قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل و کسب درآمد از سایت هدفی است که اکثر وب مستران در شروع کار دارند و برای آن زمان و هزینه می گذارند. آنها برای رسیدن به این هدف تلاش بسیاری می کنند و بیشتر وقت خود را برای این کار صرف می کنند.

حال تصور کنید تمامی این تلاش ها به یکباره نتیجه عکس دهد و به جای قرار گرفتن در رتبه های برتر در لیست سیاه گوگل قرار بگیرند. این بی شک یک کابوس برای وب مستران است. اما چگونه می توان متوجه این شد که سایتی در بلک لیست گوگل قرار گرفته است؟ چه اتفاقی پس از قرار گرفتن سایت در این لیست می افتد؟ چه عواملی باعث این اتفاق می شود؟ چگونه سایت خود را از لیست سیاه خارج کنیم؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

لیست سیاه گوگل چیست؟

روزانه به تعداد کاربران گوگل افزوده می شود و گوگل خود را مسئول این می بیند که فضای ایمنی برای کاربران خود فراهم آورده و از بروز هر گونه مشکل امنیتی جلوگیری نماید. بر همین اساس سایت هایی که از امنیت خوبی برخوردار نیستند، بدافزار نصب کرده اند، هک شده اند و… را در لیست سیاه قرار می دهد. لیست سیاه گوگل پایگاهی است در فضای وب که سایت های نا امن برای کاربران در آن قرار می گیرند. البته همیشه این اتفاقات تقصیر مالک وب سایت نیست و یک عامل بیرونی به وجود آونده آن است، اما گوگل به دنبال مقصر نیست و به محض تشخیص مشکل امنیتی سایت را در بلک لیست قرار می دهند. گوگل به مالکان از طزیق ارسال پیام یا ایمیل، وب مستران را از این موضوع مطلع می کند و کاربران نیز به هنگام بازدید از سایت پیام هشداری مبنی بر اینکه “این سایت هک شده است”، “این وب سایت حاوی بدافزار است” و غیره متوجه مسدود بودن سایت می شوند.

چه عواملی باعث می شود یک سایت در لیست سیاه قرار بگیرد؟

دانستن اینکه چه عواملی باعث قرار گرفتن یک سایت در لیست سیاه گوگل می شود به شما کمک می کند تا از کابوس لیست سیاه گوگل دور باشید. در ادامه این موارد را خلاصه وار توضیح داده ایم.

استفاده از مقالات و محتواهای کپی

با قرار دادن مقالات و تصاویری که در وب سایت دیگران است سایت خود را خطر قرار می دهید؛ چراکه گوگل پس از فهمیدن این موضوع سایت تان را در لیست سیاه قرار می دهد. برای اینکه سایت شما درگیر همچین مشکلی نشود پیش از اینکه متن یا محتوایی بصری را به سایت تان اضافه کنید از یونیک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

استفاده از تبلیغات زیاد

دیدن تبلیغات زیاد در سایت برای بازدید کنندگان ناخوشایند است و از آنجایی که گوگل به رضایت کاربران بسیار اهمیت می دهد، به این موضوع حساسیت نشان داده و ممکن است این سایت ها را در بلک لیست قرار دهد. برای جلوگیری از این اتفاق تعداد مناسب و استاندارد برای قرار دادن تبلیغ در سایت خود را مشخص کرده و بر همان اساس تبلیغات ارائه دهید.

استفاده از عناصر فریبنده

گوگل سایت هایی که برای کشاندن بازدید کنندگان از عناصری غیرواقعی و فریبنده استفاده می کنند را شناسایی کرده و در لیست سیاه قرار می دهد. اما این عناصر فریبنده چیست؟ برای مثال زمانی که کاربر بر روی دکمه پخش آهنگ زده اما به جای پخش فایل صوتی فایل بارگیری می شود به آن دکمه عنصر فریبنده می گویند. یا زمانی که کلمات فریب دهنده ای مانند رایگان، فروش ویژه و… را در لینکی قرار می دهند اما کاربر با کلیک بر روی آن متوجه فریبنده بودن آن می شود، آن لینک نیز فریبند است. هرگز از این عناصر برای گول زدن کاربران خود استفاده نکنید.

استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه

برخی از سئوکاران با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه اقدام به فریب دادن گوگل میکنند. هدف از این کار کسب رتبه های برتر از موتورهای جستجو است، اما زمانی که گوگل متوجه شود سایتی برای سئو خود از تکنیک های کلاه سیاه استفاده می کند ورق برگشته و به جای قرار دادن آن سایت در لیست نتایج آنرا در لیست سیاه قرار می دهد. تکنیک های کلاه سیاه که به مسدود شدن سایت منجر می شوند عبارت اند از: پنهان کاری و صفحات درگاهی، بیش از حد بهینه کردن سایت، تغییر مسیرهای یواشکی، سرقت ادبی محتوا و…

نصب افزونه های نا امن

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید ممکن است افزونه هایی که روی سایت نصب می کنید حاوی بدافزار باشند و سایت تان را در خطر لیست سیاه گوگل قرار دهد. برای اطلاع از اینکه پلاگینی که نصب می کنید امن است یا خیر می توانید از قسمت Security آن چک کنید.

هک شدن وب سایت

گاهی ممکن است خودتان اشتباهی انجام نداده باشید اما سایت تان به دلیل اینکه مورد حمله هکرها یا بدافزارها قرار گرفته است به لیست سیاه گوگل اضافه شود. البته این اتفاق نشان می دهد که شما کارهای امنیتی که برای جلوگیری از حمله هکرها بوده است مانند مانند استفاده از رمز عبور پیچیده، اطمینان از ایمن بودن سرور و… را انجام نداده اید. پس بسیار مهم است که از ایمن بودن سایت تان اطمینان حاصل کنید و خواندن مقاله “چگونه امنیت سایت را در برابر هکرها بالا ببریم” به شما کمک می کند.

چگونه از اینکه سایت‌مان در لیست سیاه گوگل است خبردار شویم؟

اگر این موارد که در ادامه به آنها می پردازیم را در سایت خود دیدید خبر بدی برای شما داریم! به احتمال زیاد شما در بلک لیست گوگل قرار گرفته اید.

مسدود شدن هاست

یکی از اولین نشانه های مسدود شدن سایت این است که سرور بدون هیچ هشداری حساب کاربری شما را به حالت تعلیق در می آورد.

ارور به هنگام سرچ کردن

شاید سوال شما هم باشد که کاربران چگونه از مسدود بودن سایتی مطلع میشوند. در این مواقع گوگل زمانی که بازید کننده با جستجو به سایت مسدود شده مراجعه می کند، او را با پیام هایی همچون This site may harm your computer،Reported Attack Page، his website has been reported as unsafe و… از این موضوع خبردار می سازد. بنابراین اگر می خواهید از مسدود بودن سایت تان مطلع شوید می توانید آنرا جستجو کرده و اگر این پیام را دریافت کردید از این موضوع با خبر شوید.

ایجاد تغییر در ظاهر یا پایگاه داده سایت

به تغییرات سایت تان توجه کنید. اگر تغییری مشکوکی درآن مشاهده کردید می تواند خبر از قرار گرفتن سایت شما در لیست سیاه گوگل باشد. همچنین با توجه به تغییرات می توانید متوجه این شوید که آیا چیز مخربی در سایت تان وجود دارد یا خیر و از اینکه در بلک لیست گوگل قرار بگیرید جلوگیری کنید.

تاثیر قرار گرفتن در بلک لیست گوگل بر روی سئو

خودتان را به جای کاربران بگذارید. اگر با ورود به سایتی با هشدار امنیتی روبرو شوید چه واکنشی نشان می دهید؟ به احتمال زیاد از ادامه دادن انصراف می دهید و آن سایت را ترک می کنید؛ چراکه نمی خوهید سیستم تان درگیر بدافزار شود. آمارها نشان می دهد تنها حدود 9 تا 23 درصد از کاربران بدون توجه به هشدار بدافزار و فیشینگ ادامه می دهند و این بدان معناست که سایتی که مسدود شده باشد تقریبا 91 درصد کاربران خود را از دست می دهد. با خروج کاربران از سایت نرخ پرش سایت زیاد شده و این موضوع برای سئو سایت تان اتفاق خوبی نیست.

علاوه بر آن کاربران با دیدن پیام های مسدودی از کلیک بر روی نتایج سایت بلاک شده منصرف می شوند و به طبع نرخ کلیک سایت کاهش پیدا می کند. اگر کاربری روی لینک شما کلیک نکنید به معنی بازدید کمتر است و بازدید پایین به معنای کم شدن فروش است. در واقع می توان گفت با قرار گرفتن وب سایت تان در لیست سیاه گوگل عملا کسب و کار شما فلج خواهد شد. اگر می خواهید درآمدتان از طریق وب سایت را از دست ندهید بسیار مهم است که حواستان باشد در لیست سیاه گوگل قرار نگیرید.

چه اقداماتی برای خارج کردن سایت از لیست سیاه انجام دهیم؟

لیست سیاه گوگل

خب اگر به طور خواسته یا ناخواسته سایت مان در لیست سیاه گوگل قرار گرفت چه کاری انجام دهیم؟ برای خلاص شدن از بلک لیست گوگل باید یک دستورالعمل را پیروی کنیم که در ادامه مراحل آن را آورده ایم.

مرحله اول؛ وضعیت امنیتی سایت را مورد بررسی قرار دهید

پیش از هر چیز باید بررسی کنید و ببینید چه عواملی باعث شده سایت شما در لیست سیاه گوگل قرار بگیرید. مواردی که در بالا گفتیم را در سایت خود چک کرده و اگر چیز مشکوکی دیدید به سرعت اقدام به پاک سازی سایت نموده و فایل های مشکوک سایت تان را از بین ببرید. اقداماتی که درزاین مرحله باید انجام دهید عبارت اند از:

مقاله پیشنهادی: با نقش کاربران در وردپرش آشنا شوید

مرحله دوم؛ سایت خود را بروزرسانی کنید

اگر در سایت تان محتوایی کپی و تکراری دارید آنرا حذف کرده و یا ویرایش کنید و پس از آن سایت تان را با توجه به استانداردهای گوگل و الگوریتم ها بروز رسانی کنید.

مرحله سوم؛ از گوگل درخواست بررسی مجدد کنید

پس از اینکه تمامی اقدامات را به درستی انجام دادید، نوبت این است که از گوگل بخواهید سایت تان را از لیست سیاه خارج کند. برای این کار ابتدا وارد سرچ کنسول وب سایت تان شوید و وارد قسمت Security Issues شوید. اگر از حل شدن تمامی مشکلات اطمینان دارید بر روی گزینه have fixed these issues کلیک کنید و پس از آن بر روی گزینه Request A Review کلیک نمایید. در اینجا باید توضیح دهید که چه اقداماتی برای رفع مشکل انجام داده اید. در آخر بر روی گزینه Manual Actions کلیک کنید و کارتان تمام می شود. پس از اتمام این پروسه گوگل سایت شما را بررسی کرده و اگر مشکلی نداشت آن را از لیست سیاه گوگل خارج می کند.

سخن آخر

مطمئنا این جمله را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. توصیه ما هم این است که همیشه مراقب سایت تان باشید تا گیر لیست سیاه گوگل نیفتید. اما اگر این اتفاق افتاد خواندن این مقاله به شما در شناخت و رفع آن کمک خواهد کرد.

منبع: getastra.com