چرا با اینکه اصول سئو سایت را به خوبی انجام داده ایم باز هم نرخ تبدیل سایت مان پایین است؟ این سوال پرتکراری است که بسیار با آن مواجه می شویم و در این مقاله می خواهیم دلیل اصلی آنرا بررسی کنیم.

یکی از دغدغه های سئوکاران و وب مستران این است که با وجود پیاده سازی اصولی سئو بر روی وب سایت شان بازهم نتیجه رضایت بخشی از آن دریافت نمی کنند. آنها به ما مراجعه می کنند و می گویند با اینکه صفر تا صد سئو را به درستی انجام داده اند ولی بازهم به آن چیزی که توقع داشتند نرسیدند و ما پس از بررسی متوجه شدیم این سایت ها از لحاظ طراحی نامناسب بوده اند.

ممکن است الان بگویید طراحی سایت به بخش فنی سایت مربوط است و سئو نیز برای موتورهای جستجو اهمیت دارد و چه ربطی به هم دارند. اما همین الان خیالتان را راحت کنیم، تاثیر طراحی سایت بر سئو بیش از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

تاثیر طراحی سایت بر سئو

یک دهه پیش، سئو بسیار ساده تر از امروز بود و بیشتر حول کلمات کلیدی و محتوا می چرخید. در آن زمان برای رتبه گرفتن تنها کافی بود محتوایی با تعداد بالایی کلمه کلیدی تولید کنید. اما گوگل متوجه شد با این رویه کاربران به هدفی که برای جستجو داشته اند نمیرسند؛ پس دست روی دست نگذاشت و برای خلق بهترین تجربه برای کاربران، معیارهای رتبه بندی را تکامل داد. گوگل در این راستا اقدام به طراحی و راه اندازی الگوریتم ها کرد تا وب سایت هایی که برای تولید محتوای خوب تلاش نمی کنند را در دام بیاندازد. علاوه بر آن با روی کار آمدن الگوریتم ها گوگل به درک بهتری از معنای جستجوهای کاربران رسید و توانست نتایج بهتری را در صفحه نتایج به آنها نشان دهد.

در حال حاضر موتورهای جستجو فقط خواستار افزایش تعداد وب سایت ها نیستند، بلکه بر ارائه یک تجربه کاربری خوب تأکید دارند تا در کمترین زمان ممکن، با کمترین کلیک و به جامع ترین روش، آنچه را که می خواهند به کاربران ارائه دهند. بنابراین به استثنای اصالت محتوا و کلمات کلیدی، بیشتر عوامل رتبه بندی در موتورهای جستجو به طراحی و توسعه سایت مربوط می شود و به نسبت گذشته تاثیر طراحی سایت بر سئو به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

با توجه به مطالبی که گفته اگر واقعا می خواهید رتبه سایت خود را در صفحه نتایج جستجو بالا ببرید، باید از نحوه تاثیر طراحی سایت بر سئو آگاه باشید. زیرا در این صورت است که می توانید به بهترین شکل وب سایت خود را بهینه کنید.

طراحی سایت از چه روش هایی بر سئو تاثیر می گذارد؟

خب حالا که متوجه تاثیر طراحی سایت بر سئو شدیم، نوبت این رسیده است که راه های تاثیرگذاری طراحی سایت بر سئو را بررسی کنیم. البته که طراحی سایت تنها با یک روش بر روی سئو تاثیر نمی گذارد و بهینه کردن تمامی عناصر برای کسب بهترین نتیجه شرط است. بنابراین اگر می خواهید سایت تان پیشرفت کند باید به تمامی جنبه های آن توجه داشته باشید. جنبه هایی از سایت که در سئو باید به آنها توجه ویژه کنید، عبارتند از:

قالب و طرح بندی سایت

اصول و معیارهایی که موتورهای جستجو بر اساس آنها به یک وب سایت رتبه می دهند، همگی انعکاس نیازهای کاربران هستند. یعنی تنها در صورتی گوگل به سایت شما ارزش می دهد که برای کاربران باارزش باشد و برعکس این مورد هم صدق می کند. برای مثال، عناصری مانند طرح‌ بندی‌ های پیچیده، تبلیغات زیاد و فونت‌ های غیرحرفه‌ ای و ناخوانا؛ که باعث نارضایتی کاربران می شود، تاثیر منفی بر رتبه‌ بندی سایت دارند.

خوشبختانه قالب ها و طراحی ها متنوع بسیاری وجود دارند که برای سئو بسیار مناسب هستند. بنابراین با در نظر داشتن نوع وب سایت و کاربران تان سعی کنید از میان این قالب ها بهترین را برای سایت تان برگزینید. همچنین طرح بندی محتوای صفحات را نیز مطابق با همین موضوع انتخاب کنید.

سهولت ناوبری

یکی از عواملی که در مبحث تاثیر طراحی سایت بر سئو اهمیت دارد، سهولت ناوبری وب سایت است. اما اصلا ناوبری آسان یعنی چه؟ یکی از فاکتورهای اصلی که بر روی رضایت کاربران تاثیر می گذار دسترسی آسان به مطالب مختلف سایت است. سایتی که یک منوی ناوبری خوب دارد، صفحات و مطالب در آن بر اساس نظم خاصی دسته بندی شده اند و کاربر لازم نیست برای رفتن به بخش های مختلف آن کار سختی را انجام دهد؛ خواه قسمت قوانین سایت باشد یا راه های ارتباطی. همه عناصر وب سایت باید چیدمانی مرتب داشته باشند تا استفاده از امکانات مختلف برای کاربر راحت باشد.

سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری وب سایت شما یک عامل مهم رتبه بندی برای موتور جستجو است و نحوه طراحی وب سایت تان نیز با سرعت بارگذاری آن رابطه ای مستقیم دارد. در اینجا می توان تاثیر طراحی سایت بر سئو را فهمید؛ چراکه هر چه طراحی وب سایت تان حرفه ای تر باشد بر روی رتبه بندی آن که مربوط به سئو می باشد تاثیر گذار است.

سرعت وب سایت به عوامل زیادی بستگی دارد و از راه های مختلفی نیز می توان آن را افزایش داد. کارهایی که برای افزایش سرعت صفحات با طراحی اصولی می توانید انجام دهید، عبارت اند از:

تعدادی ابزار رایگان وجود دارد که به بازاریابان و توسعه دهندگان کمک می کند تا سرعت سایت دسکتاپ و موبایل خود را بهتر کنند. یکی از این ابزارها Google PageSpeed ​​Insights می باشد، که محتوای سایت شما را تجزیه و تحلیل کرده و توصیه هایی را به ترتیب اولویت ارائه می دهد تا سرعت صفحه شما را در محدوده قابل قبولی قرار بگیرد. البته برای افزایش سرعت صفحات روش های بیشتری وجود دارد که می توانید در مقاله مربوط به آن، این روش ها را مطالعه نمایید.

ویدیوها و تصاویر

استفاده از تصاویر و ویدیو در سایت محتوای آن را جذاب می کند و درک آن را برای کاربران راحت تر می کند. همچنین به صفحات سایت جذابیت ظاهری و رنگ و لعاب می بخشد و سایت را از حالت یکنواختی در می آورد. اما اگر همین تصاویر که باعث جذابیت سایت می شوند، به درستی بهینه نشده باشند، باعث کندی سایت شده و این موضوع بر رتبه بندی تاثیر منفی دارد. موتورهای جستجو هنگام تعیین رتبه وب سایت در صفحات نتایج، سرعت سایت (و سرعت صفحه) را در نظر می گیرند. دلیل این کارشان هم طبق معمول، افزایش رضایت کاربران است. پس یکی دیگر از مواردی که باعث رو شدن جنبه مثبت تاثیر طراحی سایت بر سئو می شود، بهینه کردن تصاویر و ویدیوها می باشد.

برای اثبات این موضوع توجه شما را به تحقیقات انجام شده توسط گوگل در سال 2020 جلب می کنیم، که نشان می دهد یک تاخیر 3 ثانیه ای در بارگذاری صفحات، نرخ پرش را تا 58٪ افزایش می یابد. علاوه بر این، یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری به طور متوسط ​​معادل 7 درصد کاهش در نرخ تبدیل، کاهش 11 درصدی در بازدید از صفحه و کاهش 16 درصدی در رضایت مشتری است. بنابراین از اهمیت – سئو تصاویر – در سرعت سایت غافل نشوید و با خواندن مقاله مربوط به آن نسبت به بهینه سازی تصاویر اقدام کنید.

ریسپانسیو بودن سایت و قابلیت استفاده از آن در موبایل

داشتن یک وب سایت ریسپانسیو که هم برای موبایل و هم برای دسکتاپ بهینه شده باشد، از اولویت های اصلی برای گرفتن بهترین نتیجه از تاثیر طراحی سایت بر سئو است. تحقیقات نشان می دهد که بیش از نیمی از ترافیک جستجو را کاربران موبایل ایجاد می کنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. همچنین گوگل با معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس در سال 2018، رسما اعلام کرد که نسخه موبایل وب سایت ها را اولویت خود برای ایندکس کردن قرار می دهد.

بنابراین اگر می خواهید از قافله عقب نمانید، حتما طراحی سایت خود را ریسپانسیو کنید. صفحات، محتوا، تصاویر، دکمه ها، لینک ها و به طور کلی تمام عناصر وب سایت را برای موبایل بهینه کرده تا ترافیک زیادی که کاربران موبایل ایجاد می کنند را از دست ندهید.

تاثیر طراحی سایت بر سئو تا چه حدی است؟

نقشه سایت (sitemap)

نقشه سایت در طراحی وب سایت از دو طریق بر رتبه بندی تاثیر می گذارد. اما چگونه؟ پیش از هر چیز باید بدانید سایت مپ به دو صورت وجود دارد:XML و HTML

نقشه HTML مخصوص کاربران سایت است و در پایین هر صفحه قرار می گیرد و دسترسی به قسمت های مختلف سایت را راحت تر می کند. در این نقشه کاربر می تواند لینک های میانبر به قسمت های مهم سایت را ببیند. نقشه HTML به بهبود معماری سایت و ناوبری آن کمک می کند و باعث بهبود تجربه کاربری می شود و همان طور که می دانید تجربه کاربری بهتر، یعنی رتبه بالاتر.

نوع دیگری از نقشه سایت نیز وجود دارند که به آن سایت مپ XML می گویند. این نقشه لیستی از تمام  URL های سایت است که مسیر خزش را برای ربات ها ایندکس کننده مشخص می کند و فرایند ایندکس کردن را تسهیل می کند. هرچه ایندکس کردن برای موتورهای جستجو راحت تر باشد، احتمال بالا رفتن رتبه سایت نیز بالاتر می رود.

پاپ آپ

استفاده زیاد از پاپ آپ منجر به تاثیر منفی طراحی سایت بر سئو می شود. اگر کاربر به محض ورود به سایت با تعداد زیادی پاپ آپ مواجه شود، به احتمال زیاد سایت را ترک می کند. گوگل هم وقتی ببیند که کاربر از سایت راضی نبوده و خیلی سریع از آن خارج شده، رتبه آن را در صفحه نتایج جستجو کاهش می دهد.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم تاثیر طراحی سایت بر سئو را به طور کامل بررسی کرده و راهکارهایی برای افزایش رتبه سایت با طراحی اصولی ارائه دهیم. در دنیای دیجیتال امروز رقابت بسیار زیاد است. اگر وب سایتی دارید و می خواهید در این فضای پر رقابت خودی نشان دهید، باید قوانین بازی را رعایت کنید. در گذشته، طراحی وب سایت و سئو دو جنبه مجزا در کسب و کارهای آنلاین به حساب می آمدند. اما اکنون، مرز بین این دو تا حد زیادی از بین رفته است. طراحی خوب یک و سایت باعث بهبود تجربه کاربری می شود و در نهایت به بهبود رتبه در صفحه نتایج منجر می شود. اگر می خواهید رتبه خوبی داشته باشید و جایگاه خود را در صفحه نتایج تثبیت کنید، ارتباط قوی بین این دو را فراموش نکنید.