یکی از دو راهی های ابهام برانگیز در سئو، فالو یا نوفالو گذاشتن لینک خارجی های به کار رفته در صفحه است. در گذشته باور های غلطی راجب لینک های نوفالو وجود داشت و تصور براین بود که بهتر است تمام پیوند ها به صورت فالو باشند. اما حقیقت این است که، ویژگی نوفالو در لینک سازی علاوه بر اینکه به محتوای شما اعتبار می بخشد، بلکه به درک گوگل از محتوا و مفهوم کمک می‌کند.

در این مقاله، ابتدا شما را با لینک سازی و ویژگی های آن آشنا کرده و درک و مفهوم عمیقی از لینک های فالو و نوفالو را ارائه می دهیم و سپس به بررسی نحوه به کار گیری لینک های فالو و نوفالو و مقایسه آنها می پردازیم.

لینک چیست؟

در ابتدا از ساده ترین سوال شروع خواهیم کرد تا هم با مفهوم  لینک آشنا شویم و هم در رفع ابهام اصلی به ما کمک کند. کلمه لینک از واژه لاتین LINK گرفته و به فارسی وارد شده؛ و معادلی که برای آن در زبان فارسی وجود دارد (پیوند) است. پیوند در واقع یک یا چند عبارت در صفحات اینترنتی است که کاربران با کلیک بر روی آن به صفحه ای دیگر در دنیای وب منتقل می شوند. در دنیای مجازی کاربرد پیوند ها به حدی گسترده است که دیگر کمتر صفحه ای در اینترنت بدون این لینک ها بارگذاری می شود.  لینک ها همانند پل هایی هستند که صفحات مختلف دنیای وب را به یکدیگر متصل می کنند.

ساختار لینک چگونه است؟

در لینک سازی ویژگی هایی وجود دارد که شناخت این ویژگی ها نیز در مسیر پاسخ به فالو یا نوفالو بودن لینک خارجی ها می تواند موثر باشد. لینک ها با توجه به ویژگی های مشخصی که دارند می توانند در عوامل مختلفی به کار بروند. در ادامه به بررسی این ویژگی ها پرداخته ایم:

ویژگی href

نشان دهنده آدرس صفحه هدف است. تمامی لینک ها در دنیای وب از این ویژگی برخوردار هستند. اگر تصور می کنید این قابلیت تنها به منظور آدرس دهی به دیگر صفحات است، سخت در اشتباهید! href تنها برای لینک دهی به  صفحه دیگر به کار نمی رود؛ بلکه  از آن به منظور انتقال کاربر به بخش دیگری از همان صفحه نیز استفاده می شود.

درصورتی که آدرس استفاده شده در href متعلق به همان دامنه باشد آن را لینک داخلی و اگر متعلق به دامنه ای دیگر باشد آن را لینک خارجی می گویند.

ویژگی انکر تکست

از مواردی که پیش از دغدغه درمورد فالو یا نوفالو بودن لینک خارجی ها  باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب انکر تکست می باشد. انکر تکست از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که می تواند به طور مستقیم بر کسب جایگاه یک صفحه تاثیر گذار باشد. انتخاب انکر تکست باید با توجه به ماهیت صفحه و استراتژی های لینک سازی صورت گیرد. انکر تکست انتخابی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

ویژگی target در لینک‌های خارجی

ویژگی target تعیین کننده این است که صفحه که به آن لینک شده در کجا باز شود. این مکان ها عبارت اند از:

ویژگی title

اجباری در استفاده از این ویژگی برای لینک ها وجود ندارد؛ اما استفاده از آن خالی از لطف نیست. Title اطلاعات اضافی درباره لینک را به کاربران نمایش می دهد و تنها زمانی مشخص می شود که کاربر ماوس را روی آن لینک حرکت دهد.

اما در چه بخش هایی بهتر است از این ویژگی استفاده کرد؟ هنگامی که نمی توان از انکر تکست برای لینک دهی استفاده کرد، Title به کمک شما خواهد آمد؛ به عنوان مثال، زمانی که آیکون شبکه های اجتماعی را در صفحه خود به کار برده اید.

ویژگی Rel

خب در آخر به سراغ یکی از مهم ترین ویژگی ها در لینک سازی می رویم که بحث فالو یا نوفالو بودن لینک مرتبط با آن است. محتوایی که در Rel قرار می گیرد، برای کاربران قابل مشاهده نیست و و تاثیری در عملکرد آن ندارد و هدف به کارگیری این اطلاعات برای درک ربات های گوگل و برقراری ارتباط معنایی میان صفحات است.

فالو یا نوفالو

لینک فالو و نوفالو چیست؟

پس از بارگذاری هر صفحه در اینترنت، گوگل با خزنده هایش وارد آن صفحه شده و محتوای آن را کراول خواهد کرد. هر یک از این صفحه ها تعدادی لینک داخلی یا خارجی در خود دارند، که همانند پلی ارتباطی میان آن و دیگر صفحات همان سایت یا سایت های دیگر هستند. این لینک ها ممکن است فالو یا نوفالو باشد.

Follow:

لینک های فالو در واقع انتقال دهنده ارزش و اعتبار یک صفحه به صفحه دیگر هستند. اگر سایتی به وب سایت شما لینک فالو بدهد در واقع صفحه شما را یک صفحه با ارزش به گوگل معرفی کرده است.این لینک کاربران به صفحه شما انتقال می دهد و هر چه تعداد کاربرانی که از طریق این لینک های فالو به سایت شما می آیند بیشتر باشد، به گوگل سیگنال ارزشمندی و اعتبار صفحه شما ارسال می شود و در کسب جایگاه بهتر برای شما موثر است. (اگر سایت هایی که به شما لینک می دهند پر بازدید و مشهور باشند نتیجه ای بهتر خواهید گرفت.)

Nofollow

به طور پیش فرض تمامی لینک هایی که در اینترنت وجود دارند فالو هستند، و تنها در صورتی نوفالو خواهند شد که  در ویژگی rel عبارت nofollow را قرار دهیم. این ویژگی برخلاف ویژگی فالو بودن پیوند، اعتباری به صفحه دیگر منتقل نمی‌کند.

ویژگی نوفالو به ربات های گوگل می گوید که این دو صفحه با هم ارتباط معنایی ندارد و از ورود ربات ها به صفحه لینک شده جلوگیری می کند.

فالو یا نوفالو؛ کدام یک؟

تا به اینجا هر چه که نیاز بود را بررسی کردیم تا حال بتوانیم به طور اساسی پرسش اصلی را پاسخ دهیم و جای تردیدی برای این موضوع باقی نماند. در واقع برای استفاده از ویژگی فالو یا نوفالو باید بسته به ماهیت و محل ارجاع لینک انتخاب کنید. بیایید شفاف تر صحبت کنیم:

در کجا از فالو استفاده کنیم؟

از لینک های فالو برای انتقال ارزش به صفحاتی استفاده می شود که مفهوم و محتوای آن به صفحه اصلی مرتبط است. بگذارید با یک مثال درک این موضوع را راحت تر کنیم: تصور کنید یک مقاله با عنوان و محتوای “تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی” را  می خواهیم با درج لینک به صفحه “عکاسی صنعتی” ارجاع دهیم؛ از آنجا که محتوای هر دو صفحه با هم مرتبط است پس در اینجا باید از ویژگی فالو استفاده کنیم.

در کجا از نوفالو استفاده کنیم؟

در مقابل اگر بخواهیم دو صفحه که به هم هیچ ارتباطی ندارند مانند “عکاسی صنعتی” را به “آخرین اخبار روز” لینک دهیم، باید از لینک نوفالو استفاده کنیم و از این طریق به گوگل بگوییم که این دو محتوا با هم ارتباط معنایی ندارند و از درک اشتباه گوگل جلوگیری کنیم. ویژگی نوفالو در این موارد نیز کاربرد دارند:

فالو یا نوفالو بودن لینک ها

لینک داخلی را فالو بگذاریم یا نوفالو؟

تا به اینجا به بررسی ویژگی فالو یا نوفالو بودن پیوند های خارجی سایت پرداختیم، تصور کردیم بد نیست در مورد استفاده از این ویژگی در لینک های داخلی هم صحبتی کرده باشیم. در لینک سازی داخلی به طور معمول از ویژگی فالو استفاده می شود و تنها در شرایطی که گوگل از طریق فایل robots.txt یا تگ نوایندکس دسترسی اش بسته شده باشد، از ویژگی نوفالو استفاده می شود. به عنوان نمونه اگر صفحه که به آن لینک می دهیم از دسترس ربات های گوگل خارج باشد، به جای فالو از ویژگی نوفالو استفاده می شود.

سخن آخر

اگر بخواهیم یک خلاصه‌ای کلی از تمام موضوعاتی که تا به اینجا مورد بحث قرار گرفت به شما ارائه دهیم، این است که برای تصمیم درباره فالو یا نوفالو گذاشتن لینک به ارتباط محتوایی میان صفحات توجه کنید. امیدواریم در این مقاله از توانسته باشیم به رفع ابهامات و گره های کوری که در این زمینه وجود دارد به شما کمک کرده باشیم. اورجین وب با به کارگیری یک تیم تولید محتوا قوی بهترین ها را برای وب سایت شما به ارمغان می آورد.

منبع:saradoesseo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *