افرادی که قصد بازایابی برای محصولات و یا خدمات خود را دارند آشنایی با تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به آنها کمک می کند تا بتوانند بسته به کسب و کار خود یکی از آنها را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کنند. هر چند هم عکاسی صنعتی و هم عکاسی تبلیغاتی هدف مشترکی یعنی بازاریابی محصولات را دنبال می کند، اما این به معنی یکسان بودن این دو نیست.

دراین مقاله، ابتدا شما را با مفهوم عکاسی صنعتی  و تبلیغاتی به صورت جداگانه آشنا می کنیم و سپس به بررسی تفاوت های میان آن دو خواهیم پرداخت.

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی، در اصل حوزه وسیعی از عکاسی است که چندین شاخه از عکس بردای و تخصص در زیر مجموعه آن قرار می‎گیرند. می توان گفت هر نوع عکس برداری که هدف آن فروش و تبلیغ محصولات یا خدمات باشد در زیر شاخه عکاسی صنعتی قرار می گیرد. کاربرد این عکس ها نیز در کمپین‎های تبلیغاتی مانند مجلات، روزنامه‎ها، کاتالوگ‎های تبلیغاتی و موارد متعدد دیگر مشهود است.

این حرفه اشاره به شاخه هایی از عکاسی با اهداف تجاری نیز دارد، تا با آن به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن یک برند، کالا و یا حتی یک فرد کمک کرد. در واقع هر کسب و کاری که به آن مشغول هستید، عکس برداری حرفه ای از محصولات یا خدمات باعث جلب توجه بیشتر مشتریان به برند شما و ماندگاری برندتان در ذهن آن ها می شود. این متد جذب مشتری می تواند یک گام اساسی در پیشبرد شما به سوی موفقیت باشد. در واقع شما برای رسیدن به موفقیت در بیزنس نیاز دارید که در هر دو فضای مجازی و حقیقی خود را به مخاطبان معرفی کنید.

برای بازاریابی در دنیای اینترنت روش های متنوعی وجود دارد که ما در اورجین وب بسیاری از آنها را به طور جامع و کامل معرفی کرده ایم و شما می توانید مقاله های مربوط به مارکتینگ را در مجله اورجین وب مطالعه کنید.

ویژگی های تصاویر صنعتی

هدفی که عکاسی صنعتی دنبال می کند برقراری ارتباط با بینندگان است. از این رو موثر ترین عکسها در دنیای عکاسی صنعتی، عکسهای ساده و سر راستی بوده که در آن ها خبری از تمهیدات عکاسی ، فنون غیرمتعارف و جلوه های ویژه نبوده و در صورت وجود بسیار کم بوده است. چه بسا گاهی اوقات همین سادگی سبب آن شده که عکس ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند و از عکس های دیگر برتری یابند. در واقع عکس های صنعتی خوب، عکس هایی هستند که امکان برقراری ارتباط با مشتریان را دارند و یا در اصطلاح با بیننده حرف می زنند. برای یک عکاس حرفه ای صنعتی توجه به این عامل بسیار حیاتی می باشد.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

از مهم ‌ترین عناصر کمپین‌ های تبلیغاتی می توان به عکاسی اشاره داشت. همچنین عکاسی در پوسترها و تیزرها، نمود بیلبوردها و مجلات نقشی حیاتی ایفا می کند.

در  هنگام تماشای یک تبلیغ ، چه چیزی در همان اول توجه شما را جلب می‌کند؟ آیا در نگاه اول، حرف‌ها و نوشته‌ها را تماشا می‌کنید؟ قطعا نه! عموم مردم، اولین چیزی که در یک آگهی تبلیغاتی توجه آن ها را به خود جلب می‌کند، تصاویر و عکس های موجود در آگهی هستند. در واقع از عواملی که شانس دیده شدن تبلیغ را بالا می برد استفاده از جنبه‌های گرافیکی مانند عکس در تبلیغات است. در اکثر مواقع یک عکس، در آگهی سرنوشت ساز می شود و توجه مخاطبان را بسته به کیفیت و قابل توجه بودن تصویر، به سایر اجزاء تبلیغ جذب می کند.

ویژگی های تصاویر تبلیغاتی

در تعریف ساده تر عکاسی تبلیغاتی ، به معنای گرفتن عکس از یک محصول یا خدمات برای معرفی و تبلیغ آن است. از ویژگی هایی که یک عکس تبلیغاتی باید دارا باشد داشتن کیفیت، فریبنده‌گی، چشم‌نوازی، سرگرم کننده‌گی و جذابیت می باشد. یک عکس تبلیغاتی موثر نباید فقط به جلب توجه مشتری اکتفا کند، بلکه باید بتواند به مشتری حس نیاز را القا کند! عکس‌های تبلیغاتی اثر گذار تصاویری هستند که روایت کننده یک داستان فربینده از طریق تصاویر سبک‌پردازی‌شده، نورها، رنگ‌ها و قاب‌بندی‌های هوشمندانه می باشد.

عکاسان تبلیغاتی با این روش موفق می‌شوند که توجه مشتریان را جلب و آن‌ها را تحریک به خرید یا استفاده از خدمات کنند. از سوالاتی که در برخورد با عکس‌های تبلیغاتی که می‌گیریم باید از خودمان بپرسیم، این است که آیا عکس‌های ما به اندازه‌ی کافی زیبا، فریبنده شده و با سلیقه مشتریان یکی هستند؟ آیا بازتاب دهنده خوبی برای ویژگی یا خصوصیت‌های خاص محصول ما هستند؟ آیا باعث برانگیختن احساسات در بینندگان ما می شوند؟

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در چیست؟

تا به اینجا به بررسی هر دو نوع عکاسی صنعتی و تبلیغاتی پرداختیم حال نوبت به بررسی تفاوت های میان آنها رسیده است.

نورپردازی در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی متفاوت است

از مهم ترین تفاوت‌های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، تفاوت در نورپردازی این دو سبک است. در عکاسی تبلیغاتی توجه زیادی به نورپردازی می شود و با تکنیک های مختلف و خلاقانه نور پردازی انجام می گیرد. اما در عکاسی صنعتی توجه چندانی به نورپردازی صورت نمی گیرد و تنها نشان دادن جزئیات و ویژگی های ظاهری محصول به خوبی کافیست.

تفاوت بعدی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در نوع نمایش و پرداخت سوژه مورد نظر است

در عکاسی صنعتی اصولا عکاس توجه خاصی به روی جزئیات و نمایش تمام قابلیت‌های یک محصول دارد. و اصلی‌ترین هدفی که یک عکاس در این سبک دنبال می کند معرفی کامل آن محصول به مخاطب برای ترغیب کردن او به خرید است.

از مواردی که در عکاسی صنعتی برای عکس برداری از سوژه مورد توجه قرار می گیرد شامل: نوع پرداخت سوژه، کار عکاس برای نشان دادن نوع محصول،سایز، رنگ، بافت کلی، جنس، ساختار اصلی و مهم تر از همه نشان دادن تمام کاربردهای محصول می باشد. تمامی مواردی که نام برده شد را می توان با انتخاب صحیح یه بک گراند خنثی، نورپردازی خوب، پرسپکتیو مناسب وکادربندی زیبا به خوبی نشان داد.

اما در مقابل هدفی که عکاسی تبلیغاتی قصد پیشبرد آن را دارد، ترغیب هر چه بیشتر مشتریان به بررسی جزئیات محصول و خرید آن است. در واقع این امکان وجود دارد که به نظر برسد عکاس در نگاه اول نتوانسته قابلیت های محصول را بخوبی به مخاطب نشان دهد؛ اما به قدری کادر درست، اصولی و با قصه گویی حرفه ای طراحی شده که بطور ناخودآگاه مخاطب را به بررسی جزئیات محصول و خرید آن ترغیب می کند.

در پس زمینه و فضای عکس متفاوت هستند

بک گراندی که در عکاسی صنعتی محصولات استفاده می شود معمولا خنثی و ساده است. استفاده از پس زمینه خنثی سبب می شود تا بیننده بیشترین توجه را به محصول و ویژگی‌های آن معطوف کند. از محبوب ترین پس زمینه ها برای عکاسی صنتعتی پس زمینه های تک رنگ به خصوص بک گراند سفید می باشد.

اما بر خلاف عکس بردای صنعتی، در عکاسی تبلیغاتی بک گراند و فضای عکس نقش مهمی در تاثیر گذاری عکس ها دارد. در واقع می توان گفت ارتباط بین پس زمینه، چیدمان و فضاسازی عکس از فاکتور های مهم تبلیغاتی می باشد. از پس زمینه هایی که در این سبک استفاده می شود شامل بک گراند های طرح دار، رنگی و یا فضای واقعی و مرتبط با ایده عکس هستند. پس دیگر تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی را می توان دکور و پس زمینه دانست.

دیگر تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، استایل می باشد.

عکس تبلیغاتی اثر گذار، عکسی است که به زیبایی و استایل در آن اهمیت داده شده باشد. اما این مورد برای عکاسی صنعتی صدق نمی کند و عکس صنعتی به این ویژگی احتیاج خاصی ندارد. در واقع در عکاسی صنعتی محصول باید به گونه ای نشان داده شود که ماهیت آن حفظ شود.

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در ترکیب‌بندی صحنه

در عکاسی صنعتی بحث ترکیب‌بندی صحنه به شکل خلاقانه مطرح نیست. در اصل چیزی که در این شاخه باید مورد توجه قرار بگیرد یافتن زاویه مناسب و نورپردازی مناسب در آن زاویه است.

در مقابل در عکاسی تبلیغاتی ترکیب ‌بندی خلاقانه صحنه و اصولی از اصلی ‌ترین عوامل افزایش جذابیت بصری محصول و ترغیب مشتریان به خرید است. از دیگر عواملی که در تصاویر تبلیغاتی باعث اثر گذاری بر ذهن مخاطبان می شود نحوه چیدمان صحنه و شکل ترکیب بندی با اکسسوری های مختلف است.

ایده پردازی تفاوت دیگری در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است.

یکی از مهمترین تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، ‌ایده پردازی است. در عکاسی صنعتی محصولات، ‌ایده‌ها از اهمیت پایینی برخوردار هستند. اما در عکاسی تبلیغاتی ایده ها در درگیر کردن ذهن مخاطبان و ترغیب کردن آن ها به خرید یا بهره برداری از خدمات نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده از یک ایده جالب به صورتی خلاقانه در یک عکس تبلیغاتی می تواند بسیار اثر گذار تر از یک عکس ساده باشد.

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در سوژه ی عکاسی می باشد.

انسان در عکاسی صنعتی، حالتی منفعلانه دارد. در اصل با استفاده از حالت بدن یا صورت خود قصد القای احساس خاصی به بیننده را ندارد. برای مثال عکس شرکتی را تصور کنید که کارمند با لباس اداری در پشت میز خود مشغول به کار است. حال این عکس را با عکسی از یک محصول آرایشی و  بهداشتی خاص که فردی معروف در کنار آن قرار گرفته مقایسه کنید. درتصویر تبلیغاتی عملا مخاطب تشویق می شود تا برای نزدیک شدن به نحوه زندگی فرد مشهور، از ان محصول استفاده کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و مقایسه آنها پرداختیم. هر چند این دو مدل عکس برداری تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما هر دو هدف مشترکی یعنی فروش محصولات و جذب مخاطب را دنبال می کنند و شما بسته به نوع بیزنس خود می توانید از هر کدام از این سبک ها که برای شما مناسب تر است استفاده کنید.

منبع: markdelong.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *