با اختراع بی نظیری چون اینترنت و روی کار آمدن وب سایت های اینترنتی تحولی بزرگ در زندگی مردم رخ داد و دست یابی به اطلاعات، سرگرمی، خرید و فروش و… بسیار ساده و راحت شد. اما هر چیز خوبی تهدیدی با خود به همراه دارد و تهدیدی که برای وب سایت های اینترنتی وجود دارد، خطر هک شدن توسط هکر ها می باشد.

بی شک جمله “پیشگیری بهتر از درمان است” را شنیده اید! در اینجا نیز این جمله کاربرد دارد چراکه پیشگیری و افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها بهترین راهکاری است که در پیش روی مالکان وب سایت ها برای امنیت وجود دارد. پس با ما همراه باشید تا روش های جلوگیری از حملات هکرها را بررسی کنیم.

چگونه ایمنی سایت در برابر هکر ها را افزایش دهیم؟

بدترین اتفاقی که پس از مدت ها تلاش و کار بر روی یک وب سایت می تواند اتفاق بیافتد این است که توسط هکرها مورد حمله قرار بگیرد؛ پس اگر راهی وجود داشته باشد که بتوان قبل از وقوع این اتفاق جلوی آن را گرفت چرا آن را به کار نبریم؟ با ما همراه باشید تا راهکارهای افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها را قدم به قدم یاد بگیریم.

گام اول؛ نرم افزارهای سایت را به روزرسانی کنید

شاید به عنوان اولین قدم ساده و بی اهمیت به نظر برسد اما یکی از مهم ترین راه های ایمنی سایت در برابر هکرها بروز رسانی تمامی نرم افزارهای سایت می باشد. به روز نگه داشتن سایت هم برای سیستم عامل سرور و هم برای تمام نرم افزارهایی که در سایت تان اجرا می شود همچون CMS یا انجمن بسیار ضروری می باشد. چراکه برخی از این ابزارها متن باز بوده و علاوه بر اینکه کدهای آن برای توسعه دهندگان در دسترس می باشد برای هکران نیز قابل دسترسی بوده و راه را برای نفوذ و سوء استفاده آنها باز می کند.

در این مرحله پیشنهاد می شود از میزبان هاست مدیریت شده استفاده کنید تا نگرانی تان در این باره رفع شود. با استفاده از میزبان هاست، بروز نگه داشتن سایت بر عهده سایت ارائه دهنده هاست می باشد و نیاز به انجام کار اضافه ای نیست. همچنین اگر از نرم افزارهای ثالث مانند CMS یا انجمن استفاده می کنید باید از اعمال بروزرسانی و راهکارهای امنیتی اطمینان حاصل پیدا کنید.

گام دوم؛ پلاگین های امنیتی نصب کنید

پس از اینکه سایت خود را به روزرسانی کردید نوبت به نصب افزونه های امنیتی است که در ایمنی سایت در برابر هکرها بسیار کمک می کند. اگر وب سایت خود را با سیستم مدیریت محتوا (CMS) ساخته اید، می توانید با نصب پلاگین هایی امنیتی، سایت خود را در برابر هکرها ایمن کنید.

اگر وب سایت تان وردپرسی است افزونه های رایگانی همچون iThemes Security و Bulletproof Security با مسدود کردن نقاط ضعفی که راه را برای هکرها باز می کند، از دسترسی آنها به سایت تان جلوگیری کنید. اما حتی اگر سایت شما وردپرسی نیست لازم نیست نگران شوید؛ چراکه تمامی وب سایت ها؛ چه سایت های مدیریت محتوایی (CMS) و چه صفحاتی که با HTML اجرا می شوند، می توانند با نصب SiteLock امنیت خود را تامین نمایند. این ابزار با نظارت روزانه بر همه چیزهایی که ممکن امنیت سایت را تحت الشعاع قرار دهد و بستن روزنه های امنیتی، ایمنی سایت در برابر هکرها را تضمین می کند.

راه کارهای تامین امنیت سایت

گام سوم؛ یک رمز قوی برای سایت خود بسازید

اگر بدانید چه تعداد از وب سایت ها فقط به این دلیل که رمز عبور آنها ضعیف است، هک شده اند تعجب خواهید کرد و از این مورد به راحتی رد نمی شوید! استفاده از رمز های عبور ساده کار را برای هکران آسان کرده و آنها به راحتی می توانند به سایت تان نفوذ کنند.

جالب است بدانید حدود 5% از سایت های هک شده که برای حذف بدافزارها ازMalCare استفاده می کردند، رمزعبوری ساده داشته اند.

رمزهای ورودی همچون 123456 شاید به راحتی در ذهن بماند اما اصلا انتخاب خوبی نیست و از آنجایی که حدس آن راحت می باشد ریسک بالایی برای سایت دارد. پیشنهاد ما استفاده از رمزهای طولانی و ترکیبی از حروف و اعداد است تا راه را برای نفوذ هکران ببندید. حتی استفاده از رمزهایی همچون تاریخ تولد یا کد ملی انتخاب بدی است چراکه ممکن است هکر ها به هر طریقی به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کرده و به سایت شما نفوذ کنند.

گام چهارم؛ حتما از سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید

اینکه برخی از سایت ها به دلایل مختلف غیر فعال یا از دسترس خارج شوند دور از انتظار نیست و ممکن است برای سایت شما نیز پیش بیاید. این مشکل می تواند از سوی کارکنان یا از سرور اصلی به وجود آید. اگر وب سایت شما نیز از دسترس خارج شود، اطلاعات آن را از دست می دهید و به دردسر خواهید افتاد! پس پیشنهاد می شود برای پیشگیری از این مشکل با تهیه یک نسخه پشتیبان و بک آپ از هاست خیال خود را از این بابت راحت نمایید. بهتر است این کار را به صورت هفتگی یا ماهانه انجام دهید.

گام پنجم؛ از HTTPS برای ایمن سازی سایت استفاده کنید

یکی دیگر از راه های افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها ایمن کردن URL سایت است. اگر تا به حال سایتی را طراحی کرده و یا مدیریت آن را برعهده گرفته باشید باید بدانید که استفاده از HTTPS چقدر برای امنیت سایت مهم می باشد. به خصوص اگر سایت تان فروشگاهی باشید با استفاده از این 5 حرف سبز رنگ احساس امنیت را به خریداران تان انتقال دهید. هزینه ای که برای دریافت گواهینامه SSL باید پرداخت کنید در برابر امنیتی که به سایت شما می دهد و حس اعتمادی که به کاربران می بخشد بسیار ناچیز می باشد، پس بهتر است در دریافت آن تعلل نکنید.

گام ششم؛ ادمین های سایت خود را با دقت انتخاب کنید

تصور اکثر وب مستران بر این است که هکرها تنها با نصب بدافزارها بر روی سایت آن را در خطر می اندازند. اما این تصور غلط است چرا که هکر های بسیار باهوشی نیز وجود دارند که با ایجاد یک حساب کاربری ارواح با امتیازات مدیر، به سایت شما وارد شده و امنیت سایت شما را از بین می برند.

برای حل این مشکل باید سایت خود را مرتبا بررسی کرده و کاربرانی که دیگر به سایت شما کمک نمی کنند و یا به آنها اعتماد ندارید را حذف کنید. اگر تیم بزرگی مدیریت سایت شما را برعهده داشته باشند ممکن است این کار برای شما زمان بر و سخت باشد اما به شما اطمینان می دهیم که ارزشش را دارد. در مرحله بعد پیشنهاد می شود رمز های سختی برای نویسندگان و ویراستارهای خود بگذارید تا به طور ناخواسته ایمنی سایت در برابر هکرها تحت الشعاع قرار ندهند. و در آخر نقش کاربران را تا حد امکان محدود کنید؛ برای مثال اگر کسی فقط نویسنده مقاله می باشد، به او دسترسی “نویسنده” بدهید نه “ادمین”. برای آشنایی با نقش های مختلف پیشنهاد می شود مقاله “نقش کاربران در وردپرس” را بخوانید.

گام هفتم؛ از CPS برای امن کردن سایت استفاده کنید

به عنوان یک مدیر سایت باید مراقب حملات اسکریپیتی Cross-site (XSS) که سایت شما را تهدید می کنند باشید و وب سایت خود را در برابر آنها ایمن کنید. اگر هکرها راهی برای نفوذ به کد جاوا اسکریپت شما پیدا کنند، زمینه برای اینگونه حملات به سایت شما برای آنها فراهم می شود و این قابلیت را پیدا می کنند تا  صفحات هر بازدید کننده ای که به سایت شما مربوط می شود را آلوده نمایند.

برای جلوگیری از این حملات باید اطمینان حاصل کنید که هر کدی که در سایت تان مورد استفاده قرار می گیرد، فقط اجازه ورود برای زمینه هایی که مجاز هستند را صادر کند.

گام هشتم؛ مراقب  پیام های خطایی که می دهید باشید

باید حواستان باشد میزان اطلاعاتی که در پیام های خطای خود می دهید امنیت سایت تان را در خطر نیاندازد. فقط حداقل خطاها را به اطلاع کاربران خود برسانید تا از درز کردن اسرار موجود در سایت شما همچون کلیدهای API یا رمزهای عبور پایگاه جلوگیری نمایید. در واقع نیازی به ارائه جزئیات نیست چراکه گاهی همین جزئیات باعث آسان شدن حملاتی همچون تزریق SQL می شود.

برای جلوگیری از این مورد خطاهای دقیق را در گزارش سرور خود حفظ کرده و فقط اطلاعاتی که نیاز است را به کاربران نمایش دهید.

گام نهم؛ اقدامات احتیاطی برای بارگذاری پرونده از طریق سایت خود را انجام دهید

با دسترسی دادن به افراد برای بارگذاری فایل بر روی سایت، آن را در خطر می اندازید. چراکه ممکن است هکرها از این فرصت برای بارگذاری فایل های مخرب، رونویسی فایلهای موجود در وب سایت و یا آپلود یک فایل با حجم بالا برای تخریب سایت تان استفاده کنند.

افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها

برای افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها در این مورد تا حد ممکن آپلود فایل از طریق وب سایت را قبول نکنید. اما اگر وب سایتی که مدیریت آنرا بر عهده دارید نیاز به آپلود فایل دارد، دستورالعمل زیر را طی کنید:

  1. با ایجاد یک لیست از پسوند فایل های مجاز، امکان بارگذاری فایل های مشکوک را از بین ببرید.
  2. از یک تاییدیه برای نوع فایل استفاده کنید.
  3. حداکثر اندازه ای که فایل پرونده می تواند داشته باشد را تعیین کنید.
  4. بهتر است پوشه آپلود را خارج از webroot بگذارید.

سخن آخر

هدف از نگارش این مقاله ابهام زدایی از راهکار هایی که برای امنیت سایت الزامی است بود و ما تمام تلاش خود را کرده تا نکات مهم و نیاز آن را به شکلی قابل درک برای شما ارائه دهیم. در آخر این نکته را به یاد داشته باشید که ایمنی سایت در برابر هکرها فعالیتی یک باره نیست و نیاز به صرف زمان و عملکرد قدرتمند و برنامه ریزی شده دارد.

منبع: creativebloq.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *