می‌گویند هر گردی گردو نیست، در مبحث سئو نیز این کلام کاملا صدق می‌کند؛ اما به شیوه دیگر که هر بک لینکی که از سایت دیگر دریافت می‌شود لزوما بک لینکی موثر و خوب برای سایت شما نخواهد بود. برای اینکه یک بک لینک در سئوی شما تاثیری مثبت و قوی داشته باشد لازم است که از کیفیت و قدرت بالایی برخوردار باشد. شاید شنیده باشید که ساخت مزرعه لینک برای یک وبسایت، می‌تواند تاثیر ویژه‌ای بر روی آن سایت بگذارد، حتی ممکن است در نظر داشته باشید تا این نوع لینک را برای سایت خود بسازید، در ابتدا بهتر است با مفهوم مزرعه لینک چیست آشنا شوید و با بررسی آن اقدام به ساخت برای سایت خود نمایید.

مزرعه لینک چیست؟

یکی از تکنیک‌ های سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) مزرعه لینک یا Link farm می‌باشد. مزرعه لینک برای نخستین بار توسط فردی سئوکار در سال 1999 جهت استفاده از استقلال موتور های جست و جوی Inktomi در حوزه محبوبیت لینک‌ ها مورد استفاده و در نهایت توسعه یافت. محبوبیت لینک‌ ها توسط برخی از موتورهای جست و جو برای ایجاد نوعی ترتیب در جهت رتبه دهی صفحات نتایج جست و جو مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما در آن زمان موتور جست و جوی Inktomi دو ایندکس را نگهداری می‌کرد.

در پاسخ به سوال نحوه عملکرد مزرعه لینک چیست، باید گفت در این روش گروهی از وبسایت‌ها به صورت اشتراکی با یکدیگر بک لینک به اشتراک می‌گذارند و یا در برخی از شرایط با پرداخت مقدار معینی پول به یک سایت به طور مصنوعی و یا غیر مصنوعی Inbound Link دریافت می‌کنند.

هدف از ساخت مزرعه لینک چیست؟

فرض کنید که به تازگی یک سایت راه اندازی نموده‌اید، و می‌خواهید در مدت زمان بسیار کوتاهی به نتیجه مناسبی در گوگل دست یابید، ساخت مزرعه لینک به  شما این امکان را می‌دهد که نتیجه دلخواه را در کمترین زمان ممکن نزد گوگل کسب نمایید. مزرعه لینک دارای دو گروه اصلی می‌باشد که به صورت زیر می‌باشد.

مزرعه لینک دستی

امروزه در اینترنت، فروش لینک‌های ارزان بسیار رایج می‌باشد. مدیران وب سایت‌های مختلف با پرداخت مبلغی اندک، عضو یکی از این سایت‌‌ها شده و انتظار دارند که جایگاه خود را در رتبه بندی‌های گوگل بهبود بخشند. به کمک سایت‌های فروش مزرعه لینک شما قادر هستید تا در زمان بسیار کم، چند صد بک لینک را دریافت نمایید.

مزرعه لینک غیر دستی

بسیاری از افراد بلاگ‌ها و یا سایت‌ های مختلفی را تنها جهت هدف قرار دادن لینک صفحات اصلی سایت خود، راه اندازی می‌نمایند. استفاده از این روش سبب شده تا سایت مقصد در مدت زمان کوتاهی با بهبود رتبه رو به رو شود؛ اما در صورتی که گوگل متوجه مزرعه لینک بودن سایت لینک دهنده شود، تمامی وب سایت‌ هایی که از این روش استفاده نموده‌اند را جریمه می‌کند. به این دسته از وبلاگ‌ها PBN گفته می‌شود که در واقع این نوع از بلاگ‌ها مجموعه بلاگ متصل به هم یا متصل به یک شرکت هستند.

مزرعه لینک

چرا نباید از مزرعه لینک استفاده کرد؟

برخی از افراد به درستی نمی‌دانند که تاثیر مزرعه لینک چیست، چگونه عمل می‌کند و به صورت نا آگاهانه از این روش برای بهبود رتبه سایت خود استفاده می‎کنند. ترفیع رتبه به کمک این روش توسط موتورهای جست و جوی گوگل منع شده است. موتورهای جست و جو در مواجهه با این موارد برای جریمه کردن، این نوع لینک‌ها را ایندکس نمی‌کنند، یعنی از صفحه نتایج جست و جو آن را حذف می‌کنند. علاوبر آن وب سایتی که جهت کسب رتبه بهتر نزد گوگل از آن سایت کمک گرفته باشد با کاهش رتبه و حتی ممکن است از نتایج جست و جو حذف گردند.

موتورهای جست و جو با هر نوع شبکه‌ی لینک سازی همانند مزرعه لینک و شبکه‌ های لینک سازی (PBN) کاملا مخالف بوده و آن‌ها را جریمه خواهند کرد. به علت جریمه‌ هایی که برای این نوع استراتژیک سئو کلاه سیاه وضع گردیده است باید بگوییم ریسک این کار بسیار بالا بوده و تاثیر بسیار مخربی بر روی سایت خواهد گذاشت.

چه زمانی گوگل مزرعه لینک را تشخیص می‌دهد؟

در اواسط ماه اکتبر سال 2005 گوگل بروزرسانی‌ های مفید و تخصصی انجام داد، که این بروز رسانی سبب شناسایی لینک‌های بی‌ کیفیت و اسپم شد که در نهایت این نوع لینک‌ ها را مورد هدف قرار داد. لینک‌ های پولی و همچنین مزرعه لینک نیز در میان اهداف گوگل دیده می‌شد. این آپدیت گوگل که Jagger نام داشت در طی 3 مرحله که از ماه اکتبر تا ماه نوامبر سال 2005 به طول انجامید، اثرات بسیار بزرگی بر روی رتبه بندی سایت‌ها گذاشت.

6 قدم جهت از بین بردن مزرعه لینک سایت

اگر در گذشته به هر دلیل از مزرعه لینک جهت بهبود سایت خود استفاده کرده‌اید، قبل از اینکه توسط گوگل جریمه شوید سایت خود را نجات دهید، برای این کار لازم است 6 مرحله‌ی زیر را پشت سر بگذارید.

  1. برای اولین مرحله شما باید تمامی فعالیت‌های مرتبط با مزرعه لینک را متوقف نمایید.
  2. در این گام لینک‌های خروجی را که به کمک این روش برای سایت خود دریافت نموده‌اید را حذف کنید.
  3. با بررسی و سرچ تمامی لینک‌های تبادلی و PBN ساخته شده برای سایت خود را پیدا نمایید.
  4.  با بهره گیری از ابزارهای موسوم به Disavow ارتباط خود را با لینک‌های ساخته شده قطع نمایید.
  5. به محتواهای مفید و یونیک سایت لینک دهید و مطالب جذابی را در سایت قرار دهید.
  6. در صورتی که قبلا توسط گوگل مجازات شده‌اید این مرحله را باید انجام دهید، در غیر این صورت انجام اقدامات قبلی برای سایت کافی می‌باشد. پس از پشت سر گذاشتن مراحل فوق، با استفاده از Search Consol Tool  از گوگل درخواست تجدید نظر نمایید.

روش‌ های جایگزین مزرعه لینک چیست؟

هدف از ایجاد مزرعه لینک برای یک وبسایت، بهبود رتبه سایت و ترفیع رتبه می‌باشد. در واقع یک وبسایت برای اینکه رتبه بهتری کسب نماید، به بک لینک از سایت‌های معتبر و قدرتمند نیاز دارد که ساده‌ترین و راحت‌ترین کار استفاده از مزرعه لینک و روش‌هایPBN می‌باشد، در واقع روش‌ های سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری محسوب می‌شوند که در صورت شناسایی توسط گوگل با جریمه از سوی گوگل همراه است، پس بهترین راه که توسط گوگل مورد تایید می‌باشد، برای بهبود رتبه سایت چیست؟

وبلاگ‌های معتبر

امروزه وبلاگ‌های معتبر و رایگان متنوعی وجود دارند که محیطی مناسب جهت تولید محتوا و معرفی وبسایت‌ ها می‌باشند. در صورتی که قصد ساخت وبلاگ برای ساخت خود دارید می‌توانید با سرچ و یافتن وبلاگ، پس از ساخت حساب کاربری محتوای اختصاصی خود را در آن قرار دهید. در نظر داشته باشید که در هر محتوای که بارگذاری می‌کنید 1 الی 3 لینک به یکی از صفحات وب سایت دهید.

روش های جایگزین مزرعه لینک

پست مهمان

یکی از ایده‌ های بسیار کاربردی در بهبود رتبه سایت، پست مهمان یا وبلاگ نویسی به عنوان مهمان می‌باشد. در این روش باید یک محتوای باکیفیت و معنادار برای یک سایت دیگر نوشته شود و در آن یک لینک به سایت مد نظر قرار دهید. البته بهتر است این محتوا در سایت که حوزه مشابه با فعالیت سایت مقصد می‌باشد قرار گیرد.

معرفی بهتر برند و همچنین برقراری ارتباط موثرتر و بهتر با همکاران حوزه خود از فواید دیگر انتشار پست مهمان می‌باشد.

دایرکتوری مشاغل

علاوه بر وبلاگ‌ ها، استفاده از دایرکتوری مشاغل گزینه مناسب و بسیار مفیدی برای بک لینگ گرفتن محسوب می‌شوند. در این نوع از وبسایت‌ها مشاغل و کسب و کارهای معتبر به کاربران معرفی می‌شوند، تنها کافی است که دایرکتورها را پیدا نموده و وبسایت خود را در آن معرفی نمایید.

سایت‌های WEB2

وبسایت‌های وب 2 نسل جدیدی از سایت‌ها هستند که بعد از سایت‌های وب 1 معرفی شده‌اند. در وب سایت‌های وب 1 شما فقط قادر به تولید محتوا می‌باشید و در نهایت آن را بر روی سایت قرار دهید و در نهایت کاربران بتوانند آن را بخوانند؛ اما وب سایت‌های وب 2 تعاملی دو سویه میان نویسنده محتوا و خوانندگان ایجاد می‌کند.

از آن جایی که گوگل همواره به دنبال کسب رضایت کاربران بوده است، مشخصا سایت‌های وب 2 را نسبت به وب 1 ترجیح می‌دهد، علاوبر آن تولید محتوا در این نوع سایت‌ها به دلیل دارا بودن ماهیت به خصوصشان ساده‌تر می‌باشد.

احیای لینک‌های شکسته

احیای لینک‌های از کار افتاده و یا شکسته یکی دیگر از روش‌های دیگر جهت بهبود رتبه سایت می‌باشد. برای این کار در ابتدا لینک‌های شکسته و مرتبط با کسب و کار خود را پیدا نمایید، سپس برای اینکه یک محتوای مناسب ایجاد نمایید از قبل صفحه‌ای مناسب آن انکرتکست در وب سایت شما موجود می‌باشد را به مدیر سایت معرفی نمایید.

کلام پایانی

با بررسی‌های گوناگون دریافتیم که امن‌ترین روش جهت بهبود رتبه سایت استفده از روش‌های سئوی کلاه سفید می‌باشد، توصیه می‌شود که از مزرعه لینک‌ جهت بهبود رتبه سایت خود پرهیز نمایید، زیرا ممکن است سبب حذف دائمی سایت شما از صفحات جست و جو شود در صورتی که سایت شما در میان جست و جوی کاربران قرار نداشته باشد سبب از دست رفتن بخش بسیار عظیمی از ترافیک سایتتان خواهد شد.

در این مطلب درباره مزرعه لینک، روش‌های از بین بردن آثار مخرب مزرعه لینک و راه‌ های جایگزین جهت بهبود رتبه سایت را به شما معرفی‌ کردیم که بتوانید بدون هر گونه نگرانی و حتی هزینه برای سایت خود بک لینکی با ارزش و کارآمد بسیازید.

منبع: rockcontent