تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده و اقداماتی برای بهینه سازی آن انجام داده اید. بی شک الان انتطار دارید کلمات کلیدی آن در رتبه های برتر جایگاه گرفته و ترافیک ارگانیک خوبی وارد سایت تان شود؛ اما متاسفانه قرار نیست همیشه همه چیز همان گونه که برنامه ریزی کرده اید پیش برود! گاهی با وجود اینکه سئو سایت را به خوبی بهینه می کنید و اقدامات لازم برای رتبه بندی سایت را انجام می دهید، بازهم سایت تان در برابر رقبای قدرتمند شانس چندانی ندارند.

در اینجا باید به سراغ روش های غیر رایگان بروید، که بازاریابی موتورهای جستجو یکی از این روش هاست. در این مقاله به معرفی این روش دیجیتال مارکتینگ پرداخته و نکات مهم آنرا بررسی می کنیم.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) که به اختصار به آن SEM گفته می شود، نوعی بازاریابی اینترنتی با تبلیغات پولی است. هدف از به کارگیری این روش، ارتقا سایت از طریق دیده شدن بیشتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو می باشد.

SEM را یک روش موثر و خوب برای بازاریابی کسب و کار می دانند که امروزه وب سایت های زیادی برای دیده شدن بیشتر و جذب کاربران بالا، به این نوع بازاریابی روی می آورند. در این روش کاربران با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان، نتایج سایت شما را در بالای صفحه SERP مشاهده می کنند و اگر بر روی تبلیغ تان کلیک کنند، شما مستلزم به پرداخت هزینه هستید. در واقع این یک برتری برای بازاریابی موترهای جستجو به نسبت روش های سنتی تبلیغات است، که تنها به ازای کلیک های صورت گرفته هزینه کسر می شود و برای افرادی که از تبلیغ شما به راحتی می گذرند هزینه ای در نظر گرفته نمی شود.

بازاریابی موتورهای جستجو چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو نتایج ارگانیک را بر اساس جستجو های کاربر، با استفاده از الگوریتم های پیچیده خود، به نمایش می گذارد. تبلیغات پولی نیز واضح تر و برجسته تر در کنار نتایج ارگانیک در صفحه واضح تر و برجسته تر، به کاربران نمایش داده می شود.

برای درک بهتر بازاریابی موتورهای جستجو، خودتان را یک کاربر تصور کنید، که می خواهید یک محصول یا خدمات را خریداری کنید. به احتمال زیاد اولین کاری که می کنید در صفحه مرورگر خود یک عبارت مرتبط با خواسته خود را جستجو می کنید. صفحه نتایج جستجو نیز، برای شما یک سری سایت ها را به نمایش می گذارد که با کلمه کلیدی که جستجو کرده اید مطابقت دارد. در میان نتایجی که مشاهده می کنید برخی از آنها به صورت پولی، برای مثال با گوگل ادز به این صفحه رسیده اند. در اینجا به احتمال زیاد شما برای دسترسی به آنچه که نیاز دارید بر روی این سایت ها کلیک می گنید.

این نتایج با استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو در نتایج اولیه گوگل قرار گرفته اند. بنابراین اگر شما هم به عنوان یک کسب و کار بخواهید به مشتریان هدفمند دست پیدا کرده می توانید از طریق این استراتژی به هدف خود برسید.

بازاریابی موتورهای جستجو

چرا SEM مهم است؟

مشتریان بالقوه شما پیش از خرید، ابتدا به سراغ مرورگرهای خود می روند و در آن به تحقیق و بررسی راجع به محصولات مورد نظر خود می پردازند. این هنر شماست که آنها در مرحله تحقیق به دام انداخته و با استفاده از تکنیک های بازاریابی به مشتری تبدیل کنید. با بازاریابی موتورهای جستجو، دسترسی افراد به شما راحت تر شده و احتمال اینکه از شما خرید کنند، نیز بیشتر می شود. آنها شما را در بالای صفحه نتایج خود مشاهده کرده و حتی اگر بر روی لینک تان کلیک نکنند، با برند شما بیشتر آشنا می شوند، که در فرایند برندسازی و افزایش آگاهی از برند بسیار موثر است.

از طرفی با ورود هر بازدید کننده و تبدیل شدن آن با SEM، یک متیاز اضافی محسوب شده و رتبه بندی سایت را به طور طبیعی بهبود می بخشد. از طرفی این روش مشتریانی را به سایت شما می رساند که هدف جستجویی آنها با هدف سایت شما سازگار می باشد، بنابراین احتمال اینکه تبلیغ تان موثر واقع شده و کاربران بیشتری به سایت اضافه شوند، افزایش می یابد. در واقع در این روش تبلغات تان به موقع به دست بازدید کنندگان می رسد و باعث شده تا بازاریابی موتورهای جستجو موثرتر از دیگر روش ها واقع شود.

بازاریابی موتورهای جستجو چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟

همانطور که تا به اینجا متوجه شدیم SEM، توسط موتورهای جستجو و با پرداخت هزینه صورت می گیرد. بیشتر این روش بازاریابی را با تبلیغات کلیکی گوگل یا AdWords می شناسند، اما علاوه بر گوگل دیگر موتورهای جستجو همچون Yahoo و Bing  برای این منظور می توانند مفید باشند. روش های پرداخت در SEM را در ادامه آورده ایم:

PPC بهتر است یا SEO

PPC و SEO هر دو زیر شاخه های بازاریابی موتورهای جستجو به شمار می آیند. یکی از سوالاتی که همواره با آن روبرو می شویم، این است که کدام یک از این دو روش در کمپین های SEM به صرفه تر اند؟ بیایید با هم بررسی کنیم.

بزرگترین مزیت PPC به نسبت سئو، در رسیدن به نتایج است. در واقع شما با PPC خیلی سریع تر و هدفمند تر رتبه صفحات خود را بالاترین جایگاه های گوگل می رسانید و خیالتان از اینکه پول تان هدفمند خرج شده، راحت است.

با این حال نتایجی که از SEO کسب می کنید، طولانی مدت است. در واقع با بهبود سئو سایت با هزینه کمتر و با صرف زمان مورد نیاز می توانید به رتبه های برتر دست یافته و از اینکه نتایج پایدار هستند آسوده خاطر باشید. در صورتی که با تبلیغات کلیکی تنها تا زمانی که هزینه می پردازید، ترافیک جذب می کنید و با قطع کردن هزینه رتبه تان افت خواهد کرد.

دیگر تفاوت PPC با سئو در نرخ تبدیل سایت است. از آنجایی که کاربران به نتایج اورگانیک بیش از فیلتر های گوگل برای معرفی تبلیغات اعتماد دارند، احتمال اینکه بر روی سایت هایی که با سئو بالا آمده اند کلیک کنند بیشتر است.

با توجه به این مقایسه نمی توان یکی از آنها برتر از دیگری معرفی کرد، چراکه برتری کاملا نسبی بوده و خودتان بسته به اهداف کمپین تبلیغاتی تان یکی را باید انتخاب کنید. اما اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم، کمپین بازاریابی موتورهای جستجو می تواند بهترین نتایج را کسب کند، هر دو روش را به طور همزمان برای بالا کشیدن سایت تان به کار ببرید.

اصطلاحات رایج در بازاریابی موتورهای جستجو

در این نوع بازاریابی اصطلاحاتی وجود دارند، که اگر بخواهید این روش را انتخاب کنید، باید با آنها آشنایی داشته باشید. این اصطلاحات اغلب به صورت اختصاری نوشته می شوند. برخی از آنها که مربوط به شیوه پرداخت بود را در بخش های قبلی بررسی کردیم و در ادامه می خواهیم دیگر اصطلاحات مهم آنرا بررسی کنیم.

سخن آخر

در این مقاله با یکی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ، یعنی بازاریابی موتورهای جستجو آشنا شدیم، که روشی قدرتمند و پربازده برای رسیدن به اهداف سایت به شمار می آید. در ادامه با چگونگی استراتژی SEM آشنا شده و نکات مهم آنرا بررسی کردیم. اگر می خواهید این روش بازاریابی را برای ارتقا سایت خود پیاده کنید، تیم حرفه ای اورجین وب آماده مشاوره رسانی به شما در این زمینه می باشد.

منبع: optimizely