امروزه شبکه های اجتماعی به قدری محبوب و همه گیر شده که کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در هیچ یک از شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشد. تعداد بالای کاربران در این بستر های مجازی فرصتی فوق العاده برای کسب و کارها به وجود آورده تا بتوانند از طریق بازاریابی در این شبکه ها به جذب مشتری و افزایش آگاهی از برند خود بپردازند. اگر شما نیز از قدرت بالای شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار خود غافل شوید اشتباه بزرگی مرتکب شده اید.

وجود تردید در شروع، عدم آشنایی با این روش مارکتینگ، نداشتن برنامه ای مشخص و… در ابتدای راه طبیعی است و نباید جلودارنده شما باشد؛ چراکه ما در این مقاله تمامی ابهامات موجود را بررسی کرده‌ایم و شما پس از خواندن آن می توانید نسبت به شروع بازاریابی شبکه های اجتماعی برند خود اقدام نمایید.

آشنایی با روش بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)

بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنی استفاده از پلتفرم های اجتماعی مختلف برای برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان، برندسازی، افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و… می باشد که تا به امروز برای بسیاری از کسب و کارها موثر واقع شده است. بازاریابان با تولید محتواهای سرگرم کننده و جذاب در این پلتفرم ها به تبلیغات در مورد برند ها و جذب مشتری می پردازند.

تمامی روش هایی که برای بازاریابی به کار می روند به منظور افزایش فروش و رسیدن به اهدافی است که در ابتدای آغاز کسب و کار تعیین شده اند و سوشال مدیا مارکتینگ نیز از این قاعده استثنا نمی باشد. اما شما با این روش دیجیتال مارکتینگ می توانید فراتر از این هدف رفته و از طریق تعاملی که در این شبکه ها با مشتریان خود برقرار می کنید از نقاط ضعف برند خود آگاه شوید، نظرات آنها را راجب محصولات خود بشنوید و از این نظرات برای ارتقا برند خود استفاده کنید.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چگونه است؟

هر روش از دیجیتال مارکتینگ که برای بازاریابی خود انتخاب کنید، بدون داشتن استراتژی می تواند به شکست تان منجر شود و شما را از رسیدن به هدفتان بازدارد. پس باید پیش از آغاز بازاریابی به فکر چیدن یک استراتژی قدرتمند و استفاده از تکنیک هایی باشید که در این راه به شما کمک می کند. با انتشار یک سری محتوای ساده و بدون استراتژی در شبکه های اجتماعی نه تنها به اهدافی که دارید نمی رسید؛ بلکه زمان و هزینه ای که برای آن صرف کرده اید بی ارزش می شود. با پاسخ دادن به سوالاتی همچون: چه مخاطبانی را می خواهید هدف قرار دهید؟ علت حضور شما در فضای اجتماعی چیست؟ پلتفرم مناسب برای تبلیغ کسب و کار شما چیست؟ چه پست هایی بهتر می تواند مخاطبان شما را جذب کند؟ چند پست در یک مدت معین باید به اشتراک گذاشته شود؟ می توانید تا حدودی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بسازید.

چرا باید در فضای اجتماعی فعالیت داشته باشید؟

پلتفرم های اجتماعی از قدرت بسیار بالایی بر روی کاربران خود برخوردار بوده و در سه حوزه ی اصلی بازاریابی یعنی تعامل، ارتباط و اطلاعات مشتری به بازاریابان سرنخ های لازم را ارائه می دهد. حال بیایید این سه حوزه را با هم بررسی کنیم.

تعامل

شبکه های اجتماعی این فرصت بی نظیر را به وجود آورده اند تا کسب و کارها بتوانند با مخاطبان خود به طور پویا در تعامل باشند. این تعامل می تواند به صورت فعال یعنی ارتباط مستقیم با کاربر یا به صورت منفعل مانند لایک کردن پست ها خود را نشان دهد. تعامل با مخاطبان برای برند ها فرصتی فوق العاده برای بازاریابی رایگان دهان به دهان به وجود می آورد. اگر مقاله مربوط به بازاریابی دهان به دهان را خوانده باشید می دانید که در این روش مصرف کنندگان در واقع مبلغان شما هستند و از آنجایی که تجربه هایی که به اشتراک گذاشته می شود واقعی است، تاثیر بسیار بالایی بر روی مخاطبان دارد.

ارتباط

پلتفرم های اجتماعی علاوه بر اینکه روش های ارتباطی با مشتریان به وجود آورده که تا پیش از آن وجود نداشت، بلکه راه های ارتباطی با مشتریان را گسترده تر کرده است. شما در فضای مجازی قادر هستید بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را از طریق پلتفرم های محتوا مانند (YouTube)، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و خدمات میکروبلاگینگ مانند توییتر توسعه ببخشید.

داده های مشتری

علاوه بر تعامل و ارتباط که دو دلیل مهم برای انتخاب بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد، جمع آوری و استخراج داده های مشتری یک دلیل دیگر به حساب می آید. اما چرا دست یابی به اطلاعات مشتری برای بازاریابان مهم است؟ جواب این سوال ساده است. چه چیزی بهتر از اینکه مخاطبان هدف خود را بشناسید و از علایق و سبک زندگی آنها آگاه شوید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بر اساس آن بهبود ببخشید. علاوه بر آن با دسترسی به یک سری اطلاعات خاص می توانید این داده ها را در دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید. برای مثال با دستیابی به ایمیل مخاطبان می توانید کمپین ایمیل مارکتینگ خود را راه اندازی کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

چگونه بازاریابی شبکه اجتماعی خود را آغاز کنیم؟

در ادامه مراحلی که هر برندی باید برای شروع کمپین سوشال مدیا مارکتینگ خود طی کند را آورده ایم.

مرحله اول؛ اهداف خود را مشخص کنید

اولین و مهم ترین گام که باید در این راه بردارید این است که اهداف خود از بازاریابی در رسانه های اجتماعی مشخص کنید. این که بخواهید بدون هدف رو به جلو حرکت کنید نه تنها شما را به سود دهی و افزایش فروش نمی رساند بلکه به سردرگمی خودتان و به هدر رفتن هزینه و زمانی که صرف کرده اید منجر می شود. برای این کار ابتدا یک نگاه دقیق به نیازهایی که کسب و کارتان دارد انداخته و سپس بررسی کنید که رسانه های اجتماعی چگونه این نیاز ها را می تواند برطرف کند. اهدافی که مشخص می کنید باید علاوه بر اینکه راهنمای شما در نحوه استفاده از پلتفرم های اجتماعی باشد بلکه به عنوان معیاری از داده های قابل اندازه گیری باشد. البته فراموش نکنید این اهداف باید واقع بینانه باشند، برای مثال افزایش بازدید سایت در یک مدت زمان معین، افزایش فروش و درآمد شرکت و آشنایی بیشتر مخاطبان را می توانید به عنوان اهداف خود در نظر بگیرید.

مرحله دوم؛ پلتفرم اجتماعی مناسب خود را تعیین کنید

پس ازاینکه اهداف کسب و کارتان را مشخص کردید، با توجه به این اهداف مناسب ترین شبکه اجتماعی که می دانید مخاطبان تان بیشترین فعالیت را در آن دارند و بهتر می توانید در آن تعامل برقرار کنید را انتخاب کنید. پس از اینکه پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب کردید در آن یک حساب کاربری برای کسب و کار خود بسازید. پاسخ به سوالاتی که در زیر آورده ایم بهتر می تواند به شما در این تصمیم گیری کمک کند.

برای حضور در پلتفرم های مختلف چه چیزهای نیاز است؟

کدام رسانه برای انتشار محتوای مناسب کسب و کارتان بهترین بستر است؟

پروفایل شما به نسبت پروفایل رقبا در چه سطحی قرار دارد؟

مرحله سوم؛ مخاطب هدف خود را بشناسید

در اینجا باید درباره مخاطبانی که با ساخت استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی می خواهید با آن ها در ارتباط باشید را بشناسید، با سبک زندگی آنها آشنا شده و بررسی کنید چرا به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. خبر خوب این است همانطور که بالا نیز اشاره داشتیم، شبکه های اجتماعی سرشار از داده های مشتریان است و شما با دستیابی به این اطلاعلات می توانید استراتژی خود را جهت دهید.

مرحله چهارم؛ در مورد رقبا تحقیق کنید

در این مرحله از مراحل بازاریابی شبکه های اجتماعی نوبت به شناسایی و تحقیق درباره رقباست. تحقیق درباره رقبا به بازاریابان کمک می کند تا اشتباهاتی که آنها در گذشته داشته اند را تکرار نکرده و از کارهایی که باعث پیشرفت آنها شده آگاه شوند. علاوه بر این مورد با شناختی که از محصولات دیگر شرکت های فعال در حوزه کاری خودتان می توانید محصولات خود را بهتر از آنها بهبود بخشیده و در رقابت با آنها پیشتازی کنید.

مرحله پنجم؛ محتوای مربوط به کسب و کارتان تولید کنید

تمام مراحلی که برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تا به اینجا گفته شد برای این بود که بتوانید بهترین محتوا را برای برند خود تولید و منتشر کنید. برای اینکه بهترین بازخورد را دریافت کنید باید از انواع مختلف محتوا در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. حتما با برنامه ریزی و به طور مداوم به انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی بپردازید تا بتوانید یک پایگاه فالوور درگیر ایجاد کنید.

سوشال مدیا مارکتینگ

مرحله ششم؛ بهترین زمان برای انتشار پست ها در نظر بگیرید

بهترین زمانی که اشتراک گذاری پست ها به جذب مخاطب و درگیر کردن او منجر می شود را تعیین کنید. با این کار می توانید اثر بخشی بازاریابی خود را افزایش دهید. پلتفرم های اجتماعی مانند اینستاگرام به تعاملی که کاربران با پست ها به خصوص در ساعات اولیه انتشار می گیرند بسیار اهمیت داده و آن را معیاری برای نمایش آن پست در اکسپلور کاربران در نظر می گیرید. پس بهترین زمان هایی را مشخص کنید که می دانید ممکن است کاربران به پست ها شما واکنش نشان دهند را شناخته و در آن زمان محتوای خود را به اشتراک بگذارید. برای مثال اگر می خواهید تورهای مسافرتی خود را به مشتریان معرفی کنید بهترین زمان برای اشتراک گذاری پست ها و تبلیغات پیش از شروع تعطیلات است.

مرحله هفتم؛ عملکرد خود را ارزیابی کرده و بهبود ببخشید

اخرین قدمی که برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید بردارید این است که عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار داده و ببیند چه عناصری موثر واقع شده و چه کارهایی مفید نیست. برای مثال باید بررسی کنید چه پست هایی بیشترین ویو و لایک را داشته اند، چه مخاطبانی بیشترین خرید را از شما داشتند و نرخ بازگشت سرمایه تان چقدر بوده است.

جمع بندی

هدف از نگارش این مقاله پاسخ دهی به تمام ابهاماتی بود که در مورد روش بازاریابی شبکه های اجتماعی ممکن است در ابتدای راه برای شما وجود داشته باشد. در این مقاله ابتدا با مفهوم بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شده و سپس استراتژی و دلایلی که به شما می گوید چرا این روش انتخاب خوبی است را فهمیدیم و در آخر مراحلی که برای سوشال مدیا مارکتینگ باید طی شود را بررسی کردیم.

منبع: investopedia