نرخ بازگشت سئو یا SEO ROI، یک مفهوم اقتصادی است برای تخمین ارزش تمام فعالیت های سئو با توجه به هزینه هایی که برای آن شده است. این موضوع، یکی از مهم ترین مواردی است که هر مشاور یا کارشناس سئو، باید برای تخصیص بودجه و منابع بازاریابی به آن توجه کند. در ادامه با هم راهکارهای اندازه گیری و بهبود نرخ بازگشت سرمایه در سئو را بررسی می کنیم.

نرخ بازگشت سئو چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یکی از مهم ترین و رایج ترین شاخص هایی است که برای ارزیابی عملکرد یک کسب و کار استفاده می شود. این نرخ به درک رابطه بین هزینه صرف شده برای یک استراتژی و نتیجه حاصل کمک می کند. بگذارید با یک مثال این موضوع را واضح تر توضیح دهیم. فرض کنید یک برند هزینه زیادی برای کمپین دیجیتال مارکتینگ خود کرده است. اما سود حاصل کمتر از هزینه سرمایه گذاری شده است. در این حالت، نرخ بازگشت سرمایه منفی است. در مقابل اگر هزینه کمپین کمتر از سود حاصل باشد، نرخ بازگشت سرمایه مثبت است و این به معنای موفقیت آمیز بودن استراتژی مذکور است.

نرخ بازگشت سئو نیز کم و بیش همین است. این نرخ در سئو به نسبت هزینه برنامه ریزی ها و استراتژی های اعمال شده و ابزارهای سئو به نتایجی است که از صرف این هزینه‌ ها به دست می‌ آید. تنها تفاوت این شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در سئو و در دنیای کسب و کار این است که سئو و سود حاصل از آن خیلی ملموس نیستند. برای مثال نمی توانید سود حاصل از سئو را مثل پول بشمارید.

در صورت موفقیت یک کمپین سئو، ترافیک ارگانیک سایت افزایش می یابد، رتبه صفحه در نتایج جستجو بالاتر می رود و به طور کلی، تجربه کاربری از سایت بهبود می یابد. موفقیت یک استراتژی سئو قابل اندازه گیری است اما چالش واقعی تبدیل این نتایج به نتایج عددی و پولی است. یک بازدید کننده جدید چقدر ارزش دارد؟ داشتن صفحه ای در بالای صفحه نتایج جستجو چقدر سود مالی به همراه دارد؟ پاسخ این سوالات در گرو تکنیک های اندازه گیری نرخ بازگشت سئو است.

اگر قصد راه اندازی یک کمپین سئو را دارید پیشنهاد می شود ابتدا مقاله “کمپین سئو چیست” را در مجله اورجین وب مطالعه نمایید.

دلایل اهمیت اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه در سئو

شاید از خود بپرسید چرا باید دردسر اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه در سئو را تحمل کرد؟ پاسخ این سوال را در ادامه با هم بررسی می کنیم:

نرخ ROI معیار نهایی اندازه گیری موفقیت است.

برای اینکه بتوانید استراتژی های خوب و تاثیرگذار طراحی کنید، ابتدا باید بتوانید میزان موفقیت خود را اندازه گیری کنید. نرخ بازگشت سئو، اندازه گیری نتایج حاصل از تلاش های سئو را برایتان ممکن می کند و مشخص می کند چقدر در پیاده سازی یک کمپین سئو موفق بوده اید. همچنین با کمک اطلاعاتی که از ارزیابی عملکرد سئو به دست می آورید، می توانید در کمپین های بعدی خود موفق تر و قوی تر عمل کنید.

در شناخت بهترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند.

دانستن بازگشت سرمایه سئو به شما این امکان را می دهد که تصمیمات دقیق تر و آگاهانه تری هنگام سرمایه گذاری در کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ اتخاذ کنید. با اندازه گیری بازدهی کمپین های سئو، می‌ توانید بهترین کانال های دیجیتال را که با اهداف و بودجه شما مطابقت دارند، پیدا کنید.

به شما در برنامه ریزی کمپین های سئو در آینده کمک می کند.

با ارزیابی میزان موفقیت یک کمپین سئو به کمک نرخ بازگشت سئو، می توانید زمینه را برای برنامه ریزی و اجرای کمپین های سئو در مقیاس بزرگ تر و با شانس موفقیت بیشتر، فراهم کند. با تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل، می توانید آمادگی خود را برای استراتژی های بزرگ تر و جدیدتر بالا ببرید.

روند پیشرفت کسب و کار را نشان می دهد.

هنگامی که بازدهی تلاش‌ های خود در سئو را بدانید و بر اساس آن مناسب ترین و کارآمدترین کمپین‌ ها را انتخاب کنید، نظارت بر روند پیشرفت و موفقیت راحت تر می شود.

افزایش نرخ بازگشت سئو

فرمول اندازه گیری نرخ بازگشت سئو

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سئو به این صورت است:

ROI = (کل هزینه – کل درآمد)/ کل سرمایه گذاری

برای بدست آوردن ROI در سئو باید سود حاصل از سئو را بر هزینه های صرف شده تقسیم کنید. در ادامه هر کدام از متغیرها را در این فرمول بررسی می کنیم.

محاسبه هزینه سرمایه گذاری شده روی سئو

جستجوی ارگانیک اغلب به ‌عنوان یک کانال «ترافیک رایگان» در نظر گرفته می‌ شود. اما این دیدگاه وقت زیادی که یک کمپین سئو نیاز دارد را کاملا نادیده می گیرد. سرمایه گذاری در حوزه سئو معمولا در 4 حوزه انجام می شود:

مجموع هزینه های صرف شده در این 4 مورد را در یک بازه زمانی خاص – مثلا یک ماه – در نظر بگیرید.

محاسبه ارزش نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک

برای به دست آوردن نرخ تبدیل دقیق می توانید از ابزار Google Analytics یا هر ابزار دیگر که می شناسید، استفاده کنید.

محاسبه نرخ تبدیل و نحوه ارزش گذاری آن برای کسب و کارهای مختلف فرق می کند. برای مثال اندازه گیری این نرخ در سایت های فروشگاهی بسیار آسان است. اما برای مشاغلی که هدفشان ایجاد مشتریان بالقوه است، محاسبه این عدد بسیار مشکل است.

ارزش نرخ تبدیل غیر ارگانیک

سعی کنید مسیرهای تبدیل کاربران به مشتری را در تمام کانال های دیجیتال مارکتینگ بررسی کنید تا بدانید در چه جاهایی باید نرخ تبدیل را محاسبه کنید.

فاکتورهای مهم در اندازه گیری نرخ بازگشت سئو

ارقامی که برای اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO خود به آن نیاز دارید، به شرح زیر است:

مجموع حجم جستجوی ماهانه برای همه کلمات کلیدی: می توانید این داده ها را به کمک ابزارهایی مثل Moz، Ahrefs، Google AdWords یا SEMrush به دست آورید. این ابزارها نزدیکترین تخمین حجم جستجوی ماهانه برای هر کلمه کلیدی را از طریق بررسی حجم استفاده آن در محتوا و بک لینک های موجود به آن، ارائه می دهند.

هزینه کل تولید: این معیار به بودجه تولید محتوا و تولید لینک سازی اشاره دارد.

نرخ تبدیل سرنخ: این عدد شامل نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک وب سایت به سرنخ است. می توانید این نرخ را به کمک Google Analytics به دست بیاورید.

نرخ نهایی فروش: پس از محاسبه نرخ تبدیل سرنخ ها، این نرخ میزان سرنخ هایی را بررسی می کند که به فروش منجر می شوند.

میانگین ارزش طول عمر مشتری (CLV): این عدد به میانگین درآمدی که یک مشتری انتظار می رود برای کسب و کار شما در تمام طول رابطه با برند شما ایجاد کند، اشاره دارد.

نرخ بازگشت سرمایه ایده‌آل

همان طور که قبل تر نیز اشاره کردیم، نرخ بازگشت سرمایه برای سئو به اندازه ROI در تجارت ملموس و قابل اندازه گیری نیست. با این حال نرخ بازگشت سرمایه خوب برای سئو را می توان بر حسب موارد زیر تخمین زد:

توجه داشته باشید که در صورتی که یک نقشه مناسب و استراتژیک برای سئو داشته باشید و بر اساس آن پیش بروید، اندازه گیری این موارد بسیار راحت تر می شود.

ROI یا نرخ بازگشت سئو

پیدا کردن نرخ بازگشت سئو چقدر زمان می برد؟

مدت زمانی که می توان نرخ بازگشت سرمایه را در سئو مشاهده کرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مثل اهداف کسب و کار شما، رویکردی که برای بهینه سازی انتخاب کرده اید، حجم سرمایه گذاری و مقیاس تاثیرگذاری کسب و کار در مشخص کردن این زمان نقش دارند. زمان مشاهده ROI ممکن است بین 3 تا 12 ماه طول بکشد. اما به یاد داشته باشید که این بازه زمانی می تواند حتی بیشتر هم باشد.

کاری که یک کارشناس سئو می تواند انجام دهد، این است که دائما بر روند اجرای کمپین سئو نظارت داشته باشد و آن را تجزیه و تحلیل کند. همچنین باید از این اطلاعات برای بهبود هر چه بیشتر استراتژی استفاده کند.

هر محتوای جدیدی که ایجاد می کنید فرصت جدیدی برای صعود به صفحه اول نتایج گوگل است. هر کلمه کلیدی جدیدی که پیدا می کنید، فرصتی برای جذب نوع جدیدی از مشتریان بالقوه است. در تمام این مراحل به کمک نرخ بازگشت سئو می توانید موفقیت خود را بسنجید و روز به روز در این کار بهتر شوید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم توضیح کامل و در عین حال مختصری درباره نرخ بازگشت سئو ارائه دهید. دلایل اهمیت اندازه گیری ROI در سئو را با هم بررسی کردیم و در ادامه تکنیک هایی برای محاسبه آن پیشنهاد دادیم. اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه برای موفقیت هر کسب و کاری – در هر مقیاس – ضروری است. زیرا به شما کمک می کند مناسب ترین استراتژی ها را برای توسعه کسب و کار خود را انتخاب کنید و بهترین تصمیمات را در این راستا بگیرید. درست است که اندازه گیری این نرخ برای سئو و تبدیل آن به یک نرخ عددی، کمی چالش برانگیز است، اما با داشتن یک استراتژی سئو دقیق و نظارت دائمی بر آن می توانید این کار را بسیار راحت تر انجام دهید. در هر حال به هیچ وجه از این KPI بی نظیر غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *