در هنگام طراحی سایت، انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا یکی از از اولین دغدغه هایی است، که افراد دارند. یا بهتر بگوییم دغدغه اینکه وردپرس بهتر است یا جوملا؛ را دارند. حقیقت این است که از میان دیگر سیستم های مدیریت محتوایی این دو cms دست بالا را دارند و این همان دلیلی است که افراد در انتخاب دچار سردرگمی شوند. اگر این مسئله ذهن شما را هم درگیر کرده است، با ما همراه باشید چراکه در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت وردپرس و جوملا در زمینه های مختلف می پردازیم، تا بتوانید در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا بهتر عمل کنید.

وردپرس چیست؟

برای بررسی تفاوت وردپرس و جوملا، بهتر دیدیم که ابتدا مفهوم هر دو را به طور جداگانه بررسی کنیم و در اول کار به سراغ وردپرس می رویم.

وردپرس برای اولین بار در سال 2003 به عنوان یک پلتفرم برای وبلاگ نویسی متولد شد؛ اما در همان حد باقی نماند و فراتر از آنچه که انتظار می رفت، ارتقا یافت و به یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و رایگان تبدیل شد. وردپرس در واقع یک سیستم سایت ساز فوق حرفه ای می باشد، که در دسته سیستم های متن باز قرار می گیرد. همچنین این cms را به عنوان یک نرم افزار دنیای آزاد می شناسند، یعنی اگر دستی در کد نویسی داشته باشید می توانید در آن هر نوع شخصی سازی که خواستید به راحتی پیاده کرده و سایت مدنظر خود را طراحی کنید.

جوملا چیست؟

جوملا نیز در سال 2005 فعالیت خود را به عنوان یک پلتفرم CMS منبع باز شروع کرد. این CMS نیز به سرعت در میان کاربران محبوب شد، به طوری که آمارهای وب سایت Builtwith نشان می دهد، امروزه از میان هر 1 میلیون سایت ساخته شده در دنیا، 19.078 آن با استفاده از این سیستم مدیریتی تولید شده اند. این نرم افزار نیز رایگان بوده و بطور متن باز در اختیار کاربران قرار گرفته است. جوملا با زبان PHP نوشته شده و از بانک اطلاعاتی MySQL استفاده می کند.

تفاوت وردپرس و جوملا در مدیریت

تفاوت وردپرس و جوملا در چیست؟

در ادامه به مقایسه وردپرس و جوملا در زمینه های مختلف می پردازیم، تا به شما دید دقیق تر و عمیق تری از تفاوت های این دو سیستم مدیریت محتوایی بدهیم.

مدیریت و کنترل محتوا

اولین و مهم ترین تفاوت وردپرس و جوملا در مدیریت و کنترل محتوای آن است. وردپرس اگرچه شروع کار خود را با مدیریت وبلاگ آغاز کرد؛ اما توانست خود را به جایگاهی برساند که امروزه می توان با آن هر گونه سایت را طراحی و مدیریت کرد. جوملا هم با وجود پیچیدگی های خاص خود، انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد.

در واقع می توان گفت، هر دوی آنها در زمینه مدیریت محتوایی به نسبت خوب عمل می کنند. اما تفاوت وردپرس و جوملا که در اینجا، باعث تمایز این دو سیستم شده در مدت زمان یادگیری آن برای افراد مبتدی و آماتور است. در واقع کار با جوملا برای افرادی که آشنایی با کد نویسی و توسعه سایت ندارند، پیچیدگی های خاص خود را دارد و در اینجا وردپرس دست بالاتر را دارد. اگر بخواهیم به طور دقیق تر مقایسه کنیم، هر دو از لحاظ مدیریتی پتانسیل بالایی دارند؛ اما وردپرس کاربران را قادر می سازد تا با سهولت نسبی و بهتری مدیریت کنند.

شخصی سازی

میزان شخصی سازی و تغییری که می توان در ظاهر هر دو سیستم مدیریتی اعمال کرد به یک اندازه است و تفاوت وردپرس و جوملا در این زمینه آنچنان نمی باشد. اما به طور کل تنوع افزونه ها و صفحه سازهایی که وردپرس ارائه می دهد، بیش از جوملا است. البته اشتباه برداشت نکنید، این بدان معنی نیست که جوملا در شخصی سازی محدودیت دارد، بلکه اگر طراح سایت حرفه ای باشد، به خوبی می تواند آنرا سفارشی کند. منتهی تغییر ظاهر در وردپرس با استفاده از افزونه ها بسیار آسان تر از جوملا می باشد.

با این حال افراد حرفه ای برای ساخت سایت استفاده از هسته جوملا را ترجیح می دهند؛ چراکه صفحه سازهای وردپرس بر روی سرعت سایت تاثیر گذاشته و آنرا کند می کند. به همین دلیل افراد حرفه ای برای اینکه سرعت سایت خود را ارتقا دهند، به سراغ جوملا می روند. از طرفی کاربران عادی برای اعمال تغییرات در سایت با صفحه ساز راحت تر هستند، بنابراینبه سراغ وردپرس می روند. (خواندن مقاله “بهترین افزونه های رایگان وردپرس” برای آشنایی با افزونه های کاربردی و رایگان در وردپرس به شما کمک می کند.)

امنیت در برابر هکرها

با بالا رفتن تعداد کاربران یک سیستم مدیریت محتوایی، امنیت آن بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد. همان طور که می دانید وردپرس تعداد کاربران بیشتری به نسبت جوملا دارد و طبیعتا امنیت آن نیز به نسبت کمتر است. درست است که یکی از برتری هایی که در بررسی تفاوت وردپرس و جوملا در شخصی سازی، به آن اشاره کردیم وجود افزونه های متنوع در وردپرس بود. اما همین مزیت گاهی به نقطه ضعف تبدیل شده و راه را برای نفوذ هکران باز می کند. البته در جوملا هم نیز امکان هک شدن وجود دارد، اما وردپرس با تعداد بالای کاربر و تنوع افزونه، درصد هک بیشتری دارد. به طور کل در مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ امنیتی، می توان گفت جوملا برتری را از آن خود می کند و کاربران با استفاده از آن کمتر بابت هک شدن نگرانی دارند.

در اینجا لازم به ذکر است، که در هر دو سیستم مدیریت محتوایی، جوملا و ودپرس افزونه های امنیتی کاربردی وجود دارند، که به کارگیری آنها تا حدودی خیال کاربران را آسوده می کند. از معروف ترین افزونه های امنیتی در وردپرس می توان به All In One WP Security، wordfence و ithemes security اشاره داشت. در جوملا نیز می توان با نصب افزونه RSFirewall، امنیت سایت را افزایش داد.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها را در مقاله مربوط به آن بخوانید.

تفاوت وردپرس و جوملا

قابلیت چند زبانه شدن

دیگر تفاوت وردپرس و جوملا در قابلیت چند زبانه شدن آنهاست. جوملا این قابلیت را به صورت built-in ارائه می دهد و با اینکه، بسیار کاربردی است؛ اما پیچیدگی های خاص خود را دارد. در واقع کاربران برای اینکه سایت خود را چندزبانه کنند، باید ترتیب و نظم خاصی را دنبال کنند. خوشبختانه ویدیو های آموزشی زیادی در این باره بر روی اینترنت قابل دسترسی هستند، که مشاهده آنها می تواند به کاربران کمک کند. برای دسترسی به این ویدیوها تنها کافی است عبارت  “joomla multilingual” در گوگل یا سرویس های اشتراک گذاری ویدیو جستجو کنید.

در مقابل وردپرس قابلیت چند زبانه شدن را به طور پیشفرض ندارد؛ اما افزونه هایی در آن وجود دارد که با نصب آنها می توان، به این قابلیت دسترسی پیدا کرد. یکی از پلاگین های مناسب این کار polylang می باشد و به کاربران امکان ایجاد یک سایت چند زبانه را می دهد.

در صورتی که نمی خواهید، خودتان با این مسائل پیچیده درگیر شوید، پیشنهاد می شود layout template های حرفه ای را از سایت های ارائه دهنده آن تهیه نمایید. یا حتی می توانید template موردنظر خود را به یک طراح حرفه ای سایت سپرده تا این کار را برای شما انجام دهد.

بهینه سازی و سئو مطلب

بهینه سازی و سئو، دیگر تفاوت وردپرس و جوملا می باشد. در جوملا نمایش متادیسکریپشن و کلمات کلیدی در هر مطلب به طور پیش فرض سئو می شود و برای این کار به نصب افزونه ای جداگانه نیاز نیست. در واقع در این سیستم با پیکر بندی تنظیمات مربوط به آن، به خوبی می توانید از لحاظ رتبه سئو سایت را افزایش داد.

در مقابل در وردپرس به طور پیشفرض، سئو سایت دست کاری نمی شود. اما با نصب پلاگین Yoast seo می توان به راحتی، سئو داخلی سایت را بهبود ببخشید. این پلاگین قدرتمند در زمینه سئو، کار را بسیار ساده کرده است، به طوری که حتی افراد تازه کار هم می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

در Yoast seo امتیاز سئو با سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز نمایش داده می شود، که کاربران با توجه به توصیه های سئویی آن، باید سئو سایت خود را به رنگ سبز درآورند. البته در جوملا نیز مشابه این افزونه، با نام rsseo یافت می شود. به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت وردپرس و جوملا را در زمینه سئو بازگو کنیم، باید بگوییم که وردپرس هم بهتر و هم قوی تر در این زمینه عمل می کند.

سخن آخر؛ وردپرس بهتر است یا جوملا ؟

حقیقت این است که برای این سوال جوابی قطعی وجود نداد و نمی توان یکی از این دو سیستم را برتر از دیگری اعلام کرد. چراکه برتری یک معیار نسبی بوده و برای مشخص کردن آن باید به نوع کسب و کار و خواسته هایی که از طراحی سایت دارید توجه کنید. ما نیز در این مقاله تلاش خود را کردیم با برسی تفاوت وردپرس و جوملا در حوزه های مختلف به شما در این تصمیم گیری کمک کنیم.

همچنین برای تصمیم گیری در این زمینه باید به موارد دیگر همچون، هزینه های آن نیز توجه داشته باشید. به طور کل طراحی با وردپرس از لحاظ قیمتی به صرفه تر از جوملا است. همچنین تعداد بالای کاربران در وردپرس، باعث شده منابع آموزشی بیشتری درخصوص کار با وردپرس وجود داشته باشد و طبیعتا حل مشکل در آن ساده تر است. در صورتی که اگر در جوملا با مشکل مواجه شدید، حل کردن آن به تنهایی کار سختی است و ناچارید به متخصص مراجعه کنید.