همانطور که می دانید مهم ترین هدفی که مالکان برای راه اندازی کسب و کارها در پی آن هستند کسب درآمد و سود است. پس می توان نتیجه گرفت بدون فروش و مشتری تمام تلاشی که در یک بیزنس صورت می گیرد بی هدف است. برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیز همین موضوع صدق می کند و بدون تبدیل تمامی فعالیت های صورت گرفته برای طراحی سایت، تولید محتوا و… بی نتیجه است. اما این نرخ تبدیل چیست که چنان تاثیر بالایی بر کسب و کارها دارد؟ با ما همرا باشید تا در ادامه به این پرسش و دیگر ابهامات شکل گرفته در ذهن تان پاسخ دهیم.

نرخ تبدیل چیست؟

Conversion rate به آن تعداد مخاطبانی که از میان تمام بازدید کنندگان وب سایت، کاری که از آنها می خواهید را انجام می دهند، گفته می شود. این کار می تواند خرید محصول، ثبت نام در دوره و یا حتی کلیک بر روی یک دکمه باشد. هر وب سایتی بسته به نوع فعالیت خود می تواند از یک تا چند هدف برای تبدیل داشته و نرخ تبدیل منحصر به خود را داشته باشند.

به طور کلی می توان گفت هر چه این شاخص بیشتر باشد به معنی عملکرد بهتر سایت می باشد. در ادامه روشی که با آن می توانید این شاخص را برای سایت خود محاسبه کنید آورده ایم.

روش محاسبه Conversion rate

نرخ تبدیل با تقسیم تعداد تبدیل بر تعداد کل بازدید کنندگان و ضرب آن در 100 محاسبه می شود. برای مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی در یک ماه 1000 بازدید کننده و 150 فروش داشته باشد؛ Conversion rate آن از تقسیم 150 بر 1000 به دست می آید و 15% خواهد بود.

(تعداد کل بازدیدکنندگان)/ ۱۰۰ * (تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام موردنظر را انجام داده‌اند) = نرخ تبدیل

اما چه ابزاری برای محاسبه آن وجود دارد؟

گوگل آنالیتیکس ابزاری برای محاسبه نرخ تبدیل

پر کاربرد ترین و بهترین ابزاری که برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل به صورت رایگان می توان معرفی کرد، ابزار گوگل آنالیتیکس می باشد.در این ابزار قدرتمند علاوه بر نرخ تبدیل می توانید به اطلاعات دیگری همچون: نرخ پرش، خطاهای موجود، منیع ترافیک ورودی به سایت، مدت ماندگاری کاربر  و… دسترسی داشته باشید.

در واقع شما با اطلاع یافتن از این آمار می توانید Conversion rate سایت خود را نیز افزایش دهید.

علت اهمیت نرخ تبدیل چیست؟

یک سوال اساسی که در اینجا باید پاسخ داده شود این است که اصلا چرا باید نرخ تبدیل سایت را بدانیم؟ پاسخ این پرسش ساده است در واقع شما با اطلاع یافتن از این معیار می توانید از میزان موفقیت عملکرد خود آگاه شده و آن را با رقبای تان مقایسه کنید. همچنین با محاسبه Conversion rate می توانید موفقیت کمپین هایی که راه اندازی کرده اید را اندازه گیری کرده و انتظاراتی که برای بازگشت سرمایه در کمپین ها داشته اید مقیاس بندی کنید.

نرخ تبدیل علاوه بر عواملی که در بالا گفته شد، می تواند به رویدادهای پایین تر از قیف اشاره داشته باشد. در واقع این معیار می تواند تعداد کاربرانی که یک برنامه یا اپلیکیشن خاص را نصب کرده یا اقدام به یک عمل درون برنامه ای کرده اند را نیز مشخص کند. این مورد از اهمیت بالایی در میان بازاریابان و تبلیغ کنندگان برخوردار است چرا که در شناسایی کاربران با ارزش به آنها یاری می رساند. آنها با آگاهی از این اطلاعات آنها را به قیف بازگردانده تا هدف گیری و بهینه سازی سایت را بهبود ببخشند. در اینجا تحلیل گران با تجزیه و تحلیل تبدیل به میزان اثرگذاری هر تبلیغ بر برنامه ای خاص پی برده و از آن برای هدایت تصمیم گیری استراتژیک بهره می گیرند.

اهمیت نرخ تبدیل

چرا باید نرخ تبدیل را بهینه کنیم؟

تا به اینجا که با اهمیت Conversion rate آشنا شدید باید تا حدودی فهمیده باشید که با بهینه سازی این معیار چه لطفی در حق سایت تان و زحماتی که برای آن کشیده اید، می کنید. اما ما در ادامه می خواهیم موضوعات بیشتری را مطرح کنیم که به درستی با دلایل اهمیت آن آشنا شوید.

صرف هزینه هدفمند

تصور برخی کسب و کارها بر این است که افزایش نرخ تبدیل در گرو صرف هزینه های کلان و تبلیغات پولی است. هر چند که تعداد افرادی که اینگونه فکر می کنند کم نیست، اما خیالتان را راحت کنم؛ این طرز تفکر اشتباه است. در واقع هنر اصلی آن است که با بررسی و تحلیل وضعیتی که سایت شما در آن قرار دارد، به صرفه ترین راه را برای بهینه سازی این شاخص شناسایی و به کار بگیرید.

پیشرفت در مسیر پیش رو

دیگر باور اشتباهی که در میان برخی مالکان کسب و کارها وجود دارد این است که تصور می کنند با رسیدن به یک نقطه به تمام اهداف‌شان خواهند رسید و دیگر نیازی به حرکت رو به جلو ندارند. در واقع این همان تصوری است که می تواند به شکست آنها منجر شود. چرا که موفقیت یک راه بی انتهاست و نباید در این مسیر از حرکت ایستاد. حتی اگر سایت شما در مواردی همچون: رابط کاری (UI) یا تجربه کاربری (UX) ، کیفیت محتوای قرار گرفته در آن و فروش محصولات و خدمات در بهترین وضعیت ممکن قرار گرفته باشد؛ نباید به آن به عنوان نقطه کمال نگاه کرد و باید به دنبال پیشرفت بیشتر باشید.

طبیعی است که اگر اوضاع سایت تان خوب نباشد، تشخیص مشکل و رفع آن به طبع راحت تر است، اما هر چه این وضعیت بهتر شود کار شما نیز سخت تر شده پس احتیاج به دقت بیشتری دارید.

افزایش درآمد

با بهینه سازی نرخ تبدیل علاوه بر بازگشت هزینه ای که در این مسیر صرف کرده اید، در آمدتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع از آنجایی که روش های بهینه سازی CRO ساده و ارزان بوده و کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل می کند، به طبع سودی که کسب می کنید بیشتر خواهد بود.

شناخت مشتری های بالقوه

آشنایی با مخاطبانی که بصورت بالقوه پتانسیل خرید از شما را دارند و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل، مهم ترین هدفی است که با بهینه سازی Conversion rate در پی آن هستیم. حتی اگر میلیون ها مخاطب از سایت شما بازدید کنند، اما کلا 10 نفر به مشتری تبدیل شوند بی ارزش است. اما اگر تنها 1000 نفر بازدید کننده داشته باشید و 100 نفر از آنها تبدیل شوند، نرخ تبدیل 10% بوده که نشان گر صحیح بودن استراتژی بهبود نرخ تبدیل می باشد.

راهکار هایی که با آن می توانید تغییرات مورد نظر به جهت فروش بیشتر را اعمال کنید در مقاله “بهینه سازی نرخ تبدیل” بخوانید.

ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل

در اینجا می خواهیم 5 تا از ابزارهایی که به کمک آن می توانید نرخ تبدیل خود را محاسبه کنید معرفی کنیم.

ابزار HelloBar

این ابزار به شما این امکان را می دهد تا یک فرم بازشو به وب سایت خود اضافه کنید و به کمک آن صفحات اجتماعی خود را تبلیغ کرده، لیست ایمیل های تان را افزایش داده، میزان فروشتان را نمایش دهید و دیگر عواملی که می تواند به بهبود نرخ تبدیل سایت تان منجر شود. این ابزار در دو نسخه پریمیوم و رایگان در دسترس می باشد. نسخه رایگان این امکان را به شما می دهد یک مدال ایجاد کرده که به هر 10 بازدید کننده نمایش داده می شود. اما نسخه پولی آن با پرداخت هزینه‌ی 29 تا 49 دلار به شما موارد بیشتری همچون CTA پیشرفته تر ارائه می دهد.

ابزار Kissmetrics 

همانطور که گفته شد شناختن مشتریان اصلی از میان بازدید کنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ابزار Kissmetrics در واقع همان ابزاری است که برای این کار به آن نیاز دارید. این ابزار به شما مسیری که کاربر برای رسیدن به صفحه شما طی کرده است را نشان می دهد. همچنین با Kissmetrics می توانید به آمار دقیقی از نرخ بازگشت سرمایه تان دست پیدا کرده و به راحتی نرخ تبدیل سایت تان را افزایش دهید.

ابزار SumoMe

این ابزار به شما این امکان را می دهد، گزینه فراخوان بهتری طراحی کرده، پاپ آپ های حرفه ای تری تولید کنید و حتی فرم ارتباط با ما را در سایت خود قرار دهید. در واقع ابزار SumoMe با تغییرات مثبتی که در سایت ایجاد می کند برای بهینه سازی نرخ تبدیل بسیار موثر بوده و در نهایت به افزایش مشتریان شما کمک می کند.

 ابزار Heatmap.me 

نقشه حرارتی به شما نشان می دهد، کدام بخش از سایت تان موفق شده بیش ترین کاربر را جذب کند. با اطلاع از این مورد می توانید به بررسی عناصر دینامیک در سایت خود بپردازید و سپس سایت خود را ارتقا دهید.

ابزار SimilarWeb

این ابزار با تحلیل ترافیک سایت تان، به شما می گوید که چه کلمات کلیدی به وجود آورنده ترافیک اصلی سایت شما است و همچنین سایت های مشابه را به شما نشان می دهد. بنابراین با ابزار SimilarWeb می توانید هم سایت تان را بهینه کرده و هم رقبای تان را شناسایی کنید.

چرا نرخ تبدیل را بهبود دهیم

سخن آخر

تمامی مطالبی که در مورد نرخ تبدیل و بهینه سازی آن تا به اینجا گفته شد نشان گر این است که این موضوع از چه اهمیت بالایی در کسب و کار ها برخوردار است. پس نباید در برخورد با این موضوع کم لطفی کرده و بهتر است آن را جدی بگیرید.

منبع: optimizely.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *