نقش و اهمیتی که کلمات کلیدی در سئو دارند را به هیچ عنوان نمی توان انکار کرد. رسیدن به اهداف مهمی همچون افزایش ترافیک اورگانیک سایت، بهینه سازی نرخ تبدیل و افزایش فروش؛ همه و همه در گرو استفاده موثر از کلمات کلیدی می باشد. از طرفی برای استفاده موثر از کلمات کلیدی باید دانش تان به اندازه ای بوده که به بهترین شکل آنها را به کار برده و سئو سایت خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که در این راستا به شما کمک می کند آشنایی با انواع کلمات کلیدی و کاربردهای آن می باشد؛ که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم و پیشنهاد می کنیم شما هم برای تحقق اهداف تان از طریق سئو با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علت اهمیت کلمات کلیدی چیست؟

اگر ذره ای با سئو آشنایی داشته باشید می دانید که با استفاده صحیح از کلمات کلیدی در وب سایت تان می توانید آنرا به گونه ای بهینه کرده که یافتن محتوای سایت تان برای موتورها جستجوگر راحت تر شده و بهتر بتوانند آنرا رتبه بندی کنند. ولی اگر نتوانید آنرا به خوبی انجام دهید چه اتفاقی می افتد؟ بیایید با یک مثال بررسی کنیم.

تصور کنید کاربری در مرورگر خود کلمه کلیدی “خرید کتاب” را جستجو می کند. او به احتمال زیاد در همان صفحه اول و در همان نتایج اولیه خرید خود را انجام می دهد و اگر آن نتایج اولیه صفحه شما نباشد؛ شما رقابت را باخته اید و مشتری خود را از دست می دهید. برای اینکه آن نتایج اولیه شما باشید باید تحقیق کلمات کلیدی خود را به خوبی انجام داده و به صورت اصولی از انواع کلمات کلیدی در وب سایت خود استفاده کنید.

انواع کلمات کلیدی را بشناسید

شاید این سوال شما باشد که اصلا چرا باید کلمات کلیدی را بشناسیم. در واقع کلمات کلیدی از این رو اهمیت دارند که اگر آنها را به خوبی نشناسیم و نتوانیم به درستی برای سایت خود استراتژی تحقیق کلمات کلیدی را پیاده کنیم؛ سئو سایت در مسیر اشتباهی پیش می رود. افراد در ابتدا با شناخت کلی که از سئو پیدا می کنند تصور می کنند همه چیز را می دانند و می خواهند به سرعت شروع کنند؛ اما حقیقت این است که گاهی رمز پیروزی در همین نکات جزئی مانند شناخت انواع کلمات کلیدی می باشد.

دسته بندی بر اساس تعداد جستجوها

معیاری که برای این دسته بندی وجود دارد تعداد جستجوهای کاربران می باشد و بر اساس آن کلمات کلیدی را در گروه های مختلف قرار می دهند.

کلمات کلیدی کوتاه (Short tail)

کلمات کلیدی کوتاه که با نام کلمات کلیدی اصلی نیز شناخته می شود، متشکل از تعداد کمی حرف (نهایتا سه کلمه یا کمتر) می باشد. کاربران در اولین مرحله برای رسیدن به چیزی که در جستجوی آن هستند از کلمات کلیدی کوتاه استفاده می کنند و این همان دلیلی است که فهمیدن هدف جستجوی پشت آنها بسیار سخت تر از دیگر انواع کلمات کلیدی می باشد. برای مثال کسی که عبارت “کتاب روان شناسی” را سرچ می کند؛ معلوم نیست هدف واقعی او  چیست؛ ممکن است به دنبال خرید کتاب باشد یا به دنبال معرفی کتاب هایی در زمینه روانشناسی. به همین دلیل کلمات کلیدی کوتاه به خوبی نمی تواند کاربران را تبدیل نماید.

کلمات کلیدی عبارتی یا (Middle Tail)

این نوع کلمات کلیدی، نتایج بهینه تری به نسبت کلمات کلیدی کوتاه به نمایش می گذارد؛ اما همچنان کلی و گنگ می باشند. زمانی که کاربران از اینگونه کلمات کلیدی استفاده می کنند هدف شان از جستجو واضح تر است، اما بیشتر به دنبال بهترین پیشنهاد های گوگل می باشند و خودشان ایده خاصی ندارند. کلمات کلیدی همچون “خرید کتاب” یا “معرفی کتاب” در دسته کلمات کلیدی Middle Tail قرار می گیرند.

کلمات کلیدی دم دراز (long tail)

برخلاف دو نوع قبلی این کلمات کلیدی معمولا طولانی ترین کلماتی هستند که جستجو می شوند و بازار هدف آن خاص تر است. یعنی مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهد. رقابت در این نوع از انواع کلمه کلیدی کم تر بوده و از آنجایی که افراد کمی این عبارات را جستجو می کنند ترافیک کمتری جذب می کنند و رتبه بندی در آنها نیز آسان تر است. علاوه بر آن کلمات کلیدی دم بلند توسط افرادی جستجو می شود که به طور خاص هدف خود را بیان کرده اند؛ از همین رو نرخ تبدیل بالاتری برای سایت دارند. برای مثال کسی که عبارت “خرید کتاب روان شناسی در شیراز” را سرچ کرده است، هدف خود را به خوبی بیان کرده و به طبع راحت تر به هدفش دست پیدا می کند.

انواع کلمات کلیدی

دسته بندی بر اساس هدف جستجو

کلمات کلیدی User Intent همانطور که از نام آن پیداست، یکی از انواع کلمات کلیدی است که بیانگر قصد و نیت کاربران از جستجو در اینترنت می باشد. اهدافی که کاربران برای بازدید از سایت ها دارند معمولا مختلف است. برای مثال عده ای برای خرید یک دوره و برخی برای خواندن یک مقاله علمی مرورگر خود را باز کرده و به جستجو در فضای وب می پردازند. زیر مجموعه های کلمات کلیدی سه گروه می باشند که در ادامه آنها را آورده ایم.

کلمات Navigational

این نوع کلمات کلیدی اشاره به وب سایت خاصی دارد و زمانی استفاده می شود که کاربران می خواهند به دامنه خاصی برسند؛ اما دامنه آن را حفظ نیستند. بنابراین عباراتی همچون: اورجین وب، دیجی کالا، یوتیوب و… را در مرورگر خود جستجو می کنند.

کلمات کلیدی Informational

کاربران از این نوع کلمات کلیدی به منظور رسیدن به اطلاعاتی که در جستجوی آن هستند استفاده می کنند. کلمات کلیدی همچون آموزش تهیه کیک شکلاتی، نحوه نگهداری از حیوان خانگی و… جزو این نوع از انواع کلمات کلیدی می باشد. کاربرانی که از این کلمات کلیدی استفاده می کنند، قصد مالی نداشته و بیشتر به دنبال کسب اطلاعات و آموزش‌دیدن می باشند.

کلمات کلیدی Transactional

یکی دیگر از کلمات کلیدی User Intent، عبارات Transactional می باشد. هدف از جستجوی این کلمات اغلب معامله های اینترنتی همچون خرید گوشی همراه، خرید کتاب اینترنتی و… می باشد.

دسته بندی بر اساس سئو مارکتینگ

کلمات کلیدی که تا به اینجا معرفی کردیم بیشترین تمرکز را بر روی هدف و خواسته کاربران داشتند؛ اما بازاریابی دیجیتال امری دو طرفه است که هم کاربران و هم بازاریابان محتوا در آن نقش دارند. بنابراین یک بازاریاب موفق، قادر است مخاطبان را آن طور که می خواهد جهت دهد. در ادامه انواع کلمات کلیدی که به او کمک می کند را آورده ایم.

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی معرف بازار (Market-Defining)

این دسته از کلمات کلیدی رایج ترین و ساده ترین عباراتی هستند که در زمان معرفی کسب و کارتان به ذهن مخاطبان و عموم  می رسد. در واقع این نوع کلمات از انواع کلمات کلیدی، همان هایی هستند که به هنگام راه اندازی کمپین سئو به ذهن خودتان هم رسیده است. کلمات معرف بازار معمولا عمومی و کلی بوده از همین رو برای رسیدن به رتبه های برتر کار سختی در پیش رو دارند. اما این دلیلی برای نادیده گرفتن آنها نیست؛ چراکه این نوع کلمات معرف کسب و کار شما به مخاطبان است و بهتر است حتما بر روی آنها کار کنید.

کلمات کلیدی مطابقت کامل (Exact Match)

مطابقت کامل از مهم ترین و حساس ترین انواع کلمات کلیدی به شمار می رود، که به کاربران دقیقا همان چیزی را نشان می دهد که در جستجوی آن هستند. این نوع کلمات کلیدی سخت گیرانه ترین نوع بوده به طوری که حتی اگر کاربر ترتیب کلمات را جا به جا وارد کند، محتوا نمایش داده نمی شود. برای مثال یک فروشگاه کفش اینترنتی که محتوای آن کفش های اسپرت است را در نظر بگیرید. زمانی که وارد آن می شوید ممکن است تبلیغاتی را ببینید که دقیقا محصولات آن فروشگاه را نشان می دهد. این تبلیغات معمولا نتیجه یک تطابق هستند که در پس زمینه اتفاق افتاده است.

کلمات کلیدی منفی (Negative keywords)

این کلمات نقطه مقابل کلمات تطبیق دقیق می باشند. در واقع این عبارات از ظاهر شدن تبلیغات پس از اینکه کاربر عبارت را جستجو کرد جلوگیری می کنند. اما چرا؟ گاهی اوقات برخی محتواها اگر نمایش داده شوند به وجهه کسب و کار شما آسیب می زند و بهتر است که در صفحه نتایج گوگل ظاهر نشود. از طرفی ممکن است چیزی که کاربر جستجو می کند را شما ارائه ندهید. در این موقعیت بهترین کار این است که با کلمات کلیدی تطابق منفی به گوگل بگویید که محتوای تان را در چه زمانی به کاربران نمایش ندهد. برای مثال موتورهای جستجو عباراتی همچون “رایگان” را منفی دیده و اگر کاربری آنرا سرچ کند، به احتمال زیاد نتیجه کسب و کار خاصی را نمی بیند.

کلمات کلیدی تعیین کننده مشتری (Customer-defining keywords)

در این نوع از انواع کلمات کلیدی دسته خاصی از مشتریان را مورد توجه قرار می دهیم. برای مثال ممکن است کلمات کلیدی خود را بر اساس سن مخاطب هدف در نظر گرفته و سپس با تحقیق راجع به شغل، جنسیت و محل زندگی آنها پرداخته تا گروه خاصی را به منظور تبلیغات در نظر بگیریم. در واقع در اینجا باید یک بازار هدف تعیین کرده و بر اساس آن کلمات کلیدی را انتخاب کنیم. کلمات کلیدی تعیین کننده مشتری باید بتواند مخاطبان هدف را به سوی سایت شما هدایت کند. برای مثال اگر کسب و کار اینترنتی فروش کتاب دارید؛ کلمه کلیدی “علاقه مندان به کتاب خوانی” می تواند یکی از کلمات کلیدی تعیین کننده ای باشد که برای سایت شما ترافیک جذب می کند.

سخن آخر

هدف از نگارش این مقاله معرفی انواع کلمات کلیدی و کاربرد هر کدام بود تا درآخر به شما دید واضحی از آن داده باشیم.

منبع: indeed.com