همه گیر شدن محتواهای ویدیویی و علاقه ای که کاربران به این فرمت ویدیویی نشان داده اند، باعث شد تا تولید و انتشار ویدیو ها بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد. در این میان موتورهای جستجو نیز بی کار ننشستند و فاکتورهایی را برای سئو ویدیو تعریف کردند، تا کاربران بهترین تجربه را از مشاهده ویدیو کسب کنند. اما زمانی که از بهینه سازی ویدیو صحبت می کنیم منظورمان چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به طور کامل در این باره صحبت کنیم.

سئو ویدیو چیست؟

سئو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به منظور بهینه سازی برای موتورهای جستجو به کار می رود. حتی اگر آشنایی کمی با سئو داشته باشید، می دانید که تولید محتوای الکترونیکی و بهینه سازی آن از لحاظ استراتژیک چه اهمیتی در پیشرفت و ارتقا کسب و کارهای اینترنتی دارد. هدف اصلی بهینه سازی این است که به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا کمک کرده، تا به راحتی آن را ایندکس کرده و در صفحه نتایج رتبه بندی کنند. در حالت ایده آل با داشتن یک برنامه ریزی استراتژی برای سئو، محتوای شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کرده و کاربران می توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

ویدیو نیز یک نوع محتوا محسوب می شود، بنابراین به اقداماتی که برای بهینه سازی آن جهت ایندکس شدن و کسب رتبه صورت می گیرد، سئو ویدیو می گویند. در نتیجه این بهینه سازی اگر کاربر عبارت کلیدی مرتبط با ویدیوی سئو شده را سرچ کند، محتوای ویدیویی موردنظر در صفحه نتایج به او پیشنهاد داده می شود.

اهمیت بهینه سازی ویدیو چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید که نمی شود، با تولید تنها یک نوع محتوا در وب سایت تان همه مخاطبان را  راضی نگه دارید. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد، کاربران دوس دارند، محتوای مورد نظر خود را در فرمت های مختلفی مشاهده کنند. در این میان محتواهای ویدیویی نیز، بیشترین طرفدار را دارد. در واقع در بیشتر اوقات خواندن یک دیوار متنی طولانی برای افراد خسته کننده است و آنها ترجیح می دهند، اطلاعات موردنظر خود را در یک ویدیو جذاب و کاربردی مشاهده کنند.

علاوه بر آن صفحاتی که دارای ویدیو هستند، موفق به کسب رتبه های بهتری در موتورهای جستجو می شوند. بنابراین سئو ویدیو اهمیت زیادی در کسب و کارهای اینترنتی دارد؛ چراکه می تواند در سئو و رتبه بندی سایت تاثیر مثبتی داشته باشد. حتی بر همین اساس گوگل، در الگویتم های خود تغییری ایجاد کرد، تا علاوه بر عکس ها، ویدیو ها، نیز شناسایی و ایندکس شوند.
مقاله پیشنهادی: انواع محتوا را بشناسید.

سئو ویدیو

فاکتورهای مهم در سئو ویدیو

تا به اینجا باید به خوبی اهمیت بهینه سازی ویدیوها را درک کرده باشید، پس زمان آن رسیده تا با نکات و اصول مهم در سئو ویدیو آشنا شوید.

مخاطبان هدف را شناسایی کنید

اولین اقدامی که باید برای بهینه سازی ویدیو ها انجام دهید، این است که مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و اطلاعات مهم راجع به آنها را جمع آوری کنید. برای شروع بهتریک کار این است کهمخاطبان فعلی خود را رصد کنید. ببینید سبک زندگی آنها چیست و به چیزی علاقه دارند؟ در چه پلتفرم هایی بیشترین فعالیت را دارند؟ از چه نوع محتوایی بیشتر استقبال می کنند؟ چه سبک ویدیوهایی را بیشتر می پسندند؟ از چه دستگاهی برای مشاهده ویدیوها استفاده می کنند؟ اینها سوالات مهمی است که در این مرحله باید پاسخ داده شوند.
در اینجا حواستان باشد که امروزه بیشتر کاربران با موبایل یا تبلت در فضای اینترنت گشت و گذار می کنند؛ بنابراین محتوای تان باید به خوبی برای نمایش موبایلی بهینه شده باشد.

برای ویدیوهای خود توضیحات بنویسید

محتوای ویدیویی به تنهایی کافی نیست و بهتر است در کنار آن از محتوای متنی، برای ارائه توضیحات لازم در مورد ویدیو استفاده کنید. پیشنهاد می شود برای هر ویدیو بیش از 200 کلمه توضیح بنویسید و حتی اگر تمایل داشتید در کنار توضیحات، به صفحه یا مقاله ای مرتبط به آن لینک دهید. هر چه توصیفاتی که برای ویدیو می نویسید کامل تر و طولانی تر باشد، موتورهای جستجو به درک عمیق تری از محتوای شما خواهند رسید و طبیعتا در رتبه بندی سایت تان تاثیر بهتری دارد.

بهترین بستر برای انتشار ویدیو خود را انتخاب کنید

در این مرحله برای انتخاب بهترین فضا برای بارگذاری ویدیو، باید به هدف خود از تولید این نوع محتوا توجه داشته باشید. برای مثال اگر هدف ویدیوتان بیشتر تبلیغاتی است و می خواهید با آن، مشتری برای یک محصول، دوره یا خدمات جذب کنید؛ بهترین فضا برای بارگذاری آن آپارات است. از طرفی اگر محتوای تان بیشتر هدف آموزشی دارد، هم می توانید آنرا در آپارات بارگذاری کرده و هم می توانید در هاست سایت خود منتشر نمایید. (خواندن مقاله “بارگذاری ویدیو در وب سایت یا آپارات” در این زمینه به شما کمک خواهد کرد)

تگ عنوان مرتبط با ویدیو انتخاب کنید

به یاد داشته باشید که افراد بر روی ویدیویی که با هدف جستجویی شان بیشترین تطابق را داشته باشد، کلیک می کنند. بنابراین اگر آنها بر روی ویدیوی شما کلیک کرده؛ اما هدف جستجویی آنها برآورده نشد، بلافاصله از محتوای تان خارج شده و محتوای ویدیویی دیگری را جایگزین می کنند. گوگل و یوتیوب نیز از این موضوع آگاه شده و متوجه می شوند، که ویدیوی شما از رفع نیاز کاربران عاجز است. این اصلا برای سئو ویدیو خوب نیست و ممکن است در رتبه بندی خود افت کنید.

همچنین اگر از عناوین و کلمات کلیدی بی ربط برای جذب کاربر استفاده کنید؛ ممکن است با جریمه گوگل روبرو شده و از صفحه نتایج گوگل به کل حذف شوید.

کپشنی جذاب با کلمات کلیدی مرتبط برای آن بنویسید

این مورد بیشتر مربوط به بهینه سازی ویدیو در رسانه های اجتماعی است. هنگام آپلود ویدیو در پلتفرم  های اجتماعی به یاد داشته باشید که یک کپشن جذاب با کلمات کلیدی و هشتگ های اصولی برای ویدیو خود، بنویسید. این کار برای ترغیب کاربران، جهت کلیک بر روی ویدیوی تان مفید است.

از تصاویر بندانگشتی استفاده کنید

ویدیو های بسیاری بر روی فضای وب بارگذاری شده اند؛ به طوری که کاربران برای انتخاب از میان آنها دچار سردرگمی می شوند. تصاویر بندانگشتی در اینحا به کمک کاربران آمده تا دید کلی از محتواهای ویدیویی پیدا کرده و تصمیم گیری برای آنها ساده تر شود. در اینجا بهترین کار برای سئو ویدیو تان و جذب کاربرِ بیشتر، این است که از تصاویر بند انگشتی جذاب و کاربر پسند استفاده نمایید.

اصول برچسب گذاری را رعایت کنید

برچسب در سایت همان تگ و در اینستاگرام و توییتر همان هشتگ است. در سئو ویدیو اهمیت بسیاری دارد که یکی از تگ های مربوط سایت تان را در ویدیوی خود نیز قرار دهید (باید این تگ را در پایین ویدیوها وارد کنید).
برای انتخاب بهترین تگ برای ویدیوها می توانید کلمه کلیدی خود را در سرویس های اشتراک ویدیو جستجو کنید. سپس بهترین و محبوب ترین ویدیوهای منتشر شده در صنعت خود را باز کرده و از تگ های آن برای ویدیو های خود نیز استفاده نمایید. البته در یوتیوب روال کار کمی متفاوت تر است. بدین صورت که باید برخی از پیشنهادات سرچ بار را در تگ های خود به کار ببرید.

کاور اولیه ویدیو تان را جذاب و گیرا طراحی کنید

همانطور که در تولید و انتشار محتوای معمولی، متا دیسکریپشن اهمیت زیادی در جذب کاربر دارد، کاور ویدیو نیز همچین خاصیتی دارد. یعنی اولین چیزی که کاربر در ویدیو مشاهده می کند، کاور آن است؛ بنابراین باید به گونه ای طراحی شود که بتواند کاربران را برای کلیک بر روی ویدیو ترغیب نماید.

اگر ویدیو خود را یوتیوب بارگذاری می کنید و برای آن کاور انتخاب نکنید، یوتیوب خود یک کاور برای آن انتخاب می کند و ممکن است آنرا نامرتبط یا نامناسب انتخاب کند. بنابراین توصیه می شود، حتما خودتان این کار را انجام دهید.
تصویری که برای کاور انتخاب می کنید، باید جذاب و مرتبط با محتوای اصلی باشد. علاوه بر آن باید توضیحی مختصر و مفید از ویدیوی تان را به صورت بصری نشان دهد.

نکات مهم سئو ویدیو

بهترین افزونه وردپرس برای سئو ویدیو

یکی از بهترین پلاگین های وردپرس برای سئو ویدیو، در حال حاضر افزونه Yoast Video SEO می باشد. این افزونه به شما کمک می کند تا به راحتی ویدیو های خود را بهینه کرده و از این طریق ترافیک خوبی برای سایت تان جذب کنید. علاوه بر آن با این پلاگین، می توان از نمایش ویدیو در بخش ویدیو نتایج  اطمینان حاصل کرد.

پس از نصب پلاگین سئو ویدیو وردپرس، منوی جدیدی به بخش سئو سایت افزوده می شود و با کلیک بر روی آن ویدیو بارگذاری شده را در نقشه ی سایت خود به نمایش بگذارید. با توجه به اینکه کاربران محتوای ویدیویی را بیش از دیگر انواع محتوا ترجیح می دهند، استفاده از این افزونه شانس دیده شدن و جذب ترافیک سایت تان را افزایش می دهد.

سخن آخر

در این مقاله با سئو ویدیو و اهمیت آن آشنا شدیم، سپس راه های بهینه سازی ویدیو را بررسی کرده و در آخر یک افزونه کاربردی در این زمینه را معرفی کردیم. ویدیو ها امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین فرمت های محتوایی در بازاریابی محتوا تبدیل شده اند؛ پس نباید آنها را دست کم بگیرید و بهتر است پس از مطالعه این مقاله به تولید و بهینه سازی ویدیو برای کسب و کار خود بپردازید.