برای اینترنتی کردن کسب‌وکار طراحی سایت قدم اول است، قدم بعدی ارتقا و بالا آوردن آن است. درواقع رسیدن به اهدافی که برای سایت خود تعیین کرده اید و جای گرفتن در رتبه‌های برتر گوگل، همه در گرو قدم دوم یعنی سئو سایت است. سئو نیز مجموعه اقداماتی است که برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به کارگرفته می شود؛ اما گاهی با اینکه سئو سایت را به خوبی پیش می بریم، بازهم به اهداف خود دست پیدا نمی کنیم. در واقع بسیاری از افراد ازاین شکایت دارند که با وجود بهینه‌سازی اصولی سایت، بازهم به نتایج دلخواه نمی رسند!

این اتفاق می تواند به دلایلی مختلفی رخ دهد، که سهل انگاری در بررسی عملکرد کلی سئو سایت، یکی از مهم‌ترین آنهاست. درواقع اینکه یک سری اقدامات برای بهینه سازی سایت انجام دهید، اما اثربخشی آنرا پیگیری نکنید، شما را به موفقیت نمی رساند. شاخص های کلیدی عملکرد سئو، معیارهایی هستند که با اندازه گیری آنها می توانید از میزان موفقیت عملکرد خود اطلاع یافته و از پروژه های سئویی خود بهترین بازخورد را دریافت کنید.

KPI یا شاخص های کلیدی عملکرد سئو چیست؟

KPI یا (Key Performance Indicator) به شاخص های کلیدی عملکردی گفته می شود، که به صورت کمی قابل اندازه گیری هستند و بر اساس آن می توان میزان موفقیت یک عملکرد مورد بررسی قرار داد. شاخص های کلیدی عملکرد در سئو، به ما در اندازه گیری میزان موفقیت پروژه های سئو کمک می کنند. در واقع هر اقدامی که در جهت بهینه سازی سایت انجام می دهیم یک بازخورد و نتیجه دارد، که برای سنجش اثر بخشی آن باید، KPI مربوطه را اندازه گیری کنیم.

اگر حتی ذره ای با سئو آشنایی داشته باشید، می دانید که برای به ثمر نشستن نتایج آن باید زمان زیادی صرف کرد. با تنظیم شاخص های کلیدی عمکرد سئو، می توانید در طول این زمان تاثیر استراتژی های آن بر کسب و کارتان را مشاهده کنید. اما قبل از هر چیز باید بدانید چه شاخص هایی را باید اندازه گیری کنید. انتخاب این شاخص ها بسته به نوع کسب و کارتان است و نیازی نیست همه آنها را برای یک سایت اندازه گیری کرد.

شاخص های کلیدی عملکرد سئو چه اهمیتی دارند؟

زمانی که سئو یک سایت را برعهده می گیرید، باید بدانید کار پر هزینه و زمان بری در پیش دارید. بنابراین باید با پیگیری نتایج، از هدر رفت وقت و سرمایه تان جلوگیری کنید. شاخص های عملکردی سئو به شما دید بهتر و عمیق تری درباره پیشرفت یا عدم پیشرفت سایت تان می دهد و باعث می شود زمانی که در مسیر سئو گام بر می دارید، از میزان موفقیت هر قدم آگاهی یابید.

KPI یا شاخص های کلیدی عملکرد سئو

در این مقاله می خواهیم مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو را مورد بررسی قرار دهیم، که با اندازه گیری آنها می توانید به دید کلی از عملکرد سئویی سایت تان برسید. این که کدام شاخص را برای سایت خود باید مورد بررسی قرار دهید، کاملا به نوع سایت و اهدافی که دارید بستگی دارد. در ادامه و با خواندن توضیحات مربوط به هر کدام، بهتر می توانید برای انتخاب شاخص های کلیدی عملکرد سئو خود تصمیم بگیرید.

رتبه سایت در کلمات کلیدی اصلی

رتبه سایت یکی از مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو است، که جایگاه کلمات کلیدی در صفحه نتایج موتورهای جستجو را نشان می دهد. اما چرا آنرا باید برای میزان موفقیت اندازه گیری کنیم؟ برای جواب به این سوال یک فرمول ساده وجود دارد. با بالا رفتن رتبه سایت، میزان ترافیک سایت نیز افزایش پیدا می کند. بالا رفتن ترافیک نیز رابطه مستقیمی با افزایش فروش دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که رصد رتبه سایت و بهینه کردن آن، تاثیر مستقیمی بر روی اهداف درآمدی دارد. .

برای بررسی رتبه سایت خود در کلمات کلیدی اصلی می توانید از ابزارهایی همچون SEMrush، Google Search Consol و SE Ranking استفاده کنید. به طور منظم و هفتگی رتبه های سایت تان را رصد کرده تا اگر دچار افت شوید، سریع اقدامات لازم برای حل آنرا پیش بگیرید.

شاخص های کلیدی عملکرد سئو

بانس ریت یا نرخ پرش

نرخ پرش نشان دهنده درصد کاربرانی است که بدون انجام دادن عمل خاصی در سایت (مانند خرید، کلیک بر روی لینک، اسکرول کردن صفحه و…) فورا صفحه را ترک می کنند. برای محاسبه این شاخص کلیدی عملکرد سئو تعداد بازدید هایی که به پرش منجر شده اند را بر کل تعداد بازدید ها تقسیم می کنند. نرخ پرش معمولی برای یک سایت در بازه ی 40 تا 60 درصد می باشد. یعنی انتظار می رود حدود نیمی از بازدید های شما بدون هیچ اقدام خاصی به اتمام برسد. اما این آمار بسته به حوزه ای که در این فعالیت دارید، می تواند متفاوت باشد.

نرخ پرش یک شاخص کلیدی عملکرد بسیار مهم می باشد؛ چراکه موتور های جستجو آنرا معیار برآورد نیاز کاربران در نظر گرفته و برای رتبه بندی صفحات به آن توجه می کنند. این KPI را برای همه صفحات بررسی کرده و آنهایی را که نرخ پرش بالایی دارند را با تست A/B آزمایش کرده تا ببینید می توانید این صفحات را بهبود ببخشید یا خیر.

میزان بازدید سایت (Organic Sessions)

میزان بازدید سایت نیز یکی از اصلی ترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو می باشند، که در چک لیست بررسی همه سایت ها باید حضور داشته باشد. ترافیک اورگانیک به بازدید هایی که از طریق جستجو در موتور های بازدید و کلیک کاربر صورت می گیرد، گفته می شود.

هر session یا بازدید به معنای ورود کاربر به سایت شما و انجام یک عمل خاص مانند اسکرول کردن، کلیک بر روی لینک، کامنت گذاشتن و… می باشد، که این داده ها توسط گوگل آنالیتیکس قابل ردیابی می باشد. افزایش بازدید سایت شما می تواند دست خوش موارد زیادی همچون بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ، گرافیک و… باشد؛ اما مهم ترین آنها تولید محتوای قوی و جذاب است.

نرخ بازگشت سرمایه

سرمایه گذاری در هر کاری، به هدف کسب درآمد و بازگشت سرمایه صورت می گیرد، بنابراین نرخ بازگشت سرمایه را باید برای همه استراتژی ها از جمله سئو اندازه گیری کرد. با اندازه گیری نرخ بازگشت سئو متوجه می شوید، چقدر در رسیدن به اهدف مالی سئوی خود موفق عمل کرده اید. البته  نباید توقع داشته باشید بلافاصله پس از سرمایه گذاری، به نرخی که مدنظرتان است برسید، چراکه بازگشت سرمایه فرآیندی طولانی است و حداقل بین 6 تا 12 ماه برای کسب نتیجه باید صبر کرد.

تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید

یکی دیگر از شاخص های کلیدی عملکرد سئو که اندازه گیری آن اطلاعات خوبی از عملکرد تان را در اختیارتان قرار می دهد، تعداد صفحاتی است که کاربر طی هر مراجعه به سایت تان، بازدید می کند. هر چه تعداد صفحات بازدید شده بیشتر باشد، درصد موفقیت شما در سئو بالاتر است. البته تنها بازدید کافی نیست و شما باید بتوانید، طی این بازدیدها کاربران را به مشتری تبدیل کنید. چراکه بدون افزایش فروش، بالا بودن بازدید کننده ارزش چندانی ندارد.

هرچند که لازم به ذکر است که نمی توان استانداری برای این معیار اعلام کرد، چراکه این تعداد کاملا بستگی به تعداد صفحات و ساختار سایت خودتان دارد. برای مثال اگر سایت تان تعداد صفحات کمی را شامل می شود، بازدید های صفحه تان هم طبیعتا کم خواهد بود. در مقابل اگر یک سایت فروشگاهی دارید، که صفحات زیادی دارد؛ هرچه تعداد بازدید های آن بیشتر باشد بهتر است.

مدت زمان مانداری کاربران

مدت زمان ماندگاری کاربران از شاخص های کلیدی عملکرد سئو می باشد که نشان دهنده متوسط طول بازدید کاربران از سایت شما می باشد. انتظارات تان از این شاخص را باید با توجه به عمیق بودن ساختار سایت تان مشخص کنید.

در واقع این شاخص نشان می دهد، محتوای تان چقدر با کیفیت بوده و تا چه اندازه توانسته است کاربران را برای ماندن در سایت ترغیب نماید. اگر با بررسی این معیار از شاخص های کلیدی عملکرد متوجه شدید که مدت زمان بازدید های سایت تان کاهش یافته است، ممکن است نشان دهنده این باشد، که تغییری در سایت تان رخ داده که نا امیدی کاربران را به همراه داشته است.

نرخ تبدیل

بیایید به هدف اصلی تان از طراحی سایت فکر کنید. آیا می خواستید در راستای برندسازی یک سایت طراحی کنید یا افزایش فروش سایت در لیست اهداف طراحی سایت تان بوده است؟ هدف اصلی شما هرچه که بوده، در گرو جذب بازدید کننده و تبدیل آن به کاربر است. هر بازدید کننده با کلیک بر روی لینک شما سفر خود در سایت شما را آغاز می کند. این هنر شماست که بتوانید در طول این سفر او را به کاربر تبدیل کنید. با اندازه گیری این KPI سئو، می توانید میزان موفقیت عملکردتان در این زمینه را بررسی کنید.

سخن آخر

در این مقاله با مهم ترین و رایج ترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو آشنا شدیم، که با اندازه گیری هر کدام از آنها ،می توانید میزان موفقیت خود در پروژه های سئویی را بررسی کنید. ممکن است تمام شاخص هایی که معرفی کردیم، برای سایت شما کاربرد نداشته باشد، بنابراین با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، بهترین و مهم ترین معیار را برای خود مشخص کرده و بر اساس آن عملکرد خود را بسنجید.

منبع: searchenginejournal