مهم ترین رازی که از کاربران موتورهای جستجو باید بدانید، این است که اغلب افرادی کم حوصله هستند. در واقع بیشتر کاربران صبر و حوصله کافی برای اینکه منتظر لود شدن سایت شما باشند ندارند و به احتمال زیاد اگر با تاخیر مواجه شوند، سایت شما را ترک می کنند. خروج کاربران از سایت و بالا رفتن نرخ پرش، به دلیل سرعت کم نه تنها برای سئو سایت خوب نیست، بلکه باعث می شود تعداد زیادی از کاربران خود را از دست دهید. بنابراین بسیار مهم است که از سرعت بارگذاری سایت تان آگاه بوده تا در صورت کندی، آنرا بهبود ببخشید. در این مقاله با ابزارهای تست سرعت سایت آشنا می شویم که به کمک آنها می توانید، سایت خود را ارتقا داده و راحت تر به اهداف خود دست پیدا کنید.

سرعت سایت (Site Speed) چیست؟

پیش از اینکه به سراغ معرفی ابزارهای تست سرعت سایت برویم، بیایید منظورمان از سرعت سایت را شفاف سازی کنیم. یک سایت از صفحات و بخش های مختلفی همچون صفحه اصلی، صفحه درباره ما، توضیح محصولات و… تشکیل شده است. در این صفحات نیز بخش های مختلفی همچون تصاویر، کدها، متن و المان های مختلفی وجود دارند. ترکیب تمامی این موارد با سرعت خود سرور میزبان و عواملی همچون سئو تصاویر و بهینه بودن کدها، سرعت بارگذاری یک سایت را تعیین می کند.

چرا سرعت سایت مهم است؟

در اینجا دو دلیل کاملا موجه برای اهمیت سرعت سایت وجود دارد. اول اینکه سرعت سایت رابطه مستقیمی با رضایت کاربران دارد. یعنی هر چه سرعت بارگذاری صفحات یک سایت بیشتر باشد، کاربران نیز از آن رضایت بیشتری دارند. دومین دلیل نیز مربوط به سئو سایت است و هر چه سرعت بارگذاری افزایش یابد، سئو سایت نیز ارتقا پیدا می کند. مطمئنا می دانید که هر چه تجربه کاربری و سئو یک سایت بهتر و قوی تر باشد، موفق به کسب جایگاه های بهتری در نتایج گوگل است.

ابزارهای تست سرعت سایت

معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

تا به اینجا باید اهمیت سنجش سرعت سایت را درک کرده باشید. در ادامه ابزارهایی را معرفی می کنیم که به کمک آنها می توانید سرعت سایت خود را بسنجید. هر کدام از این ابزارهای تست سرعت سایت ویژگی ها و امکاناتی دارند، که در اینجا به بطور کامل آنها را معرفی کرده تا بهترین انتخاب را بسته به نیازهای خود انجام دهید. پیشنهاد ما این است که برای نتیجه گیری بهتر به تست یک باره اعتماد نکرده و چندین بار سرعت سایت خود را در این ابزارها چک کرده و میانگین آنها را بگیرید.

البته لازم به ذکر است که بررسی سرعت سایت، قدم اولیه است و پس از آن باید به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات آن باشید، که خواندن مقاله “افزایش سرعت صفحات” شما را به خوبی راهنمایی می کند.

ابزار PageSpeed Insights

اولین ابزاری پیشنهادی، page speed insights می باشد، که ابزار رایگان گوگل برای تست سرعت سایت و تجربه کاربران است. این ابزار به طور اختصاری PSI نیز نامیده می شود. شاخص هایی که PSI برای تست سرعت اندازه گیری می کند، مبتنی بر استانداردهای گوگل است. این ابزار تست سرعت سایت، سرعت بارگذاری هر وب سایت را در بازه ی 1 تا 100 امتیاز بندی می کند. طبیعتا هر چه امتیازی که سایت شما کسب می کند، بیشتر باشد؛ نشان گر این است که در وضعیت بهتری قرار دارید. به طور کل اگر امتیاز سایت تان بالای 85 بود، می توانید اطمینان پیدا کنید که سایت تان از لحاظ سرعت در شرایط مطلوبی قرار دارد.

مبنای اندازه گیری سرعت صفحات در این ابزار عملکرد صفحات به صورت جداگانه است. بنابراین برای آنالیز هر صفحه باید آدرس آنرا در این ابزار وارد کرده و گزینه Analyze را انتخاب کنید. سپس PageSpeed هر دو نسخه دسکتاپی و موبایلی سایت شما را امتیاز بندی کرده و در آخر توصیه های لازم را به شما ارائه می دهد.

ابزار Gtmetrix

یکی دیگر از ابزارهای تست سرعت سایت کاربردی، GTmetrix می باشد که با توجه به شاخص YSlow (که شاخصی بر مبنای استادنداردهای یاهو می باشد) به سایت شما از A تا F امتیاز می دهد. پس از اینکه این ابزار تست سرعت سایت شما را بررسی کرد، گزارش های مربوط به آنرا در شش بخش مختلف، شامل: PageSpeed، نمودار آبشاری، Yslow، ویدیو، محور زمانی بارگذاری و سوابق یا تاریخچه ارائه می دهد. همچنین این ابزار اطلاعات دقیقی درباره‌ی سرعت صفحه، زمان بندی و عملکرد سایت تان را در اختیارتان قرار می دهد.

ابزار Web page test

سایت Web page Test همانند دیگر ابزارهای تست سرعت سایت، سرعت بارگذاری صفحات شما را می سنجد، به علاوه اینکه امکان انتخاب مرورگرهای بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد. برای مثال می توانید سرعت سایت خود را در مرورگرهای مختلف موبایل و گوشی های هوشمند نیز بررسی کنید.

ابزار Web page Test بر اساس تست های مختلف خود، همچون تست‌ های TTFB، کش کردن، فشرده سازی و استفاده از CDN، همانند دیگر ابزارهای تست سرعت سایت به سایت شما از A تا F امتیاز می دهد. در این ابزار تست سرعت سایت نیز گزارش ها در هشت بخش مختلف شامل: خلاصه گزارش، جزئیات، مرور عملکرد، اسکرین شات ها، جزئیات بارگذاری محتوا به علاوه دو بخش آنالیز تصاویر و  نقشه سرعت بارگذاری سایت ارائه می گردد.

معرفی ابزارهای تست سرعت سایت

ابزار Dotcom-Monitor

سایت Dotcom-Monito را هم می توان در لیست بهترین ابزارهای تست سرعت سایت قرار داد. مدیران وب سایت ها همواره ترجیح می دهند عملکرد و سرعت سایت خود را با چند ابزار و در شرایط مختلف بسنجند. اما این، همیشه راهکار عاقلانه ای نیست؛ چراکه برخی اوقات چند ابزاری می تواند کار را پیچیده و سخت تر می کند. با استفاده از این ابزار دیگر نیازی به تست چند باره نیست و Dotcom-Monito کار دیگر ابزارهای تست سرعت سایت را به صورت همزمان انجام می دهد. علاوه بر آن با Dotcom-Monito می توان وضعیت سایت خود را در نواحی مختلف جغرافیایی به طور همزمان بررسی کرد.

از کامل بودن این ابزار می توان به این مورد اشاره کرد که سرعت سایت را هم در اولین بازدید (First Visit) و در بازدید های دیگر (Repeat Visit) نشان می دهد. همچنین با کلیک بر روی هر منطقه جغرافیایی، می توان به گزارش کامل مربوط به آن دسترسی پیدا کرد.

ابزار Yellow Lab Tools

Yellow Lab Tools نیز یک ابزار کاربردی و جامع است که امکانات و ویژگی های آن به نسبت دیگر ابزارهای تست سرعت سایت بیشتر بوده و اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار می دهد. نحوه امتیاز دهی آن هم، از A تا F بسته به شاخص هایی همچون: حجم صفحه، تعداد درخواست ها، ایرادات جاوا اسکریپت، (CSS ،DOM (Document Object Model و پیکر بندی سرور می باشد.

ابزار Uptime

در واقع Uptime، ابزاری جامع برای نظارت بر سایت ها، سرورها و دامنه ها می باشد، که در بخش سرعت هم اطلاعات خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. البته لازم به ذکر است برای دسترسی به بخش ها مختلف این سایت باید هزینه خرید اشتراک آنرا بپردازید. اما کاملا ارزشش را دارد، چراکه به شما امکان نظارت 1 دقیقه ای در شش قاره را می دهد. همچنین این پلتفرم دوره تست رایگان 21 روزه دارد که می توانید در این فرصت، Uptime را مورد آزمایش قرار داده و راجع به اینکه ابزار خوبی است یا خیر، تصمیم بگیرید.

ابزار Varvy

Varvy PageSpeed Optimization یک ابزار رایگان تست سرعت سایت می باشد، که علاوه بر سنجش سرعت سایت، نکاتی برای بهبود تجربه کاربری ارائه می دهد. سایت Varvy نیز همانند برخی دیگر از ابزارهای تست سرعت سایت که معرفی کردیم، گزارشات را در بخش های مختلف ارائه می دهد. این بخش ها عبارت اند از: خلاصه کلی آزمایش، نقشه منابع، جزئیات تحویل CSS، استفاده از جاوا اسکریپت و اطلاعاتی جداگانه راجع به بهینه سازی تصاویر، پاسخ سرور و فشرده سازی.

ابزار  Pingdom

یکی دیگر از ابزارهای تست سرعت سایت، وب سایت رایگان Pingdom می باشد. مدیران وب سایت ها با استفاده از این ابزار می توانند، گزارشات و اطلاعات خاص از عملکرد سایت در بخش سرعت بارگذاری کسب کنند. آمار و اطلاعاتی که Pingdom در اختیار شما قرار می دهد، کاملا کاربردی و مفید بوده و می توانید بر اساس آن سرعت سایت خود را بهبود ببخشید.

ابزار Pagelocity

Pagelocity یکی دیگر از ابزارهای تست سرعت سایت است. این ابزار بیشتر مناسب افرادی است که با روش های خاص می خواهند سرعت سایت خود را بسنجند. در واقع Pagelocity با بررسی وضعیت کدهای سایت، سئوی داخلی و عملکرد کلی سایت، در بازه 1 تا 100 به آن امتیاز می دهد. علاوه بر آن بخش های گفته شده را به طور کامل آنالیز کرده و پیشنهاداتی برای بهبودشان ارائه می دهد. همچنین در این ابزار افزونه ای برای مرورگر کروم یافت می شود که کار آنالیز صفحات را بسیار ساده تر می کند؛ چراکه با نصب این افزونه می توان صفحه ی باز شده را بلافاصله بررسی کرد.

سخن آخر

در این مقاله بهترین ابزارهای تست سرعت سایت را معرفی کرده و از امکانات و ویژگی های هر کدام صحبت کردیم. مطمئنا ابزارهای دیگری در این زمینه وجود دارند، که هر کدام امکانات و قابلیت های مختلفی را ارائه می دهند. اما در این مقاله هدف معرفی بهترین و جامع ترین ها بود تا با کمک آنها بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به گزارشی دقیق از سرعت بارگذاری سایت خود برسید.