بهینه سازی نرخ تبدیل به فرایند بهینه سازی وب سایت، به زبان ساده یعنی افزایش درصد کاربرانی که اقدام مورد نظر شما را در سایت انجام می دهند. حالا این اقدام می تواند خرید یک محصول، پر کردن یک فرم یا ثبت نام برای یک سرویس باشد. اما چطور می توان این نرخ را افزایش داد؟ اگر شما نیز درباره پاسخ این سوال کنجکاوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بهینه سازی نرخ تبدیل برویم، بهتر است اول نرخ تبدیل را تعریف کنیم. نرخ تبدیل به تعداد کاربران سایت اشاره دارد که کاری که شما در سایت خود از آنها می خواهید را انجام می دهند. به زبان ساده تر، نرخ تبدیل به افراد گفته می شود که از یک مخاطب عادی به مشتری یا مخاطب دائمی سایت شما تبدیل می شوند. خب حالا بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

بهینه سازی این نرخ که به آن CRO نیز می گویند، فرایندی است که طی آن یک وب سایت به گونه ای بهینه سازی می شود که نرخ تبدیل افزایش پیدا کند. یعنی کاری می کند که ترافیک ورودی، تبدیل به مشتریان دائمی سایت شما شوند.

افزایش نرخ تبدیل از راه های مختلفی مثل تولید محتوای خوب، بهبود گردش کار و غیره انجام می شود. بهینه سازی نرخ تبدیل منجر به ایجاد سرنخ یا مشتریان بالقوه، افزایش درآمد و سود بیشتر می شود.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت دارد؟

CRO یا همان بهینه سازی نرخ تبدیل، احتمال تبدیل ترافیک ورودی به مشتری را افزایش می دهد. به طور کلی، وب سایت ها می توانند نرخ تبدیل را از دو طریق افزایش دهند: افزایش ترافیک کلی سایت و/یا افزایش کارایی سایت. به هر روشی که اقدام به افزایش نرخ تبدیل کنید، بدون شک به کسب و کار خود کمک بزرگی کرده اید. (راهکار های افزایش بازدید سایت را می توانید در مقاله مربوط به آن در مجله اورجن وب بخوانید.)

کسب و کارهای اینترنتی یک بودجه ماهانه برای حفظ ترافیک سایت خود کنار می گذارند. ممکن است حفظ ترافیک از طریق شبکه های اجتماعی، تبلیغات پولی یا هر روش دیگری انجام شود. با بهینه سازی نرخ تبدیل می توانید با همین مقدار پول، مشتریان بیشتری به سمت خود جذب کنید. همچنین CRO باعث می شود هزینه جذب مشتری کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر، بودجه شما ثابت می ماند و این تعداد مشتریان است که زیاد می شود. در نتیجه هزینه جذب به ازای هر مشتری کاهش می یابد.

علاوه بر آن، سود بیشتری به ازای هر مشتری به دست می آورید. در نتیجه می توانید این سود اضافی را روی استراتژی های دیگر بازاریابی سرمایه گذاری کنید تا سرعت رشد کسب و کارتان زیاد شود.

صرف چند هفته یا چند ماه به بهینه‌ سازی نرخ تبدیل می‌تواند به موفقیت کسب و کارتان سرعت ببخشد.

بهینه سازی نرخ تبدیل به چه معناست

عناصر مهم در بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل عناصر مختلفی از سایت را درگیر می کند که عبارتند از:

دکمه فراخوان یا CTA

به کمک CTA به بازدیدکنندگان خود می گویید دقیقا از آنها انتظار دارید چه کاری انجام دهند. البته باید دکمه CTA را به اندازه و در جای مناسب قرار دهید. مواظب باشید که افراط در استفاده از آن، کاربران را فراری می دهد.

قیف تبدیل

قیف تبدیل شامل مراحلی است که کاربر باید انجام دهد تا ماموریتی که برایش مشخص شده را به پایان برساند.

تست A/B

به کمک این تست می توانید نسخه های مختلف یک وب سایت را با هم مقایسه کنید تا بدانید کدام یک بهتر به نیازهای کاربران پاسخ می دهد. با اندازه گیری نرخ تبدیل در نسخه های مختلف سایت می توانید بفهمید کدام یک نرخ تبدیل بالاتری دارد.

قابلیت استفاده

این مورد مشخص می کند استفاده از سایت شما چقدر برای کاربران آسان است – اصطلاحا چقدر user friendly است. با بهبود این قابلیت، کاربران می توانند از امکانات مختلف سایت شما به راحتی استفاده کنند.

توسعه مشتری

توسعه مشتری فرایندی است که با تجزیه و تحلیل رفتار و علایق مشتری، کمک می کند استراتژی های بهتری را برای جذب مشتریان استفاده کنید. هنگامی که شما بازار هدف و مشتریان خود را بشناسید و از نیازهای آنها آگاه باشد، می توایند سایت خود را به گونه بهینه سازی کنید که برای آنها جذاب باشد. در نتیجه نرخ تبدیل بالایی نیز خواهید داشت.

ثبت عملکرد کاربر

برای بهینه سازی هرچه بهتر نرخ تبدیل می توانید از ابزارهایی استفاده کنید که عملکرد کاربر در سایت را زیر نظر می گیرند. این ابزارها می توانند اطلاعات بسیار مفیدی درباره رفتار کاربر در سایت در اختیارتان بگذارد. برای مثال اینکه کدام قسمت از سایت برای کاربران جذاب تر است؟ کدام قسمت نیاز به بهبود دارد و …

ابزار Google Analytics برای بهینه سازی نرخ تبدیل

بررسی و ارزیابی عملکرد کاربران کلید موفقیت در بهینه سازی نرخ تبدیل است. به کمک ابزار Google Analytics، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

اکنون که با ابزارها و عناصر مهم در بهبود نرخ تبدیل آشنا شدیم، وقت آن رسیده که مراحل آن را بررسی کنیم.

مراحل بهینه سازی نرخ تبدیل

در این قسمت استراتژی های واقعی و تست شده ای را بررسی می کنیم که برای بالا بردن نرخ تبدیل خود می توانید انجام دهید.

مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید

بازاری هدف شما شامل چه افرادی است؟ این افراد چه ویژگی هایی دارند؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ اینها سوالاتی هستند که در ابتدای کار باید سعی کنید به آنها پاسخ دهید. داشتن شناخت کافی از مشتریان و بازار هدف کمک می کند پیام های تبلیغاتی خود را جوری طراحی کنید که افراد نتوانند به آن نه بگویند. ویژگی ها، علایق و نیازهای بازار هدف باید مبنای شما برای هر فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی باشد – چه در فضای دیجیتال و چه در دنیای واقعی.

از کاربران نظرسنجی کنید

از کاربران خود بخواهید فرم نظر سنجی پر کنند و نظرات و پیشنهادات خود را در آن ذکر کنند. سوالات را کوتاه و مختصر طراحی کنید تا پاسخ به آنها برای کاربران راحت باشد. سپس اطلاعاتی که به دست می آورید را در رفع کمبودهای سایت را ایجاد اصلاحات استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل کنید

مفاهیم و عناصری که در قسمت قبل معرفی کردیم را به یاد دارید؟ شروع به بررسی و تجزیه و تحلیل آن پارامترها کنید. در همین حین، می‌ توانید از ابزارهای بهینه‌ سازی نرخ تبدیل مانند Crazy Egg، Hello Bar و Google Analytics استفاده کنید. داده های به دست آماده را آنالیز کنید و در آنها به دنبال الگو بگردید. برای مثال ممکن است حاصل آنالیز داده ها این باشد که افراد بیشتر از طریق توییتر سایت شما را پیدا می کنند. می توانید از این اطلاعات برای افزایش نرخ تبدیل استفاده کنید.

تست A/B را برای بهینه سازی نرخ تبدیل انجام دهید

تست A/B در فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل بسیار مفید است. با کمک این تست می توانید بفهمید سایت شما در چه حالتی بهترین عملکرد را دارد و بیشترین ترافیک را جذب می کند. ترافیک بیشتر نیز به معنای نرخ تبدیل بالاتر است.

ابزارهایی مانند Crazy Egg دارای قابلیت تست A/B داخلی هستند. این ابزار یا هر ابزار مشابه که میشناسید، کار آنالیز اطلاعات را برایتان انجام می دهند و دیگر نیازی نیست خود را به زحمت بیندازد.

توجه داشته باشید که این تست را باید در مراحل مختلف تکرار کنید تا از عملکرد سایت مطمئن شوید.

مسیر دقیق بازدید مشتری را مشخص کنید

بررسی سفر مشتری در سایت، اطلاعات بسیار مفیدی را برایتان به همراه دارد. برای مثال می توانید بفهمید آیا کاربران وبلاگ شما را می خوانند؟ به چه مطالبی در سایت علاقه بیشتری نشان می دهند؟ آیا شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند؟ از چه پلتفرمی به سایت شما هدایت می شوند؟

چگونه نرخ تبدیل را بهینه کنیم

از نقشه حرارتی یا heat map برای بررسی محتوا صفحات خود استفاده کنید

مهمترین صفحات وب سایت شما، صفحات فرود و صفحات محصولات هستند که باید به آنها توجه ویژه کنید. با تجزیه و تحلیل نقشه حرارتی در این صفحات می توانید جذاب ترین قسمت هر صفحه برای کاربران را پیدا کنید. همچنین می توانید بفهمید کاربران بر کدام قسمت صفحه بیشتر کلیک می کنند. از نتایج حاصل در جهت بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده کنید.

کاربران سایت را با CTA به سمت دلخواه خود هدایت کنید

از طریق دکمه فراخوان یا CTA می توانید کاربران را به انجام کاری تشویق کنید. این کار ممکن است خرید یک محصول باشد یا ثبت نام در باشگاه مشتریان. در هر حال کاربران باید بدانند اکنون که وارد صفحه شما شده اند، از آنها انتظار دارید چه کاری انجام دهند. بسیار مهم است که تعداد و محل قرار دادن CTA را کاملا استراتژیک انتخاب کنید.

هر گونه اصطکاک در سایت را حذف کنید

هر قسمتی از سایت که باعث کندی یا توقف سفر مشتری می شود را حذف کنید. اطلاعات اضافی را حذف کنید و در تولید محتوا رو راست باشید.

اطلاعات حقیقی را مبنای هر اقدامی در راستای بهینه سازی نرخ تبدیل قرار دهید

به جای اینکه بر اساس حدس و گمان تصمیم گیری کنید، داده ها و اطلاعات واقعی را جمع آوری کنید و مبنای تصمیم های خود قرار دهید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به شرح بهینه سازی نرخ جستجو بپردازیم. همچنین راهکارها و ابزارهایی را برای افزایش نرخ تبدیل پیشنهاد دادیم. اگر سایتی دارید و دغدغه‌تان افزایش نرخ تبدیل آن است، امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید نرخ تبدیل خود را هر آن قدر که می خواهید افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *