در حدود 15 سال پیش با به وجود آمدن اینفوگرافیک ها تحول بزرگی در صحنه طراحی گرافیک به وجود آمد. آنها به یکی از اصلی ترین راه های ارتباطی در محل کار، کلاس های درس و همچنین در سراسر وب تبدیل شدند.

اگر شما به تازگی وارد دنیای طراحی شده باشید، ممکن است با اصطلاح اینفوگرافیک غریبه باشید، پس با ما همراه باشید تا در این مقاله این مفهوم را به خوبی بشناسیم.

اینفوگرافیک چیست؟

عبارت Infographic برگرفته از دو کلمه انگلیسی (Information+Graphic) می باشد، که کلمه Information به معنی اطلاعات و کلمه Graphic به معنی تصویر است. زمانی که این دو واژه در کنار هم می آیند تصویری که حاوی اطلاعات است را معنی می دهد. هدف از به کار گیری این تصاویر رساندن اطلاعات، آمار و یا هر گونه دانش در قالب نمودارهای گرافیکی، چارت، آیکون ها و تصاویر جذاب به منظور فهم آسان و راحت تر آن می باشد. در واقع می توان گفت Infographic یک ابزار جذاب و کاربردی به منظور انتقال اطلاعات دشوار به شمار می آید.

چرا باید از اینفوگرافیک استفاده کرد؟

سوال بعدی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا اینفوگرافی ها چنان محبوب شده اند که در طول روز می توانیم آنها را در همه جا ببینیم؟ پاسخ به این سوال ساده است. هر چیز که در دنیای وب بتواند مخاطبان را سرگرم کند و زیبا باشد به جذب کاربر منتهی می شود؛ که این گرافیک ها نیز از این مزیت برخوردار هستند.

البته همانطور که گفته شد علاوه بر دنیای وب این طراحی ها در میان مشاغل مختلف و معلمان نیز طرفدار دارد. در واقع بازاریابان  از این نوع طراحی برای ایجاد تعامل با مشتریان، افزایش بازدید و آگاهی از برند استفاده می کنند. معلمان و مربیان نیز به هنگام مواجهه با مواردی که توضیح آن برای دانش آموزان دشوار است از اینفوگرافیک ها استفاده می کنند.

ویژگی های یک Infographic خوب چیست؟

نمی توان هر اینفوگرافیکی را یک طراحی خوب دانست. در ادامه با هم بررسی می کنیم چه ویژگی های باعث می شود یک اینفوگرافیک را باارزش بدانیم.

اطلاعات پیچیده را آسان سازد

Infographic خوب می تواند داده های پیچیده را به طور مختصر و بصری ارائه دهد. در واقع دلیلی که آنها را در آموزش پرطرفدار کرده همین آسان کردن اطلاعات به منظور هضم و درک بهتر خوانندگان می باشد.

رساننده پیام اصلی محتوا باشد

ساخت این تصاویر مستلزم شناخت مخاطب هدف است تا بتوان پیام اصلی را به او برسانیم. برای شروع  این کار یک عنوان قدرمند انتخاب کنید. نتایج جالبی که محققین MIT از تحقیقات ردیابی چشم برای تعیین نحوه پردازش اطلاعات ارائه داده اند، نشانگر این است که یکی از مهم ترین عناصر حفظ کننده مخاطب تیتر های خوب و کلیدی می باشد. عناوین همچون راهنما بینندگان شما را هدایت کرده و جذب می نمایند.

مانند یک داستان خوب عمل کند

در واقع اینفوگرافیکی را می توان خوب دانست که بتواند بینندگان را در مراحل مختلف راهنمایی کرده و اطلاعات را به صورت تصاویر جذاب در طول این مسیر به آنها نشان دهد. در واقع این همان عنصری است که مخاطبان را بیش از هر چیز جذب می کند. برای این کار می توانید از رنگ ها، هدر ها، اعداد، تصاویر و نمودار ها استفاده نمایید و یک داستان جذاب با اینفوگرافی خود بسازید.

سادگی در آن حفظ شده باشد

بهترین توصیه ای که برای شما داریم این است که در هر صورت سادگی را حفظ نمایید، مگر اینکه بتوانید گرافیک های پیچیده را به خوبی طراحی نمایید. قرار نیست تمامی مخاطبان شما قادر به درک داده های پیچیده باشند و شما نباید برای درک پیام تان آنها را مجبور به کار اضافه ای کنید. تصاویر شلوغ برای چشم جذابیتی ندارد و گاهی باعث دور شدن از پیام اصلی می شود.

انواع اینفوگرافیک

خب تا به اینجا با تعریف Infographic آشنا شدید حال نوبت به آن رسیده است که انواع مختلف آن را هم بشناسیم.

انواع مختلف اینفوگرافیک

اینفوگرافی های جدول زمانی

نوعی اینفوگرافیک است، که از آن برای نشان دادن تاریخ، برجسته کردن تاریخ های خاص، برنامه ریزی یک رویداد مهم، نشان دادن روند رویداد ها و تعیین انتظارات مخاطبان در مورد مدت زمان یک پروسه به کار می رود. این نوع اطلاعات را می توانید در قالب های افقی، عمودی یا سیم پیچ ارائه کنید.

اینفوگرافی های آماری

دوست دارید درباره استارت آپ خود نکات برجسته را به طور ماهانه اشتراک گذاری کنید؟ این الگوهای آماری باعث برجسته شدن داده ها می شود و آنها را آماده اشتراک گذاری می کند. این سبک از Infographic دارای نمودارها و تکنیک های تجسم داده می باشد، تا مخاطب را قادر سازد به راحتی داده های ارائه شده را درک کند. موارد استفاده از این نوع اینفوگرافی عبارت اند از: در اشتراک گذاری حقایق و ارقام جالب و فشرده سازی اطلاعات طولانی.

اینفوگرافیک های اطلاعاتی

در این نوع اینفوگرافی به جای اعداد، کلمات و متن ها هستند که برجسته می شوند. این سبک گرافیک کامل تر بوده و تمامی اطلاعات مورد نیاز در زمینه های مختلف را می توان با آن ارائه داد. در این نوع Infographic متن ها بیشتر از تصاویر به چشم می خورند. اینفوگرافیک اطلاعاتی در مواردی همچون: توضیح موضوعات، مفاهیم و جفت کردن کلمات با تصاویر به کار برده می شوند.

اینفوگرافی های لیستی

یکی از محبوب ترین انواع اینفوگرافی، لیست ها می باشند. این طراحی های گرافیکی با فهرست کردن اطلاعات به منظور دسترسی آسان تر و راحتی در به خاطر سپردن مخاطبان را راضی نگه می دارد. کاربرد لیست ها تنها به نمایش اعداد و نقاط محدود نمی شود و شما می توانید در آن تصاویر و نمادها را به صورت لیستی نمایش دهید.

اینفوگرافی های مقایسه ای

این دسته از اینفوگرافیک ها در مقاسه دو گزینه، مفهوم و یا ایده کاربرد دارند. شما با این نوع گرافیک می توانید شباهت ها و تفاوت های بین دو یا چند چیز را به مخاطبان خود نمایش دهید یا به اصطلاح دو طرف داستان را تعریف کنید. از این نوع Infographic در بازاریابی به جهت نشان دادن مزایا و معایب یک محصول برای تصمیم گیری بهتر مشتریان نیز استفاده می شود.

رزومه اینفوگرافیک

این نوع رزومه که با نام رزومه تصویری نیز شناخه میشود، می تواند به جویندگان کار در متمایز شدن از دیگران کمک کند. در این نوع اینفوگرافی اطلاعاتی همچون مهارت های چشمگیر فرد، سوابق تحصیلی، سابقه شغلی و رزومه او با تصاویر، نمادها، نمودارها و رنگ ها نمایش داده می شود.

اینفوگرافی های جغرافیایی

برای نشان دادن داده های جمعیتی و یا اطلاعات مبتنی بر مکان، بهترین گزینه پیش روی شما این اینفوگرافیک می باشد. شما می توانید با این الگو به ساده ترین شکل ممکن روند ها و اطلاعات یک منطقه خاص جهانی، استان ها، شهر ها و حتی محله های کوچک را به اشتراک بگذارید.

چگونه اینفوگرافی بسازیم؟

تا به اینجا با اینفوگرافی آشنا شده و کاربردهای آن را دانستیم، حال اگر تصمیم خود را برای ساخت این طراحی های گرافیکی گرفته اید با ما همراه شوید تا مراحل ساخت آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

مرحله اول؛ هدف خود را از ساخت آن تعیین کنید

پیش از هر کاری باید تعیین کنید هدف شما از ساخت و طراحی اینفوگرافی چیست و چه پیامی راا می خواهید با آن به مخاطبان خود برسانید. شاید در اینجا این سوال که خب چگونه این موضوعات را انتخاب کنیم؛ در ذهن تان شکل گرفته باشد. با استفاده از نکات زیر می توانید به پاسخ برسید.

مرحله دوم؛ تحقیق و برنامه ریزی داشته باشید

مهم ترین کاری که برای ساخت یک اینفوگرافی باید انجام دهید این است که تحقیق کرده و اطلاعاتی که برای طراحی آن نیاز دارید جمع آوری کنید. برای این کار از عکس هاف اطلاعات آماری، چارت ها و نمودارهای مختلف می توانید استفاده کنید. سپس این اطلاعات جمع آوری شده را به درستی دسته بندی کرده تا در استفاده صحیح از آنها دچار مشکل نشوید. بهتر است اطلاعات را موضوعی و دسته بندی شده همراه با آمار و ارقام جای گذاری کنید تا به بهترین نحو ممکن به مخاطبان ارائه شود. پیشنهاد می شود منبعی که اطلاعات را از آن جمع آوری کرده اید ذکر کنید چراکه با اینکار می توانید موثق بودن اطلاعات و امانت داری خودتان را اثبات کنید.

مرحله سوم؛ ابزاری که می خواهید با آن طراحی کنید را مشخص کنید

پیشنهاد ما در درجه اول این است که طراحی اینفوگرافیک را به یک طراح حرفه ای سپرده تا این کار را برای شما انجام دهد. اما اگر به هر دلیلی نمی توانید این کار را انجام دهید، ابزارهای رایگانی که در اینترنت وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند. این ابزارها عبارت اند از:

(ابزارهای متعدد و کاربردی برای ساخت Infographic در سطح اینترنت وجود دارد که شما می توانید با خواندن مقاله “ابزارهای طراحی اینفوگرافی” در مجله اورجین وب با آنها آشنا شوید.)

اینفوگرافیک

 

پس از ساخت اینفوگرافی تان حال نوبت به اشتراک گذاری آن می باشد.

نتیجه گیری

هرگز تصاویر را دست کم نگیرید و بیهوده نشمارید! چراکه گاهی همین تصاویر ساده می توانند کاری را انجام دهند که هزاران کلمه از آن عاجز هستند. اینفوگرافیک ها با ساده سازی اطلاعات به شما در مسیر ارائه اطلاعات دشواری که با متون نمی توان آنها را به خوبی انتقال داد کمک می کنند، پس آشنایی و به کار گیری آنها خالی از لطف نیست.

منبع: infogram.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *