هدف گذاری اسمارت یک استراتژی هدف گذاری است که بر ایجاد اهداف واقع بینانه و دست یافتنی تمرکز دارد. هدف گذاری برای رسیدن به موفقیت امری ضروری است. با کمک اهداف SMART می توانید بهترین اهداف را برای خود در هر کاری مشخص کنید. اگر می خواهید بدانید اهداف اسمارت چه اهدافی هستند، تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

هدف گذاری اسمارت چیست؟ چه اهدافی را شامل می شود؟

هدف گذاری، اولین قدم در شروع هر کاری است. مدل اسمارت یک متد هدف گذاری است که به شما کمک می کند اهدافی واقع بینانه و مشخص برای خود تعیین کنید. احتمال موفقیت در یک کار با داشتن هدف SMART بسیار بالاست. SMART مخفف کلمات «Specific»، «Measurable»، «Achievable، «Relevant، «Timely» است. اما هر کدام از این کلمات چه معنایی دارند؟

در متد اسمارت همه این ویژگی ها در یک هدف گنجانده می شود تا احتمال موفقیت در دستیابی به آن زیادتر شود.

استفاده از این متد در هدف گذاری، باعث می شود بتوانید از اتلاف وقت در رسیدن به موفقیت جلوگیری کنید. همچنین می توانید میزان پیشرفت را در این متد به راحتی ردیابی کنید و نقاط ضعف خود را خیلی سریع شناسایی و رفع کنید. در ادامه هر کدام از ویژگی های هدف اسمارت را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

بررسی ویژگی های هدف اسمارت

هدف گذاری اسمارت

هدف مشخص (Specific)

هر چه اهداف مشخص تر و واضح تر باشند، از شانس بیشتری برای تحقق برخوردارند. برای مشخص کردن یک هدف در هدف گذاری اسمارت، باید به این سوالات پاسخ دهید: چه کسی در این هدف نقش دارد؟ به چه چیزی می خواهید برسید؟ کجا می توانید به این هدف برسید؟ چه زمانی می خواهید به این هدف برسید؟ چرا می خواهید به این هدف برسید؟

هدف قابل اندازه گیری (Measurable)

هدف خوب هدفی است که بتوان میزان پیشرفت آن را به صورت کمی سنجید. اگر معیاری برای اندازه گیری و سنجش پیشرفت وجود نداشته باشد، از کجا می توان فهمید موفق شده اید یا نه. برای داشتن یک هدف قابل اندازه گیری، کافیست از خود بپرسید: از کجا بفهمم به هدفم دست یافته ام؟ چه شاخصی نشان دهنده پیشرفت من است؟

به عنوان مثال هدف این است که یک کتاب را تمام کنید. پس تصمیم میگیرید سه روز در هفته هربار 10 صفحه از آن را بخوانید.

هدف دست یافتنی (Achievable)

در هدف گذاری اسمارت، هدف باید قابل دستیابی باشد. هدف اسمارت، در عین چالش برانگیز بودن، دست یافتنی است و راه هایی برای رسیدن به آن وجود دارد. برای داشتن هدفی دست یافتنی باید از خود بپرسید آیا منابع و قابلیت های لازم برای رسیدن به هدف را دارم؟ چه چیزی کم دارم؟ آیا دیگران قبلاً آن را با موفقیت انجام داده اند؟

هدف مرتبط (Relevant)

هدف اسمارت باید با سایر اهداف شما همسو باشد. برای اینکه از مرتبط بودن هدف خود مطمئن شوید، باید اهداف خود را در تصویری بزرگتر رصد کنید و شرایط کلی را در نظر بگیرید. باید ببینید چه اهداف دیگری برای خود در بلند مدت مشخص کرده اید؟ آیا این هدف با ارزش ها و هنجارهای شخصی یا سازمانی شما مطابقت دارد؟ آیا این هدف با مهارت های من همخوانی دارد؟

هدف زمان مند (Timely)

در متد هدف گذاری اسمارت، رسیدن به هدف محدوده زمانی مشخص دارد و در یک بازه زمانی مشخص محقق می شود. اگر هدف زمان مند نباشد، ممکن است در شما حس اضطراب ایجاد کند و انگیزه شما را برای رسیدن به هدف تحت الشعاع قرار می دهد. همان مثال ساده تمام کردن یک کتاب را در نظر بگیرید. در این مثال مشخص می کنید یک کتاب را در مدت دو ماه تمام کنید. بنابراین هر هفته سه بار و هر بار 10 صفحه از آن را می خوانید. در نتیجه پس از 2 ماه به هدف خود می رسید.

مزایای هدف گذاری اسمارت

با اعمال این متد هدف گذاری می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

انگیزه شما را در طول مسیر حفظ می کند

فاصله زمانی بین کاشت بذر تا برداشت محصول را زمان انتظار می گویند. در مسیر رسیدن به هدف زمان انتظار سخت ترین مرحله است. هدف گذاری اسمارت کمک می کند با زمان بندی صحیح، این دوره تا جای ممکن کوتاه و قابل تحمل شود.

تمرکز آن بر نتیجه نهایی است

باور بسیاری بر این است که تمرکز باید بیشتر بر فرایند باشد تا نتیجه نهایی. اما در هدف گذاری اسمارت، تمرکز بر نتیجه نهایی باعث می شود سختی های مسیر قابل تحمل تر شود. به عبارت دیگر به جای اینکه دائم نگران این باشید که چقدر تا رسیدن به هدف وقت دارید، با تمرکز بر نتیجه نهایی، به خود یادآوری می کنید که همه این تلاش ها در نهایت به چه چیزی منجر می شود.

کمک می کند کاستی ها را رفع کنید

هدف SMART قابل اندازه گیری است. یعنی می‌توانید در طول مسیر هر جا که خواستید، پیشرفت خود را بسنجید و عملکرد خود را ارزیابی کنید. این ویژگی هدف گذاری اسمارت به شما کمک می کند نارسایی ها و کمبودهای خود را در اسرع وقت شناسایی و اقدام به رفع آنها کنید.

شما را از منطقه امن خارج می کند

برای بسیاری از ما، هدف گذاری کاری سخت و دلسرد کننده است. در بسیاری از مواقع از هدف گذاری طفره می رویم؛ زیرا نگرانیم در رسیدن به آن شکست بخوریم. اما هدف گذاری اسمارت کمک می کند اهداف واقع بینانه و دست یافتنی برای خود در نظر بگیریم و آرام آرام از منطقه امن خود خارج شویم. اهداف اسمارت منطقی و رئال هستند و با توجه به شرایط و اهداف دیگر یک فرد تنظیم می شوند. در نتیجه اضطراب کمتری در افراد ایجاد می کنند و مسیر رسیدن آنها کمی هموارتر است.

به تلاش شما جهت می دهد

تمرکز بر اهداف باعث می شود تلاشها در یک مسیر متمرکز شود. وقتی هدف مشخص نداشته باشید، سرگردان می شوید و هر چه تلاش کنید به نتیجه ای نمی رسید. ممکن است در نهایت هم هدف را نیمه کاره رها کنید. هدف گذاری اسمارت با دادن جهت به تلاش های شما کمک می کند بدون اتلاف وقت و تلاش های بیهوده به هر آنچه می خواهید، دست پیدا کنید.

اکنون که ویژگی ها و مزایای هدف گذاری اسمارت را بررسی کردیم، بد نیست با مثال هایی آن را قابل درک تر کنیم.

 هدف گذاری اسمارت

نمونه هدف گذاری SMART

هر فرد با هر کسب و کاری می تواند هدف گذاری خود را با کمک مدل اسمارت انجام دهد. برندها و شرکت های بزرگ نیز می توانند اهداف سازمانی و برگ خود را بر مبنای مدل اسمارت برنامه ریزی کنند. در ادامه نمونه از هدف گذاری اسمارت در مبحث دیجیتال مارکتینگ را با هم بررسی می کنیم تا این موضوع کمی برایتان شفاف تر شود.

هدف گذاری برای استراتژی لینک بیلدینگ

هدف فردی این است که ترافیک ارگانیک سایت خود را با لینک بیلدینگ بالا ببرد. یعنی می خواهد از وب سایت های دیگر درخواست کند به وب سایت او لینک بدهند تا هم رتبه سایت در صفحه نتایج بالاتر برود و هم ترافیک ارگانیک بیشتر شود. خب، هدف در اینجا «مشخص» شد. هدف این است که 40 بک لینک به سایت، در سایتهای دیگر ایجاد شود. خب کمیت هدف نیز «قابل اندازه گیری» شد.

طبق ابزار تجزیه و تحلیل سئوی سایت، حدود 500 لینک بی کیفیت از سایت های مختلف به این سایت وجود دارد. با توجه به شراکت سایت با بیزینس های دیگر، ماهانه به طور متوسط می توان حدود ده بک لینک در این سایت ها ایجاد کرد. در نتیجه راه اندازی یک کمپین برای ایجاد 40 بک لینک جدید، هدفی «دست یافتنی» و واقع بینانه است. اما از کجا بدانیم این هدف «مرتبط» است؟

ترافیک ارگانیک منبع اصلی سایت برای ایجاد سرنخ های جدید است و بک لینک ها یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل هستند. اگر بتواند لینک هایی را از سایت های با کیفیت دریافت کند، رتبه سایت بالا می رود. در نتیجه ترافیک سایت افزایش یافته و سرنخ‌ های جدید بیشتر می شوند. «مدت زمان رسیدن به هدف» را نیز 4 ماه تنظیم کرده اند.

برای آموزش گرفتن بک لینک های با کیفیت پیشنهاد می شود، مقاله مربوط به آن را در مجله اورجین وب مطالعه نمایید.

هدف اسمارت

طی چهار ماه آینده، 40 بک لینک اضافی ایجاد خواهد کرد که به سایت هدایت می شوند. برای انجام این کار، فرد با کمک بخش روابط عمومی برای همکار با سایت های دیگر درباره لینک بیلدینگ وارد مذاکره می شود.

حرف آخر

هدف گذاری اسمارت به شما کمک می کند بهترین هدف را انتخاب کنید. اغلب می بینیم برخی افراد یا کسب و کارها اهدافی را انتخاب می کنند که خیلی کلی و مبهم هستند و هیچ جهت گیری خاصی ندارد. مثلا می گویند «می خواهم در فلان کار بهترین» باشم. با انتخاب چنین هدفی بدون شک شکست می خورند و تمام انگیزه خود را نیز از دست می دهند. با کمک متد SMART می توانید اهدافی انتخاب کنید که دست یافتنی هستند و برنامه ریزی برای دستیابی به آنها راحت تر است. در نتیجه هیچ گاه انگیزه خود را از دست نمی دهید و می توایند روز به روز خود را به هدف بزرگ تری که در ذهن دارید، نزدیک تر کنید.

منبع: hubspot.com