یکی از عوامل مهم در چک لیست سئو نرخ کلیک سایت می باشد. بسیاری از وب مستران بر این عقیده هستند که تنها رسیدن به جایگاه های برتر گوگل آنها را به تمامی اهدافشان خواهد رساند؛ اما این تصور غلط است! حتی در صورتیکه به جایگاه های برتر  SERP (صفحه نتایج گوگل) برسید اما کاربران بر روی صفحه شما کلیک نکنند، زحمات تان فاقد ارزش خواهد شد. اگر می خواهید که این اتفاق شامل وب سایت شما نشود با ما همراه باشید تا در این مقاله صفر تا صد نرخ کلیک و راه های افزایش آن را بدانید.

نرخ کلیک یا CTRچیست؟

کلمه CTR یا نرخ کلیک کوتاه شده عبارت انگلیسی Click Through Rate است. نرخ کلیک در واقع نسبت بازدید کاربران از سایت شما را در صفحه نتایج جستجوی گوگل، بر میزان کلیک بر روی لینک صفحه می باشد. CTR، نرخی است که به شما می گوید که تا چه حد توانسته اید در سئو سایت موفق عمل کنید و کاربران را از سایت خود راضی نگه دارید. پس می توان گفت رسیدن به اهداف تان از تولید محتوا در گرو شناخت ماهیت نرخ کلیک سایت و راه های افزایش آن می باشد.

علت اهمیت نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک وب سایت شما زمانی افزایش می یابد، که محتوا های قرار گرفته در آن برای یک موضوع  پرطرفدار و جذاب از جایگاه خوبی در صفحه نتایج جستجوی گوگل برخوردار باشند.

هر چه تعداد کلیک کاربران بر روی صفحات شما بیشتر باشد، به گوگل سیگنال ارزشمندی صفحه شما برای کاربران ارسال می شود. در نتیجه موتور های جستجو گوگل صفحه شما را با ارزش تلقی کرده و جایگاه آن را ارتقا می دهند. در نتیجه می توان گفت افزایش نرخ کلیک به طور متداوم به بهبود رنکینگ سایت منجر می شود.

بهترین نرخ کلیک سایت چند درصد است؟

در ابتدا برای اینکه CTR سایت خود را افزایش دهیم؛ دانستن استانداردی که برای آن تعریف شده مهم است. آمار هایی که گوگل و کارشناسان سئو در زمینه نرخ کلیک بهینه ارائه داده اند، نشان گر ایناست که میانگین 3 تا 5 درصد نرخ کلیک برای یک صفحه، میانگینی طبیعی و خوب می باشد. اگر CTR وب سایتی در بین این دو عدد قرار بگیرد، برای گوگل سایتی ارزشمند به شمار می رود.

البته این میزان یک میانگین کلی می باشد و بسته به نوع کسب و کارتان می تواند متفاوت باشد. در واقع برخی از کسب و کارها برای پیش برد اهداف شان نیازی نیست حتما نرخ کلیک شان در بازه 3 تا 5 درصد قرار گیرد.

محاسبه نرخ ctr

محاسبه نرخ CTR کار بسیار آسانی می باشد. برای محاسبه عددی آن کافی است تعداد کلیک های سایت تقسیم بر میزان بازدید ها را به دست آوردید. فرمول محاسبه آن به صورت زیر می باشد:

100 * کلیک ها / بازدیدها = نرخ کلیک

برای مثال در سایتی که تعداد بازدید های آن 1000 و  تعداد کلیک های آن  30 است، به منظور محاسبه نرخ کلیک 30 را تقسیم بر 1000 می کنیم و سپس آن را در 100 ضرب می کنیم. پاسخ آن 3 درصد می شود؛ که  CTR خوبی برای وب سایت است.

چگونه نرخ کلیک سایت را افزایش دهیم

تکنیک های افزایش نرخ کلیک

تا به اینجا به شناخت خوبی از مفهوم CTR رسیده ایم حال نوبت به تکنیک هایی است که با به کار گیری آنها می توانید نرخ کلیک سایت را افزایش دهید.

پیش از هر کاری نرخ کلیک های فعلی خود را محاسبه کنید

پیش نیاز بهتر کردن شرایط، آگاهی از شرایط فعلی است؛ پس در ابتدا باید نرخ کلیک فعلی سایت تان را محاسبه کنید. ابزارهای مختلفی همچون سرچ کنسول و گوگل آنالیتکس برای بررسی نرخ کلیک وجود دارد. برای این کار وارد گوگل آنالتیکس خود شوید و به ترتیب مراحل Acquisition > Search Console > Queries را طی کنید. در این قسمت شما قادر خواهید بود ctr و دیگر مواردی همچون کوئری ها، جایگاه متوسط و ایمپریشن را مشاهده کنید. پس از مطلع شدن از نرخ کلیک فعلی تان نوبت به راه های افزایش آن است.

هدف کاربر را از جستجو شناسایی کنید

در صورتی که CTR سایت شما پایین است، این امکان وجود دارد که محتوای شما پاسخ گوی آنچه کاربران در جستجو آن هستند نباشد. تطابق محتوا با هدف کاربران از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر نرخ کلیک سایت می باشد. پس پیش از هر چیز باید اطمینان پیدا کنید که محتوای قرار گرفته در سایت تان می تواند کاربران را به آنچه که در جستجوی آن هستند برساند و پس از آن متوجه افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت تان خواهید شد.

تاریخ انتشار محتوا را حذف کنید

برخی از وب سایت ها ترجیح می دهند زمان انتشار مقاله و صفحات شان همیشه در معرض دید کاربران باشد. هر چند که درج تاریخ انتشار برای برخی وب سایت ها مانند خبرگزاری ها امری اجتناب ناپذیر است، اما به منظور این که محتوای شما همیشه تازه و معتبر به نظر برسد، بهتر است زمان انتشار را حذف کنید. با این کار محتوای شما تا زمان بیشتری برای کاربران معتبر خواهد بود.

این کار به افزایش نرخ کلیک سایت منجر می شود؛ چرا که کاربران همواره محتوای جدید را به محتوای قدیمی ترجیح می دهند. این روش برای تمامی وب سایت ها پیشنهاد نمی شود اما اگر کسب و کار شما به گونه ای است که تاریخ برای تان اهمیتی ندارد، این تکنیک را حتما امتحان کنید.

عنوان سایت را واضح انتخاب کنید

یکی از روش هایی که اثبات شده به کمک آن نرخ کلیک را میتوان تا 25 درصد افزایش داد، انتخاب یک عنوان واضح برای وب سایت می باشد. برخی از وب مستران از عناوین ناواضح و گنگ برای سایت شان استفاده می کند، این امر سبب می شود که کاربران نام آن سایت را به سرعت فراموش کنند و دیگر به آن مراجعه نکنند. در نتیجه انتخاب عنوان سایت در صورتی که واضح و به یاد ماندنی باشد، افزایش ctr را به همراه دارد.

سرعت بارگذاری وب سایت را بالا ببرید

سرعت بارگذاری صفحات از عواملی که ربات های گوگل به آن اهمیت بسیاری می دهد و شما برای کسب جایگاه در موتورهای جستجو نیازمند این هستید که گوگل را از خود راضی نگه دارید. در پی رضایت گوگل از وب سایت شما نرخ کلیک صفحات تان نیز افزایش می یابد.

برای افزایش سرعت صفحات خود می توانید از متخصصین طراحی وب سایت اورجین وب در این زمینه مشورت بگیرید.

از URLهای توصیفی استفاده کنید

از دیگر تکنیک هایی که برای افزایش نرخ کلیک سایت می توان به کار گرفت، استفاده از URLهای توصیفی و بهینه است. URL یکی از مواردی است که در صفحه نتایج جستجو  به کاربران نمایش داده می شود و بر تصمیم آنها برای کلیک بر روی لینک نیز تاثیر گذار است. در این قسمت باید از کلمه کیدی استفاده کنید.

مایکروسافت تحقیقاتی در زمینه تاثیر آدرس صفحه بر روی نرخ کلیک داشته که نتایج آن نشان دهنده این است که URL هایی که به خوبی توصیف کننده محتوای صفحه هستند 25% بهتر از دیگر  آدرس ها کاربران را جذب می کنند. این عدد را دست کم نگیرید! انجام ندادن همین کار ساده می تواند یک چهارم ترافیک شما را از بین ببرد.

نرخ کلیک سایت

 

با بومی سازی محتوا می توانید CTR سایت تان را افزایش دهید

موبایل ها به دلیل کم حجم بودن و راحتی حمل در اکثر مواقع به همراه افراد است و در موقعیت های بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند. گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر این قابلیت را پیدا کرده است تا متناسب با موقعیت جغرافیایی موبایل نتایج را به کاربران نمایش دهد. پس اگر وب سایت تان را بومی سازی یا محلی کنید، گوگل وب سایت شما را به کاربرانی که از لحاظ موقعیت مکانی نزدیک تان هستند پیشنهاد میدهد، و در نتیجه نرخ کلیک سایت تان نیز افزایش خواهد یافت.

البته این تکنیک به تمامی کسب و کارها توصیه نمی شود و بیشتر مناسب فعالیت هایی است که خدمات آنها در ناحیه جغرافیایی خاصی صورت می گیرد. با بومی سازی محتوا هرچند حوزه فعالیت جغرافیایی خود را محدود می کنید؛ اما مخاطبان خاصی را جذب می کنید که خدمات شما را بیش از دیگران پذیرا هستند.

محتوا را برای کاربران بهینه کنید؛ نه گوگل

این که محتوای قرار گرفته در سایت شما تنها برای کسب جایگاه گوگل باشد و به کاربران اهمیت داده نشود، نه تنها باعث می شود که کاربران تان را از دست دهید، بلکه افت جایگاه در گوگل را برای صفحه شما به همراه دارد. نتایج به دست آمده از تحقیقات در این زمینه نشان گر این است که سایت هایی که محتوای یوزر فرندلی ندارند، نرخ کلیک شان بسیار کم می باشد.

در برخی موارد حتی با خواندن چند باره یک متن همچنان منظور نویسنده مبهم است و این ابهام  دقیقا همان چیزی است که به ضرر سایت خودتان تمام می شود. بنابراین همیشه سعی کنید محتوا را برای کاربران بنویسید؛ نه گوگل.

سخن آخر

در این مقاله در ابتدا با مفهوم نرخ کلیک سایت آشنا شده و در ادامه به بررسی 8 راه کار که به کمک آن می توانید نرخ کلیک وب سایت خود را افزایش دهید، پرداختیم. افزایش  CTR سایت تنها راه کار کسب جایگاه در گوگل نیست اما یکی از مهم ترین هاست پس نباید آن را دست کم گرفت. امیدواریم محتوای این صفحه برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع: hotjar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *