یکی از مباحث بسیار مهم که در چند سال اخیر، در حیطه سئو سایت مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، تجربه کاربری می‌باشد. تجربه کاربری (User Experience) و یا به اختصار UX را می‌توان نسل سوم از بروزرسانی گوگل در نظر گرفت.

امروزه دیگر اکتفا به استفاده از کلمات کلیدی، تولید محتوا و لینک سازی گسترده، برای بهینه سازی موتورهای جستجو کافی نیست و باید اهمیت تجربه کاربری در سئو را نیز در نظر گرفت.

منظور از تجربه کاربری یا User Experience چیست؟

بهینه سازی سایت شامل سه نسل می شود، که سئوی نسل اول مبتنی بر فاکتورهای سئوی داخلی، نسل دوم مبتنی بر سئو خارجی و مهم‌ترین نسل، نسل سوم می‌باشد که بر تجربه کاربری یا User Experience اختصاص دارد. در ساده‌ترین حالت ممکن تجربه کاربری یا UX یعنی داشتن درک عمیق از کاربران و بهینه سازی سایت بر اساس آن. یعنی اینکه بدانیم خواسته و نیازهای اساسی کاربران سایت چیست، از چه ارزش‌هایی برخوردار می‌باشند و همچنین توانایی‌ها و محدودیت‌های آنها را بررسی کنیم.

بر اساس ارزش‌ها و نیازهای کاربران می‌توان تجربه‌ای بسیار معنادار و لذت بخش برای آنها ایجاد کرد و همچنین با بررسی هر یک از این موارد می توان تعامل با کاربران را بهبود بخشیده و به درک بالایی از اهمیت تجربه کاربری در سئو رسید.

اهمیت تجربه کاربری در سئو از نظر گوگل

شاید به درستی ندانید که اهمیت تجربه کاربری در سئو به چه میزان می‌باشد و تا چه اندازه می‌تواند تاثیر گذار باشد. تاثیرات تجربه کاربری بر روی سئوی سایت و همچنین اهمیت آن از نظر گوگل به شرح زیر می‌باشد.

اهمیت تجربه کاربری در سئو از نظر گوگل

آشنایی با اصول اصلی و مهم تجربه کاربری

یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در بهبود سئوی سایت و جذب ترافیک، تجربه کاربری می‌باشد و بهتر است برای بهبود آن حتما اقدام نمایید. در صورتی که می‌خواهید بهترین تجربه کاربری را داشته باشید باید به اصول اساسی و مهم آن توجه نمایید؛ که در این بخش به موارد مهم آن پرداخته ایم.

اصل اول، قابلیت استفاده

این اصل مربوط به قابلیت استفاده می‌باشد؛ بدین معنا که کاربران برای استفاده و دسترسی به بخش های مختلف سایت به مشکل نخورند و بتوانند به راحتی در سایت تان گشت و گذار کنند.

اصل دوم، دسترس پذیری

یکی از مهم ترین اصولی که در تجربه کاربری تاثیر گذار است، دسترس پذیری است. در حقیقت سایت دسترس پذیر، به سایتی گفت می‌شود که کاربران آن بهترین دسترسی به منابع و محتوای آنرا دارند.

اصل سوم، پویایی

یکی دیگر از اصولی که نشان دهنده اهمیت تجربه کاربری در سئو می‌باشد،به روز بودن یا همان پویایی وب سایت است. در واقع اصل سوم به ما می‌گوید که برای بهبود سئوی سایت، باید محتوا و مطالب سایت همواره به روز و رو به ارتقا باشد.

اصل چهارم، کیفیت

زمانی که در یک وبسایت محتوا ارزشمند و با کیفیت قرار گیرد؛ به جذب کاربران بیشتر و ترغیب آن‌ها برای گذراندن وقت بیشتر در سایت، کمک می‌کند.

اصل پنجم، اعتماد

یکی از رکن‌های بسیار مهم و اساسی برای هر کاربر، اقداماتی از جانب سایت می‌باشد که در جلب اعتماد وی نقش اساسی دارد. وبسایت باید برای کاربران قابل اعتماد باشد؛ بدین معنا که کاربران بتوانند از منابع و خدمات ارائه شده توسط وبسایت استفاده نمایند.

اصل ششم، دستاورد

آخرین اصل مورد بررسی، دستاورد است. وبسایت باید به کاربران دستاوردهای مفید و خدمات قابل توجهی ارائه دهد.

تمامی اصول فوق، که بیانگر اهمیت تجربه کاربری در سئو می‌باشند؛ تاثیر ویژه‌ای بر روی سایت دارند. با به کارگیری صحیح این اصول، می‌توان تجربه کاربری را ارتقا بخشیده؛ که در نهایت به بهود سئو و افزایش آمار بازدید سایت منجر می شود.

چگونگی بهبود سئوی سایت به کمک تجربه کاربری

با بهبود تجربه کاربری عملا نصف راهی که برای بهینه سازی سئو باید طی کنید را جلو می افتید. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌ها و نکات در جهت تجربه کاربری بهتر و بهبود سئو را مورد بررسی قرار می دهیم.

افزایش سرعت سایت

به یقین می‌توان گفت سرعت سایت در بین 3 فاکتور اصلی که هم بر روی تجربه کاربری و هم بر روی سئوی سایت تاثیر گذار است، قرار دارد. خوب است بدانید که برخلاف دیگر فاکتورهای UX، که گوگل قابلیت سنجش آن‌ها را ندارد، توان سنجش دقیق سرعت سایت را دارد. گوگل برای سنجش میزان سرعت سایت تنها به بررسی رفتار کاربران بسنده نمی کند و به کمک ابزارهای ویژه خود، همانند ابزار Pagespeed به بررسی این فاکتور می سنجد. بنابراین بهتر است همین الان نسبت به بالا بردن سرعت سایت خود اقدام کرده تا تاثیر آنرا در تجربه کاربری و طبیعتا سئو سایت تان ببینید(خواندن مقاله افزایش سرعت صفحات در این زمینه به شما کمک خواهد کرد).

توجه به ساختار و ناوبری راحت سایت

ممکن است در نگاه اول کمی پیش پا افتاده و مسخره باشد که با گذشت این همه سال از  طراحی سایت و اینترنت، هنوز هم ساختار سایت و ناوبری سایت ها دچار مشکل باشد. اما برای اینکه به شما ثابت شوید، می‌توانید با جست و جوی چند کلمه کلیدی در اینترنت و بررسی برخی از سایت‌ها دریابید که هنوز برخی از آن‌ها با مشکلات طراحی نامناسب و ناوبری بد دست و پنجه نرم می‌کنند.

اهمیتی ندارد کاربر از چه راهی و وارد کدام یک از صفحات سایت شما می‌شود، او باید بتواند به راحت‌ترین شیوه هم به صفحات اصلی سایت و هم به دیگر صفحات مرتبط دسترسی داشته باشد.

توجه به ریسپانسیو بودن سایت

خوب است بدانید که در چند سال اخیر آمار کاربرانی که با موبایل خود از یک سایت بازدید می‌کنند، نسبت به کاربرانی که همان صفحه را با رایانه شخصی خود چک می‌کنند، افزایش یافته است. این بدان معنا است، که درصد بالایی از کاربران با موبایل به وب سایت شما سر می زنند. حتی اگر همین الان گوگل آنالیتیکس و یا سرچ کنسول سایت خود را چک نمایید و آمار را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که حدود 70 درصد مخاطبین با موبایل از سایت شما بازدید می‌کنند.

اهمیت ریسپانسیو بودن سایت برای موبایل سبب شده تا گوگل از الگوریتم جدیدی خود یعنیMobile  First index رونمایی کند. این الگوریتم عملا معیاری جهت بررسی سئوی سایت در نسخه موبایل می‌باشد. گوگل جهت بررسی قدرت سئوی سایت، نسخه موبایل را در اولویت قرار داده . آنرا بررسی و مشاهده می‌کند.

رعایت اصول UI سایت

UI یا طراحی رابط کاربری در واقع شامل ظاهر وب سایت شما می‌باشد. در حالت کلی طراحی رابط کاربری مواردی همچون رنگ‌ها و جزئیات دیداری صفحه را شامل می شود. با توجه به تاثیر بسیار ویژه زیبایی سایت بر قضاوت کاربران حتما مطمئن شوید به نکاتی همچون استفاده از فونت مناسب، تناژ رنگی، سادگی و … به خوبی در سایت تان توجه شده است.

نکات اهمیت تجربه کاربری در سئو

نکات مخفی در تجربه کاربری که از آن بی خبرید!

در ادامه نکاتی که در بهبود سئو و تجربه کاربری موثر است، را بررسی کرده ایم.

CTA

CTA یا اقدام به عمل، می تواند یک دکمه، لینک و… باشد که کاربر را به انجام یک عمل خاص دعوت می‌نماید. به طور مثال، دکمه ورود به صفحه نصب برنامه، خرید محصول و … یک اقدام به عمل بوده و سبب افزایش رخ کلیک و در نهایت کاهش نرخ پرش سایت خواهد شد.

ویدئو و فایل شنیداری

افزودن ویدئو و فایل صوتی که یک محتوای جذاب دارد، سبب شده تا مخاطبین شما زمان بیشتری را در صفحه مد نظر سپری نمایند؛ که البته سبب ایجاد یک تجربه خوب و متفاوت برای آن‌ها خواهد شد.

مقدمه مناسب و کاربردی

زمانی که بحث از مقدمه یک محتوا در میان باشد، پیشنهاد می‌شود آن را به همراه آمار و ارقام واقعی، نقل قول‌ها، جملات ترغیب کننده و … شروع نمایید. اگر هم نمی‌خواهید زمان زیادی را صرف مقدمه نمایید، در یک الی 2 جمله کوتاه، اما زیبا صحبت خود را تمام نمایید و به سراغ اصل محتوا بروید.

تگ و هدینگ مناسب

استفاده از تگ‌های H2 تا H4 باید به صورت اصولی و به خوبی در محتوای شما رعایت شود و بتوانند محتوای شما را به خوبی تقسیم بندی کنند. بهترین حالت پیشنهادی این است که بین هر 200 تا 400 کلمه از محتوای خود از یک تگ هدینگ استفاده نمایید.

جمات کوتاه و مناسب

استفاده از جملاتی که نهایت یک و نیم خط باشند، یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین نکات ویراستاری متون می‌باشد. در واقع استفاده از جملات کوتاه در محتوا سبب درک بیشتر و بهتر مطلب و کیفیت محتوا خواهد شد. همچنین سعی کنید به خوبی علائم نگارشی را در متن خود رعایت نمایید.

کلام پایانی

به یاد داشته باشید که سایت پلی ارتباطی و بسیار مهم جهت معرفی شما به مخاطبین‌تان می‌باشد؛ بنابراین توجه به اهمیت تجربه کاربری در سئو و به کار گیری آن در سایت یکی از مهم‌ترین شرط هاست. به کمک بهینه سازی تجربه کاربری، سایت شما بهبود یافته و باعث می‌شود تا کاربران از سایت شما راحت‌تر و بهتر استفاده نمایند. بنابراین با توجه به میزان اهمیت تجربه کاربری در سئو باید از برنامه ریزی و استراتژی‌های مخصوص سئو غافل نشوید، بلکه آن را به عنوان یکی از اجزای مهم و جداناپذیر در نظر بگیرید.

منبع: nomensa