوتاه و گذرا اسکن می کند؛ اگر این عناصر به قدر کافی برای او جذاب باشد، او را به بازگشت به اول صفحه و مطالعه دقیق تر محتوای متنی تحریک می کنند.

در واقع می توان گفت از مهم ترین ابزار های متقاعد کننده مخاطب، برای ماندن در صفحات، تصاویر هستند و شما با انتخابی صحیح و هوشمندانه تصاویر می توانید به تجربه کاربری سایت خود بیفزایید. البته این امر فقط در صورتی صادق است که از تصاویر ارزشمندی که از ارتباط مفهومی با موضوع صفحه برخوردار و انتقال دهنده پیام به کاربران باشند، استفاده کنیم. در غیر این صورت نه تنها موفق به جلب رضایت کاربران نمی شود، بلکه می تواند نتیجه معکوس دهد.

تاثیر تصاویر بر سئو

تاثیر تصاویر بر سئو سایت چگونه است؟

این که سوال “تصاویر چگونه بر سئو تاثیر می گذارند” برای شما وجود داشته باشد دور از ذهن نیست و ما در ادامه به بررسی و پاسخ به آن پرداخته ایم:

از طریق لینک دادن به منبع تصویر می توان بک لینک گرفت

پتانسیلی که تصاویر برای اشتراک گذاری دارند به نسبت بیش تر از محتوای متنی است. در صورتی که تصاویر مورد استفاده در صفحات از کیفیت و تاثیر گذاری بالایی برخوردار باشند، شانس بالایی برای قرار گیری در محتوای دیگر سایت ها دارند. وب مستر هایی که رفتار حرفه ای دارند، هنگام استفاده از این تصاویر به منبع آن ها لینک می دهند. دریافت بک لینک یکی از مهم ترین تاثیر تصاویر بر سئو وب سایت شما است که عکس ها برای شما به همراه دارند.

بک لینک به دست آمده با این روش از کیفیت و ارزش بالایی نیز برخوردار است؛ زیرا به صورت طبیعی حاصل شده است.

باعث افزایش زمان حضور کاربران در سایت می شود

یکی از صفحات پر بازدید وب سایت خود را در نظر بگیرید، به طبع کاربران زیادی روزانه از آن بازدید می کنند. در صورتی که این بازدید ها مدت زمان طولانی بیانجامد، در واقع به گوگل سیگنال کاربردی بودن آن محتوا برای کاربران، را ارسال می کند.

اما پرسش مهم تر در اینجا این است که چه عواملی باعث افزایش مدت زمان حضور کاربران در صفحه ما می شود؟ یکی از این عوامل جذابیت بصری محتوا است. یعنی کاربر زمانی که صفحه ما را اسکرول می کند به قدری محتوا برای او جذابیت داشته باشد که او مجاب به ماندن در صفحه شود. از بهترین راهکارها برای افزایش جذابیت صفحه استفاده از تصاویر مرتبط و تاثیر گذار است.

برای این که بتوانیم از تاثیر تصاویر بر سئو مقالات نهایت بهره را ببریم و مدت زمان حضورکاربر را نیز افزایش دهیم بهتر است به جای یک تصویر از چند تصویر در صفحات استفاده کنیم.

در کلمات کلیدی مرتبط با تصویر، باعث جذب ترافیک می شود

برخی از کلمات کلیدی وجود دارند که به طور مستقیم با هدف یافتن تصاویر جستجو می شوند. برای این کلمات بهترین روش تولید محتوا، طراحی و جمع آوری تصاویر مرتبط  و نگارش محتوایی مربوط به آن است. برای مثال برای کلمات کلیدی تحت عنوان “نمودار نوسانات قیمتی طلا در سال های اخیر” که کاربر آن را به هدف مشاهده تصویر جستجو می کنند، استفاده از عکس های مناسب و پاسخ گو به جذب ترافیک برای وب سایت منتهی می شود. همچنین این سبک تولید محتوا کمتر از دیگر سبک ها مورد توجه بوده و رقابت در آن کمتر است، بنابراین می تواند فرصت مناسبی برای تولید کنندگان محتوا باشد.

ظاهر وب سایت در نتایج جستجو را بهبود می بخشد

تاثیر تصاویر بر سئو سایت تنها بر روی رتبه بندی و یا افزایش زمان حضور کاربر خلاصه نمی شود و علاوه بر آن می توانند در نرخ کلیک صفحات سایت، در نتایج جستجو نیز موثر باشد. زیرا که این تصاویر در نتایج جستجو و به خصوص در نتایج جستجوی موبایل به کاربر نشان داده می شود و می توانند تحریک کننده آنها، برای کلیک بر روی صفحه باشند.

چگونه گوگل متوجه محتوای تصاویر می شود؟

حال که از تاثیر تصاویر بر سئو و رابطه آن با افزایش تجربه کاربری مطلع شدید نوبت به گوگل می رسد. گوگل چگونه متوجه محتوای تصویر ما می شوند؟

تگ AIt؛ ارتباط دهنده میان تصویر و متن

ابزارهای گوگل تنها قادر به درک نسبی از مفهوم کلی تصاویر هستند، اما نمی توانند ارتباط میان تصویر و محتوا صفحه را تشخیص دهند. ابزاری که با ایجاد ارتباط میان محتوا و عکس به کمک ما می آید، متن جایگزین تصاویر یا همان تگ AIt است.

حال بگذارید یک قدم عقب تر برویم و به سوالی که ممکن است در ذهن شما شکل گرفته باشد پاسخ دهیم و با تگ AIt آشنا شویم.

تگAlt  چیست؟

تگ  Alt در واقع،  توضیح متنی در مورد موضوعی است که از تصویر استنباط می گردد. همچنین این تگ می تواند در هنگامی که بارگذاری تصاویر با خطا مواجه می شود، به عنوان جایگزین نمایش داده شود تا در صورت عدم نمایش تصویر، کاربران از مفهوم کلی آن تصویر مطلع شوند. از دیگر کاربردهای آن برای افرادی است که اختلال بینایی دارند و با شنیدن مطالب موجود در صفحه به محتوا پی می برند. مروگر با خواندن متن جایگزین تصاویر، برای این دسته از کاربران مفهوم و محتوای عکس را به آن ها انتقال می دهد.

در محتوا از چه تصاویری نباید استفاده کرد؟

برخی از تصاویر وجودشان در مقاله نه تنها به سئو صفحه تان کمک نمی کند بلکه به ضرر شماست. پس بهتر است پیش از انتخاب عکس به این نکته توجه داشته باشید که آیا حذف این عکس تاثیری در کیفیت محتوا دارد؟ بیش تر عکس های مورد استفاده در وب سایت های ایرانی کپی و برگرفته از سایت های تصاویر هستند و تنها هدف آنها وجود عکس در صفحات است. در صورتی که این تفکر سبب می شود تا بهبود تجربه کاربری را فراموش کرده و از هدف اصلی مان دور شویم. در نتیجه استفاده نکردن از تصاویر، بهتر از استفاده از تصاویر بی ارزش و کپی است.

نکاتی در مورد سئو تصاویر

تصور کردیم بد نیست در آخر چند نکته برای سئو تصاویر را هم برای شما بازگو کنیم.

چگونه تصاویر را سئو کنیم

حجم تصاویر را بهینه کنید

سرعت بارگذاری یکی از عوامل مهم بهینه بودن سایت است. پس انتخاب حجم تصاویر نباید به گونه ای باشد که باعث کاهش سرعت سایت شما شود.

حتی اگر عکسی که استفاده می کنید از کیفیت و جذابیت بسیاری برخوردار باشد، در صورتیکه حجم آن زیاد باشد، با توجه به سرعت اینترنت ایران، ممکن است کاربر قادر به مشاهده آن نباشد؛ و باعث از دست دادن آیتم اثربخشی تصویر بشود. پیشنهاد ما این است که عکس ها را حتی الامکان با حفظ کیفیت، فشرده کرده و در فرمت های مناسب در سایت بارگذاری کنید.

انتخاب فرمت مناسب

پیش از بارگذری تصاویر در صفحه مطمئن شوید که از فرمت مناسبی برای آن استفاده کنید.  برخی از کاربردی ترین فرمت ها عبارت اند از:

  1. فرمت JPG یاJPEG

از پرکاربردترین فرمت های تصاویر قالب JPGمی باشد. در این فرمت شما امکان تنظیم کیفیت را دارید و می توانید تعادل بین سایز و کیفیت را برقرار کنید.

  1. فرمت PNG

تصاویر در این فرمت عموما از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما به طبع ابعاد تصویر در آن بزرگ است. اگر قصد دارید کیفیت عکس ها حفظ  بماند، این فرمت مناسب شما است.

  1. فرمت WEBp

در این فرمت قادر به فشرده سازی ابعاد  تصاویر تا جایی که می خواهید هستید و کیفیت همچنان حفظ می شود.

ما در مقاله ای از اورجین وب به معرفی فرمت های مناسب برای بارگذاری تصاویر به طور کامل تر پرداخته ایم که با خواندن آن بهتر می توانید برای بارگذاری تصاویر قالب مناسب را انتخاب کنید.

استفاده از تصاویر یکتا و جدید

قاعدتا دلیل به کار بردن تصاویر در محتوا جذابیت بخشیدن به محتوای بصری صفحه است. اما اگر از تصاویر تکراری و قدیمی استفاده کنید، نمی توانید به این هدف برسید و همانند دیگر سایت هایی که تعدادشان کم نیست، جایگاه شما درگوگل افت کرده و خسته کننده به نظر خواهید رسید. در ولقع تاثیر تصاویر بر سئو زمانی مشاهده می شود که تصاویر یونیک و جدید باشد.

سخن آخر

تا پیش از این تفکر غالب بسیاری از کارشناسان سئو این گونه بود که نوشته ها فقط در سئو سایت تاثیر گذارند و اگر به جای متن از تصاویر در محتوا بهره ببریم، برای گوگل قابل درک نیست و به آن ارزش نمی دهد. اما امروزه اوضاع فرق کرده و گوگل با هوش مصنوعی می تواند حتی نوشته های درون عکس ها را بخواند و اکثر متخصصین سئو و تولید کنندگان محتوا نیز از تاثیر تصاویر بر سئو به خوبی آگاه هستند. حال شما نیز با اتمام این مقاله به درکی نسبی از این تاثیر برخوردارید. در واقع تصاویر در صورت استفاده کاربردی و صحیح، می توانند همانند سکوی پرتابی برای شما در رسیدن به اهداف تولید محتوای تان باشد.

منبع: jumpstory.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *