شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که تبلیغات را با برند سازی اشتباه گرفته باشید. اما این دو مفهوم کاملا متفاوت است و شناخت این تفاوت ها به شما در تصمیم گیری برای انتخاب برند سازی یا تبلیغات برای پیش برد اهداف کسب و کارتان کمک خواهد کرد. ما در این مقاله به بررسی هر کدام به طور جداگانه و سپس مقایسه آنها پرداخته ایم.

 برند سازی چیست؟

برند (Brand)، به معنای آرم یا نشانی است که یک کسب و کار، شخص ، شرکت، موسسه و… به کمک آن شناخته می شود. برند سازی فرآیندی است که در آن شما نام برند خود را برای مخاطبین معنا می کنید. برند سازی را می توان به تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت نیز معنا کرد که هدف از آن کسب شهرت و اعتبار برای کسب و کار است. روش های موجود برای برندینگ بسیار متنوع می باشد؛ اما هدف اصلی همه آنها آگاه ساختن مردم نسبت به نام و برند شما است. یکی از روش های کار آمد برای برند سازی برند اکتیویشن می باشد که ما در مقاله ای اختصاصی از اورجین وب به معرفی آن پرداخته ایم و در صورتی که این روش بازار یابی را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید؛ خواندن آن را به شما توصیه می کنیم.

برند سازی یا تبلیغات

مزایای برند سازی

برندینگ دارای تأثیر مهمی بر کل مجموعه است، به همین دلیل برای هر کسب‌وکاری لازم و ضروری است. مهم ترین منافع برندینگ را در ادامه برای شما آورده ایم:

معایب برند سازی

 تبلیغات چیست؟

از رایج ترین و قدیمی ترین روش ها برای بازاریابی، تبلیغات (Advertising) است. تبلیغات به عملی گفته می شود که در آن تولید کننده یا فروشنده با انجام کاری تلاش می کند که مشتری بالقوه را از تولید و فروش محصول خود، آگاه سازد. روش های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد.

هدف تبلیغات چیست؟

اصلی ترین هدف که برای هر دو روش بازاریابی (برند سازی یا تبلیغات) وجود دارد، جلب توجه عموم است. پس از جلب شدن توجه مخاطبان، قدم بعدی این است که مردم را ترغیب به خرید آن محصول کنیم. حتی اگر قصد خرید این محصول را پیش از این نداشته‌اند. در تبلیغات از علم روانشناسی نیز به منظور تأثیرگذاری روی فکر و احساسات مشتریان استفاده می شود.

از دیگر اهدافی که برای تبلیغات وجود دارد: هدایت کردن مشتریان احتمالی به اشنایی با کسب و کار شما، افزایش آگاهی مردم از برندتان و معرفی خدمات و محصولات جدید به بازار و… است.

برند سازی یا تبلیغات در بازاریابی

مزایای تبلیغات

معایب تبلیغات

برند سازی یا تبلیغات؛ کدام بهتر است؟

تبلیغات یا بازاریابی در اصل زیرمجموعه ای از برندینگ است. هر نوع فعالیت و یا برگزاری کمپین تبلیغاتی ، فعالیت شما در راستای بازاریابی بوده است. همانطور که گفته شد بازار یابی به عنوان زیر مجموعه برند سازی است اما عکس این قضیه صحیح نمی باشد. با توجه به نکات گفته شده، برندینگ با تبلیغات با هم در ارتباط اند؛ اما با هم تفاوت دارند. امروزه اگر قصد ورود به بازار را دارید باید به ارائه محصول یا خدماتی بپردازید که از رقیبان خود متمایز باشد.

برای درک بهتر موضوع برند سازی یا تبلیغات مثالی را در ادامه آورده ایم؛ شرکتی را در نظر بگیرید که قصد بازاریابی برای محصولات و خدمات خود دارد. اگر آن شرکت به گونه ای معرفی شده باشد که در میان عموم شناخته شده باشد و از محبوبیت در میان مخاطبان بر خوردار باشد تاثیر گذاری آن شرکت نسبت به رقبا بیشتر خواهد بود. اگر این شرکت بتواند قدرت ارتباط خود را با مشتریان افزایش دهد  می تواند مشتریان را متقاعد سازد تا از محصولات شرکت خریداری نمایند.

در مثال بالا قدرت تاثیر گذاری شرکت برندینگ و ارتباط موثر با مشتریان همان تبلیغات است. همچنین می توانیم از آن نتیجه بگیریم که برند سازی و تبلیغات هر دو دارای اهمیت هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله برند سازی و تبلیغات را به صورت جداگانه بررسی کردیم و مزایا و معایب آن ها را مورد بحث قرار دادیم و درآخر به این نتیجه رسیدیم که با وجود تفاوت هایی که دارند هر دو بهم مرتبط هستند. اگر شما کسب و کاری را به تازگی آغاز کرده اید و این سوال برای شما وجود دارد کدام یک از روش های بازار یابی برند سازی یا تبلیغات برای شما پاسخ گو است خواندن مطالب بالا کمک مفیدی به شما خواهد کرد.

منبع: publicadagency.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *