ممکن است برای شما هم این موقعیت پیش آمده باشد که گاهی با اینکه از یک کلمه یا عبارت مطمئن نیستید آن را در باکس گوگل تایپ می کنید و گوگل دقیت همان نتیجه مدنظر را به شما نشان می دهد. احتمالا در آن لحظه از خود پرسیدید چطورگوگل متوجه شد منظور من چیست؟ گوگل دائما در حال طراحی الگوریتم‌های مختلف و به روز رسانی آنها برای بهبود کیفیت نتایج جستجو است. یکی از این الگوریتم‌ها، الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم همان دلیلی است که گوگل می تواند منظور واقعی شما را هنگام جستجوی یک کلمه حدس بزند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه کار و ویژگی‌های این الگوریتم شگفت انگیز بیشتر آشنا شویم.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

این الگوریتم در آگوست سال ۲۰۱۳ راه اندازی و در سپتامبر همان سال معرفی شد. راه‌اندازی این الگوریتم، بزرگ‌ترین تغییری بود که از سال ۲۰۰۱ در الگوریتم‌های گوگل اتفاق می‌افتاد. با این حال تاثیر این الگوریتم انقدر نامحسوس و ظریف بود که در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما این الگوریتم نقطه عطفی برای نواوری‌هایی بود که به واسطه آن امکان پذیر شد.

این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا در رابطه با نتایج جستجو دقیق‌تر و سریع‌تر عمل کند. در گذشته اگر یک کلمه را در گوگل جستجو می‌ کردید، نتایجی که به شما نشان می‌ داد نتایج چندان باکیفیتی نبود؛ سایتها بر اساس اینکه کلمه کلیدی را چند بار در متن خود تکرار کرده بودند به کاربر نشان داده می‌شدند و در این بین سایت‌های اسپم نیز زیاد بودند. محتواها نیز با دقت نوشته نمی‌شد و تنها به دلیل داشتن کلمات کلیدی در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شدند. این الگوریتم گوگل را قادر ساخت که محتوا را به صورت دقیق‌تری گزینش کند و به مخاطب نشان دهد؛ نه فقط به صرف داشتن کلمه کلیدی. در نتیجه نتایج بهتر و دقیق‌تری مطابق یا کلمه جستجو شده در گوگل به کاربر نشان داده شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه عمل می‌کند؟

برخلاف الگوریتم‌های پنگوئن و پاندا، مرغ مگس خوار یک الگوریتم مبتنی بر جریمه نیست، بلکه تغییری در نحوه واکنش گوگل به انواع مختلف کلمات و عباراتی است که افراد در باکس گوگل می‌نویسند. این الگوریتم معنای واقعی یک عبارت را بهتر متوجه می‌شود و سعی می‌کند بهترین نتایج را مطابق با معنای پشت این عبارت به کاربر نشان دهد. به زبان ساده ‌تر به جای اینکه به معنی کلمات یک عبارت به صورت جداگانه توجه کند، به معنایی که از کنار هم قرار دادن کلمات مختلف در یک عبارت ایجاد می‌شود توجه می‌کند.

استفاده از کلمات کلیدی مترادف از زمان راه‌اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار مورد توجه قرار گرفته است. اکنون گوگل به جای فهرست کردن نتایجی که عین کلمه کلیدی عبارت جستجو شده در آن تکرار شده باشد، نتایج مرتبط با یک مفهوم را نیز نشان می دهد.

گوگل در گذشته فقط به کلمات توجه می کرد و به دنبال پیدا کردن عین آنها در یک متن و نشان دادن آن به کاربر بود اما با توسعه الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل اکنون می تواند با توجه به بستر معنایی و ماهیت یک موضوع دقیقا بفهمد کاربر به دنبال جستجوی چه چیزی است. این تغییر در روند پیدا کردن محتوا چیزی است که به آن جستجوی معنایی گفته می شود.

جستجوی معنایی به بهبود نتایج جستجو با تمرکز بر هدف کاربر و چگونگی ارتباط موضوع جستجو با اطلاعات دیگر در بستر معنایی وسیع‌تر اطلاق می شود. اساساً، جستجوی معنایی به جای مجموعه ای از کلمات کلیدی، به منظور واقعی کاربر توجه می کند و سپس نتایج مرتبط را ارائه می دهد.

کامپیوترها از درک معنای واقعی پشت کلمات انسان ناتوان هستند و با اینکه معنای تک تک کلمات را می دانند، زمانی که کلمات در یک جمله یا عبارت قرار بگیرند، نمی توانند به درستی معنی ان را حدس بزنند. الگوریتم گوگل برای انسانی‌تر کردن این کامپیوترها طراحی شد. پس از ظهور این الگوریتم، گوگل موفق شد بهتر منظور و مفهوم کاربران را از جستجوی یک عبارت یا کلمه حدس بزند و در نتیجه نتایج مرتبط تری را به کاربر نشان دهد. برای مثال قبل از سال ۲۰۱۳ اگر  کلمه آب و هوا را در گوگل جستجو می‌کردید، ممکن بود نتایج مختلفی از تعریف علمی آب و هوا گرفته تا مراکز پیش بینی اب هوا در دنیا را به شما نشان دهد. اما امروزه با افزایش درک گوگل از منظور انسانها از جستجوی این کلمه نتایج مناسب تری را نشان می دهد. یعنی می‌فهمد منظور شما از نوشتن عبارت آب هوا به احتمال زیاد این است که شرایط آب و هوایی محل زندگی و اطلاعات مربوط به آن را می‌خواهید، نه تعریف علمی آب و هوا. حتی امروزه به کمک مرغ مگس خوار گوگل می توانیم چند کلمه را در کنار هم تایپ کنیم و گوگل منظور ما را به راحتی متوجه شود. مثلا به جای اینکه تایپ کنیم « آب و هوای امروز شیراز چطور است؟» فقط کافیست بنویسی « آب و هوا شیراز». سپس گوگل نتایج مرتبط با آب و هوای امروز و روزهای آینده شیراز را به شما نشان می دهد.

گوگل با داشتن الگوریتم مرغ مگس خوار  بهتر می تواند منظور انسانها را درک کند؛ هرچقدر هم که عبارتی که جستجو می‌کنیم مبهم باشد و حتی خودمان نیز از درستی ان اطمینان نداشته باشیم.

وب معنایی

حال که جستجوی معنایی به تلاش برای ارائه نتایج مرتبط بر اساس هدف و منظور اصلی کاربر گفته می شود، پس آیا می توان گفت وب معنایی همه سایت‌هایی است که چنین کاری انجام می‌دهد؟ در جواب باید گفت، خیر به هیچ وجه. با اینکه به نظر می رسد این دو معنای نزدیک به هم دارند اما در واقعیت بسیار با هم متفاوتند.

وب معنایی یک چشم انداز تا حد زیادی غیرواقعی از اینترنت بر اساس استانداردهای رایج است. به بیان ساده‌تر وب معنایی را می توان آینده وب امروزی در نظر گرفت با این تفاوت که در وب معنایی تمام بخشها هم توسط انسان و هم توسط ماشینها قابل فهم، درک و پردازش است. در وب معنایی ماشین‌ها می‌توانند بسیاری از کارهای سنگین مرتبط با جستجو را با درک واقعی و پاسخ دادن به پرسش‌های کاربر، انجام دهند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار و گراف دانش گوگل

قبل از مرغ مگس خوار و گراف دانش گوگل زمانی که یک کلمه را جستجو می کردید صفحه نتایج با تعدادی لینک برای شما باز می شد که می توانستید روی هر کدام از لینکها کلیک کرده و اطلاعات مورد نیاز را از آنجا کسب کنید. اکنون نیز همینطور است اما با یک تفاوت کوچک. گوگل متوجه شد که این روش نشان دادن صفحه نمایش با تعداد زیادی لینک، فرایند رسیدن به اطلاعات مد نظر کاربر را آهسته کرده است. حتی با اینکه همه نتایج نشان داده شده مرتبط و با کیفیت بودند، اما اینکه کاربر بخواهد بر روی یک لینک کلیک کرده و سپس کل مطالب یک صفحه را بخواند تا به جواب برسد واقعا زمان بر است. کاربر می خواهد هر چه سریع‌تر به جواب برسد. اینکه بخواهد کل مطالب یک صفحه را بخواند تا به جوابی را پیدا کند که می توان در دو خط خلاصه اش کرد، واقعا آزار دهنده بود. در نتیجه گوگل گراف دانش را طراحی کرد. گراف دانش یک دایره المعارف مجازی است که گوگل آن را بر مبنای حقایق واقعی جمع آوری کرده است. گراف دانش به صورت یک باکس در کنار نتایج جستجو نشان داده می شود و دارای خلاصه‌ای مطالب درباره کلمه‌ای است که جستجو کرده‌اید. این باکس گراف دانش گوگل به شما کمک می کند در کمترین زمان به اطلاعات مدنظر خود دسترسی داشته باشید. با وجود این گراف و به لطف الگوریتم مرغ مگس خوار دیگر نیازی نیست کاربر برای پیدا کردن پاسخ سوال خود صفحه نتایج را ترک کند. اطلاعاتی که در قالب گراف دانش به کاربر ارائه می‌شود در واقع ترکیبی از مطالب چند سایت است که می‌توانید در همان قسمت گراف این سایتها را نیز ببینید. با کلیک کردن بر روی این وب سایتها شما باعث توسعه دانش گوگل می‌شوید و به گوگل نشان می‌دهید اطلاعاتی که برای پاسخ به سوال شما مرتبط تشخیص داده مفید و کاربردی بوده است. گوگل این را یاد میگیرد و دائما به دانش خود درباره نتایج مرتبط می افزاید.

البته زمانی که اولین بار گراف دانش معرفی شد، باعث عصبانیت بسیاری از سایتها و سئوکاران شد. چرا که گراف دانش به این معنی بود که کاربران دیگر مجبور نیستند حتی به سایتهای رتبه برتر رجوع کنند؛ گوگل پاسخ را به طور خلاصه و مفید بدون اینکه مجبور باشند صفحه نتایج را ترک کنند در اختیارشان قرار می‌دهد.

چرا مرغ مگس خوار؟

گوگل برای نامگذاری الگوریتم ها و آپدیت های خود به حیوانات علاقه زیادی نشان می دهد. برای نامگذاری این الگوریتم نیز به دلیل دو ویژگی سرعت و دقت آن نیاز بود حیوان یا پرنده‌ای با این نام انتخاب شود. و چه انتخابی بهتر از مرغ مگس خوار؟ دو ویژگی سرعت و دقت در مرغ مگس خوار بسیار بارز است.

این الگوریتم نیز با دقت و سرعت همه محتواهای اینترنت را بررسی کرده و علاوه بر کلمات کلیدی مترادفها را نیز پیدا می کند و مرتبط ترین و نزدیکترین نتایج را در اختیار کاربر قرار می دهد.

جستجوی صوتی و جستجو در گوشی‌های همراه

گوگل تلاش های بسیاری در راستای بهبود تجربه کاربری افرادی که از گوشی های همراه استفاده می کنند، انجام داده است. از جمله این تلاشها می توان به معرفی صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP)، تبدیل سرعت سایت به یک عامل مهم در رتبه‌بندی و معرفی یک ایندکس«اصلی» فقط برای تلفن همراه اشاره کرد.

نوآوری بعدی گوگل پس از بهینه سازی جستجو در گوشی های همراه، جستجوی صوتی بود. در جستجوی صوتی افراد به جای جستجوی عبارتهای یک یا دو کلمه‌ای، از جملات کامل، سؤالات و پرسمانها پیچیده‌تر استفاده می کنند و به جای تایپ کردن در باکس گوگل، از طریق صدای خود با گوگل ارتباط برقرار می کنند. کاربران انتظار داشتند بتوانند با گوگل تعاملی مکالمه محور داشته باشند و از طریق گفتگو با گوگل به اطلاعاتی که می خواهند دست پیدا کنند. الگوریتم مرغ مگس خوار در اینجا نیز مفید واقع شد و کاربران توانستند از طریق موبایل، ساعت هوشمند، تبلت و … و با صدای خود با گوگل ارتباط برقرار کنند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

وب سایتهایی که خود را با این الگوریتم مطابقت داده باشند می توانند از فرصت استفاده کرده و ترافیک بسیار زیادی از گوشی‌های همراه جذب کنند.

مرغ مگس خوار و ارتباط آن با سئو:

با معرفی مرغ مگس خوار گوگل سئو نیز دستخوش تغییراتی شد. متخصصان دیجیتال مارکتینگ پس از ورود مرغ مگس خوار به باغ وحش گوگل متوجه شدند مهمترین چیزی که باید در تولید محتوا به آن توجه کنند، بستر معنایی موضوعاتی است که یک سایت قرار است پیرامون آن تولید محتوا کند.

گوگل مدتهاست که اعتبار یک صفحه را عاملی مهم در رتبه بندی در نظر گرفته است. با تاکید بیشتر بر محتوای صفحه، اهمیت اعتبار نیز بیشتر مشخص می شود و نتایج جستجو نیز روز به روز مرتبط تر می شوند. این الگوریتم به وجود آمده است تا کاربران را به مناسب ترین صفحه با مرتبط ترین محتوا هدایت کند. افزایش بازدید در این صفحات سایت شما، به بهبود نرخ تبدیل نیز کمک می کند.

الگوریتم پیج رنک (PageRank) که الگوریتمی برای ارزیابی لینکهای خارجی یک صفحه بود نیز یکی از اجزای اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار است. به همین دلیل است که ایجاد بک لینکهای خوب به عنوان یکی از اصول اساسی در سئو شناخته می شود. ایجاد بک لینک در سایتهای دیگر و افزایش ارتباط با آنها از این طریق به گوگل در تشخیص نوع و کیفیت محتوای سایت شما بسیار کمک می کند. درست است که اهمیت این موضوع را اولین بار از الگوریتم پنگوئن یاد گرفتیم، اما مرغ مگس خوار با تاکید بر این موضوع بار دیگر به ما یادآوری کرد چگونه بک لینکهای بد از سایت های غیر مرتبط می تواند به رتبه و اعتبار یک سایت آسیب وارد کند.

بنابراین یکی از اصولی که آژانس های تبلیغاتی و کسب و کار ها باید بیشترین توجه را به آن داشته باشند، ایجاد بک لینک در بستری مرتبط و معتبر است. به همین دلیل است که طبق الگوریتم مرغ مگس خوار، استفاده از کلمات مترادف و هم معنی های مختلف در تولید محتوا بسیار مهم است.

در الگوریتم مرغ مگس خوار، در کنار تاکید بر کلمات کلیدی، به کلمات جستجوی جمله مانند و کلمه ای هم اهمیت بیشتری داده شده است. در نتیجه این الگوریتم قادر است سوالاتی و جملاتی که کاربران از گوگل می پرسند را متوجه شده و به آنها پاسخ دهد. بنابراین باید سعی کنید که محتواهای خود را برای اینگونه سوالات مکالمه محور که کاربران از گوگل می پرسند – خواه از طریق جستجوی صوتی و خواه نوشتاری – نیز بهینه کنید.

یکی از موضوعاتی که پس از معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار افراد زیادی از آن صحبت کردند این بود که این الگوریتم از داده های ساختار یافته به عنوان فاکتور اصلی در رتبه بندی سایتها استفاده می کرد. نقش اسکیما مارک آپ در مشخص کردن موضوع یک وب سایت، عملی است که همچنان مورد توجه است. برای داشتن یک سایت سئو شده خوب، گوگل باید بداند شما پاسخ سوالات کاربران را در سایت خود دارید. بنابراین باید تمام تلاش خود را حول اثبات این موضوع متمرکز کنید و از اهمیت آن غافل نشوید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر آن بر سئو:

اگر سایت خود را برای این الگوریتم بهینه کنید شاهد افزایش چشمگیر ترافیک سایت خود خواهید بود. اما برای اینکه سایت شما یک سایت خوب از نظر الگوریتم مرغ مگس خوار باشد چه کارهایی باید انجام دهید؟ چه تغییراتی باید در سایت ایجاد کنید؟ با ما همراه باشید تا سوالات را یکی پس از دیگری پاسخ بدهیم.

Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار در آینده

چه آینده ای در انتظار این الگوریتم و گوگل خواهد بود؟ دقیق نمی توان به این سوال پاسخ داد. اما با توجه به اقدامات و موفقیت های دائمی انسان می توان این اطمینان را داد که آینده ای بسیار پیشرفته و وابسته به تکنولوژی در انتظارمان است که در آن بسیاری از نیازهای انسان بسیار اسانتر و سریع تر از قبل رفع می شود – البته به لطف تکنولوژی.

دستیابی به یک فناوری دقیق و پیشرفته در زمینه پردازش زبان انسان اخیرا یکی از اولویتهای گوگل بوده است. این موضوع را به وضوح می توان از روند پیشرفت و افزایش دقت و قدرت درک Google Assistant در سالهای اخیر متوجه شد. ترکیب فناوری پردازش زبان با هوش مصنوعی به گوگل این امکان را داد که جستجوی صوتی خود را به طور قابل توجهی توسعه دهد و روز به روز به دقت و امکانات آن بیفزاید. در نتیجه این تلاشها امروزه، Google Assistant در کنار تکنولوژی ها مشابه از جمله Siri یا Alexa به یکی از پیشروان در این زمینه تبدیل شده است. باید در اینجا به یاد داشته باشیم که همه این پیشرفتها به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار بود که امکان پذیر شد. در آینده نیز مسلما شاهد توسعه بیشتر این تکنولوژی و اضافه شدن امکانات و ویژگی های بیشتر به آن خواهیم بود.

گوگل یک ریسک بزرگ و بلند پروازانه را با معرفی تکنولوژیهای پوشیدنی خود متحمل شد. گوگل گلس یا عینک گوگل قدمی بزرگ در خدمت به بشریت محسوب می شود. هرچند استفاده از آن خیلی رایج نیست، اما در سالهای آینده بی شک بخش مهمی از نیازهای روزانه بشر را می توان از طریق چنین ابزارهای ارزشمندی برطرف کرد.

حرف آخر

تکنولوژی دائما در حال به روز رسانی و تغییر برای رفع بهتر و سریعتر نیازهای بشر است. این نیازهای بشر است که منشا اصلی این تغییرات و پیشرفتهاست. با گذر زمان نیازهای بشر نیز دائما دستخوش تغییرات است و رفع آنها نیز مستلزم فناوری های جدید می باشد. الگوریتم مرغ مگس خوار نیز نتیجه همین تغییرات دائمی است. گوگل از دیرباز برای رضایت کاربران خود ارزش زیادی قائل بوده و سعی در حفظ اعتماد آنها و اثبات اعتبار خود به عنوان بهترین موتور جستجو داشته است. مرغ مگس خوار گوگل انقلابی عظیم در راستای این هدف بود و کاربران گوگل را شگفت زده کرد. با گذر زمان نیز این الگوریتم دائما به روز رسانی می شود تا بهتر خود را با تغییرات بشر وفق دهد. شما نیز با اطلاع از الگوریتمهای گوگل و بهینه سازی سایت خود برای آنها می توانید خود را خیلی سریع با این تغییرات وفق دهید تا از قافله عقب نمانید.

منبع: moz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *