یکی از مهم ترین تصمیماتی که در ابتدای راه اندازی یک سایت باید گرفته شود، انتخاب کنترل پنل مناسب از میان هاست سی پنل و دایرکت ادمین می باشد. اگر تصمیم به راه اندازی یک سایت گرفته اید، احتمالا سر این دوراهی قرار گرفته اید. اگر می خواهید بدانید کدام گزینه برای سایت شما مناسب تر است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ویژگی های هر کدام را با هم بررسی کنیم.

ممکن است برایتان سوال باشد که کنترل پنل هاستینگ چیست و چه کاری انجام می دهد. پس ابتدا تعریف کوچکی از کنترل پنل هاست ارائه می دهیم تا بدانید این مقاله چه موضوعی را بررسی می کند.

کنترل پنل هاستینگ چیست؟

زمانی که شما یک سایت را راه اندازی می کنید، نیاز به ابزاری برای مدیریت و نظارت بر آن دارید و کنترل پنل همین ابزار است. با استفاده از کنترل پنل، شما می توانید هر اتفاقی که در فضای هاست یا سرور می افتد را کنترل کنید. در واقع کنترل پنل هاست به شما این امکان را می دهد که اطلاعات دیتابیس را ویرایش و اصلاح کنید، زیر دامنه ها را مدیریت کنید، کاربران را پشتیبانی کنید و… . اگر بخواهیم تمام این مطالب را خلاصه کنیم باید بگوییم، مدیریت یک سایت بدون کنترل پنل غیر ممکن است.

کنترل پنل های زیادی برای مدیریت یک سایت وجود دارد که بعضی رایگان و بعضی پولی هستند. رایج ترین و کاربردی ترین آنها در ایران هاست سی پنل و دایرکت ادمین هستند که در ادامه ویژگی های هر کدام را بررسی می کنیم.

هاست سی پنل چیست؟

این پنل مدیریتی که مبتنی بر UNIX است، توسط یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده هاستینگ در آمریکا، Cpanel LLC اداره می شود. با استفاده از این کنترل پنل، به راحتی می توانید قسمت های مختلف سایت را مدیریت کنید. یکی از نقاط مثبت هاست سی پنل این است که بدون داشتن دانش فنی خاصی می توانید به آسانی با آن کار کنید. این کنترل پنل، از طریق اتوماسیون و یک رابط بصری، مدیریت سایت را تسهیل کرده است.

از این کنترل پنل می توان هم در مقیاس کوچک و هم در مقیاس بزرگ استفاده کرد و می توانید به کمک آن خیلی راحت بسته های سرور ابری خود را مدیریت کنید و تمام آمارهای مربوط به سایت خود را از طریق مدیریت سرور سی پنل مشاهده کنید. حتی می توانید در همه مرورگرها به اجزای مختلف سی پنل خود دسترسی داشته باشید.

به کمک سی پنل می توانید حتی جزئیات کوچک را درباره کاربران وب سایت خود بدانید. یعنی می توانید بفهمید کاربران شما چه چیزی را مرور می کنند و چگونه از امکانات مختلف سایت استفاده می کنند.

یکی دیگر از امکانات جالب هاست سی پنل این است که از شما در برابر ایمیل های اسپم محافظت می کند. همه افراد غیرمجاز یا نامعتبری که به شما ایمیل می فرستند باید به ایمیل های احراز هویتی که برایشان از طرف شما فرستاده می شود، پاسخ دهند.

این پنل مدیریتی یک پنل غیر رایگان است که برای دریافت لایسنس آن باید پول پرداخت کنید. پرداخت این هزینه به عهده شرکت های هاستینگ است. این هزینه، به قیمت تمام شده هاستینگ افزوده می شود.

هاست سی پنل

کنترل پنل دایرکت ادمین

این نوع کنترل پنل با انواع اکانت های میزبانی سازگاری بسیار خوبی دارد و امکانات بسیار متنوعی را برای مدیریت موثر ارائه می دهد. دایرکت ادمین محصول شرکت JBMC Software است که یک شرکت کانادایی است. این پنل مدیریتی یک پنل مبتنی بر وب است که به دلیل سرعت بالا و کارایی که دارد، بسیار محبوب است. کاربران پنل مدیریتی دایرکت ادمین می توانند اطلاعات سرور را حذف یا اضافه کنند و همچنین اطلاعات زیر دامنه ها را به دلخواه خود تغییر دهند. می توان از این نوع کنترل پنل به عنوان جایگزینی برای پروتکل انتقال فایل استفاده کرد؛ زیرا استفاده از آن آسان و سریع است. DirectAdmin یک گزینه ایده آل برای برای مدیریت سریع و آسان وب سایت است.

دایرکت ادمین

اکنون که با هر کدام از این کنترل پنل ها آشنا شدیم، وقت آن رسیده که تفاوت های این دو با هم را نیز بررسی کنیم.

تفاوت های هاست سی پنل و دایرکت ادمین

هاست سی پنل و دایرکت ادمین، با هم شباهت هایی دارند؛ مثل پشتیبانی از لینوکس و SSL رایگان. علاوه بر این در هر دو چارچوب پیکربندی سرور و رابط کاربری گرافیکی ارائه می شوند. با این حال از جهات زیر، بسیار با هم متفاوتند:

عملکرد

اگرچه ممکن است هاست سی پنل و دایرکت ادمین شبیه به هم باشند، اما عملکرد هرکدام بسیار متفاوت است. هر دوی آنها چارچوب پیکربندی UI و سرور را ارائه می دهند، اما در دایرکت ادمین، کارهای زیادی باید از طریق خط فرمان انجام شود. از سوی دیگر، سی پنل تقریباً تمام عملکردها و پیکربندی‌ها را در رابط کاربری (UI) فراهم می‌ کند و باعث می‌ شود که استفاده از آن در سطوح مختلف کاربری آسان تر باشد. البته باید در اینجا این نکته را یادآور شویم که اعمال تغییرات به صورت دستی و از طریق خط فرمان، در سی پنل کمی دشوار است. البته آموزش ها، دستورالعمل ها و راهنمایی های زیادی برای استفاده از امکانات سی پنل وجود دارد که به شما کمک می کنند هر کاری که می خواهید را در سی پنل انجام دهید.

قابلیت توسعه

دیگر تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین قابلیت توسعه می باشد. در سی پنل، اضافه کردن پلاگین ها و ماژول ها – بدون هزینه یا با هزینه – آسان است. همچنین کاربران سی پنل می توانند برای گسترش و ارتقاء عملکرد پنل، کدهای آن را به دلخواه خود تغییر دهند.

از طرف دیگر، دایرکت ادمین نیز با استفاده از طیف وسیعی از پلاگین ها قابل ارتقا است. اما توسعه عملکرد آن مستلزم پرداخت هزینه اضافی است.

رابط کاربری

منوی دایرکت ادمین، برای بار اول که وارد آن می شوید، نسبت به سی پنل کمتر گیج کننده به نظر می رسد. با این حال، با سی پنل، پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستید آسان تر است و در حین ورود به سیستم به بخش های زیادی می توانید دسترسی مستقیم داشته باشید. ممکن است در برخورد اول کمی گیج کننده باشد، اما همه امکانات به صورت طبقه بندی شده در اختیار شماست: فایل ها، ایمیل، رویدادها، دامنه ها، تنظیمات، امنیت و بیشتر.

تمام موارد در دسته بندی بالا قابل ارتقاء و توسعه هستند. اگر هم گزینه ای را نتوانستید در سی پنل پیدا کنید، امکان جستجو در آن وجود دارد.

این درحالیست که دایرکت ادمین تنها سه بخش اصلی دارد که عبارتند از: حساب شما، مدیریت ایمیل و ویژگی های پیشرفته. اگرچه ممکن است در ابتدا آسان‌ به نظر برسد، اما اگر ندانید به دنبال چه گزینه و امکاناتی هستید، کار با آن کمی سخت است. cPanel قابلیت برآورده کردن نیازهای مختلف کاربران را دارد و به راحتی قابل درک است، در حالی که DirectAdmin فقط برای درصد کمتری از کاربران مناسب است.

هزینه

قیمت، فاکتور مهمی است که باید هنگام انتخاب میان هاست سی پنل و دایرکت ادمین برای مدیریت هاستینگ خود در نظر بگیرید. پیش از آن که سی پنل قیمت های خود را به طور قابل توجهی در سال 2019 افزایش داد، از محبوب ترین ها بود. اما افزایش قیمت آن باعث شد افراد در استفاده از آن دچار تردید شود. اگر چه دایرکت ادمین گزینه ها و امکانات کمتری نسبت به سی پنل دارد اما هزینه کمتری هم دارد.

در عوض هزینه نگهداری و ارتقاء عملکرد سی پنل کم است. هزینه نگهداری از دایرکت ادمین هم کم است اما توسعه آن در مقابل هزینه بیشتری دارد.

امنیت

امنیت هاست، از مهم ترین موضوعات برای وب سایت ها است. از آنجا که تمام اطلاعات سایت بر روی هاست ذخیره می شود، در صورتی که کنترل پنل به اندازه کافی ایمن نباشد، ممکن است همه چیز به راحتی از دست برود.

اگر بخواهیم از لحاظ امنیتی هاست سی پنل و دایرکت ادمین را مقایسه کنیم باید بگوییم دایرکت ادمین از نظر امنیت بسیار موفق عمل کرده است. اگر اقدامات امنیتی لازم برای کنترل پنل خود را به درستی انجام دهید، هیچ مشکلی از نظر امنیت نخواهید داشت.

سی پنل هم امنیت بسیار بالایی دارد اما در بعضی مواقع ضعیف عمل می کند. نسخه های کرک شده این کنترل پنل باعث می شود بعضی سایت هایی که از آنها استفاده می کنند با مشکلات امنیتی مواجه شوند. برای مثال این پنل ها در مقابله با حمله های بروت فورس خیلی ضعیف عمل می کند. (راه های افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها را در مجله اورجین وب بخوانید.)

هاست سی پنل و دایرکت ادمین

کدام یک از هاست سی پنل و دایرکت ادمین انتخاب بهتری است؟

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین تفاوت های این دو کنترل پنل را بررسی کنیم. هر دو پنل مزایا و معایب خود را در مدیریت اکانت هاست دارند. انتخاب پنل مدیریتی به نیازها و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد و باید بدانید چه انتظاراتی از پنل دارید. اگر عملکرد برایتان اولویت است، سی پنل انتخاب بهتری است. اما اگر به فکر هزینه هستید، دایرکت ادمین ممکن است انتخاب بهتری باشد. البته اگر قصد دارید تغییرات پیشرفته ای در هاست ایجاد کنید و آن را ارتقاء دهید، سی پنل در این حوزه ارزان تر است. در نهایت همه چیز به انتظارات و ترجیح خود شما بستگی دارد. امیدواریم با خواندن این مقاله بتواند بهترین و مناسب ترین پنل مدیریتی را برای سایت خود انتخاب کنید. اورجین وب بهترین انتخاب برای طراحی سایت در شیراز.

منبع: temok.com