الگوریتم کبوتر، همان الگوریتمی است که باعث می شود گوگل نتایج جستجو را بر اساس فاصله و موقعیت جغرافیایی به کاربران نشان دهد. مثل یک کبوتر که راه خود به خانه را پیدا می کند، این الگوریتم نیز به گوگل کمک می کند نتایج جستجو را بر اساس محل زندگی شما پیدا کند و در صفحه نتایج جستجو نشان دهد. شاید برایتان سوال باشد که چگونه این کار را می کند؟ با ما همراه باشید تا به طور مفصل این الگوریتم را با هم بررسی کنیم.

آشنایی با الگوریتم کبوتر گوگل

طراحی و ساخت کبوتر منجر به یکی از بزرگترین تغییرات در نتایج جستجوی ارگانیک و محلی گوگل شد. گوگل الگوریتم کبوتر را برای نزدیک کردن الگوریتم جستجوی محلی به الگوریتم وب خود طراحی کرده بود. هدف از ساخت این الگوریتم این بود که پارامترهای رتبه بندی بسیار دقیق تر و کارامدتر شوند و گوگل بتواند نتایج را بر اساس مکان هر کاربر به او نشان دهد.

الگوریتم کبوتر برای اولین بار در سال 2013 معرفی شد. انتشار این الگوریتم اولین باری بود که گوگل برای افزایش تمرکز خود بر نتایج محلی، کل الگوریتم خود را مجددا طراحی می کرد. کبوتر اولین بروزرسانی در گوگل بود که برای تمرکز بیشتر بر نتایج محلی، کل الگوریتم اصلی گوگل را دچار تغییر و تحول کرد. قصد گوگل از راه اندازی این الگوریتم ایجاد ارتباط بین نتایج محلی با نتایج جستجو بود؛ و البته در این کار موفق هم شد.

با معرفی و شروع فعالیت این الگوریتم کاربران اکنون می توانند بر اساس مکان جغرافیایی خود در لحظه، به جستجو در گوگل بپردازند و نتایج مرتبط با آن مکان را ببینند. برای مثال زمانی که کاربر در شهر دیگری نسبت به محل زندگی خود است، و نمی داند رستوران، کافی شاپ، بیمارستان یا هر مکانی که به دنبال آن است را پیدا کند، الگوریتم کبوتر به کمک او می آید و نتایج مرتبط با همان شهر یا محله را به اون نشان می دهد.

الگوریتم کبوتر چگونه کار می کند؟ 

کبوتر الگوریتمی است که بر جستجوهای محلی و جستجوهایی که مکان در آنها نقش مهمی دارد، تأثیر می‌گذارد. از پس از ظهور این الگوریتم، سئو نیز فاکتورهای خود را برای رتبه بندی محلی تغییر و اصلاح کرده است. بنابراین افرادی که به دنبال داشتن رتبه بندی خوب در صفحه نتایج جستجوی گوگل هستند، باید حتما در فعالیت و تلاشهای خود این فاکتورها و پارامترها را نیز در نظر بگیرند.

یکی از بارزترین و مهم ترین تاثیرات الگوریتم کبوتر، کاهش “بسته” نتایج محلی گوگل بود. بسته نتایج کادری است که در بالا صفحه نتایج جستجو و قبل از نتایج ارگانیک قرار دارد. در این کادر اطلاعات مربوط به تعدادی کسب و کار قرار دارد – از جمله راه های ارتباطی و ادرس دقیق در گوگل مپ. این بسته در ابتدا مجموعه ای از 7 کسب و کار محلی را در خود جای می داد. در سال 2015، کبوتر این تعداد را از 7 به 3 کاهش داد.

همچنین الگوریتم کبوتر گوگل را قادر ساخت تا نتایجی را به کاربر نشان دهد که از نظر موقعیت جغرافیایی به کاربر نزدیک تر و مسیر آن کوتاه تر است. الگوریتم هسته گوگل اکنون برای هر کاربر، بر اساس مکان، لیست نتایج محلی را تغییر می دهد و به هرکس نتایجی نتایجی را پیشنهاد میدهد که نزدیک ترین فاصله جغرافیایی را با او دارد.

سئوی محلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

سئوی محلی تمام فعالیت های بازاریابی است که یک وب سایت در جهت بهینه سازی برای جستجوی محلی انجام می دهد. ممکن است اکنون از خود بپرسید جستجوی محلی چیست و چه فرقی با جستجوی عادی دارد؟ جستجوی محلی زمانی است که کاربر یک کسب و کار، محصول یا خدمات در نزدیکی خود یا در یک مکان خاص جستجو می کند. به عبارت دیگر، کاربر به دنبال موضوعی خاص در مکانی خاص است.

کسب و کارها می توانند با بهینه سازی سایت خدمات یا محصولات خود برای جستجوی محلی که مبنا آن الگوریتم کبوتر است، افراد شهر یا محله خود را به سمت محصولات و خدمات خود جذب کنند. برای مثال، اگر کسب و کاری نام شهر خود را به کلمه کلیدی که سایت خود را برای آن بهینه کرده است، اضافه کند، علاوه بر ترافیک آنلاین و محلی بیشتر، مشتریان بیشتری نیز در دنیای واقعی پیدا می کند.

بسیار مهم است که بدانید ترافیک محلی خود به خود به وجود نمی آید و باید تلاشهای مستقلی در جهت سئوی محلی نیز انجام دهید. مهمترین اصلی در سئوی محلی، داشتن یک استراتژی خوب است. استراتژی که در پیش می گیرید باید بر مبنای نیازها و رفتارهای مخاطب هدف و رفتار رقبا باشد. همچنین بسیار مهم است که کلمه کلیدی درست را برای صفحه خود پیدا کنید. سپس بر اساس این اطلاعات، شما می توانید از انواع تاکتیک های سئوی محلی استفاده کنید تا از رقبای خود پیشی بگیرید و رتبه بندی خود را در نتایج جستجوی محلی بالاتر ببرید.

مزایای سئوی محلی

مهمترین و بارزترین مزیت سئوی محلی یا Local SEO افزایش ترافیک و رتبه بالاتر در نتایج جستجوی محلی است. اما مزیتهای این جنبه مهم از سئو به همین جا ختم نمی شود. در ادامه با هم این مزایا را بررسی می کنیم.

تاثیرات الگویتم کبوتر

تاثیرات الگوریتم کبوتر

از زمان معرفی، این الگوریتم تغییرات زیادی در گوگل به وجود آورد. در ادامه، به بررسی چند نمونه از این تغییرات نگاهی می اندازیم:

پیوند الگوریتم محلی با الگوریتم وب قدیمی گوگل

یکی از اهداف گوگل از ساخت کبوتر این بود که پیوند بین الگوریتم محلی با الگوریتم وب سنتی خود را تنگ تر کند تا از صدها سیگنال رتبه بندی که در الگوریتم وب قرار می گیرند به طور کامل استفاده کند. این پیوند زمینه رقابت بین کسب‌ و کارهای محلی برای حضور قوی در وب ارگانیک و در نهایت رتبه‌ بندی محلی را فراهم کرد. در نتیجه چالش جدیدی پیش روی کسب و کارها برای حضور در رتبه بندی محلی قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که سئو نیز همگام با شرایط جدید، راهکارهای خود برای مقابله با این چالش را توسعه داد.

پیشرفت توانایی گوگل برای محاسبه فاصله و مکان کسب و کارهای محلی

الگوریتم کبوتر نقش بسزایی در پیشرفت گوگل در محاسبه فاصله و تعیین مکان کسب و کارها نسبت به کاربر داشت. برای مثال، هنگامی که عبارت «شیراز رستوران» را در گوگل جستجو می کنید و در شمال شیراز هستید، گوگل رستورانهای موجود در قسمت شمالی شیراز را به شما نشان می دهد. ثبت میزان کامل تاثیرات کبوتر بر بسته ‌های محلی کاری بسیار چالش برانگیز بود، زیرا نوسانات رتبه‌بندی برای هفته‌ها پس از به‌ بروزرسانی رایج بود. حتی بعضی سئوکاران در آن زمان این نظریه را مطرح کردند که ممکن است گوگل مجموعه نتایج متفاوتی را با تست A/B سنجیده است.

با محدود شدن مرزهای نقشه به شعاع کوتاه تر (چه به عنوان بخشی از به‌روزرسانی کبوتر یا نتیجه تست A/B) پس از این الگوریتم بسیاری از مشاغل ناگهان خود را خارج از بسته‌هایی دیدند که قبلا در آنها رتبه بندی می شدند. با گذشت چند سال، شاهد رشد قابل توجه مهارت های گوگل در تعیین معیارهایی مانند فاصله بین کاربر و کسب‌ و کارها بودیم. الگوریتم کبوتر مسلما نقش پررنگی در توسعه این مهارت گوگل دارد.

تغییر بسته نتایج 7تایی به 3تایی

یکی از دیگر از نتایج برجسته الگوریتم کبوتر از دست دادن بسته نتایج محلی 7تایی بود. بسته نتایج 7تایی، لیستی از 7 کسب و کار محلی بود که زمانی که در کلمه کلیدی کاربر نام محل ذکر شده بود، به کاربر نشان داده می شد. در طول زمان، گوگل دائما تعداد کسب و کارهای موجود در این لیست را کاهش می داد. در ابتدا در این لیست 10 کسب و کار قرار داشت و در سال 2015، این تعداد به سه مورد کاهش پیدا کرد. راه اندازی کبوتر یک سال قبل از این کاهش تعداد بود. بدیهی است که با کاهش تعداد کسب و کارها در بسته نتایج محلی، رقابت بین آنها نیز شدت گرفت. صاحبان کسب و کار پیوسته به دنبال راهی برای پیشی گرفتن از رقبا و ورود به این بسته کوچک بودند.

شخصی سازی نتایج جستجو

امروزه، هنگامی که شخصی در محله ای در شیراز، کلمه رستوران را در گوگل سرچ کند، تمام نتایجی که گوگل به او نشان می دهد، بر اساس موقعیت مکانی او است. به عبارت دیگر، شخصی که در شیراز کلمه «رستوران» را در باکس گوگل تایپ می کند، نتایجی که میبیند با نتایج شخصی که همین کلمه را در اصفهان سرچ می کند متفاوت است. بر اساس موقعیت مکانی که در آن قرار دارند، کاربران نتایج متفاوتی را مشاهده می کنند.

راهیابی سایتهای دایرکتوری اسپم به بسته نتایج

همانطور که قبل تر اشاره کریم، بسته نتایج محلی بسیار کوچک است و رقابت برای ورود به آن زیاد. این سایتهای اسپم با دستکاری الگوریتم وارد بسته می شدند و فرصت افزایش ترافیک محلی را از کسب و کارها می گرفتند. این موضوع به نقطه ضعف این الگوریتم تبدیل شده است و برای حل آن، راهی جز گزارش تخلف این سایتها به گوگل توسط کاربران نیست. یکی دیگر از نقاط ضعف کبوتر که هنوز هم راه حلی برای آن ارائه نشده، تمایز بین نام‌  کسب‌ و کارهای حقیقی و معتبر با آنهایی است که از عمدا دستکاری شده اند تا حاوی کلمات کلیدی باشند. سایتهای دایرکتوری اسپم با تکرار زیاد کلمه کلیدی و نام کسب و کارها وارد بسته نتایج می شوند و کسب و کارهای واقعی منطبق با دستورالعمل را از آن بیرون می کنند.

الگوریتم کبوتر

 

برای بهره مندی از مزایای الگوریتم کبوتر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

کبوتر می تواند ابزار بسیار مفیدی برای افزایش ترافیک محلی برای سایت ها باشد. اگر صاحبان کسب و کار بتوانند اصول سئوی محلی را رعایت کنند، می توانند از مزایای فوق العاده این الگوریتم بهره مند شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا با راه های بهره مندی حداکثری از مزیت های الگوریتم کبوتر بیشتر آشنا شویم.

رعایت اصول اصلی و کلی سئو

اصول اصلی سئوی سایت خود را به طور کامل رعایت کنید. لینک سازی، تولید محتوای خوب، افزایش سرعت صفحات، ریسپانسیو کردن سایت و … از کارهایی هستند که می توانید در این زمینه انجام دهید. سعی کنید در ابتدا مخاطبان هدف خود را به درستی شناسایی کنید و رفتار و نیازهای آنها را مبنای خود در همه فعالیتها قرار دهید.

توجه به منطقه جغرافیایی در تولید محتوا

منطقه یا شهر زندگی خود را در تولید محتوا در نظر بگیرید و برای مخاطبان محله و شهر خود محتوا بسازید. سعی کنید در کلمه کلید محتوای خود نام شهر را حتما ذکر کنید تا شانس خود را برای حضور در رتبه بندی محلی تقویت کنید. از هر روشی در محتوا برای اطلاع موقعیت جغرافیایی خود به گوگل استفاده کنید تا الگوریتم کبوتر بتواند راحت تر موقعیت جغرافیایی شما را تشخیص دهد.

معرفی کسب و کار در سایت های دایرکتوری

سایت های دایرکتوری سایت هایی هستند که اطلاعات کسب و کارهای مختلف با ذکر محل و نام شهر را به تفکیک در یک لیست جمع آوری می کنند. با ثبت اطلاعات بیزینس خود در این سایت ها، می توانید روزانه توجه افراد بیشتری را به خود جلب کنید و به کسب و کار خود رونق ببخشید. همچنین با این کار به گوگل نیز مشروعیت و اعتبار خود را ثابت می کنید. هر چه اطلاعات خود را در سایتهای بیشتری به اشتراک بگذارید، مشروعیت شما نیز در نزد گوگل بیشتر می شود.

ثبت اطلاعات کسب و کار خود در Google My Business

حتی اگر اکانتی در Google My Business تا به حال نساخته اید، به احتمال زیاد صفحه ای در آنجا به نام شما وجود دارد. Google My Business اطلاعات کسب و کار شما را یکجا در اختیار کاربران و همچنین الگوریتم کبوتر قرار می دهد. همچنین در صورت داشتن این صفحه، در گوگل مپ نیز این اطلاعات به طور کامل برای موقعیت مکانی شما درج می شود. حتما اطلاعات لازم را در صفحه Google My Business خود کامل کنید و آن را بهینه سازی کنید تا درستی و اعتبار شما به گوگل ثابت شود و بداند کسب و کار شما قانونی و حقیقی است.

گزارش اسپم

این مورد ربطی به اصول سئو ندارد. با این حال، با انجام این کار به گوگل در بهبود نتایج محلی کمک بزرگی می کنید. همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم سایتهای دایرکتوری اسپم الگوریتم های گوگل را دور می زنند و وارد رتبه بندی محلی می شوند و در نتیجه سایت های خوب که لیاقت حضور در رتبه بندی را دارند، ضرر می کنند. گوگل هنوز نتوانسته راه حلی برای رفع این موضوع ارائه دهد. اما شما با گزارش این نوع سایتها به گوگل می توانید به او در برخورد با سایت های اسپم کمک کنید.

ابتدا، مطمئن شوید که با دستورالعمل‌های Google را کاملاً آشنایی دارید. سپس در صورت برخورد با سایتهای متخلف و مغایر با این دستورالعمل ها، زمینه برای رقابت عادلانه تر فراهم کنید. البته ممکن است گوگل دقیقا بر اساس خواسته شما عمل نکند، اما به هر حال ارزش گزارش کردن را دارد. به خصوص اگر حذف یا کاهش رتبه سایت اسپم جایگاه شما را رتبه بندی محلی بالاتر ببرد. البته هرگز یک کسب و کار را فقط به این دلیل که رقیب شماست، گزارش نکنید. فقط سایت هایی را گزارش کنید که دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌ کنند.

صحبتهای گوگل درباره الگوریتم کبوتر

گوگل اغلب درباره بسیاری از الگوریتم ها سکوت می کند. کبوتر نیز از این قاعده مستثنا نیست. فقط در همان بحبوحه راه اندازی، گوگل به صورت کوتاه یک سری توضیحات را به مخاطبان خود ارائه داد. اما پس از هر بروزرسانی کبوتر صحبتی درباره آن نمی کرد.

طبق صحبتهای گوگل، الگوریتم کبوتر عمیقا ریشه در قابلیتهای کلی جستجوی وب و سیگنال های مهم رتبه بندی گوگل دارد و تمرکز اصلی آن توسعه ویژگی هایی است که باعث بهبود تجربه کاربری می شوند (مثل گراف دانش، تصحیح غلط های املایی و غیره…).

گوگل در گفتگویی با بری شوارتز، اظهار داشت که هیچ کدام از بروزرسانی های الگوریتم کبوتر را پس از راه اندازی اولیه، تایید یا رد نمی کند. همچنین اضافه کرد که توضیحی درباره جزئیات تغییرات الگوریتم های جستجوی محلی ارائه نخواهد داد.

از تمام صحبتهای گوگل می توان نتیجه گیری کرد که این الگوریتم به طور قطع وجود دارد و یقینا گوگل در ان بروزرسانی هایی انجام داد است.

حرف آخر

در اینجا سعی کردیم تمام نکات مهم درباره الگوریتم کبوتر را گردآوری کنیم و به زبان ساده در اختیار شما بگذاریم. همانطور که دیدید کبوتر الگوریتمی است که می تواند باعث رشد چشمگیری در کسب و کار شما شود. بهینه سازی یک سایت برای این الگوریتم نرخ فروش و سود شما را چند برابر می کند. گرچه گوگل هیچ گاه اطلاعات کامل و جامعی درباره این الگوریتم منتشر نکرده است، اما سئوکاران توانستند با مشاهده و تجزیه و تحلیل رفتارها و تغییرات آن در طولانی مدت شاخه ای از سئو به نام سئوی محلی را معرفی کنند. بهینه سازی برای کبوتر ارتباط تنگاتنگی با سئوی محلی دارد. اصول سئوی محلی، الگوریتم کبوتر و نحوه عملکرد آن است. بنابراین اگر می خواهید حداکثر سود را از این الگوریتم ببرید، باید به سئوی محلی توجه ویژه داشته باشید.

سوالات متداول درباره الگوریتم کبوتر گوگل

کبوتر گوگل چه مزایایی دارد؟

الگوریتم کبوتر انقلابی در نتایج جستجوی محلی ایجاد کرد. به کمک این الگوریتم، کاربران می توانند به راحتی آنچه را می خواهند در منطقه خود پیدا کنند. کبوتر نه تنها برای کاربران بسیار مفید است، بلکه صاحبان کسب و کار نیز توانستند بهره زیادی از آن ببرند. افراد می توانند اگر بیزینسی دارند، با رعایت اصول سئوی محلی برای صفحات سایت خود مشتریان محلی بیشتری به سمت خود جذب کنند. کبوتر اطلاعات مربوط به خدمات و محصولات، آدرس و راه های ارتباطی کسب و کارهای اطراف کاربر را به طور کامل در اختیار کاربر قرار می دهد و کاربر به راحتی می تواند هر محصول یا خدماتی را که می خواهد در محله خود پیدا کند.

تاثیر کبوتر گوگل در نتایج جستجو چیست؟

هدف اصلی کبوتر اولویت بندی نتایج جستجوی محلی است. این موضوع نه تنها برای کاربران، بلکه برای صاحبان مشاغل نیز مفید بوده است. مکان و فاصله دو فاکتور بسیار مهم از نظر الگوریتم کبوتر محسوب می شوند. کبوتر نتایج جستجوی محلی را بر اساس فاصله به کاربر نشان می دهد و به او کمک می کند به نزدیک ترین امکانات در محل زندگی خود دسترسی داشته باشد.

الگوریتم کبوتر چگونه به کسب و کار من کمک می کند؟

کبوتر به گوگل کمک کرد تا نتایج جستجوی محلی را دقیق تر و مرتبط تر از همیشه به کاربران نشان دهد. اکنون کاربران می توانند نتایجی را ببیند که نزدیک ترین فاصله را با آنها دارد. در نتیجه کسب و کار شما با بهینه سازی برای کبوتر، می تواند رتبه بالاتری در نتایج جستجوی محلی داشته باشد و در نتیجه مشتریان محلی بیشتری را به سمت خود جذب کند. از این راه همچنین می توانید اعتبار و آگاهی از برند خود را نیز افزایش دهید.

چه ارتباطی بین سئوی محلی با الگوریتم کبوتر وجود دارد؟

سئوی محلی به فرایند بهینه سازی سایت بر اساس یک موقعیت مکانی خاص است (مثلا استان، شهر یا محله). کبوتر گوگل نیز بر اساس موقعیت مکانی و فاصله با کاربر نتایج جستجو را اولویت بندی کرده و کاربر نشان می دهد. بدین ترتیب می بینیم که سئوی محلی اساس و پایه کبوتر و جزئی جدانشدنی از آن محسوب می شود. بنابراین از اهمیت سئوی محلی برای کسب و کار خود غافل نشوید. حتی اگر خود از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستید، حتما با مشورت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، اقدامات لازم را به عمل آورید.

منبع: moz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *