سئو ویس سرچ مجموعه ای از تکنیک های سئو است که باعث می شود محتوای شما در نتایج جستجوی صوتی ظاهر شود. تا چند دهه پیش، ایده صحبت کردن با ربات ها و شنیدن جواب های مرتبط، بسیار دور از ذهن و مخصوص فیلم های علمی تخیلی بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی جستجوی صورتی نیز بسیار پیشرفت کرده است. افراد اکنون می توانند با گوشی ها یا اسپیکرهای مخصوص صحبت کنند و از آنها جواب مرتبط بشنوند. همان طور که سایت ها باید برای جستجوی عادی خود را بهینه سازی کنند، جستجوی صوتی نیز اصول بهینه سازی مخصوص خود را دارد که در ادامه تکنیک های آن با هم بررسی می کنیم.

سئو ویس سرچ چیست؟

سئو سرچ ویس به تکنیک های سئو اشاره دارد که باعث می شوند یک سایت در نتایج جستجوی صوتی ظاهر شود. هدف از بهینه سازی برای جستجوی این است که اصولی در سایت رعایت شود که گوگل و سایر فناوری های جستجوی صوتی بتوانند سوالات کاربران را – که به زبان محاوره پرسیده می شوند – متوجه شود و بین آنها و محتوای سایت ها ارتباط ایجاد کنند.

در جستجوی صوتی، کاربر از گوشی یا اسپیکر هوشمند خود سوالی با حالت محاوره ای و خودمانی می پرسد. مثلا از Siri یا Alexa می پرسد «نزدیک ترین کافی شاپ به من کجاست؟» و این ابزارهای جستجوی صوتی پاسخ را به صورت گفتاری ارائه می دهند و یا نتایج مرتبط را بر روی صفحه نمایشگر نشان می دهند.

چرا سئو ویس سرچ در دنیای امروز اهمیت دارد؟

ویس سرچ دیگر مثل گذشته یک رویا یا صحنه ای از یک فیلم علمی تخیلی نیست؛ بلکه در حال تبدیل شدن به یکی از کارهای روزمره زندگی همه افراد است. تحقیقات نشان می دهد حدود 40 درصد کاربران امریکایی ماهانه از جستجوی صوتی به جای جستجوی متنی استفاده می کنند – به کمک گوشی های هوشمند یا اسپیکرهای هوشمند. پیش بینی می شود تعداد اسپیکرهای هوشمند تنها در آمریکا تا سال 2023 از 200 میلیون فراتر برود.

جستجوی صوتی فرصت حیاتی دیگری را برای جذب ترافیک جستجوی ارگانیک ارائه می دهد، صرف نظر از اینکه در چه صنعتی هستید. به کمک سئو سرچ ویس، به گروه جدیدی از کاربرانی دسترسی خواهید داشت که برای دستیابی به اطلاعات و خرید محصولات به تلفن ها و اسپیکرهای هوشمند متکی هستند.

بهینه کردن سایت برای جستجوی صوتی همچنین می تواند به سئو و رتبه بندی کلی سایت شما کمک کند. موتورهای جستجو از وب سایت هایی که برای جستجوی صوتی نیز بهینه سازی انجام می دهند استقبال می کنند. به آنها اعتبار بیشتری می دهند و رتبه آنها را در صفحه نتایج جستجو بالاتر می برد. در صورتی که سایت ها اصول سئو ویس سرچ را به طور کامل رعایت کرده باشند، موتورهای جستجو آنها را وارد نتایج جستجوی صوتی نیز می کنند.

تفاوت جستجوی صوتی با جستجوی متنی

اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنید، خواه به عنوان یک متخصص و خواه به عنوان یک وبمستر، با تکنیک های کلی بهینه سازی برای جستجو آشنایی دارید. ممکن است تعجب کنید که چرا سئو ویس سرچ خود یک جنبه جداگانه از سئو است.

با اینکه بهینه سازی برای جستجوی صوتی با بهینه سازی برای جستجوی متنی در جاهایی همپوشانی دارند، اما تفاوت های اساسی نیز بین آنها وجود دارد.

در جستجوی صوتی کوئری های حالت محاوره ای دارند و به مکالمات روزانه بسیار نزدیکند. عبارت ها با حالتی غیر رسمی پرسیده می شوند و به صحبت های عادی بین افراد شباهت دارند. در جستجوی صوتی کاربر از گوگل می پرسد «بهترین رستوران شیراز کجاست؟» در حالتی در جستجوی متنی اکثر اوقات کوئری به صورت یک عبارت می آید. با در نظر داشتن مثال قبل، کاربر می پرسد «بهترین رستوران شیراز».

با توسعه و پیشرفت تکنولوٰی، موتورهای جستجو در درک معنی پشت کوئری های طولانی و محاوره ای روز به روز بهتر و بهتر شده اند. الگوریتم های مرغ مگس خوار و برت، تحولی عظیم در نتایج جستجو ایجاد کردد. به کمک این الگوریتم ها گوگل توانست هدف و مقصود واقعی کاربران را از جستجوی یک کوئری بهتر درک کند و نتایج مرتبط تری به آنها نشان دهد. اکنون گوگل قادر است معنای باطنی کوئری را نیز تشخیص دهد. این پیشرفت گوگل به جستجوی صوتی کمک بسیار بزرگی کرد.

(برای آشنایی بیشتر با الگوریتم برت گوگل و تاثیر آن بر رتبه بندی سایت ها کلیک کنید.)

خوشبختانه، برای جذب ترافیک جستجوی صوتی نیازی به بازنگری استراتژی سئو سایت خود ندارید. فقط باید در کنار اصول کلی سئو، چند نکته را در ذهن داشته باشید. در قسمت بعد چند تکنیک کاربردی برای سئو ویس سرچ معرفی می کنیم که به کمک آن می توانید ترافیک جستجوی صوتی خود را بالا ببرید.

سئو ویس سرچ چیست؟

تکنیک های سئو ویس سرچ

در این قسمت به سراغ بهترین و رایج ترین تکنیک هایی می رویم که در فرایند بهینه سازی برای جستجوی صوتی به دردتان می خورد.

از زبان محاوره ای در محتوای خود استفاده کنید

قبل تر گفتیم که کوئری ها در جستجوی صوتی حالت محاوره ای دارند. بنابراین سعی کنید محتوای خود را با لحن محاوره ای، غیر رسمی و دوستانه بنویسید. همچنین سعی کنید متن را روان و سلیس بنویسید که فهم و درک آن راحت تر باشد. با انجام این کار سایت شما برای جستجوی صورتی مرتبط تر می شود.

یکی از تکنیک هایی که می توانید به این منظور انجام دهید، این است که کمتر از اصطلاحات فنی و تخصصی در نوشته خود استفاده کنید و کلمات ساده و معمولی را جایگزین آن کنید. اگر هم مجبورید از کلمات تخصصی استفاده کنید، حتما سعی کنید به زبان ساده آن را تعریف کنید.

نکته مهم در تولید محتوا برای سئو ویس سرچ، این است که نوشتن با لحن ساده و معمولی به معنای کاهش کیفیت محتوا نیست. تنها سبک نوشتاری محتوا باید عادی و محاوره ای باشد. در عین حال، کیفیت متن همچنان باید بالا باشد و به گونه ای نوشته شده باشد که کاربر از خواندن آن چیزی به دست بیاورد.

سئو محلی را اولویت سئو ویس سرچ قرار دهید

کسب و کارها به کمک سئو محلی می توانند در نتایج جستجوی محلی رتبه بالاتری داشته باشند. سئوی محلی مشتریان محلی را هدف قرار می دهد و درصد بالایی از کوئری های جستجوی صوتی نیز مربوط به کسب و کارهای محلی است. بنابراین سئو محلی باید در فرایند بهینه سازی برای جستجوی صوتی اولویت باشد.

مهم ترین و اولین قدم در سئو محلی، ساخت پروفایل در Google My Business است. در این پروفایل باید اطلاعاتی مثل آدرس، راه های ارتباطی، ساعت کاری و .. را وارد کنید. در جستجوی صوتی اغلب نتایج از همین پروفایل ها انتخاب می شوند. بنابراین اگر اکانتی در Google My Business ندارید، همین امروز دست به کار شوید و تمام اطلاعاتی که فکر می کنید مشتریان محلی به آن نیاز پیدا می کنند را در آن وارد کنید.

سایت خود را برای موبایل بهینه کنید

کاربران موبایل بیش از نیمی از ترافیک جستجوی را تشکیل می دهند. همچنین 27 درصد از کاربران موبایل، از تلفن های همراه خود برای جستجوی صوتی استفاده می کند. گوگل تجربه کاربر تلفن همراه را جزئی جدا نشدنی از یک وب سایت خوب می داند و آن را معیاری در رتبه بندی در نظر می گیرد. اولین قدم در بهینه سازی سایت برای موبایل این است که طراحی سایت خود را ریسپانسیو کنید. پس از ریسپانسیو کردن سایت سعی کنید قابلیت های سایت خود را Mobile Friendly کنید. این کار باعث می شود در رقابت بین سایت ها برای جستجوی صوتی خودی نشان دهید.

سرعت سایت خود را بالا ببرید

سرعت سایت تاثیر بسیار زیادی بر تجربه کاربر دارد. سایتی که سرعت لود آن پایین باشد باعث نارضایتی کاربران و منجر به افت ترافیک شدید می شود. مانند بهینه‌ سازی برای موبایل، زمان بارگذاری صفحه یکی دیگر از عوامل رتبه‌ بندی گوگل است که بر نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجوی صوتی تأثیر می‌ گذارد. سرعت سایت را می توان از راه های متفاوتی افزایش داد. برای مثال، سئو تصاویر خود باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می شود.

همچنین می توانید از ابزارهای افزایش سرعت مثل Website Grader استفاده کنید.

از اسکیما مارک آپ استفاده کنید

استفاده از اسکیما مارک آپ نه فقط در سئو ویس سرچ، بلکه برای سئو داخلی سایت نیز بسیار مفید است. نشانه گذاری اسکیما نوعی داده ساختاریافته است. در واقع کدی است که به HTML وب سایت اضافه می کنید و به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می کنید تا نتایج دقیق تری ارائه دهند. اسکیما مارک آپ معمولاً شامل اطلاعات کلیدی درباره کسب و کار شما از جمله ساعت کاری، آدرس، اطلاعات تماس، اطلاعات قیمت، نظرات و موارد دیگر است.

با اینکه اسکیما مارک آپ برای کاربران نامرئی است، در عوض، به ربات‌ های خزنده کمک می‌ کند محتوای شما را بهتر درک کنند. همچنین باعث بیشتر دیده شدن سایت در صفحه نتایج جستجو می شود و نرخ کلیک سایت را افزایش می دهد. وقتی موتورهای جستجو سایت شما را مرتبط بدانند، به این معنا است که سایت شما شانس بیشتری برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی صوتی دارد.

تکنیک های سئو ویس سرچ

از کلمات کلیدی سوالی و طولانی استفاده کنید

همان طور که قبل تر اشاره کردیم، جستجوی صوتی کوئری های طولانی تری دارد. همچنین جزئیات بیشتری دارند و کلمات آن ساده و معمولی هستند. وقتی صحبت می کنیم، عادت داریم از جملات کامل تر و با جزئیات بیشتر نسبت به زمانی که تایپ می کنیم استفاده کنیم.

برای بهینه سازی جستجوی صوتی، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که کلمات کلیدی طولانی، به ویژه کلمات کلیدی پرسشی را در محتوای خود هدف قرار دهید. با انجام این کار، ترافیک کاربرانی را که کوئری های طولانی تر و خاص تر را جستجو می کنند، جذب می کنید.

برای یافتن کلمات کلیدی طولانی برای جستجوی صوتی باید ابتدا بقیه سایت ها را بررسی کنید تا ببینید معمولا سایت های دیگر از چه نوع کلمه کلیدی استفاده می کنند. یک جستجو درباره کسب و کارهای مشابه یا حوزه فعالیت خود در گوگل می تواند در پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب مفید باشد. همچنین می‌توانید از بخش‌های «جستجوهای مرتبط» یا «مطالب مرتبط» در صفحه نتایج گوگل الهام بگیرید تا ببینید مخاطبان شما بیشتر چه سؤالاتی از گوگل می‌ پرسند.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به بررسی اهمیت جستجوی صوتی بپردازیم و تکنیک های بهینه سازی وویس سرچ را نیز بررسی کردیم. در سال های اخیر، با گسترش استفاده از جستجوی صوتی، اهمیت سئو ویس سرچ روز به روز در حال افزایش است. اگر می خواهید از قافله عقب نمانید، بهتر است هر چه سریع تر تکنیک های آن را در سایت خود پیاده کنید.

منبع: searchenginejournal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *