در طراحی سایت نکات و چیزهایی جزئی وجود دارند که برخلاف اندازه کوچک شان تاثیری که می گذراند بسیار بزرگ است. یکی از این موارد همین فاوآیکون است که پس از ورود به یک سایت آنرا اغلب در تب صفحه مرورگر خود مشاهده می کنید. اهمیت این آیکون ها زمانی بیشتر می شود که بازدید کننده چندین تب را باز کرده باشد و این نشان های کوچک هستند که بیشتر از همه خود را نشان می دهند. در  این مقاله با مفهوم و اهمیت فاوآیکون آشنا شده و ویژگی های یک آیکون خوب را بررسی می کنیم.

فاوآیکون چیست؟

واژه فاوآیکون (Favicon) کوتاه شده ی عبارت ” Favorite Icon” می باشد و به آیکون کوچک با اندازه 16×16 پیکسل گفته می شود که در بالای مرورگرهای وب به منظور نمایش یک وب سایت یا صفحه نمایش داده می شود. این آیکون ها یک نماد مرورگر می باشند که اغلب نشان دهنده یک وب سایت یا برند می باشد.

فاوآیکون ها را اغلب روی تب ها در بالای مروگر مشاهده می کنید اما در جاهای دیگری مانند History مرورگر، نوار بوک مارک ها، صفحات نتایج موتورهای جستجو، تاریخچه مرورگر و… می توانید آنها را  ببینید. این آیکون ها اغلب با لوگو اشتباه گرفته می شوند در صورتی که کاملا متفاوت می باشند. البته برخی اوقات پیش می آید که برندی از لوگوی خود برای طراحی فاوآیکون استفاده کنند. اما در برخی مواقع به دلیل اینکه اندازه آن باید بسیار کوچک تر از لوگو باشد، بخشی از آن را برای طراحی یا کوچک شده اش را به عنوان فاوآیکون می گذارند.

تاریخچه فاوآیکون

مایکروسافت در سال 1999  اینترنت اکسپلور 5 را منتشر کرد که برای اولین بار تا آن زمان قابلیت پشتیبانی از از فاوآیکون ها را داشت. در آن زمان فاوآیکون فایلی به نام favicon.ico بود که با قرار گرفتن در دایرکتوری وب سایت در بخش بوکمارک در اینترنت اکسپلور و در کنار URL در نوار آدرس نمایش داده می شد. پس از معرفی آن در دسامبر همان سال این آیکون ها توسط کنسرسیوم وب جهانی (W3C) استاندارد سازی شد. با این استاندارد سازی فایل فاوآیکون می تواند با هر نوع فرمت فایلی و در هر دایرکتوری سایتی  قرار بگیرد.

چگونه برای سایت خود فاوآیکون طراحی کنیم؟

برای ساخت فاوآیکون برای وب سایت خود دو راه حل در پیش رو دارید. اولین راه حل این است که از یک طراح حرفه ای بخواهید این کار را برای تان انجام دهد. طراحان با توجه به نوع سایت تان و لوگوی اصلی آن یک آیکون مناسب برای شما طراحی می کنند و فقط کافی است هزینه آنرا پرداخت نمایید.

راه دیگر این است که خودتان با ابزار و یا سایت هایی که برای اینکار وجود دارند اقدام به طراحی آیکون مناسب برای سایت خود بکنید. برای این کار خودتان باید با ابزار یا سایت طراحی فاوآیکون به طراحی بهترین ایکون برای سایت خود بپردازید. البته برای اینکار به نکاتی که در ادامه عنوان کرده ایم توجه داشته باشید.

(برای آشنایی با فرمت های مختلف تصویر به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید)

فاوآیکون

 

دلیل استفاده از فاوآیکون چیست؟

شاید این سوال برای شما هم وجو داشته باشد که اصلا چرا باید از این آیکون های کوچک برای سایت مان استفاده کنیم. در واقع ایجاد فاوآیکون یک قدم کوچک اما بسیار مهم در ابتدای راه اندازی سایت می باشد؛ چراکه به سایت شما مشروعیت بخشیده، اعتماد مصرف کنندگان را جلب کرده و به تقویت برند آنلاین تان می انجامد. در ادامه بیشتر با مزایای استفاده از این ایکون کوچک شگفت انگیز آشنا می شویم.

کارایی سایت را افزایش می دهد

زمانی که در کنار عنوان وب سایت خود یک آیکون داشته باشید، به کاربران کمک می کنید تا زمانی که چندین تب بازشده در مرورگر خود دارند سایت شما را به راحتی تشخیص داده و هرچند کم اما تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت خود بگذارید.

در برندسازی موثر است

برای اینکه استراتژی برند سازی تان به بهترین نحو ممکن پیاده شود بسیار مهم است که حتی به کوچکترین جزئیات هم بیشترین توجه را داشته باشید. فاوآیکون به دیده شدن و برندسازی وب سایت شما کمک کرده و برند شما را معتبر و بهتر جلوه می دهد.

اعتبار سایت را افزایش می دهد

شاید در نگاه اول فاوآیکون تنها یک آیکون کوچک کم اهمیت در کنار عنوان سایت به نظر برسد اما زمانی که سایت شما در کنار سایت رقیب با سند خالی نمایش داده شود، از اعتبار سایت شما کاسته می شود. این کار می تواند به اعتبار سایت شما ضربه زده و آنرا غیر قابل اعتماد جلوه دهد.

تجربه ی کاربر را بهبود می بخشد

با استفاده از فاوآیکون ها احتمال اینکه بازدیدکنندگان سایت شما را به عنوان نشانک در مرورگرشان ذخیره کنند افزایش می یابد. اگر کاربری صفحه شما را نشانه گذاری کند، یک نشانه خوب است چراکه گوگل آن را به عنوان سیگنالی برای تقویت سایت در نظر گرفته و رتبه سئوی تان بهبود می یابد.

اما چرا می گوییم فاوآیکون احتمال نشانه گذاری را بالا می برد؟ جواب این است که در واقع نشانک هایی که فاوآیکون ندارند اغلب کاربر پسند نیستند و از آنجایی که کاربر با دیدن آن سایت شما در ذهنش مرور نمی شود، ترجیح می دهد آنرا ذخیره نکند. علاوه بر آن گاهی پیش می آید که بازدیدکنندگان پس از خروج از سایت تان بخواهند از طریق تاریخه جستجو به سایت شما بازگردند. برای اینکار آنها به تاریخچه جستجوی شان رفته و دیدن فاوآیکون وب سایت تان در آنجا به آنها کمک می کند تا سریع تر آنرا پیدا کنند.

ویژگی های یک فاوآیکون خوب چیست؟

فاوآیکون ها نماد های بصری هستند که برای ارتباط با بازدید کننده های وب سایت ها به کار برده می شوند. با اضافه کردن فاوآیکون به سایت خود این امکان را به کاربران می دهید تا در سریع ترین زمان و ناخودآگاه سایت شما را از میان انبوه سایت ها تشخیص دهند. اما زمانی می توانید با اطمینان از کارایی یک فاوآیکون صحبت کنید که آیکون تان ویژگی های یک آیکون خوب را داشته باشد. اما این ویژگی های که باعث می شود یک آیکون را خوب بدانیم چیست؟

چگونه می ‌توان تصاویر را به فرمت آیکون تبدیل کرد؟

برای اینکه تصاویر را به فرمت ico درآورید باید ابتدا تصاویر را از  Dropbox، کامپیوتر، Google Drive و غیره جمع آوری کرده و بر روی سایت convertio آپلود نمایید. پس از بارگذاری تصاویر فرمت فایل خروجی را بر روی ico قرار دهید و بر روی دکمه convert کلیک نمایید. حال می توانید تصویر آیکون شده را دانلود نمایید.

چگونگی ساخت فاو آیکون متحرک

برای ساخت فاوآیکون های متحرک نرم افزار ها و ابزارهای آنلاینی وجود دارند که در این کار به شما کمک می کنند. برای ساخت آیکون متحرک با ابزارهای آنلاین باید فایلی را با فرمت GIF به فرمت ico تبدیل نماییم. در ادامه ابزارهایی که در این کار به شما کمک می کنند را معرفی کرده ایم.

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم فاوآیکون آشنا شدیم، علت استفاده از آن در سایت را متوجه شدیم و ویژگی های یک آیکون خوب را بررسی کردیم. این آیکون های کوچک نقش مهمی در به یاد سپردن وب سایت شما برای کاربران دارد پس بهتر است آنرا دست کم نگیرید.