در سال های اخیر موتورهای جستجو پیشرفت و ارتقا چشمگیری در جهت رفع نیاز های کاربران داشته اند. در راستای بهینه کردن نتایج جستجو برای کاربران، این موتورها حساسیت زیادی بر روی کلمات کلیدی به خرج داده اند. بنابراین رقابت بر سر کلمات کلیدی روز به روز شدید تر شد، به طوری که امروزه تحقیق کلمات کلیدی به یکی از مهم ترین اقدامات در فرآیند کسب رتبه های برتر در نتایج گوگل تبدیل شده است. البته ابزارهایی برای این کار تولید و توسعه یافته اند، که به وب مستران و سئوکاران در این زمینه کمک می کنند و ما در این مقاله می خواهیم به معرفی آنها بپردازیم. با ما همراه باشید تا بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی را بشناسیم.

7 ابزار تحقیق کلمات کلیدی

برای اینکه تحقیق کلمات کلیدی صنعت خود را به خوبی انجام دهید، باید از ابزار هایی کمک بگیرید، که مسیر درست را به شما نشان دهند. در این ادامه به معرفی این ابزار ها و قابلیت ها و امکاناتی ارائه شده در هر کدام می پردازیم.

  1. Keyword Planner
  2. Google Search
  3. KeywordTool.io
  4. Bing Webmaster Tools
  5. Google Search Console
  6. SEMRush
  7. Ahrefs

ابزار تحقیق کلمه کلیدی

Keyword Planner

گوگل حتی به جزئی ترین نیاز های کاربران خود توجه می کند. بنابراین اگر بگویند ابزاری برای تحقیق کلمات کلیدی در اختیار کاربران قرار نداده است، بی شک کمتر کسی باور می کند. در واقع این موتور جستجو بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی یعنی Keyword Planner را در اختیار کاربران خود قرار داده است. این ابزار رایگان بوده و به شما کمک می کند تا در مسیر تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی بهترین عملکرد را داشته باشید. اساس طراحی و توسعه Keyword Planner، پیشنهاد بهترین کلمات کلیدی به کاربران کمپین های AdWords می باشد، اما می توان از آن برای تحقیق کلمات کلیدی ارگانیگ نیز استفاده کرد.

این ابزار تحقیق کلمات کلیدی، با نشان دادن اطلاعات مهمی همچون حجم جستجوهای ماهانه کلمات کلیدی و میزان رقابت آنها، کار تحقیق را برای شما ساده تر می کند. علاوه بر آن از Keyword Planner، می توانید برای شناسایی ترندها یا موضوعات پرطرفدار روز استفاده کرده و ایده های خلاقانه ای از آن بگیرید.

شما نیز باید با توجه به میزان جستجو های محلی یا جهانی و میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی که در این ابزار قابل مشاهده است و بسته به نوع مخاطبان تان بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید. برای مثال اگر سایت تان را به تازگی طراحی کردید، بی شک برای تان سخت است که بخواهید بر سر کلمات کلیدی رقابت کنید و در کل عاقلانه نیست که در همان ابتدا، با سایت های قدرتمند رقیب شوید. پیشنهاد می شود در آغاز فعالیت سایت اول به سراغ کلمات کلیدی بروید که رقابت در آنها ساده تر است. شاید این کلمات، میزان جستجو کمی داشته باشند، اما کسب جایگاه با آنها راحت تر است.

البته لازم به ذکر است آماری که این ابزار تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما می گذارد، کاملا دقیق نیست. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی از دیگر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در کنار Keyword Planner استفاده کنید.

ابزار Google Search

اگر توجه کرده باشید زمانی که یک کلمه یا عبارت را در مرورگر تایپ می کنید، گوگل به کمک تان آمده و با ارائه پیشنهاد هایی، سعی در درک منظور شما دارد. این ویژگی که autocomplete نامیده می شود، ایده هایی است که بر اساس جستجوهای کاربران قبلی در دیتابیس گوگل ذخیره شده است و بیشترین حجم جستجو را داشته اند. علاوه بر آن برای برخی از کلمات کلیدی، یک سری پیشنهاد ها در خود صفحه جستجو تحت عنوان «People also ask» نمایش داده می شود. این موارد نیز سولاتی بوده است که کاربران در موتورهای گوگل وارد کرده اند.

در واقع شما می توانید تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از این ویژگی انجام دهید. بدین گونه که کلمات کلیدی مختلف را وارد کرده و با پیشنهادهایی که در این بخش ها ارائه می شود، از آنچه که واقعا در سر کاربران می گذارد مطلع شده و بر اساس آن کلمات کلیدی خود را توسعه ببخشید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

 ابزار KeywordTool.io

KeywordTool نیز یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی فوق العاده و پرطرفدار می باشد، که می تواند بیش از صدها کلمه کلیدی را در مورد هر موضوعی که در تحقیق آن هستید، به شما ارائه دهد. در واقع KeywordTool پیشنهادات گوگل را در مقیاس خیلی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

این ابزار در دو نسخه رایگان و پولی قابل دسترسی می باشد. نسخه رایگان آن در ظرف 1 ثانیه، حدود 750 کلمه کلیدی را به نمایش می گذارد و نسخه پریمیوم آن (Keyword Tool Pro)، حتی بیشتر از این تعداد عبارت کلیدی را در اختیار کاربران قرار می دهد. علاوه بر آن، با پرداخت هزینه اشتراک می توانید میزان ترافیک کلمات کلیدی را مشاهده کنید.

با استفاده از این ابزار تحقیق کلمات کلیدی می توانید به هزاران کلمه کلیدی طولانی دسترسی داشته و از آنها برای پیشبرد استراتژی بازاریابی محتوا، بهینه سازی برای موتورهای جستجو و هر کمپین از انواع دیجیتال مارکتینگ که به کلمات کلیدی نیاز دارد، استفاده کنید.

Bing Webmaster Tools

موتور جستجوی بینگ نیز با ارائه یک ابزار تخقیق کلمات کلیدی قدرتمند به کمک شما می آید. برای تحقیق کلمه کلیدی در این موتور جستجو، باید کلمه کلیدی موردنظر خود را در قسمت Keyword Research وبمستر تولز بینگ وارد کنید. سپس این ابزار، کلمات کلیدی مشابه را به همراه تعداد و روند جستجوی آن نمایش می دهد. همچنین می توانید کشور، زبان و بازه زمانی مورد نظر خود را وارد کنید. هرچند در این ابزار، ایران در لیست کشورها قرار دارد؛ اما زبان فارسی را نمی توان در بخش زبان های آن پیدا کرد. البته اگر خواستید از این ابزار استفاده کنید، نیازی به نگرانی در این باره ندارید؛ چراکه کلید واژه هایی که در این ابزار تحقیق کلمات کلیدی نمایش داده می شود، متناسب با زبانی است که عبارت مورد نظر را وارد کرده اید.

وبمستر تولز بینگ در بخش های دیگر تحقیق کلمات کلیدی به کمک شما آمده و تعداد دفعاتی که نتایج شما برای کلمات کلیدی در صفحه نتایج ظاهر شده است و نرخ کلیک آنرا نیز نمایش می دهد. علاوه بر آن جایگاه سایت در نتایج را در این بخش مشاهده می کنید. با اطلاع از این داده ها می توانید، کلمات کلیدی پرطرفدار سایت خود را شناسایی کرده و با استفاده از کلمات مشابه آن، آمار بازدید سایت تان را افزایش دهید.

Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی در اختیار کاربران قرار داده که مشابه Search Keyword بینگ بوده اما قوی تر از آن است. مزیت گوگل بر بینگ در اینجا، اعمال فیلترهای مختلف گوگل بر روی اطلاعات است، که باعث می شود نتایج معنادار تری در اختیار شما قرار گیرد. برای مثال گوگل به شما این امکان را می دهد، نتایج را بر اساس کشور فیلتر کنید و اگر سایت تان تنها کشور های خاصی را هدف قرار می دهد، این قابلیت بسیار سودمند می باشد.

برای تحقیق کلمات کلیدی در سرچ کنسول گوگل باید به بخش تجزیه و تحلیل آمار جستجو آن مراجعه کرده و در قسمت Performance به جزئیات کاملی از کلمات کلیدی که در 90 روز گذشته توانسته اند کلیک بگیرند دسترسی پیدا کنید.

همچنین در این ابزار تحقیق کلمات کلیدی می توانید نتایج را بر اساس کوئری یا عبارت جستجو شده نیز فیلتر کنید. برای مثال می توانید درقسمت فیلترها (Query) را انتخاب کرده و سپس کلمه “طراحی سایت” را وارد کنید. سپس با اعمال این فیلتر فقط کلمات کلیدی به شما نمایش داده می شود، که عبارت “طراحی سایت” در آن وجود داشته باشد.

SEMRush

SEMRush سالهاست به عنوان یکی از بهترین و جامع ترین ابزار های سئو، به کمک کاربران خود آمده است. این ابزار در جدیدترین نسخه خود یک قابلیت فوق العاده برای تحقیق کلمات کلیدی افزوده است. در واقع این نرم افزار، با افزودن ابزار سحر و جادو کلمات کلیدی، به کمک شما برای یافتن تعداد زیادی عبارات مرتبط در کوتاه ترین زمان ممکن می آید. شما می توانید به سرعت در این ابزار تحقیق کلمات کلیدی، عبارات مرتبط را یافته و همچنین از شکاف های کلمات کلیدی در سایت تان مطلع شوید. علاوه بر آن، سمراش کلمات کلیدی‌ای را در اختیارتان قرار می دهد، که رقبای تان در حال حاضر موفق به کسب رتبه در آنها شده اند.

Ahrefs

ابزار Ahrefs یک ابزار ضروری مورد نیاز برای هر سئو کاری می باشد، که در خصوص نتایج سئو به کمک افراد می آید. Ahrefs مجموعه جامع و کاملی از ابزار های مورد نیاز در سئو می باشد، به طوری که چک کننده بک لینک آنرا بهترین، در این صنعت می شناسند. این ابزار در تحقیق کلمات کلیدی نیز می تواند بسیار مفید واقع شود.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی 7 ابزار تحقیق کلمات کلیدی فوق العاده پرداختیم؛ که هر کدام با توجه به قابلیت هایی که ارائه می دهند، می تواند در پروژه های محتوایی شما کاربرد داشته باشند. شما می توانید با استفاده از این ابزارها و تحقیق عبارات کلیدی خود به صورت اصولی، کاربران را به سمت سایت تان کشیده و ترافیک آنرا افزایش دهید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید از ابزارهای معرفی شده، بهترین را برای تحقیق خود انتخاب کنید.