پرسونال برندینگ به زبان ساده یعنی تلاش برای معرفی و اثبات اعتبار خود به عنوان یک برند. برندسازی شخصی می تواند یک فرد را در طی زمان، به یک پیشرو در حوزه فعالیت خود تبدیل کند. اگر قصد دارید برند شخصی خود را راه اندازی کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا اسرار برندسازی شخصی و بهترین تکنیک های آن را در کنار هم یاد بگیریم.

در ابتدا با تعریف آن شروع می کنیم.

پرسونال برندینگ (Personal Branding) چیست؟

پرسونال برندینگ فرایندی است که به افکار عمومی درباره یک فرد، شکل می دهد. و فرد به کمک آن می تواند تصویری معتبر و قابل اعتماد از خود در ذهن عموم مردم ایجاد کند. به عبارت دیگر، برند شخصی شما، داستانی است که افراد پشت سرتان درباره شما می گویند.

مردم در مورد کار شما چه می گویند؟ از چه صفت هایی برای توصیف شما استفاده می کنند؟ نظر آنها نسبت به شما مثبت است یا منفی؟ در فضای مجازی شما را چگونه توصیف می کنند؟ همه اینها سوالاتی هستند که به کمک پرسونال برندینگ می توانید به بهترین شکل به آنها پاسخ دهید.

ساختن یک برند شخصی به شما این امکان را می دهد که داستان خود را آنطور که می خواهید بیان کنید، یعنی می توانید خود را به عنوان یک فرد متخصص و ماهر در حوزه کاری خود معرفی کنید و ارتباطی قوی و وفادارانه با مخاطبان خود داشته باشید.

چه یک فرد مشهور باشید یا یک دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده، ایجاد یک برند شخصی خوب می تواند فرصت های زیادی برای شما به وجود آورد. زمانی که افراد نام شما را در گوگل جستجو کنند، نتایج مثبت باعث علاقه مندی آنها به شما می شود و برعکس، زمانی که با نتایج منفی روبرو شوند، به سمت رقبای شما جذب می شوند.

چرا پرسونال برندینگ مهم است؟

در دنیای دیجیتال امروز که رقابت در آن بسیار زیاد است، پرسونال برندینگ دیگر اختیار نیست، بلکه یک ضرورت است. مردم نام شما را در گوگل جستجو می‌ کنند و نتایج و اطلاعاتی که در مورد شما پیدا می‌ کنند بر قضاوت و تصمیم گیری آنها درباره شما تاثیر دارد.

برندسازی شخصی تنها مختص افراد مشهور یا اینفلوئنسرها نیست. همه افراد خود یک برند شخصی به حساب می آیند و برای بهبود و ارتقاء آن باید تلاش کنند. داشتن برند شخصی می تواند به افراد در فرایند جذب و استخدام، تامین بودجه سرمایه‌ گذاری، رشد مخاطبان، فروش محصولات و … کمک کند. آمار نشان می دهد افرادی که یک برند دارند، شانس بیشتری برای موفقیت در کسب و کار خود دارند.

صرف نظر از موقعیتی که دارید، ممکن است افراد زیادی در حال تحقیق و جستجو در اینترنت درباره شما باشند. اگر رئیس یک شرکت هستید، این افراد به احتمال زیاد کارمندان یا مشتریان شما هستند. اگر جویای کار هستید، ممکن است یک استخدام کننده در حال تحقیق درباره شما باشد و به همین ترتیب این لیست ادامه دارد.

به یاد داشته باشید که هدف پرسونال برندینگ تنها افزایش تعداد لایک و فالوور نیست، بلکه بسیار فراتر از آن است. با اینکه تعداد بالای لایک و فالوور بدون شک باعث افزایش نفوذ و رشد برند شما می شود، اما هدف پرسونال برندینگ فراتر از آن است و بیشتر بر ایجاد تصویری معتبر و قابل اعتماد از شما در دنیای واقعی و مجازی تمرکز دارد.

اهمیت پرسونال برندینگ

مزایایی پرسونال برندینگ

پیش تر گفتیم که پرسونال برندینگ درهای موفقیت و فرصت های جدید را به رویتان می گشاید. اما این تنها مزیت داشتن برند شخصی نیست. از مزایای دیگر برندسازی شخصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راوی داستان خود هستید

صادقانه بگوییم! اگر شما شخصا شروع به شرح داستان خود نکنید، افراد دیگر این کار را برایتان انجام می دهند و ممکن است این کار را خوب انجام ندهند. این مزیت پرسونال برندینگ به شما کمک می کند تا داستان واقعی برند خود را به مخاطبان بگویید و آن طور که می خواهید به فکر آنها درباره خودتان جهت بدهید.

باعث اعتماد بیشتر می شود

وقتی مردم ارزش ها و داستان برند شما را مستقیم از زبان خودتان بشنوند، اعتماد آنها به شما بیشتر می شود. این کار باعث می شود مردم فکر کنند شما را می شناسند و می توانند به شما اعتماد کنند.

ارزش درک شده را افزایش می دهد

پرسونال برندینگ ارتباط مستقیم با اعتبار شما دارد. اگر خود را به عنوان یک متخصص در فیلد کاری خود معرفی کنید، می توانید هزینه بیشتری برای خدمات و محصولاتی که ارائه می دهید دریافت کنید و افراد برای کار شما ارزش بیشتری قائل می شوند.

شبکه ارتباطات شما را گسترش می دهد

پرسونال برندینگ می تواند شما را به افراد و نهادهای متصل کند که تا پیش از آن امکان دسترسی به آنها را نداشته اید. در نتیجه دایره اجتماعی اطراف شما گسترده تر می شود و فرصت های جدید سر راهتان قرار می گیرد که فکرش را هم نمی کردید.

مراحل پرسونال برندینگ

خب، اکنون وقت آن رسیده که مراحل ساخت برند شخصی را با هم بررسی کنیم.

مرحله اول؛ اهداف و ارزش های خود را مشخص کنید

در این مرحله باید از خود بپرسید انگیزه شما چیست؟ چه مهارت ها و استعدادهایی دارید؟ به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارید؟ در ده سال آینده خود را کجا می بینید؟ چطور می خواهید به مردم کمک کنید؟

به این سوالات پاسخ دهید و جواب های خود را بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند ارزش ها، باورها و اهدافی را که دارید بهتر بشناسید. همچنین با پاسخ به این سوالات می توانید نقاط قوت خود را شناسایی کنید و برای رسیدن به اهداف خود، بهتر از آنها استفاده کنید. علاوه بر آن نقاط ضعف و کمبودهای خود را نیز می شناسید و برای رفع آنها تلاش می کنید.

مرحله دوم؛ ارزش های خود را با اهداف سازمانی هماهنگ کنید

در مرحله دوم پرسونال برندینگ، باید اهدافی را که در مرحله قبل مشخص کردید و همسویی آنها با اهداف سازمانی که در آن مشغول فعالیت هستید را بررسی کنید. ممکن است یک فریلنسر باشید که زیر نظر سازمان یا شرکت خاصی فعالیت نمی کنید. در این حالت باید حوزه ای که در آن مشغول فعالیت هستید را بررسی کنید و اهداف خود را با شرایط آن سازگار کنید.

با تحقیق درابره افرادی که در شرکت یا حوزه کاری شما موفق و مورد تحسین هستند، شروع کنید. رفتارها و صفاتی را که به طور مداوم از خود نشان می دهند، مشاهده کنید. با ارزش ترین نقاط قوت آنها چیست؟ رفتار آنها چگونه به پیشرفت کسب و کار کمک می کند؟ سپس به اهداف خود برگردید و ببینید اهداف شما چقدر با اهداف سازمان هماهنگ است. اگر اهداف همسو هستند، این یعنی در مسیر درست هستید. اما اگر همسویی در بین اهداف مشاهده نمی کنید، بهتر است مهارت های خود را گسترش دهید.

در این مرحله، پس از شناسایی نقاط قوت خود، سعی کنید از آنها به عنوان نماد یا شعار اصلی برند خود استفاده کنید. برای مثال اگر متوجه شدید فردی «نوآور» هستید و این ویژگی شما همسو با اهداف شخصی و سازمانی شماست، می توانید آن را به عنوان ویژگی اصلی و شعار برند شخصی خود معرفی کنید.

مرحله سوم؛ ذینفعان خود را مشخص کنید

مشابه دنیای تجارت، یک برند تا زمانی که افراد از آن آگاه نباشند هیچ ارزشی ندارد. در این مرحله، باید لیستی از افراد مهم و کلیدی تهیه کنید که می خواهید برند شما را بشناسند. این افراد، کسانی هستند که می توانند به پیشرفت برند شما کمک کنند و حامی برند شما باشند. این لیست شامل افراد با نفوذ و نقش و مسئولیت هر کدام در پیشرفت برند شما است.

این کار به شما کمک می کند بتوانید استراتژی های مناسب را برای ارتباط با این افراد – به طور رسمی یا غیر رسمی – برنامه ریزی کنید.

برندسازی شخصی

مرحله چهارم؛ خود را در معرض دید قرار دهید.

گام بعد این است که اقدام به ایجاد ارتباط با افراد کنید. با تمام افرادی که می شناسید تماس بگیرید و درباره برند خود با آنها صحبت کنید. ممکن است در ابتدای کار کمک خواستن از دیگران برایتان سخت باشد. اما از آن نترسید! با همکار، مافوق، رئیس و هر کسی که می شناسید ارتباط بگیرید و برند خود را معرفی کنید.

در مرحله آخر پرسونال برندینگ بسیار مهم است که در ارتباط با افراد به بهترین و تاثیرگذارترین شکل، خود را معرفی کنید. زمانی که در حال معرفی خود به هر شخص هستید، سعی کنید تمرکز را بر نقاط قوتی بگذارید که فکر می کنید برای آنها مفیدتر است. برای مثال اگر می دانید شخصی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند و ایده های نوآورانه شما می تواند برایش مفید باشد، در ارتباط با این شخص سعی کنید بر این توانایی و مهارت خود تاکید بیشتری کنید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به شرح پرسونال برندینگ بپردازیم و مراحل آن را بررسی کنیم. برندسازی شخصی در دنیای امروز از واجبات است. در هر موقعیت و شرایطی هم که باشید، می تواند به شما کمک کند و فرصت های جدید زیادی برایتان به ارمغان بیاورد. ساخت یک برند شخصی و داشتن یک استراتژی خوب برای معرفی برند خود، به شما کمک می کند تصویر برند را در ذهن افراد به بهترین شکل ترسیم کنید. علاوه بر این می توانید به کمک پرسونال برندینگ اعتبار و ارزش برند خود را در ذهن افراد افزایش دهید.

منبع: searchenginejournal.com