بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی بر روی تجربه کاربری سایت می گذارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد، یک تاخیر چند ثانیه ای در بارگذاری صفحات باعث شده، تعداد زیادی از بازدید کنندگان آنرا ترک کرده و نرخ پرش افزایش یابد. بالا رفتن نرخ پرش نه تنها برای سئو سایت خوب نیست، بلکه باعث می شود کاربرانی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان کسب و کارتان را داشته اند از دست داده و اهداف مالی سایت تان نیز در خطر بیفتد.

تا به اینجا باید متوجه اهمیت بارگذاری تصاویر به صورت فشرده و کم حجم در سایت تان شده باشید! اما همیشه نمی توان برای موضوع مورد نظر، تصاویر بهینه و کم حجم یافت. بنابراین خودتان باید برای فشرده سازی عکس ها دست به کار شوید. ما نیز در این مقاله 10 ابزار فشرده سازی تصاویر را معرفی کرده ایم که برای بهینه سازی تصاویر به کمک شما می آیند.

بهترین ابزار فشرده سازی تصاویر

فشرده سازی تصاویر به روشی گفته می شود که با حذف فراداده های تصویر، آنرا فشرده (Compress) می کنند. هدف از این کار افزایش سرعت بارگذاری تصاویر و استفاده کمتر از حجم فضای هاست است.

همانطور که می دانید یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی صفحات توسط گوگل سرعت بارگذاری آن است؛ چراکه نشان دهنده مدت زمانی است که کاربران برای بارگذاری یک صفحه باید صبر کنند. طبیعتا هر چه این زمان بیشتر باشد، کاربر بیشتر خسته شده و تجربه بدی از حضور در سایت کسب می کند. بنابراین گوگل نیز سایت را تنبیه کرده و جایگاه آنرا در صفحه نتایج پایین می آورد. اگر می خواهید این اتفاقات شامل حال سایت شما نشود، باید نکاتی که برای افزایش سرعت صفحات مهم است را رعایت کنید، که بهینه کردن حجم تصاویر یکی از آنهاست. در ادامه 10 ابزار فشرده سازی تصاویر را معرفی کرده که به کمک آن می توانید سرعت سایت تان را افزایش دهید.

ابزار فشرده سازی تصاویر

ابزار Optimizilla

اولین ابزار پیشنهادی، Optimizilla می باشد، که با استفاده از آن می توانید، حجم تصاویر را کم کرده؛ بدون اینکه از کیفیت آن کاسته شود. از این ابزار برای فشرده سازی تصاویر با هر دو فرمت PNG و JPEG قابل استفاده است.

دیگر مزیت Optimizilla این است که به شما اجازه می دهد تا هم به نسخه قبل و هم به نسخه بعد از ادیت عکس، همواره دسترسی داشته باشید. شاید بگویید این مورد، ضرورتی ندارد؛ اما در واقع باعث می شود تا از هرگونه افت کیفیت در حین انجام کار مطلع شده و تصمیم بگیرید تا کجا می خواهید پیش بروید. در این ابزار فشرده سازی تصاویر می توانید 20 تصویر را آپلود و بهینه سازی کنید.

ابزار JPEG Optimizer

JPEG Optimizer ابزاری رایگان برای فشرده سازی تصاویر، به جهت نمایش در سایت ها، وبلاگ ها و یا ارسال از طریق ایمیل می باشد. شما در این ابزار فشرده سازی تصاویر می توانید تصویر خود را پیش از فشرده کردن، تغییر داده و به گونه ای که می خواهید درآورید. همچنین در آن می توانید سطح بهینه سازی را مشخص کرده تا تصویر در کنار کوچک شدن، باکیفیت باقی بماند. البته این ابزار یک نقطه ضعف بزرگ دارد و این است که تنها از فرمت JPEG پیشتیبانی کرده و دیگر فرمت های تصاویر را فشرده نمی کند.

ابزار Compressor.io  

دیگر ابزار فشرده سازی تصاویر که در این مقاله به معرفی آن پرداخته ایم، Compressor.io می باشد. این ابزار تصاویری که به آن می دهید را به دو صورت فشرده می کند. در حالت اول که به آن Lossy می گویند، فشرده سازی تصاویر با افت کیفیت همراه است. اما در حالت Lossy از فرمت های JPEG، GIF،PNG و SVG پشتیبانی می کند.

در حالت دوم که Lossless می باشد، تصاویر کیفیت خود را حفظ می کنند؛ اما تنها از فرمت های JPEG و PNG پشتیبانی می شود. البته لازم به ذکر است که Compressor.io قابلیت پشتیبانی از تصاویر دسته ای را ندارد و بارگذاری تصاویر در آن را باید به صورت تکی و با حجم حداکثر 10 مگابایت انجام شود.

ابزار Image Size

این ابزار فشرده سازی تصاویر، یک اپلیکیشن موبایلی بوده که برای تغییر اندازه تصاویر طراحی شده است. در این ابزار شما به گزینه های دسترسی دارید که می توانید با کمک آنها تصاویر خود را تا هر اندازه که می خواهید کاهش دهید. کار با آن هم بسیار ساده است، تنها کافیست تصویر مورد نظر را بارگذاری کرده و اندازه خروجی را در آن مشخص کنید. سپس Image Size آنرا به اندازه ای که مشخص کرده اید تنظیم کرده و در اختیارتان قرار می دهد.

ابزار JPEG.io

در ابزار JPEG.io شما می توانید هر فرمتی را که خواستید به JPEG تبدیل کرده و فشرده شده آنرا تحویل بگیرید. برتری این ابزار بهینه سازی تصاویر به نسبت دیگر نرم افزارها، در قابلیت پشتیبانی از فرمت های مختلف است. در واقع شما می توانید فایل‌های PNG، GIF، SVG یا حتی PSD خود را در این ابزار آپلود نمایید. سپس JPEG.io آنرا فشرده کرده و به فرمت JPEG در می آورد.

دیگر قابلیت این ابزار، این است که می تواند فایل های تصویری را از Google Drive یا Dropbox شما بگیرد و فایل های JPEG بهینه شده را در یک آرشیو فشرده در اختیار شما قرار دهد.

ابزار بهینه سازی حجم تصاویر

ابزار ImageRecycle

در ImageRecycle می توانید تصاویر خود را با فرمت هایی همچون JPEG، PNG، GIF و PDF بارگذاری کرده و فشرده شده آنرا تحویل بگیرید. رابط کاربری این ابزار فشرده سازی تصاویر به گونه ای است که می توانید با کشیدن و رها کردن، تصاویر را بارگذاری کرده؛ که کار با ImageRecycle را ساده تر می کند.

علاوه بر بهینه کردن تصاویر، این ابزار یک گزارش رایگان از تجزیه و تحلیل سایت تان در اختیار شما قرار داده، که نشان می دهد کدام تصاویر بارگذاری شده در سایت تان به بهینه سازی نیاز دارد. همچنین اگر با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار می کنید، یک افزونه انحصاری برای شما وجود دارد که می توانید آنرا برای بهینه سازی تصاویر به سایت خود اضافه نمایید.

ابزار Ezgif

Ezgif را می توان یک ابزار بهینه سازی تصاویر همه منظوره دانست. شاید با شنیدن نام آن تصور کنید، تمرکز Ezgif بر روی فایل های GIF است، اما در آن دیگر فرمت های فایلی همچون PNG و JPG را هم می توان فشرده کرد. البته در بخش GIF این ابزار به سطح بالایی ارتقا پیدا کرده است، به طوری که می توان از آن برای ایجاد، برش، تغییر اندازه یا بهینه سازی این نوع فایل ها استفاده کرد.

همچنین در Ezgif می توانید با استفاده از فایل های JPG و PNG یک GIF ایجاد کرده و تا 2000 فایل را در آن آپلود کنید. البته لازم به ذکر است این ابزار محدودیت 100 مگابایتی دارد و نباید حجم فایل ها از آن بیشتر شود.

ابزار Image Resizer

Image Resizer یک ابزار فشرده سازی تصاویر است، که برای اعمال ویرایش و تغییرات در تصاویر بسیار کاربردی می باشد. برای مثال شما می توانید در آن تصاویر خود را برش داده، فشرده کنید، اندازه آنها را بزرگتر کرده و یا تنطیم دسته ای برای آنها اعمال کنید. همچنین قابلیت تبدیل فرمت های مختلف به یکدیگر، در این ابزار فشرده سازی تصاویر یافت می شود. حداکثر محدوده آپلود در آن 20 تصویر است و محدویتی برای حجم وجود ندارد. تصاویر ویرایش شده در Image Resizer پس از 6 ساعت به طور خودکار از میزبان وب حذف می شود.

ابزار Trimage

اگر شما هم جزو کاربران لینوکس هستید، ابزارTrimage  برای شما یک گزینه عالی از میان دیگر ابزار فشرده سازی تصاویر است. اگر هم از مک یا ویندوز استفاده می کنید بهتر است به سراغ دیگر ابزارهای بهینه سازی تصاویری که معرفی شد، بروید.

این ابزار برای فشرده سازی تصاویر، متا دیتا و EXIF را حذف کرده و سپس حجم عکس را به بیشترین حد ممکن کاهش می دهد. البته لازم به ذکر است در Trimage تنها می توانید فایل های JPEG و PNG را فشرده نمایید.

ابزار kraken.io

ابزار Kraken بیشتر با قابلیت فضای ابری که در اختیار کاربران قرار می دهد شناخته می شود، اما برای فشرده سازی تصاویر نیز امکاناتی در اختیار کاربران قرار می دهد.

همان طور که گفتیم بارزترین ویژگی این ابزار فضای ابری آن است، که شما می توانید پس از ثبت نام در این وب سایت تصاویر خود را در آن آپلود کرده تا هر موقع که خواستید به آنها دسترسی داشته باشید. اما قابلیت مورد نظر ما در اینجا مربوط به فشرده سازی است، که Kraken فایل های شما را دریافت کرده و فشرده شده آنرا در یک فایل Zip در اختیارتان قرار می دهد. همچنین اگر اکانت ماهانه آنرا خریداری کنید به نسخه پریمیوم آن دسترسی پیدا خواهید کرد، که به شما امکان آپلوده تصاویر با حجم های بسیار بالا تر را می دهد.

جمع بندی

برای اینکه یک سایت با سرعت بارگذاری بالا داشته باشید، یش از هر چیز باید تصاویری که بر روی آن بارگذاری می کنید را فشرده کرده و در حجمی مناسب ارائه دهید. این کار باعث شده تا علاوه بر ارتقا رتبه بندی خود، کاربران را برای ماندن در سایت تان راضی نگه داشته و از این طریق فروش خود را افزایش دهید. در این مقاله به معرفی 10 ابزار فشرده سازی تصاویر پرداخته ایم که به منظور راحت تر کردن کار شما در این مورد کمک می کنند.