اگر تا حدودی با مشکلاتی که برای سئو ممکن است پیش بیاید آگاهی داشته باشید، شنیدن نام محتوای تکراری می تواند به شما حس ترس القا کند. البته حق هم دارید؛ چراکه احتمالا داستان های ترسناکی راجع به آن شنیده اید و به این فکر می کنید در صورتی که این نوع محتوا در سایت تان وجود داشته باشد، توسط گوگل جریمه خواهید شد. بیایید همین اول کار خیالتان را راحت کنیم؛ قرار نیست حتما با محتوای تکراری درگیر پنالتی گوگل شوید! اگر کسی هم به چنین شایعاتی دامن زد؛ به احتمال زیاد به دلیل دانش کمی بوده که از تاثیر محتوای تکراری در سئو داشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا با محتوای تکرای آشنا شده و تمام نکات مهم راجع به آنرا شفاف سازی کنیم.

محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟

پیش از هرچیز بیایید ببینیم، زمانی که از “محتوای تکراری” صحبت می کنیم، اصلا منظورمان چیست. محتوای تکراری، به محتوایی در وب سایت اشاره دارد که منحصر بفرد نیستند. مثلا ممکن است یک محتوای یکسان با دو URL متفاوت در سایت تان وجود داشته باشد؛ در اینصورت به این محتواها تکراری گفته می شود. همچنین ممکن است محتوایی که شما در وب سایت تان منتشر می کنید، مشابه محتوایی باشد که در سایت دیگری وجود دارد، در اینصورت بازهم یک Duplicate Content در وب سایت تان وجود دارد (عکس این قضیه هم صدق می کند).

در همین ابتدای کار باید بدانید که این نوع محتوا به طور 100 درصد منجر به پنالتی گوگل نمی شود؛ اما به این معنی هم نیست که هیچ مشکلی برای وب سایت تان به وجود نمی آورد. در واقع این محتوا باعث شده که موتورهای جستجو دچار سردرگمی شده و نتوانند تشخیص دهند کدام محتوا را برای جستجو کلمه کلیدی نمایش دهند؛ بنابراین باعث افت رتبه سایت تان می شود.

انواع محتوای تکراری

دو نوع محتوای تکراری در سئو سایت تاثیر می گذارد که عبارت اند از:

محتوای تکراری در سئو

 

چرا مشکل محتوای تکراری در سئو رخ می دهد؟

در ادامه سه تا از دلایل رایجی که می توانید باعث به وجود آمدن محتواهای تکراری در یک سایت شود را آورده ایم.

پارامترهای URL

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث ایجاد این نوع محتوا و تاثیرات بد محتوای تکراری در سئو می شود؛ پارامترهای URL می باشد. در واقع  هم پارامترها و هم توالی آدرس صفحات می تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود. علاوه بر آن ممکن است با ثبت نام کاربران یک ID جدید در URL ایجاد گردد و به دنبال آن محتواهای تکراری به وجود آیند. آخرین دلیلی که ممکن است باعث به وجود آمدن این مشکل شود، نسخه های پرینتی صفحات می باشد، که باعث این شده چندین نسخه از یک صفحه ایندکس گردد.

تکرار همسان محتوا در نسخه ‌های متفاوت سایت

مشکلاتی که محتوای تکراری در سئو به وجود می آورد ممکن است به دلیل وجود چند آدرس یا URL باشد. برای مثال ممکن است وب سایتی هم در نسخه http و هم در نسخه https عرضه شده باشد. در این صورت اگر برنامه نویسان سایت نتوانند در فرآیند انتقال نسخه های مختلف وب سایت به خوبی عمل کنند، باعث به وجود آمدن نسخه های تکراری محتوا شود.

این مشکل ممکن است برای سایت هایی که دو نسخه آدرس؛ یکی با www و یک نسخه بدون آن دارند، هم پیش بیاید. برای جلوگیری از این مشکلات، باید در مرحله برنامه نویسی سایت مشخص کنید که می خواهید کدام نسخه را در صفحه نتایج به نمایش بگذارید.

کپی اطلاعات محصول یا محتوای غیر یونیک

برخی به اشتباه تصور می کنند، تنها پست های وبلاگ یا مقاله ها در صورت کپی بودن مشکل محتوای تکراری در سئو را به وجود می آورد و برای توضیحات محصول کپی، مشکلی به وجود نمی آید. در صورتی که حتی اگر اطلاعات محصول، را هم به مانند یک وب سایت دیگر نوشته و در سایت خود منتشر کنند، موتورهای جستجو آنرا، محتوای تکراری تشخیص می دهند.

محتوای تکراری در سئو چه تاثیری می گذارد؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره داشتیم، مشکلاتی برای سایت با محتوای یکسان به وجود می آید. در اینجا بهتر دیدیم که تاثیرات محتوای تکراری در سئو را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم، تا بهتر این موضوع را درک کنید.

از دید موتورهای جستجو و سئو

گوگل تمایلی به رتبه بندی محتواهای یکسان ندارد و در این راستا نیز اعلام کرده است که: “به دنبال این است صفحاتی را به کاربران نمایش دهد که اطلاعاتی متمایز و متفاوت از هم دارد.” بنابراین در وهله اول مشکلات محتوای تکراری در سئو به ضرر رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو می باشد. در اینجا 3 مشکل اصلی بر اثر این اتفاق رخ می دهد:

  1. ترافیک کمتر: از آنجایی که گوگل نمی خواهد محتوای تکراری را به کاربران نمایش دهد؛ پس آمار بازدید سایت کاهش پیدا می کند. برای مثال اگر دو یا سه صفحه که محتوایی یکسان دارند در سایت تان موجود باشد، گوگل نمی داند کدام صفحه اصلی است، بنابراین هیچ کدام را رتبه بندی نکرده و ترافیکی برای آن صفحات کسب نمی کنید.
  2. پنالتی شدن (بسیار نادر): پیش تر گفتیم که پنالتی گوگل شامل سایت هایی با صفحات تکراری نمی شود؛ با این حال گوگل اعلام کرده است که وجود صفحات تکراری بیش از حد می تواند منجر به جریمه یا حذف یک سایت شود. البته این مورد بسیار نادر است و فقط شامل سایت هایی می شود که تعداد بالایی محتوای تکراری دارند؛ پس اگر تعداد کمی محتوای تکراری دارید نیازی به نگرانی در این باره نیست.
  3. ایندکس صفحات کمتر: دیگر تاثیری که محتوای تکراری در سئو دارد، تلف کردن بودجه خزش یک سایت است. این مورد بخصوص برای سایت هایی که تعداد صفحات زیادی دارند، می تواند دردسر ساز باشد.

تاثیر محتوای تکراری در سئو

از دید صاحبین وب سایت ها

بیشترین ضربه از وجود محتوای تکراری در سئو، به مالکین وب سایت ها از طریق افت رتبه بندی سایت شان وارد می شود.

اولین مشکل این است که، موتورهای جستجو خیلی کم پیش می آید که چندین محتوای یکسان را در صفحه نتایج نمایش دهند. بنابراین ممکن است محتوایی را انتخاب کند که مربوط به سایت او نیست و صفحه آن سایت جایگاهی در صفحه نتایج نگیرد.

دومین مشکل زمانی پیش می آید که یک سایت بخواهد به محتوای تکراری سایت دیگری لینک بدهد. در این صورت ناچار است یکی از چند نسخه را انتخاب کرده، که باعث کاهش ارزش بک لینک می شود. با این حال به طور ناخواسته به جای اینکه به یک محتوا لینک داده شود، به نسخه های مشابه نیز بک لینک ارجاع داده می شود، که ارزش بک لینک را کم می کند.

اگر مقاله بک لینک و اهمیت آن در سئو را خوانده باشید، می دانید که این اتفاق اصلا برای رتبه بندی سایت خوب نیست و باعث می شود سایت نتواند به جایگاه های برتر گوگل برسد.

راه حل های برطرف کردن مشکلات محتوای تکراری در سئو

حال ممکن است این سوال برای تان به وجود آمده باشد، که اگر با مشکلاتی که به دلیل وجود محتوای تکراری در سئو به وجود می آید، روبرو شدیم؛ چه راهکاری باید پیش بگیریم؟ در ادامه چند راه حل خوب در این زمینه پیشنهاد داده ایم.

استفاده Redirect 301

ساده ترین و بهترین راهکار استفاده از ریدایرکت 301 است؛ یعنی کاربر را از محتوای تکراری به محتوای اصلی انتقال دهیم. بدر واقع ا این کار می توانید یک ارتباط میان صفحات با رتبه بندی های مختلف ایجاد کرده و حتی از شر محتواهای تکراری راحت شوید. علاوه بر آن، ریدایرکت کردن صفحات رتبه بندی سایت تان را هم بهبود می دهد. (در این زمینه مطالعه مقاله “تفاوت پارک دامین و ریدایرکت” را به شما پیشنهاد می کنیم)

استفاده از تگ کنونیکال

با استفاده از تگ کنونیکال می توانید به موتورهای جستجو نشان دهید که کدام صفحه اصلی و کدام صفحه کپی یا تکراری می باشد. در واقع با استفاده تگ کنونیکال، مسیر محتوای تکراری در سئو را به سمت محتوای اصلی تغییر می دهید و رتبه بندی سایت خود را بهبود می بخشید.

استفاده از ابزارهای PlagSpotter و SiteLiner

با استفاده از ابزار PlagSpotter می توانید صفحات تکراری سایت تان را شناسایی نمایید و از میان آنها محتواهای کامل تر را یافته و بقیه را حذف کنید. علاوه بر آن، در این ابزار می توانید URL های خود را به طور دقیق تنظیم کرده و از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری کنید.

ابزار SiteLiner نیز وضعیت محتواهای تکراری و بک لینک های سایت شما را به صورت ماهانه بررسی کرده و در اختیارتان قرار می دهد، تا در صورت وجود مشکل از آن خبردار شوید.

جمع بندی

بی شک تا به حال برای شما هم پیش آمده است که یک محتوای مشابه را در چندین صفحه مختلف مشاهده کرده باشید. این موضوع علاوه بر اینکه باعث گیج شدن شما می گردد، موتورهای جستجو را هم به اشتباه می اندازد و اصلا برای مالک آن سایت اتفاق خوشایندی نیست. در این مقاله منظور از Duplicate Content را توضیح دادیم و از تاثیرات محتوای تکراری در سئو صحبت کردیم و راهکارهای رفع مشکلات آنرا ارائه کردیم.