سی اس آر (CSR) یا مسئولیت اجتماعی شرکت نوعی مسئولیت پذیری برای کسب و کارها در قبال موضوعات اجتماعی است که باعث بهبود جامعه می شود. بر اساس این ایده کسب و کارها می توانند اثرات نامطلوب اجتماعی و زیست محیطی خود را بر جهان کاهش دهند. در این مقاله قصد داریم با این مفهوم در حوزه تجارت بیشتر آشنا شویم و تاثیر آن را بر کسب و کارها بررسی کنیم.

سی اس آر چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) یک استراتژی کسب و کار است که به بیزینس های مختلف کمک می کند تا از نظر اجتماعی نسبت به خود، سهامداران و مردم مسئولیت پذیر باشند. با انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی، شرکت ها می توانند از نوع تاثیری که بر جنبه های مختلف جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارند آگاهی یابند.

مشارکت در سی اس آر به معنای این است که کسب و کارها با آگاهی از نوع تاثیری که بر جامعه می گذارند، سعی کنند این تاثیر را در جهت مثبت بهبود بخشیده و به جامعه کمک کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکت مفهومی گسترده است که در شرکت ها و صنایع خاص می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از طریق برنامه‌های CSR، مثل فعالیت های بشردوستانه و کمک های داوطلبانه، کسب‌ و کارها می‌ توانند در عین تقویت برند خود به بهبود جامعه نیز کمک کرده و روی آن تاثیر مثبت بگذارند.

برای اینکه یک شرکت از نظر اجتماعی خود را مسئولیت پذیر معرفی کند، در ابتدا باید نسبت به خود و سهامدارانش مسئولیت پذیر باشد. شرکت‌ هایی که برنامه‌ های سی اس آر را اجرا می‌ کنند، به حدی از موفقیت در صنعت خود رسیده اند و اکنون می توانند مقداری از سودی که به دست می آورند را صرف کمک به جامعه کنند. بنابراین می توان گفت که این مسئولیت در حقیقت یک استراتژی است که اغلب توسط برندهای بزرگ و مطرح اجرا می شود. البته این موضوع به این معنا نیست که برندهای کوچک نمی توانند از CSR سود ببرند. مسئولیت اجتماعی به بهبود وجهه همه برند ها کمک می کند – حتی برندهای شخصی.

چرا سی اس آر مهم است؟

شرکت ها ممکن است به دلایل متعددی اقدام به اجرای برنامه های سی ای آر کنند. بعضی از این دلایل عبارتند از:

بهبود دید افراد نسبت به یک برند

اینکه یک برند آگاه و مسئولیت پذیر در حوزه مسائل اجتماعی به نظر برسد، تاثیر بسیار زیادی بر دید افراد نسبت به این برند دارد. از مصرف کنندگان گرفته تا کارمندان و سرمایه گذاران، CSR را در هنگام انتخاب یک برند یا شرکت، اولویت می دانند؛ زیرا آنها را مسئول ایجاد تغییرات اجتماعی به کمک امکانات و سود زیادی که از افراد جامعه به دست می آورند، می دانند.

یک برند، به کمک سی اس آر می تواند تصویری آگاه و مسئولیت پذیر از خود به جامعه ارائه دهد. این کار هم باعث افزایش مشتریان می شود و هم سرمایه گذاران بیشتری را جذب می کند. وقتی مردم بدانند یک برند از مسئولیت اجتماعی خود آگاه است و برای بهبود جامعه دائما تلاش می کند، به آن اعتماد می کنند و آن را یک برند معتبر می دانند. در نتیجه ارزش آن برند افزایش پیدا می کند. مطالعاتی که در سال 2020 انجام شد، نشان می دهد ارزش شرکت های تاثیر گذار بر مسائل جامعه، در طول 2 سال، رشد 175 درصدی داشته است. این در حالی است که ارزش برندهایی که تاثیر مثبتی بر جامعه نداشته اند، در طول این مدت تنها 70 درصد رشد کرده است.

اگر به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده اید و هنوز برندی برای کسب و کار خود نساخته اید، پیشنهاد می شود مقاله “9 گام برای برندسازی موفق” را مطالعه نمایید.

سی اس آر به چه معناست؟

جذب و حفظ کارمندان

مصرف کنندگان تنها افرادی نیستند که جذب برندهای آگاه و مسئولیت پذیر می شوند. برندهایی که استراتژی سی اس آر را اتخاذ می کنند، همچنین استعدادهای برتر جامعه را نیز به سمت خود جذب می کنند. کارمندان به دنبال شرکت هایی هستند که دغدغه های اجتماعی دارند و خود را به علت سودی ک از جامعه به دست می آورند، مسئول بهبود آن می دانند. 44 درصد کارمندان از نسل هزاره و 49 درصد کارمندان از نسل Z اعلام کرده اند که حاضر نیستند برای کسانی کار کنند که تنها به ارزش های شخصی خود متکی هستند.

همچنین 70 درصد شرکت کنندگان در یک نظرسنجی که در سال 2021 انجام شد ادعا کردند که حاضر نیستند برای برندهایی که از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر نیستند کار کنند. علاوه بر این، برندهای مسئولیت پذیر در حفظ کارمندان خود نیز موفق تر بوده اند.

جذب سرمایه گذاران به کمک سی اس آر

سی اس آر باعث جذب سرمایه گذاران جدید برای یک برند می شوند. درست مانند مصرف کنندگان، سرمایه‌ گذاران، کسب‌ و کارها را در قبال مسائل اجتماعی مسئول می دانند. می دانیم که هر چه سرمایه گذاران و سهامداران به یک برند علاقه بیشتری نشان دهند، بدون شک سرعت پیشرفت آن برند نیز بالاتر می رود و رونق بیشتری پیدا می کند.

انواع مختلف سی اس آر

شرکت ها، معمولا مسئولیت اجتماعی شرکت را به 4 نوع تقسیم می کنند. این 4 نوع عبارتند از:

مسئولیت اجتماعی زیست محیطی

یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در CSR، محیط زیست است. در این نوع از مسئولیت اجتماعی شرکت، کسب و کارها تلاش می کنند کمتر از موادی که باعث تخریب محیط زیست می شود استفاده کنند. برای مثال از کربن کمتری در محصولات خود استفاده می کنند. یا مثلا برندهای لوازم آرایشی تست حیوانی را حذف می کنند و از مواد طبیعی و بی خطر برای محیط زیست استفاده می کنند. امروزه به علت افزایش مشکلات محیط زیستی، برای مشتریان بسیار مهم است از برندی استفاده کنند که کمترین ضرر را به محیط زیست وارد می کند.

مسئولیت اجتماعی خیرخواهانه و بشردوستانه

این کار معمولا به صورت اهدای کمک های مالی یا غیر نقدی به سازمان های خیریه معتبر انجام می شود. برای مثال برندها می توانند انتخاب کنند به سازمان های خیریه در حوزه کمک به کودکان سرطانی مبلغی اهدا کنند یا به کمپین های کمک به زلزله زدگان بپیوندند. همچنین برند ها می توانند محصولات خود را به سازمان های خیریه مختلف ارائه کنند.

این نوع از سی اس آر را برندهای کوچک نیز می توانند در مقیاس کوچک تر انجام دهند. برای اینکار تنها کافی است با سازمان خیریه مورد نظر خود تماس بگیرید و درباره نیازمندی های آنها اطلاعات لازم را کسب کنند. همچنین برند و محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی کنید؛ شاید بتوانید با اهدای تعدادی از محصولات خود به آنها کمک کنید.

مسئولیت اجتماعی اخلاقی

این نوع سی اس آر بیشتر متوجه کارمندان یک شرکت است. در این روش، شرکت ها اقدام به رفتاری اخلاقی و منصفانه با کارمندان خود می کنند. این نوع مسئولیت اجتماعی شرکت در قالب پرداخت حقوق و پاداش به کارمندان، ارائه خدمات ویژه برای کاهش استرس و جبران زحمت آنها، تلاش برای کاهش نرخ بیکاری و … صورت می گیرد.

اقدامات داوطلبانه

حضور داوطلبانه در رویدادهای مختلف اجتماعی باعث می شود یک برند در جامعه مسئولیت پذیر به نظر برسد. این نوع سی اس آر می تواند به صورت حضور در رویداد ها یا حتی برگزاری رویدادها بدون انتظار سود مالی انجام شود. مثلا شرکت ها می توانند کارمندان خود را به یک رویداد داوطلبانه برای به زلزله زدگان بفرستند و از این طریق ابزار همدردی کنند. این کار تاثیر بسیار مثبتی بر وجهه عمومی یک برند می گذارد.

نمونه های از سی اس آر

در این قسمت چند نمونه از تلاش هی برندهای مختلف را در حوزه مسئولیت اجتماعی بررسی می کنیم:

اهمیت CSR

برند LEGO

برند اسباب بازی LEGO میلیون ‌ها دلار برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش ضایعات سرمایه‌ گذاری کرده است. تلاش‌ های آگاهانه زیست‌ محیطی LEGO شامل کاهش بسته‌ بندی، افزایش استفاده از مواد پایدار و سرمایه‌ گذاری در انرژی‌ های جایگزین است.

برند TOMS

این برند یک سوم از سود خالص خود را به خیریه هایی اهدا می کند که در حوزه سلامت جسمی و روانی فعالیت می کنند.

برند Johnson & Johnson

این برند محصولات بهداشتی با سرمایه گذاری بر منابع انرژی جایگزین، سعی در کاهش اثرات زیست محیطی خود دارد. همچنین در رساندن آب سالم و تمیز به کشورهایی که از این نعمت برخوردار نیستند هم کمک هایی کرده است.

برند Starbucks

این برند محبوب قهوه در تلاشی خیرخواهانه، اقدام به استخدام نیروز کار از بین جوانان بدون سابقه شغلی و پناهندگان کرده است.

گوگل

گوگل نیز به کمک سی اس آر توانسته است وجهه عمومی خود را بهبود ببخشد. این شرکت سرمایه گذاری های زیادی در حوزه منابع انرژی تجدید پذیر انجام داده است. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل هم درباره مسائل اجتماعی مختلف همیشه موضع خود را اعلام کرده است.

برند Pfizer

این برند داروسازی سرمایه گذاری های زیادی در حوزه مراقبت های بهداشتی انجام داده است. از نمونه تلاش های این شرکت می توان به تلاش برای افزایش آگاهی افراد درباره بیماری های عفونی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زنان و کودکان نیازمند اشاره کرد.

موفقیت کسب و کارها با سی اس آر

در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی درباره سی اس آر یا مسئولیت اجتماعی شرکت ارائه دهیم. انواع آن را معرفی کردیم و نمونه های معروف آن را نیز بررسی کردیم. همه ما انسان ها در کنار تمام مسئولیت های فردی خود، در قبال تمام مسائل اجتماعی مسئول هستیم. کسب و کارها – در هر نوع و مقیاس – نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سود کسب و کارها از جامعه تامین می شود. بنابراین در قبال آن مسئولند و باید برای بهبود آن تلاش کنند.

البته هرگز فکر نکنید این کار فقط یک مسئولیت است و هیچ سودی برای کسب و کارها ندارد. مسئولیت اجتماعی شرکت علاوه بر کمک به بهبود جامعه، دید مردم درباره برندها را بسیار بهتر می کند و شرکت ها را آگاه و مسئولیت پذیر نشان می دهد. در نتیجه ارزش برند افزایش می کند. این کار در واقع یک روش تبلیغاتی نیز تلقی می شود. بنابراین به هیچ وجه از اهمیت آن در پیشرفت کسب و کار خود غافل نشوید.