گوگل همواره به دنبال تکامل و توسعه قابلیت های خود بوده است و در این کار موفق هم بوده است؛ چراکه امروز توانسته است به یک غول بزرگ در صنعت خود تبدیل شود. در راستای تکامل، گوگل به شناختی از کاربران خود رسیده است؛ که حتی می تواند قبل از جستجوی چیزی توسط کاربر، آن را به او نمایش دهد. این ویژگی که مدتی است برای موبایل های هوشمند راه اندازی شده است با نام گوگل دیسکاور شناخته می شود و می خواهیم در این مقاله به طور تمام و کمال با آن آشنا شویم.

گوگل دیسکاور چیست؟

google discover یک فضا در گوگل است که برای ارائه مقالات و ویدیو ها در دستگاه های تلفن هوشمند در سال 2018 راه اندازی شد. در این فضا، محتوایی که به کاربران نمایش داده می شود بر اساس جستجوهای قبلی آن کاربر شخصی سازی می شود. این فضا به عنوان یکی از بزرگترین فیدها در گوگل شناخته می شود به طوری که گوگل در سال 2019 اعلام کرد که در دیسکاور 800 میلیون کاربر فعالیت داشته اند.

در این فید نتایج بر اساس محتواهای تازه منتشر شده و علایق کاربر تغییر می کند. علاوه بر آن در گوگل دیسکاور، خود کاربران هم می توانند با مشخص کردن موضوعاتی که به آن علاقه دارند، محتواهای پیشنهادی در این فید را سفارشی سازی کنند.

محتواهایی که در این فید نمایش داده می شوند اغلب ترکیبی از محتواهای همیشه سبز و مقالات خبری می باشند. معمولا محتواهایی که بر روی جلوه های بصری مانند محتوای ویدیویی و تصویری تاکید بسیاری داشته باشند، بیشترین شانس برای ورود به این دیسکاور را دارند. راه یافتن به Google Discover کار سختی است و هر وب سایتی آنقدر خوش شانس نیست که بتواند راه خود به این فضا باز کند. اما اگر به قدری خوش شانس بودید که سایت تان در گوگل دیسکاور نمایش داده شد، بهترین فرصت برای دیده شدن کسب و کار مجازی تان را به دست آورده اید.

تاریخچه مختصری ازGoogle Discover

ایده ساخت Google Discover اولین بار در سال 2012 و از «Google Now» گرفته شد. ایده اصلی این برنامه بدینگونه بود که بدون اینکه کاربران جستجو یا کارخاصی انجام دهند، اطلاعاتی در اختیار آنها قرار داده شود. در واقع گوگل تصمیم داشت کار جستجو را هم از عهده کاربران خارج کرده و خود این کار را برای آنها انجام دهد. در برنامه Google Now هدف براین بود که گوگل با توجه به اطلاعاتی که از قبل راجع به شما جمع آوری کرده؛ مانند علایق، نیازها، محل زندگی و… نتایجی که ممکن است در طول روز به آنها نیاز داشته باشید را برای تان به نمایش بگذارد.

اما به آرامی گوگل تصمیم به حذف این محصول گرفت. پس از حذف این برنامه برخی از ویژگی های آن را به Snapshot، دستیار گوگل انتقال یافت و در نهایت این محصول به محتواهایی در فضای وب خلاصه شد که به عنوان Google Feed شناخته می شد. پس از آن در سال 2018 گوگل نامی دیگر برای آن معرفی کرد، که همان “گوگل دیسکاور” است.

گوگل دیسکاور

چگونه می توان گزارش گوگل دیسکاور را مشاهده کرد؟

پرکاربردترین و محبوب ترین ابزار گوگل، یعنی سرچ کنسول در این مورد هم به کمک شما خواهد آمد و گزارش گوگل دیسکاور را در اختیار شما می گذارد. برای این کار وارد سرچ کنسول سایت خود شده و از منوی سمت چپ گزینه performance را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه Discover کلیک کرده و گزارش عملکرد سایت خود را در دیسکاور ببینید.

علایق کاربر چگونه تعیین می‌شود؟

در سرویس دیسکاور گوگل همه چیز بر محوریت کاربر می چرخد. یعنی هدف اصلی گوگل دیسکاور کشف موضوعات مورد علاقه کاربر و نمایش آن در این فید می باشد. ابزارهای که دیسکاور برای آگاهی از علایق و نیازهای کاربران استفاده می کند، عبارت اند از:

گوگل دیسکاور این اطلاعات را جمع آوری کرده و با توجه به آنها، موضوعاتی که ممکن است برای تان جالب بوده یا به آنها علاقه داشته باشید را به شما نمایش می دهد. موضوعاتی در دیسکاور خود مشاهده می کنید، اغلب مرتبط با سرچ های قبلی تان در گوگل یا موقعیت مکانی تان می باشد. برای مثال اگر در شیراز زندگی می کنید و در لوکیشن گوگل تان ثبت شده، ممکن است محتواهایی در مورد شیراز در گوگل دیسکاور خود مشاهده کنید.

در کنار موضوعاتی که دیسکاور پیشنهاد می کند، گزینه‌ ای با عنوان «Follow» نیز مشاهده می شود. این دکمه برای زمانی کاربرد دارد، که شما به موضوع پیشنهادی علاقه داشته باشید و بخواهید مطالبی در آن زمینه در آینده مشاهده کنید. برای این کار کافی است بر روی این گزینه کلیک کرده تا به گوگل این امکان را بدهید، در آینده مقالات و محتواهایی مرتبط به شما نمایش دهد.

چگونه راه ورود محتوای خود به گوگل دیسکاور را هموار کنیم؟

نقشه مشخصی برای ورود محتوا به فید دیسکاور گوگل وجود ندارد، که بگوییم با دنبال کردن این استراتژی حتما وارد گوگل دیسکاور می شوید، اما این بدان معنی نیست که نمی توانید هیچ اقدامی در این راستا انجام دهید. در واقع امکان نمایش محتوا در دیسکاور با سئوی معمولی تفاوت آن چنانی ندارد و می توانید با بهینه سازی برای سئو، شانس خود برای ورود به دیسکاور را نیز افزایش دهید. با ما همراه باشید تا در ادامه این راهکارها را بررسی کنیم.

تولید محتوای باکیفیت

هر چقدر از ارزش تولید محتوای با کیفیت برای سئو و موتورهای جستجو بگوییم، بازهم حق مطلب ادا نمی شود. محتوای باکیفیت همواره باید به عنوان نقطه کانونی فعالیت سایت تان باشد. در واقع محتواهای تولیدی تان تنها در صورتی که جامع و پاسخ گو باشد، می تواند توجه کاربران را جلب کرده و برای آنها باارزش واقع شود. چنین محتوایی که بتواند رضایت کاربران را جلب کند، مورد توجه گوگل دیسکاور نیز قرار می گیرد.

به‌روز بودن

گوگل دیسکاور می تواند به محض انتشار محتوا آنرا بررسی کرده و در صورتی که صلاحیت کافی را داشت، آنرا به کاربران نمایش دهد. این ویژگی بیشتر مناسب سایت های خبری است؛ اما اگر در صنایع دیگر اینترنتی فعالیت دارید، با ارسال به موقع محتوا به خصوص در زمینه های پرطرفدار، می تواند به حضور محتوای تان در دیسکاور کمک کند. بهترین موضوعات برای رسیدن به این هدف، آنهایی هستند که با وجود جستجوی بالا، محتوای باکیفیت زیادی برای آنها وجود ندارد. علاوه بر آن، محتوای همیشه سبز نیز شانس ورود به گوگل دیسکاور را افزایش می دهد.

ارتقای محتواهای قبلی

گوگل دیسکاور همواره به دنبال این است که بهترین و کامل ترین محتوا را به کاربران نمایش دهد. پس در صورتی که محتوای شما بهتر از بقیه تولید و بهینه شده باشد شانس بهتری برای قرار گرفتن در دیسکاور دارد. علاوه بر اینکه باید برای تولید محتوای جدید و با کیفیت تلاش کنید، باید به سراغ محتواهای قبلی تان رفته و آنها را هم ارتقا دهید.

این کار را می توانید با بالا بردن شناخت تان از مخاطب و طراحی پرسونا مخاطب شرع کنید. یعنی بررسی کنید که مخاطب هدف تان کیست، چرا به این محتوا نیاز دارد و چه سوالاتی دارد. سپس محتواهای خود را بر اساس آن تولید و یا بروزرسانی کنید. علاوه بر آن تحقیق راجع به رقبا و شناخت نقاط ضعف محتوای شان نیز به شما کمک خواهد کرد. می توانید از این اطلاعات برای بهبود محتوای خود و پیشی گرفتن از آنها استفاده کنید.

استفاده از محتوای بصری

از آنجایی که گوگل دیسکاور خود یک رسانه بصری است، استفاده از عناصر بصری برای ورود به آن یک شرط مهم است. در واقع زمانی که افراد در این فید اسکرول می کنند بیشتر جذب محتوایی می شوند که از تصاویر بهتری و جذاب تری در آن استفاده شده باشد. مهم ترین چیزی که در برای جلب نظر کاربر برای کلیک بر روی محتوا جلب می کند، تصویر اصلی صفحه است. چشم خواننده پیش از هر چیز بر روی این تصویر متمرکز می شود؛ پس بسیار مهم است که آن را جذاب انتخاب کنید

در انتخاب تصویر به کیفیت و حجم آن نیز توجه داشته باشید و مطمئن شوید که به اندازه ای بزرگ است که در گوگل دیسکاور به خوبی نمایش داده شود. عرض پیشنهادی برای تصاویر، حداقل 1200 پیکسل می باشد، تا کیفیت آن به خوبی حفظ شود. (خواندن مقاله “سئو تصاویر” در این زمینه به شما کمک خواهد کرد)

نحوه فعال سازی گوگل دیسکاور بر روی گوشی

تا پیش از وجود سرویس دیسکاور گوگل، کاربران تنها برای رسیدن به پاسخ سوالات شان به صفحه اصلی گوگل مراجعه می کردند. اما با روی کار آمدن گوگل دیسکاور، این صفحه به جایی برای گشت و گذار کاربران در میان مقالت جدید و مطالبی که برای آنها جذاب است تبدیل شد. هر بار که به صفجه اصلی گوگل گوشی تان مراجعه کنید، می توانید به مطالب پیشنهادی دیسکاور دسترسی داشته باشید.

جمع بندی

ایده راه اندازی سیستم گوگل دیسکاور، هم برای کاربران و هم برای مالکان وب سایت ها فرصتی جذاب به وجود آورد. به طوری که کاربران برای دسترسی به مطالب جدید و مورد علاقه شان دیگر نیازی به جستجو ندارند و می توانند در سریع ترین زمان ممکن به این محتواها دسترسی پیدا کنند. از طرفی وب مستران نیز با قرار گرفتن در دیسکاور می توانند به یکی از مهم ترین اهداف خود یعنی افزایش آمار بازدید سایت دست پیدا کنند.

منبع: 321webmarketing