تگ تایتل، یک تگ کد در HTML است که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود و به کاربران و موتورهای جستجو یک دید کلی از محتوای آن صفحه می دهد. آشنایی با این تگ و راه های بهینه سازی آن اهمیت زیادی دارد؛ چراکه تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی صفحات دارد. در این مقاله به طور کامل با Title tag و تاثیر آن بر سئو آشنا شده و در ادامه راه های بهینه سازی آنرا مورد بررسی قرار می دهیم.

تگ تایتل (Title) چیست؟

به عبارت های آبی رنگی که با فونت درشت در صفحه نتایج گوگل می بینید، تگ عنوان یا Title tag می گویند. این عبارات توصیفی کلی و دقیق از آنچه محتوای صفحه به آن پرداخته است در اختیار کاربران قرار می دهد. متاتگ یکی از اجزا HTML به حساب می آید و نقش بسیار مهمی در سئو دارد. چراکه به موتورهای جستجو در درک کلی محتوای صفحه کمک کرده و به کاربران هم یک دید کلی از موضوعی که در محتوای صفحه به آن پرداخته شده است، می دهد.

طول محتوای تگ عنوان

تعداد حروفی از تگ تایتل، که گوگل در صفحه نتایج به نمایش می گذارد، بین 50 تا 60 کاراکتر می باشد. در صورتی که تعداد کاراکترهای این تگ از 60 حرف کمتر باشد، به احتمال 90 درصد به طور کامل در صفحه نتایج کاربران ظاهر می شود. اما در صورتی که بیش از 60 حرف برای تگ عنوان به کار برده شود، به احتمال زیاد کلمات انتهایی آن در بیشتر مواقع توسط موتورهای جستجو نمایش داده نمی شود.

تاثیر تگ عنوان بر سئو سایت

همانطور که اشاره داشتیم تگ تایتل بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد. در واقع گوگل برای رتبه بندی صفحات به معیارهای مختلفی توجه می کند؛ که تگ عنوان هم یکی از آنهاست. این تگ هم به صورت مستقیم بر روی سئو تاثیر داشته و هم به صورت غیر مستقیم. به صورت مستقیم یعنی به موتورهای جستجو یک دیدگاه کلی از محتوا می دهد و به صورت غیرمستقیم، یعنی بر روی تصمیم کاربران برای کلیک بر روی صفحه تاثیر داشته و نرخ کلیک سایت را کم و زیاد می کند.

در صورتی که تگ عنوان سایت خود را به خوبی انتخاب کنید، می تواند کاربران را ترغیب کرده تا بر روی لینک شما کلیک کرده و نرخ کلیک سایت تان افزایش یابد و ترافیک خوبی برای سایت تان جذب شود. همچنین تگ عنوان و برچسب ها، در رتبه بندی و تعیین کیفیت محتوا نیز نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین بهتر است برای انتخاب تگ تایتل مناسب سایت تان زمان گذاشته و از عناوینی واضح، جذاب و مرتبط با هدف جستجویی کاربران استفاده کنید.

تگ تایتل

 نکات مهم در بهینه سازی تگ تایتل

تا به اینجا با اهمیتی که Title tag برای یک سایت دارد، آشنا شدیم؛ بنابراین نوبت آن رسیده است که با فاکتورهای مهم بهینه سازی این تگ آشنا شده تا از این راه به اهداف تولید محتوایی خود نزدیک تر شویم.

تعداد کاراکتر آن را به اندازه انتخاب کنید

توصیه بر این است که تعداد حروف عنوان را در بین بازه 50 تا 70 انتخاب کنید. چراکه اگر بیشتر از این عدد باشد به طور کامل در صفحه نتایج نمایش داده نمی شود. از طرفی اگر هم بیش از حد کوتاه باشد، نمی تواند به طور دقیق محتوای صفحه را معرفی کند و به احتمال زیاد کاربران برای کلیک بر روی آن متقاعد نخواهند شد.

تگ عنوان را منحصر بفرد انتخاب کنید

دومین نکته مهم در بهینه سازی تگ تایتل این است که، از عناوین ساده ای که به ذهن همه می رسد، پرهیز کنید. استفاده از عناوین ساده و عمومی صفحه شما را سطحی نشان می دهد و برای کاربران جذاب نیست. با این وجود حواستان باشد که در آن از اطلاعات نامربوط و نامفهوم برای جذب کاربران ندهید. بهترین کار این است که پیام خود را واضح، صادقانه و جذاب در عنوان منتقل کرده و به شما اطمینان می دهیم، که بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد.

از اعداد در آن استفاده کنید

یک ایده جذاب که می تواند به بهینه سازی تگ عنوان و افزایش نرخ کلیک سایت تان کمک کند، استفاده از اعداد در آن است. این امر سبب شده تا کاربر به یک دید کلی از محتوا رسیده و بهتر بتواند تصمیم بگیرد که بر روی صفحه کلیک کند یا خیر. برای مثال اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید، می توانید از عنوان “10 تا از پرفروش ترین مدل های کفش” برای صفحه خود استفاده کنید.

کلمه کلیدی را در ابتدای Title tag قرار دهید

یکی از مواردی که می تواند تاثیر مثبتی بر روی رتبه بندی و سئوی سایت داشته باشد، قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در ابتدای تگ عنوان است. علاوه بر سئو، این کار باعث می شود کاربران نیز به صفحه شما بیش از دیگر صفحات توجه کرده و شانس اینکه بر روی نتیجه سایت شما کلیک کنند افزایش پیدا کند.

برند خود را در آن معرفی کنید

یکی از بهترین مکان ها برای تبلیغ برند و کسب و کارتان تگ تایتل می باشد. پیشنهاد می شود اگر صفحات زیادی دارید در انتهای تگ عنوان نام تجاری تان را قرار دهید. اگر عنوان و محتوای جذابی برای ارائه داشته باشید، به احتمال زیاد کاربران از شما استقبال می کنند. قرار دادن نام تجاری در انتهای تگ عنوان باعث می شود که کاربران برند شما را به خاطر سپرده و آگاهی از برند تان افزایش پیدا کند. علاوه بر آن در جستجوهای بعدی کاربر احتمال اینکه او بر روی سایت شما کلیک کند بیشتر می شود.

عنوان خود را مرتبط با محتوا انتخاب کنید

اهمیت مرتبط بودن تگ تایتل با محتوای کلی صفحه، حتی از جذابیت آن هم بیشتر است. برخی به غلط تصور می کنند که اگر از عناوین جذاب برای گول زدن و کشاندن کاربر به صفحه استفاده کنند، می توانند به اهداف خود برسند؛ اما کاربر به محض اینکه متوجه بی ربط بودن محتوا با عنوان شوند، از صفحه خارج می شوند. به یاد داشته باشید که ممکن است کاربران در ابتدا فریب عنوان شما را بخورند و نرخ کلیک سایت تان افزایش یابد؛ اما پس از آن نرخ پرش سایت تان نیز افزایش پیدا می کند، که تاثیر بدی بر سئو سایت دارد. همچنین اینکار باعث می شود که کاربران نسبت به برند شما بی اعتماد شوند. توصیه می شود، یک عنوان مرتبط و در عین حال منحصر بفرد برای صفحه خود انتخاب کرده تا با مشکلاتی که ذکر شد روبرو نشوید.

از عناوین جذاب و کلیک خور استفاده کنید

یکی از تکنیک های جذاب در بالا بردن نرخ کلیک سایت این است که از عنوان های مبهم برای برانگیختن حس کنجکاوی در کاربران استفاده کنید. درست است که پیشنهاد می شود از عناوین واضح و صادقانه استفاده شود، اما در برخی از تگ تایتل ها با ایجاد ابهام می توان به جذابیت آن ها افزود و کاربران بیشتری را جذب کرد.

نکات بهینه سازی تایتل تگ

چرا گاهی تگ تایتل نمایش داده نمی شود؟

گاهی ممکن تگ عنوان صفحات تان توسط گوگل نمایش داده نشود. دلایلی که باعث این اتفاق می شود را در ادامه آورده ایم.

عدم تطابق عبارت سرچ شده با عنوان سایت

ممکن است حوزه ی فعالیتی سایت شما گسترده بوده و کاربران با کلید واژه های مختلفی سایت شما را جستجو می کنند، در این صورت یافتن عنوانی که شامل تمامی این موضوعات باشد کار سختی است. گوگل به خوبی متوجه این موضوع شده و بسته به عبارت جستجو شده توسط کاربر، عنوانی که بیشترین ارتباط را به آن داشته باشد را از سایت تان انتخاب کرده و به کاربران نمایش می دهد.

استفاده زیاد از کلمات کلیدی

گوگل با قرار دادن بیش از حد کلمات کلیدی در تگ تایتل موافق نیست و اگر متوجه آن شود ممکن است عنوان اصلی را با عنوانی دیگر جایگزین کند. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می شود به گونه ای عنوان تان را انتخاب و بهینه کرده که کاربر پسند تر بوده و گوگل نسبت به آن حساس نشود.

استفاده از عنوان ثانویه

اگر از عنوان alternate مانند متاتگ ها برای نمایش عنوان صفحات تان در فیسبوک یا توییتر استفاده کرده باشید، ممکن است گوگل به جای نمایش عنوان اصلی این عناوین را به بازدید کنندگان نمایش دهد. در کل این اتفاق چیز بدی نیست؛ اما اگر عنوان alternate همخوانی با صفحه نتایج نداشته باشد و نخواهید عنوان جایگزین نمایش داده شود، می توانید آنرا مجددا بازنویسی کنید.

استفاده از Title tag طولانی

همانطور که اشاره کردیم، اگر تعداد کاراکتر های عنوان تان بیش از 60 حرف باشد، در موتورهای جستجو به طور کامل نمایش داده نمی شود. بهتر است از عناوین کامل با حداکثر 60 کاراکتر برای صفحات خود استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله با تگ عنوان آشنا شده، راه های بهینه سازی آنرا بررسی کرده و در آخر دلایلی که باعث می شود، این تگ در نتایج نمایش داده نشود آشنا شدیم. در واقع تاثیری که تگ تایتل بر روی سئو و نرخ کلیک سایت تان دارد، بیش از چیزی است که تصور می کنید. بنابراین حال می توانید با توجه به نکات گفته شده بهترین عنوان برای صفحات تان در نظر گرفته و به اهدافی همچون بهینه سازی برای موتورهای جستجو و افزایش نرخ کلیک سایت تان دست پیدا کنید.

منبع: atinternet