وظیفه شما به عنوان نویسنده این است که کاربر را در صفحه خود نگه دارید، و این امر میسر نمی شود مگر با تولید محتوایی خوانا و زیبا، که او را تحریک به ماندن در صفحه کند. شما می توانید با رعایت یک سری اصول ساده اما مهم، کاربران را مجاب کنید که صفحه شما برای آنها کاربردی است و ارزش وقت گران بهای شان را دارد. بنابراین باید به این موضوع توجه کنید، که هر چیز که کاربر پسند باشد، گوگل پسند نیز است.یکی از این نکات که از تاثیر به سزایی در خوانایی نیز برخوردار است، نیم فاصله می باشد.

ما در این مقاله به تاثیر نیم فاصله در سئو و شفاف سازی آن به طور ویژه ای پرداخته ایم.

نیم‌فاصله چیست؟

در ابتدا و پیش از هر چیز، بیایید به سراغ مفهوم نیم فاصله برویم، تا بهتر بتوانیم پاسخ گوی دیگر سوالات شکل گرفته از این موضوع در ذهن تان باشیم و گره های کوری که در این زمینه وجود دارد را باز کنیم.

در ادبیات فارسی دو نوع فاصله میان کلمات وجود دارد که شامل:

فاصله ی بیرون از کلمات (فاصله حقیقی): که باعث جدا سازی دو کلمه از یکدیگر می شود و هر کدام از واژه ها مفهوم مختص به خود را می گیرند.

فاصله درون کلمات (فاصله مجازی یا نیم فاصله): که واژه را از درون جدا می سازد و در نتیجه یک کلمه با معنی یکتا ساخته می شود.

نیم‌فاصله (به انگلیسی Semi-Space) به مانند فاصله است، با این تفاوت که حروف را بدون ایجاد فاصله جدا می کند. در واقع Semi-Space یکی از فاکتورهای مهم در ویرایش متن های مختلف در دنیای مجازی است.

کاربرد نیم فاصله در تولید محتوا

نیم‌فاصله، نه تنها خواندن متن را آسان‌تر می سازد بلکه به زیبایی آن نیز می‌ افزاید. رعایت نکات نگارشی یکی از اصول مهم نویسندگی است، که متاسفانه گاهی نویسندگان با بی توجهی به برخی از این اصول مانند نیم فاصله از کیفیت متن خود می کاهند. برخی از مواردی که نشان دهنده تاثیر نیم فاصله در سئو است، عبارت اند از:

در چه کلماتی از نیم فاصله استفاده شود؟

حال نوبت به کاربرد های این نکته نگارشی در زبان شیرین فارسی است. دانستن این که در کجا و چه کلماتی از نیم فاصله باید استفاده کرد، از اهمیت بالایی برخوردار است و به شما در رفع ابهام تاثیر نیم فاصله در سئو نیز کمک می کند. در زبان فارسی نوشتار برخی کلمات باید با نیم فاصله صورت گیرد.

این واژه ها عبارت اند از:

افعال مرکب

لباس‌پوشیدن، تلاش‌کردن، صدا‌کردن و…

فعل‌های پیشوندی

برخاستن، بازیافتن، واداشتن و …

کلمات دارای پسوند یا پیشوند

با‌استعداد، بی‌نظم، کوه‌سار و ….

ترکیب‌های عاطفی

جست‌و‌جو، گرگ‌و‌میش و …

علامت جمع «ها»

سایت‌ها، لباس‌ها، درخت‌ها و …

کلمات دو یا چند جزئی

باهوش‌تر، دوست‌دار، زیبا‌ترین، کتاب‌خانه و…

“ای” نکره در برخی کلمات

خانه‌ای، ویرانه‌ای و…

تاثیر نیم فاصله در سئو چه مقدار است

تاثیر نیم فاصله در سئو چیست؟

دیگر نوبتی هم باشد نوبت به پرسش اصلی است. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، نیم فاصله یک تکنیک ویرایشی به منظور خوانایی بیش تر محتوا است.

اما پیش از هر چیز ازخود بپرسید که برای چه کسی قرار است بنویسیم؟ گوگل یا کاربر؟ اگر جواب شما کاربر است، یعنی به درک درستی از هدف تولید محتوا رسیده اید. اما اگر پاسخ تان گوگل باشد، بگذارید همین جا خیال تان را راحت کنیم! مسیری که در پیش گرفته اید، اشتباه است. چرا که برای گوگل نیز اولویت کاربران است، گوگل به واسطه الگوریتم هایی که منتشر کرده به درک بالایی از منظور و هدف محتواها رسیده است. یکی از این الگوریتم ها که به نزدیک شدن هوش مصنوعی به هوش انسان ها سبب شده، الگوریتم برت گوگل می باشد که در یک مقاله از اورجین وب به طور کامل به معرفی آن برای شما پرداخته ایم. بنابراین بدون کسب رضایت کاربران، گوگل را هم از دست خواهید داد و موفق به کسب جایگاه برتر از آن نخواهید شد.

گوگل سخنی مستند از تاثیر نیم فاصله در سئو به میان نیاورده و تاثیر مثبت یا منفی آن بستگی به رفتار کاربران تان دارد. بگذارید با یک مثال درک این موضوع را ساده تر کنیم: اکثر کاربران هنگام جستجو این مقاله در نوار جستجو گوگل، کلمه “نیم‌فاصله” را به صورت دو کلمه مجزا یعنی “نیم فاصله” تایپ می کنند، بنابراین ما در این متن هر دو شکل آن را به کار برده ایم.

به طور کل نظر متخصصان سئو بیش تر بر این است که رعایت نکات نگارشی اگر به صورت اصولی انجام گردد، برای محتوای ما بهتر است. البته برای این موضوع استثنائاتی نیز وجود دارد که بهتر است، فاصله را به جای نیم فاصله در متن خود به کار گیریم. اما نگران نباشید! ما در ادامه این استثنائات را برای شما بازگو خواهیم کرد.

در چه مواقعی از نیم فاصله استفاده نکنیم؟

آیا در همه موارد باید از نیم فاصله استفاده کنیم؟ پیش تر به این موضوع اشاره داشتیم که در برخی موارد عدم استفاده از نیم فاصله بهتر از به کار گیری آن است. حال بیایید این موضوع را بیشتر موشکافی کنیم. نیم فاصله با این که یکی از اصول نگارش زبان فارسی است، اما گاهی چشم پوشی از آن برای شما فوائد بیش تری را به همراه دارد. شما باید لزوم استفاده از این تکنیک را بر اساس رفتار کاربران تان بسنجید.

کلمات کلیدی: در بیشتر موارد کاربران در جستجو کلمه کلیدی از نیم فاصله استفاده نمی کنند، در این موارد همانطور که می توانید حدس بزنید عدم استفاده از نیم فاصله انتخاب بهتری است. اما در کلماتی که گوگل خود به کاربران پیشنهاد می دهد مانند کلماتی که پسوند “ها” دارند از این تکنیک در کلمه کلیدی خود استفاده کنید.

کلمات متن: در برخی موارد نوشتن یک کلمه به صورت با فاصله بسیار رایج تر است، پس بهتر است ما نیز آن را با فاصله بنویسیم. همچنین گاهی اوقات استفاده از نیم فاصله سبب طولانی شدن متن یا کلمه می شود، در این مواقع نیز پیشنهاد می شود از فاصله حقیقی استفاده کنید.

آیا ربات های گوگل قادر به درک نیم فاصله هستند؟

بررسی تمام وب سایت ها و صفحات موجود در اینترنت، دسته بندی و رتبه دهی به آنها از مواردی است، که از عهده انسان ها خارج است، به همین دلیل هوش مصنوعی در این امر به کمک ما می آید. اساس کار ربات های گوگل الگوریتم های مشخصی است که بر اساس آن به بررسی وب سایت های مختلف می پردازند و در واقع این الگوریتم ها هستند که مشخص کننده رتبه و جایگاه شما در گوگل هستند. اما آیا این ربات ها درک درستی از نیم فاصله دارند؟
در زبان انگلیسی چیزی تحت عنوان نیم فاصله وجود ندارد، پس پیش زمینه ذهنی بسیاری از افراد این است که گوگل نمی تواند آن را تشخیص دهد و از تاثیر نیم فاصله در سئو غافل می شوند. در صورتی که این تصور صحیح نیست. نیم فاصله تنها مختص به زبان فارسی نیست و در دیگر زبان ها نیز کاربرد دارد. در واقع گوگل می تواند زبان‌هایی پییچده مثل چینی، ژاپنی یا حتی زبان‌های نادر و پراکنده را هم به‌خوبی بررسی و پردازش کند؛ پس طبیعتا درک زبان فارسی برای گوگل کار پیچیده ای نیست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که: بله، گوگل قادر به درک نیم فاصله است.

چگونه نیم‌فاصله را صحیح تایپ کنیم؟

از مواردی که در تایپ فارسی کمتر مورد توجه نویسندگان و تولید کنندگان محتوا تاثیر نیم فاصله در سئو و نحوه صحیح تایپ آن است. بر اساس رسم الخط زبان فارسی برخی کلمات مانند پیشوند و پسوند ها به توسط نیم فاصله از یکدیگر جدا می شوند و در عین حال، فاصله کم خود را حفظ می‌کنند. پس در واقع استفاده از فاصله به جای نیم‌فاصله و حذف آن از دید ویرایشی قابل قبول نیست. اما این دیدگاه از لحاظ ویرایشی است و همانطور که گفته شد، در برخی موارد می توان این قانون را نقض نمود.

روش تایپ نیم‌فاصله در ورد

استفاده از نیم فاصله از نکات نگارشی است که علاوه بر زبان های فارسی، در زبان های عربی، آلمانی و… نیز رایج است و تکنیکی که برای تایپ صحیح آن وجود دارد، فاصله مجازی یا فاصله صفر( Zero Width Non Joiner) است. برای به کارگیری این کاراکتر در کی‌برد معمول ویندوز فارسی از  Ctrl+Shift+2 می توانید استفاده کنید و در صورتی که کی‌برد استاندارد فارسی نصب گردد با ترکیب Shift+Space قادر  به درج آن هستید.

تاثیر نیم فاصله در سئو

نتیجه گیری

تولید محتوای ما برای فارسی زبانان است، بنابراین محتوایی که در آن درج می گردد، باید بر اساس اصول و قواعد زبان فارسی باشد، تا کاربران بتوانند آن را بخوانند و درک کنند. علاوه بر آن، رعایت نکات نگارشی به منسجم تر شدن متن نیز کمک می کند. تاثیر نیم فاصله در سئو زمانی ظاهر می شود که در چارچوب اصولی تولید محتوا با توجه به دیگر نکات پیش برویم و در نتیجه نه تنها خود به اهداف تولید محتوای‌مان نزدیک تر می شویم بلکه برای کاربران نیز تجربه خوبی از حضور در سایت‌مان می سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *