اگر به تازگی می خواهید برای کسب و کار خود یک سایت طراحی کنید و درحال تحقیق راجع به آن هستید، ممکن است با دو اصطلاح استاتیک (ایستا) و داینامیک(پویا) روبرو شده باشید.

در طراحی وب سایت تصمیم گیری راجع به ایستا یا پویا بودن آن اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه تعیین می کند صفحات شما چگونه در مرورگر بازدید کنندگان نمایش داده شود. پس با آگاهی از تفاوت سایت استاتیک و داینامیک می توانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه این دو اصطلاح را به صورت جداگانه بررسی کرده و در آخر به مقایسه آنها بپردازیم.

وب سایت استاتیک چیست؟

وب سایت های استاتیک معمولا به صورت ایستا و تک صفحه طراحی می شوند و به سایت های نمایشگاهی معروف اند. این وب سایت ها معمولا با کدهای HTML و CSS نوشته می شوند و پایگاهی به جهت ویرایش محتوا در آنها وجود ندارد. البته اشتباه نکنید؛ این بدان معنا نیست که هیچ راهی برای ویرایش یا بروزرسانی این وب سایت ها وجود ندارد و در صورتی که دانش کافی از کدنویسی داشته باشد می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید. (برای آشنایی با زبان برنامه نویسی CSS به مقاله مربوط آن مراجعه کنید)

این وب سایت ها معمولا برای اهدافی طراحی می شوند که نیاز به تغییر یا بروزرسانی زیادی ندارند و بیشتر برای معرفی یک کسب و کار یا بیوگرافی یک شخص ساخته می شوند. برای مثال اگر یک سلبریتی بخواهد یک وب سایت طراحی کند که در آن به معرفی خود و بیوگرافی اش بپردازد؛ این نوع وب سایت برای او مناسب است. در مقابل اگر یک فروشگاه اینترنتی بخواهد وب سایت خود را استاتیک طراحی کند، باید از کدنویسی برای ایجاد صفحات جدید استفاده کند و این کار برای او هزینه های گزافی به همراه دارد.

هزینه های طراحی سایت استاتیک به دلیل اینکه در ساخت آن از کدهای HTML ساده استفاده می شود، بسیار پایین است؛ اما اگر دانش کافی از کدنویسی نداشته باشید هزینه های پشتیبانی و بروزرسانی آن ممکن است برای تان سنگین باشد. به همین دلیل بسیار مهم است با بررسی کاربرد و تفاوت سایت استاتیک و داینامیک بهترین نوع طراحی را متناسب با بودجه تان مشخص کنید.

استاتیک و داینامیک

وب سایت داینامیک چیست؟

در این بخش پیش از اینکه به سراغ بررسی تفاوت سایت استاتیک و داینامیک برویم، با اصطلاح دوم یعنی داینامیک آشنا می شویم. به سایت هایی داینامیک (پویا) گفته می شود که پنل مدیریت محتوا دارند و مدیر وب سایت برای ایجاد تغییرات و بروزرسانی نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد. برای مثال مدیر یا دیگر کاربران با توجه به دسترسی شان می توانند، صفحه جدید ایجاد کرده، قالب بندی سایت را تغییر دهند و محتوای قبلی را ویرایش کرده یا حذف کنند. (برای آشنایی با نقش کاربران سایت کلیک کنید)

این گونه سایت ها مطابق با نیاز مالک وب سایت و بودجه ای که برای این کار تخصیص داده است، طراحی می شود و در کل انعطاف پذیری خوبی دارند. بیشتر سایت های فضاوی وب به صورت داینامیک طراحی می شوند؛ چراکه انعطاف پذیر تر بوده و کارکردن با آنها ساده تر است. برای مثال شبکه های اجتماعی، فروشگاه های آنلاین، خبرگذاری ها و… همه به صورت داینامیک طراحی شده اند. وب سایت دیجی کالا یک نمونه موفق از سایت های داینامیک می باشد، که اطلاعات آن به صورت روزانه بروزرسانی می شود.

تفاوت سایت استاتیک و داینامیک

تا به اینجا با ویژگی های کلی این دو نوع سایت آشنا شدیم. در ادامه به بررسی تفاوت های سایت استاتیک و داینامیک پرداخته تا بتوانید از میان این دو بهترین انتخاب برای طراحی سایت اختصاصی خود داشته باشید.

تفاوت در هزینه های طراحی و نگه داری

سایت داینامیک امکانات بیشتری به نسبت سایت استاتیک دارد و به طبع هزینه ای که برای طراحی آن باید پرداخته شود بیشتر است. هزینه طراحی یک سایت داینامیک بسته به عواملی همچون امکانات، دسترسی ها، تعداد برگه ها و صفحات و… کم و زیاد می شود؛ اما در کل بودجه مورد نیاز برای آن بیش از سایت استاتیک است. البته این هزینه ها همه مربوط به طراحی است و برای مدیریت و بروزرسانی هیچ هزینه ای نیاز نیست؛ چراکه برای این کار به دانش خاصی نیاز نیست و می توان به راحتی آن را مدیریت کرد.

در مقابل برای طراحی سایت استاتیک نیاز به پرداخت هزینه بالایی نمی پردازند؛ چراکه این سایت معمولا متشکل از یک برگه است که امکانات خاصی را شامل نمی شود. البته اگر مالک وب سایت بخواهد سایت را بروزرسانی کرده یا تغییراتی در آن ایجاد کند، باید از دانش برنامه نویسی برخوردار باشد؛ در غیر اینصورت باید فردی را برای این کار استخدام کرده و هزینه آن را بپردازد.

سادگی در مدیریت

دومین تفاوت سایت استاتیک و داینامیک در فرآیند مدیریت و بروز رسانی آن است. همانطور که اشاره کردیم در وب سایت های داینامیک پایگاهی برای ویرایش یا ایجاد تغییر محتوا وجود دارد و مدیر وب سایت می تواند از طریق سیستم های مدیریت محتوا هر تغییری که خواست در سایت خود اعمال کند. برای مثال می تواند محتوای جدید بر روی سایت بارگذاری کرده، صفحات قبلی را ویرایش کند یا یک صفحه را حذف نماید. تمامی این اقدامات بسیار ساده بوده و اغلب پس از ایجاد سایت توسط آژانس طراحی به مدیر وب سایت آموزش داده می شود.

در مقابل مدیریت سایت های استاتیک برای افرادی که برنامه نویسی بلد نیستند کار بسیار سختی است. اعمال حتی کوچک ترین تغییر در این وب سایت ها به دانش کد نویسی نیاز دارد و بدون آن نمی توان بروزرسانی در سایت استاتیک ایجاد کرد. پیشنهاد ما این است تنها در صورتی به سراغ طراحی این نوع سایت ها بروید که از برنامه نویسی سر در می آورید یا هزینه کافی برای استخدام برنامه نویس داشته باشید.

تفاوت در تاثیر گذاری محتوا

دیگر تفاوت سایت استایک و داینامیک در تاثیر گذاری محتوای آنهاست. سایت های داینامیک و پویا همانطور که از نام آن پیداست به دنبال برقراری تعامل با کاربران و پویایی است. شاید طراحی این سایت ها وقت گیرتر و پرهزینه تر از سایت های استاتیک باشد؛ اما از آنجایی که تعداد صفحات و برگه های آن بیشتر است، دست تولید کنندگان محتوا برای ایجاد محتواهای گوناگون و کاربر پسند کاملا باز است.

از آن طرف محتوایی که بر روی سایت استاتیک بارگذاری می شود اغلب راکد بوده و بروزرسانی نمی شود. از این رو برای کاربران هیچ جذابیتی نداشته و افراد فقط برای اطلاعات خاصی به آنها مراجعه می کنند.

تفاوت در رتبه بندی

یکی از مهم ترین معیارهای رتبه بندی موتورهای جستجو مانند گوگل، بروز بودن و پویایی سایت است و همانطور که می توانید حدس بزنید، در این رقابت نیز سایت های داینامیک شانس بهتری دارند. تفاوت سایت استاتیک و داینامیک در رتبه بندی همان دلیلی است که بیشتر مدیران وب سایت ها به دنبال طراحی سایت پویا هستند. بنابراین اگر شما هم هدف تان از طراحی سایت قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل است طراحی داینامیک گزینه بهتری به نسبت استاتیک می باشد.

تفاوت در سئو و بهینه سازی

زمانی که تصمیم به طراحی سایت می گیرد؛ بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو به طور خودکار وارد لیست کارهایی که باید انجام دهید می شود. در واقع سئو باعث کسب اعتبار سایت و رتبه بندی آن در صفجه نتایج موتورهای جستجو می شود. در سایت استاتیک مطالب زیادی در سایت قرار نمی گیرد و به طبع نیازی به بهینه سازی آن وجود ندارد. البته بروزرسانی های سالانه تا حدی به سئو سایت کمک می کند؛ اما درکل سئو نقش کمرنگی در این نوع سایت ها دارد.

در مقابل سایت های داینامیک نیاز به بهینه سازی و سئو سایت، بیشتر به چشم می خورد؛ چراکه هرچه سئو سایت قوی تر باشد، جذب ترافیک آن بیشتر خواهد بود. به طور معمول در سایت های داینامیک به دلیل بروزرسانی های پی در پی سئو سایت نیز تقویت می شود.

تفاوت سایت استاتیک و داینامیک

میان سایت استاتیک و داینامیک کدام انتخاب بهتری است؟

تا اینجا تفاوت های سایت استایک و داینامیک را مورد بررسی قرار دادیم؛ تا به شما دید بهتری برای انتخاب یکی از این دو نوع برای طراحی سایت داده باشیم. اما در کل جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد و شما خودتان باید بسته به نیازها و بودجه ای که برای این کار تخصیص داده اید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به طور کلی اگر دانشی از برنامه نویسی دارید و یا هدفتان از طراحی سایت تنها نمایش برند یا بیوگرافی تان می باشد؛ بهترین گزینه برای شما طراحی سایت استاتیک است. اما اگر رسیدن به اهداف طراحی سایت تان در گرو رتبه بندی، جذب مشتری و تعامل با اوست باید به سراغ سایت های استاتیک بروید. شاید تصور کنید طراحی این مدل سایت ها هزینه بر است؛ اما به شما اطمینان می دهیم ارزش هزینه ای که برای آن می پردازید را دارد.

سخن آخر

در این مقاله ابتدا با مفهوم استاتیک و داینامیک بودن سایت آشنا شده و در ادامه به مقایسه آن دو بر اساس تفاوت‌های شان پرداختیم. آگاهی از تفاوت سایت استاتیک و داینامیک به شما در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین گزینه برای طراحی وب سایت تان کمک می کند که هدف آموزشی ما در این مقاله بود.

منبع: hubspot.com