زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب می کنند. این انتخاب نام توسط والدین، اغلب با وسواس و حساسیت بالایی صورت می گیرد؛ چراکه بیشتر مردم معتقدند، اسم یک انسان می تواند بر روی ذهنیت افراد نسبت به او و حتی آینده شخص تاثیر گذار باشد.

جالب است بگوییم، نامی که برای سایت تان انتخاب می کنید، هم چنین خاصیتی را داشته و بر روی ذهنیت افراد به نسبت کسب و کارتان تاثیر می گذارد. بنابراین باید آنرا به حرفه ای ترین شکل ممکن انتخاب کرده تا به خوبی در ذهن افراد ثبت شده و بتواند به خوبی برندتان را معرفی کند. ما نیز در این مقاله نکات مهمی را بررسی می کنیم؛ که در انتخاب نام دامنه سایت به شما کمک می کند.

نام دامنه سایت چیست؟

کاربران برای دسترسی به هر سایتی در دنیای اینترنت به یک آدرس نیاز دارند تا آنها را مستقیم به مقصد مورد نظرشان برساند. این آدرس را اجزای مختفی تشکلیل می دهد، که مهم ترین آن نام دامنه است. در واقع نام دامنه همان آدرسی است که کاربر به مرورگر خود می دهد تا به سایت شما برسد. نام دامنه از 2 بخش نام و پسوند دامنه تشکلیل شده است. برای مثال به نام دامنه orginweb.com توجه کنید:

نکات مهم در انتخاب نام دامنه سایت

نامی که برای دامنه سایت خود انتخاب می کنید، قرار است کسب و کار اینترنتی شما را به دیگران معرفی کند. پس نباید آنرا سرسری بگیرید و با یک انتخاب اشتباه کلاس کاری خود را پایین بیاورید. پیشنهاد می شود برای انتخاب نام دامنه سایت اصلا عجله نکرده و آنرا با تحقیق و تمرکز بر نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم، پیش ببرید.

انتخاب نام دامنه

هم نام بودن نام دامنه و برند تجاری

اولین نکته ای که برای انتخاب نام دامنه سایت باید به آن توجه داشته باشید، یکسان بون آن با نام تجاری تان است. در واقع افراد برای اینکه به وب سایت تان برسند، به اولین چیزی که فکر کرده و آنرا در مرورگرشان سرج یکنند، نام برند شماست. اگر خودتان نام برندتان را برای سایت تان انتخاب نکنید، ممکن است افراد سودجو نام تجاری شما را برای سایت خود گرفته و از این طریق مشتریان شما را جذب کنند.

برای انتخاب نام دامنه سایت ابتدا باید آزاد بودن آنرا از طریق لینک who.is بررسی نمایید. از آنجایی که برخی از کاربران نام های خاص را خریداری کرده و سپس آنرا به قیمت دلخواه واگذار می کنند، می توانید نام مورد نظرتان را با توافق از مالک دامنه خریداری نمایید. اما اگر به تازگی قصد دارید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، بهترین کار این است که نام دامنه را پیش از نام تجاری انتخاب کرده تا با این دردسر ها مواجه نشوید.

راحتی در به خاطر سپاری

دنیای وب امروزه مملو از وب سایت های اینترنتی شده است، که هر کدام اسم هایی حرفه ای و جذاب دارند. بنابراین باید انتخاب نام دامنه سایت تان متمایز کننده شما از رقبای تان بوده و به خوبی در یاد بماند. نامی که انتخاب می کنید، باید املای آن ساده و روان پ باشد تا به راحتی خوانده شده و کاربران برای مراجعات بعدی از حفظ آنرا در مرورگر خود جستجو کنند.

به خاطر داشته باشید هر چه نام انتخابی تان کوتاه تر باشد بهتر است. پیشنهاد می شود از نام های یک سیلابی یا دو سیلابی که نهایتا 14 کاراکتر دارند استفاده کنید. این کار باعث شده تا کاربران آنرا به راحتی به خاطر بسپارند.

انتخاب نام دامنه سایت

تلفظ زیبای دامنه

برای اینکه نام سایت تان به خوبی در اذهان سپرده شود و کلاس کاری تان را افزایش دهد، بهتر است از کلمات آهنگین و زیبا استفاده کنید. بسیار مهم است در انتخاب نام دامنه سایت، به هیچ عنوان از دیگران تقلید نکرده و آدرس سایت تان منحصر به برند خودتان باشد.

استفاده از نام برندهای بزرگ و مشهور نه تنها اعتبار آنها را به شما منتقل نمی کند، بلکه باعث می شود کسب و کارتان در زیر سایه ی آنها رفته و هیچ وقت به عنوان یک برند معروف شناخته نشوید. شاید این موضوع از لحاظ قانونی برای شما دردسرساز نیست، اما آینده ی کسب و کارتان را زیر سوال خواهد برد. برای مثال اگر بخواهید نام دامنه خود را digiserver.com بگذارید، باعث می شود افراد آنرا زیر مجموعه سایت دیجی کالا تصور کنند و جلوی پیشرفت سایت تان به عنوان یک کسب و کار اینترنتی مستقل گرفته شود.

تحقیق پیش از انتخاب نام دامنه

برای اینکه یک نام دامنه به صورت قطعی برای سایت خود تصویب کنید، باید در مورد آن تحقیق کنید. بدین ترتیب از اینکه شرکت دیگری آنرا در انحصار ندارد، اطمینان حاصل می کنید. گاهی حتی در انتخاب نام دامنه به گزینه های بسیار خوبی برخورد می کنید، اما شرکت هایی در گذشته از آنها استفاده کرده و  ممکن است کاربران شما را با آنها اشتباهی بگیرند.

در نظر گرفتن کلمات مورد علاقه خود

همیشه نیاز نیست نام دامنه تان متناسب با کسب و کارتان باشد و همین که زیبا باشد یا معنای جذابی داشته باشد، کاندید خوبی برای انتخاب نام دامنه سایت است. کلماتی که برای سایت خود انتخاب می کنید، می تواند بازتاب دهنده علایق شخص شما باشد، تا برندتان را به سمتی که خودتان می خواهید سوق دهد.

برای انتخاب نام دامنه سایت به این صورت، می توانید به سراغ لیست های آنلاینی که کلمات زیبا منتشر می کنند بروید. اما حواستان باشد کلمات دشوار و طولانی را از لیست انتخاب ها خط بزنید.

عدم استفاده از اعداد و خط فاصله

یکی از نکاتی که برای انتخاب نام دامنه، در بخش های قبل به آن اشاره داشتیم سادگی در به خاطر سپردن بود. استفاده از اعداد و خط فاصله خلاف این نکته بوده و باعث می شود، فرایند حفظ کردن آن برای کاربران سخت شود. بنابراین بهتر است تنها از حروف الفبا برای انتخاب نام دامنه سایت استفاده کنید.

از طرفی به کار بردن اعداد در نام دامنه، افراد را برای نوشتن آن سردرگم می کند. برای مثال اگر دامینی که انتخاب می کنید، yourestore6.com باشد، زمانی که به گوش افراد می رسد، این سوال را در ذهن آنها ایجاد کرده که باید 6 را به صورت عددی وارد کنند یا با حروف. همین مسئله ساده باعث می شود، بخشی از بازدید کنندگان سایت تان را از دست دهید.

اگر مقاله “تفاوت پارک دامین و ریدایرکت” را خوانده باشید، می دانید برای جلوگیری از این اتفاق باید تمام دامنه های مشابه سایت را خریداری کرده و آنها را به دامین اصلی ریدایرکت کنید. البته این کار نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد، بنابراین به طور کل پیشنهاد می شود با یک انتخاب نام دامنه صحیح از این هزینه اضافی جلوگیری نمایید.

استفاده از نام حیوانات یا اشیا هم خوان با برند شما

یک تکنیک جالب در انتخاب نام دامنه سایت، استفاده از اسم حیواناتی است که ارتباط کوچکی با کسب و کارتان دارند. این کار نه تنها نامی جالب و به یاد ماندنی برای شما می سازد، بلکه در قسمت طراحی لوگو حرفه ای نیز به کمک تان آمده و می توانید یک لوگوی حرفه ای با الهام از آن حیوان طراحی کنید.

البته حیوانات تنها گزینه انتخابی  برای دامین سایت شما نیستند و می توانید انتخاب های خود را فراتر از آن و به اشیا و نشانه هایی که علاقه دارید، گسترش دهید. برند Apple نیز از این تکنیک برای نام برند خود استفاده کرده است.

به هر حیوان یا اشیائی که دوست دارید فکر و ببینید چکونه می توانید از آن در انتخاب نام دامنه سایت تان استفاده کنید.

آینده نگری

به این توجه داشته باشید که نام دامنه تان قرار است تا مدت های طولانی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین باید آینده آنرا نیز در نظر داشته باشید. چراکه نامی که برای دامین خود انتخاب می کنید در آینده نیز برای معرفی کسب و کارتان استفاده می شود.

این که بخواهید پس از یک مدت دامنه سایت خود را به راحتی تغییر دهید، از لحاظ مالی تصمیم نادرستی بوده و حتی باعث می شود تمامی انرژی و هزینه ای که برای برندسازی و سئو انجام داده اید؛ به هدر برود. اگر برای آینده تصمیماتی در جهت توسعه و گسترش کسب و کار اینترنتی خود دارید، بهتر است از همین الان انتخاب نام دامنه سایت خود را به هوشمندانه ترین شکل ممکن انجام دهید.

نکات انتخاب نام دامنه سایت

تصویر سازی با انتخاب نام دامنه

برای انتخاب دامین سایت، باید همه جوانب را در نظر گرفته و تنها به اسم فکر نکید. در واقع برند شما علاوه بر نام به یک لوگو هم نیاز دارد؛ بنابراین نباید نام های انتزاعی انتخاب کنید. انتخاب اسم حرفه ای برای نام دامنه می تواند در ایجاد هویت بصری بهتر به شما کمک کند.

یک نمونه موفق از ترکیب نام و لوگو برند مرورگر فایر فاکس است که لوگوی خود را یک روباه آتشین هم معنی نام برند خود، طراحی کرده است. (برای آشنایی با انواع لوگو به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.)

سخن آخر

هدف از نگارش این مقاله، ارائه راهنمایی هایی بود که هر شخص در ابتدای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، برای انتخاب دامنه سایت نیاز دارد. در این مقاله تمامی نکاتی که برای انتخاب دامین مناسب سایت نیاز بود را بررسی کرده تا به شما دید بهتری داده باشیم. برای راهنمایی های بیشتر می توانید با مشاورین ما در اورجین وب در تماس باشید.