از جمله نیازهایی که برای پیشبرد اهداف در کسب و کارها وجود دارد طراحی لوگو و استفاده از یک نشان تجاری اختصاصی برای برند خود است. همچنین لوگوی اختصاصی یکی از مهم ترین عناصر تاثیر گذار بر ذهن مخاطبان است. در این مقاله به اهمیت لوگو حرفه ای در کسب و کار ها خواهیم پرداخت و ویژگی های یک لوگوی خوب را بررسی خواهیم کرد.

لوگو چیست؟

در ابتدا شما باید با مفهوم لوگو آشنا شوید تا پس از آن به بررسی اهمیت لوگوی حرفه ای بپردازیم.

لوگو یک نشانه گرافیکی است که در شکل های مختلف مانند سمبل، نوشته و یا ترکیبی از هر دو طراحی می شوند . در واقع لوگو، یکی از اساسی ترین بخش های هر برند و هر طرح بازاریابی است و علاوه بر آن یکی از مهم ترین بخش ها در معرفی هر کسب و کاری است.

لوگو ها باید بسیار واضح و تاثیر گذار باشند. در واقع هنگامی که لوگوی شما ساده یاشد در ذهن مردم حک می شود و در اولین نگاه مخاطب؛ برند شما را به یاد او بیاورد. لوگو هایی که به صورت طرح هستند باعث اثر گذاری بیشتر در ذهن مخاطبان می شود. لوگو و نحوه طراحی لوگو در کسب و کار از دیدگاه بازاریابی برای معرفی و شناخت برند از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نمونه های خارجی لوگوی برند نایکی اثر کارولین دیویدسون و در نمونه داخلی لوگوی شرکت سایپا اثر مرتضی ممیز مثالی از ساده ترین و اثر گذارترین لوگوها هستند.

مقاله پیشنهادی: انواع لوگو را در مقاله مربوط به آن بخوانید.

اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کار ها چیست؟

هر چه از اهمیت لوگوی حرفه ای در کسب و کار ها بگوییم کم است، شما با طراحی نماد تجاری می توانید برند خود را ذهن مشتریان ثبت کرده و به اهداف تان برسید. در ادامه چندین مورد از ارزش هایی که یک لوگوی حرفه ای برای کسب و کار شما می آفرینید را آورده ایم.

اهمیت لوگوی حرفه ای

در یاد آوری برند شما به افراد کمک می کند

از مهم ترین مزایایی که برای لوگوی حرفه وجود دارد این است که افراد آن را به راحتی به خاطر می سپارند.

به خاطر سپردن نام شرکت ها برای افراد سخت است و آن را به راحتی فراموش می کنند. این در حالی است که تصاویر راحت تر در ذهن مردم حک می شوند و یاد آوری آن کار ساده تری است. در هنگام طراحی لوگو باید به این نکته توجه داشته باشید مدل های طراحی لوگو دارای تنوع زیادی هستند. پس باید به دنبال سبک مناسبی برای برند خود باشید تا خود را در ذهن مشتریان ثبت کنید.

استفاده از لوگو به شما در شناساندن برندتان به مخاطبان کمک می کند

لوگو، نشانگر مالکیت شما بر برند و کسب و کارتان است. در اصل لوگو همانند سکوی پرتابی برای دیده شدن توسط مخاطبان هدف است. بدون وجود لوگو شناساندن خود به مشتریان کار سختی است. توجه به این موضوع که امروزه در تجارت جهانی و بازار رقابتی که وجود دارد نمی توان بدون داشتن لوگوی حرفه ای پیشرفت داشت به اهمیت لوگوی حرفه ای در کسب و کارها می افزاید. در واقع لوگو علاوه بر این که شما را در میان بازار های محلی معرفی می کند بلکه می تواند باعث معروفیت شما در عرصه جهانی شود.

شناخت برند

طراحی یک لوگو خلاقانه می تواند تاثیر اساسی در شناساندن خدمات و محصولات کسب و کار شما به مخاطبان هدف تان داشته باشد. منظور از این نکته این است که مشتریان پس از دیدن لوگو شما قادر هستند تجارت شما را تشخیص دهند.

باعث جذب مشتریان جدید می شود

از دیگر مزایای اهمیت لوگوی حرفه ای این است که باعث جذب مشتریان جدید می‎‌باشد. در اصل هنگامی که در تولید محصول و بسته بندی آن از یک لوگوی اختصاصی استفاده کنید، باعث جذب اعتماد بیشتری در مشتریان جدید می شود و فروش شما نیز بیشتر می شود.

یک لوگوی حرفه ای باعث ایجاد ارتباط احساسی می شود

اولین چیزی که برقرار کننده ارتباط عاطفی با برند می باشد، لوگو ها هستند. برای درک این موضوع بیایید، معروف ترین لوگوها را تجسم کنید. آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند؟ بی شک زمانی که به آن لوگو فکر می کنید احساساتی در ذهن تان پدید می آید که حرفه ای بودن آن در ارتباط است. این همان دلیلی است که اهمیت لوگوی حرفه ای در کسب و کار کوچک شما را نشان می دهد. این لوگو باید به گونه ای باشد که خاص بوده و واکنش مثبت مشتریان را به همراه داشته باشد. اگر در طراحی حرفه ای لوگوی تان موفق باشید و مشتریان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، دیگر شرکت شما را فراموش نخواهند کرد.

در تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی  با لوگو برندتان بهتر دیده می شود

برای اینکه بتوانید برندتان را بهتر تبلیغ کنید باید مخاطبان هدف تان لوگو شما را به طور مداوم در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، تبلیغات و کارت ویزیت ببینند. هر چه مخاطبان تان بیشتر لوگوی کسب و کار تان را در دنیای واقعی یا مجازی ببینند گوش و چشم آنها انها بیشتر با برند شما آشنا شده و بالطبع خیلی راحت تر به آن اعتماد می کنند. این بسیار مهم است که از تمامی فرصت ها برای نشان دادن برندتان با لوگو استفاده کنید.

ویژگی های یک لوگوی خوب چیست؟

هدف یک لوگوی خوب و حرفه ای معرفی برند و کسب و کار شما است. یک لوگوی خوب این قابلیت را دارد تا تاثیر بسیار فوق العاده ای را بر برند سازی کسب و کار داشته باشد. مهم ترین ویژگی های یک لوگوی خوب را در ادامه برای شما آورده ایم:

لوگوی حرفه ای باید منحصر به فرد باشد

در ابتدا باید لوگو منحصر به فرد باشد تا باعث تمایز میان برند شما و رقبا شود. منحصر به فرد بودن لوگو سبب می شود تا رقبا نتوانند از لوگوی شما کپی برداری کنند. از بزرگترین اشتباهات در هنگام طراحی لوگو کپی برداری از شرکت های رقبا و یا مشابه است.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، از طراحی لوگوهای ساده بپرهیزید. زیرا زمانی که لوگویی بسیار ساده باشد رقیان تان به راحتی می توانند از آن کپی برداری نمایند. بنابراین بهتر است که برای جلوگیری از این امر لوگو به گونه ای طراحی شود که امکان کپی برداری از آن وجود نداشته باشد.

مردم به راحتی آنرا به خاطر بسپرند

لوگوی خوب باید به راحتی در ذهن مخاطب باقی بماند و باعث تمایز کسب و کار شما نسبت به رقبا باشد. اگر قصد طراحی لوگو برای برند خود را دارید بهتر است آن را به یک تیم برندینگ حرفه ای بسپارید. شما می توانید طراحی لوگوی خود را به تیم حرفه ای طراحی اورجین وب سپرده و از حرفه ای بودن آن اطمینان پیدا کنید.

لوگوی حرفه ای باید هدفمند باشد

قبل از طراحی لوگو، باید هدف کسب و کار خود را در نظر بگیرید و با استفاده از آن مخاطب خود را از لحاظ سن، سلیقه، جنسیت و غیره شناسایی کنید. تا بر اساس آن بتوانید لوگوی مناسب کسب و کار خود را طراحی کنید و ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کنید.

در طراحی لوگو باید از رنگ مناسب استفاده شود

در اولین نگاه به یک لوگو، اولین چیزی که توجه ما را جلب می کند رنگ آن است. به همین سبب هویت بصری برند شما بسته به ترکیب رنگی است که در طراحی لوگو انتخاب می کنید. اگر قصد طراحی یک لوگوی خوب و حرفه ای را دارید، پیشنهاد می شود قبل از آن کمی با روانشناسی رنگ ها آشنایی پیدا کنید. رنگ‌ها از تاثیر گذاری زیادی در به خاطر ماندن برند شما در ذهن مخاطبان برخوردارند. با فهمیدن معانی متفاوت رنگ های مختلف در برند ها و اثری که آنها بر ذهن مخاطبان دارند، می‌توانید مشتریان را به راحتی متوجه اهداف خود سازید.

تاثیر نشان تجاری یا لوگو در شخصیت سازی برندها

اولین چیزی که در برخورد با یک برند یا به هنگام ورود به یک فروشگاه و خرید محصول با آن روبرو می شوید، آرم تجاری ن می باشد که هر یک از انها معرف هویت اصلی برند به مشتریان می باشد. اهمیت لوگوی حرفه ای در کسب و کارها و شخصیت سازی آنها را می توان اینجا دید که مشتریان پس از خرید محصولات و یا استفاده از خدمات یک برند، اگر از ان رضایت داشته باشند برای خرید دوباره در به یاد آوری برند مشکلی ندارند. علاوه بر آن با طراحی یک لوگوی جذاب و حرفه ای، مشتریان با مشاهده آن از اینکه برندی که از آن خرید می کنند با هویت است، اطمینان پیدا کرده و به طبع فروش ان نیز افزایش می یابد.

سخن آخر

در این پست در ابتدا تعریفی از لوگو ارائه دادیم؛ سپس به بررسی اهمیت لوگوی حرفه ای در کسب و کار پرداختیم و در انتها به برخی از ویژگی های یک لوگوی خوب اشاره کردیم. اگر شما نیز صاحب کسب و کاری هستید باید راجع به تاثیر بسزایی که طراحی لوگوی جذاب در کسب و کار برای شما به ارمغان می آورد بدانید و طراحی یک لوگوی حرفه ای برای خود را برای برند خود دست کم نگیرید.

منبع: 99designs