با هجوم افراد به سوی دنیای مجازی و اینترتی شدن کسب و کارها، بیزنس هایی که هنوز اقدام به طراحی سایت نکرده اند آینده ی خوبی در انتظارشان نیست. این مهم است که برای حرفه ای جلوه دادن کسب و کارتان یک سایت حرفه ای برای آن طراحی کنید.

اما این که تصور کنید با طراحی سایت همه چیز تمام می شود اشتباه است! چراکه طراحی تنها شروع کار است و پس از آن شما باید فکری به حال پشتیبانی سایت اینترنتی تان کنید. برای مدیریت و پشتیبانی یک سایت پربازدید کار سختی در پیش رو دارید که اگر با وظایف پشتیبان سایت به خوبی آشنا نباشید ممکن است نتوانید به خوبی از پس آن بربیایید. شما می توانید برای این کار یک پشتیبان استخدام کنید که تجربه و دانش کافی برای آن داشته باشد. در ادامه وظایف پشتیبان سایت را بررسی کرد و نکات مهم آن را بازگو می کنیم.

چرا سایت ما به پشتیبان نیاز دارد؟

اولین قدم برای دیجیتالی کردن کسب و کارها طراحی سایت است، ولی برای پیشرفت در این راه و رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتالی باید اقداماتی بیشتر از طراحی یک سایت عادی انجام دهید. پشتیبانی سایت نیز یکی از کارهایی است که پس از طراحی سایت باید فکری برای آن کرده و شخصی برای آن استخدام نمایید.

مالکان وب سایت ها معمولا با استخدام نیرویی که به آن ادمین و یا وب مستر نیز می گویند، پشتیبان را به تیم خود وارد می کنند. شخصی که برای پشتیبانی استخدام می کنید باید دانش کافی و تجربه لازم برای این کار را داشته باشد تا بتواند سایت شما را بر اساس آخرین بروز رسانی های گوگل و استانداردهای دنیا هماهنگ کند.

وظایف پشتیبان سایت چیست؟

دنیای دیجیتالی امروز بیشتر از گذشته مورد توجه افراد است و مردم حتی برای ساده ترین کارها مانند خرید های کوچک به فضای مجازی مراجعه می کنند. کسب و کارهای نوپا برای اینکه بتوانند در بازار رقابتی شدیدی که در آن وجود دارد باقی بمانند، باید بهترین خود را بگذارند. ماندن در عرصه رقابت در گرو این است که سایت خود را چه در باطن و چه در ظاهر به روز و سریع نگه دارید و این امری است که جزء وظایف پشتیان سایت است.

شغل پشتیبانی سایت یکی از شغل های حساس است که نیاز به دانش کافی و تجربه بالا در نگهداری، بروز رسانی، تعمیر و دیگر مواردی که به سایت مربوط می شود را دارد. ما در ادامه این وظایف را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

پاسخگویی به مشتریان

ارتباط و پاسخگویی به سوالاتی که مشتریان از بخش کامنت ها و یا ایمیل می پرسند و رفع مشکلات آنها از مهم ترین وظایف پشتیبان سایت است. پس از اینکه سایت راه اندازی شد همواره به پشتیبانی و حفاظت نیاز دارد. ادمین باید بتواند به طور 24 ساعته یا حداقل بخشی از روز را به ارتباط گرفتن با مشتریان و پاسخ به سوالات آنها و رفع باگ های سایت بپردازد. با سرعتی که تکنولوژی پیشرفت می کند همیشه نیاز به تقویت و بروز رسانی عملکرد سایت وجود دارد و ادمین سایت باید بتواند به خوبی از عهده آن بر بیاید.

وظایف پشتیبان سایت

افزایش سرعت سایت

یکی از عوامل مهمی که بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد و می تواند رتبه یک سایت را در موتورهای جستجوگر تعیین کند سرعت بارگذاری سایت است. این مورد علاوه بر اینکه از فاکتورهای مورد نظر گوگل برای رتبه بندی سایت هاست، در تجربه و رضایت کاربران نیز تاثیر گذار است. برای اثبات این موضوع توجه شما را به آماری جلب می کنیم که نشان می دهد حدود 25 درصد کاربران، اگر با تاخیری 3 تا 6 ثانیه ای برای بارگذاری صفحه ای روبرو شوند آنرا ترک می کنند و سایتی دیگر را جایگزین خواهند کرد. بنابراین بسیار مهم است که پشتیبان سرعت سایت را افزایش دهد. (راه های افزایش سرعت صفحات را در مقاله مربوط به ان بخوانید)

پشتیبانی محتوای سایت

یکی دیگر از وظایف پشتیبان سایت، تهیه یک برنامه بازاریابی محتوا متناسب با حوزه فعالیتی وب سایت است. وب سایت ها برای اینکه بتوانند آمار بازدید خود را افزایش دهند نیاز به تولید و انتشار محتوا در وب سایت خود دارند. تولید محتوا، بروز رسانی صفحات قبلی، ویرایش، مقالات جدید و… همه در برنامه ریزی کاری پشتیبان محتوای سایت می باشد.

اگر پشتیبان سایت بتواند به خوبی از عهده بازاریابی محتوا بر بیاید و استراتژی عملکردی را به خوبی بچیند، می توانید مقدمه رسیدن سایت به رتبه های برتر را بچیند. در اینجا باید توجه داشته باشید که دنیای مجازی روز به روز در حال گسترش است و نمی توان دیگر به روش های قدیمی تولید محتوا داشت و بازهم توقع بازخورد خوب داشت. یک پشتیبان محتوای حرفه ای باید بتواند به طور خلاقانه از انواع مختلف محتوا در وب سایت استفاده کند. (برای آشنایی با انواع مختلف محتوا به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید)

طراحی گرافیک و ظاهر وب سایت

زمانی که برای اولین بار با یک شخص روبرو می شوید بی شک اولین چیزی که توجه تان را جلب می کند ظاهر اوست. داشتن یک ظاهر زیبا و حرفه ای تاثیر بسیار بسزایی روی تجربه کاربری و روابط کاربری سایت شما دارد. علاوه بر حس و تجربه خوبی که برای کاربران می سازید با یک طراحی مناسب وب سایت خود را کاربردی تر کرده و سرعت آن نیز افزایش می یابد. طراحی حرفه ای و گرافیک سایت، نظارت بر آن و ایجاد اصلاحات و تغییرات دیگر وظیفه ای است که برعهده پشتیبان سایت می باشد.

پشتیبانی سئوی سایت

یکی دیگر از وظایف پشتیبان سایت، بهبود و ارتقا سئو سایت می باشد. مهم نیست در چه حوزه ای اینترنتی فعالیت می کنید؛ رسیدن به رتبه های برتر گوگل در گرو بهبود سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. زمانی که سایت شما در رتبه های برتر گوگل جای بگیرد علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان بیشتری به سایت سرازیر می شوند، نام شما در میان رقبای تان بولد تر شده و معتبرتر از آنها جلوه می کنید. البته اغلب شرکت ها برای این کار از متخصیصن سئو کمک می گیرند، اما گاهی اوقات این وظایف چنان با هم تنیده می شوند که پشتیبان نیز باید به سئوی سایت هم رسیدگی کند.

یک پشتیبان سئو اقداماتی که برای بهینه سازی سایت برای موتورهای گوگل نیاز است را به خوبی شناسایی کرده و در سایت اعمال می نماید. این اقدامات می تواند شامل تحقیق کلمات کلیدی اصلی و فرعی، برنامه ریزی برای سئوی خارجی و گرفتن بک لینک از سایت های معتبر، برنامه ریزی برای سئو داخلی و عوامل دیگری که برای سئو سایت حیاتی می باشد.

بهینه کردن سایت برای نمایش در دستگاه های مختلف

این مهم است که به عنوان یکی از وظایف پشتیبان سایت ادمین، سایت را برای نمایش بهتر در دستگاه های مختلف بهینه کند. پشتیبان باید سایت را به گونه ای بروز رسانی کرده که در تمامی مرورگر ها همچون فایر فاکس، اوپرا، کروم و غیره و همینطور در دستگاه های مختلف هوشمند مانند کامپیوتر، گوشی و تبلت به بهترین شکل و کامل نمایش داده شود. هر چه سایت تان بزرگ تر بوده و بازدید کنندگان بیشتری داشته باشد اهمیت این قضیه بیشتر می شود، چراکه بازدید کنندگان بیشتری ممکن است با دستگاه های مختلف به سایت شما سر زده و اگر نتوانید آنها را راضی کنید ی شک تاثیر بدی بر روی تجربه کاربری سایت تان خواهد داشت. این نارضایتی بر روی موتورهای جستجو نیز تاثیر گذاشته و ممکن رتبه سایت تان هم کاهش پیدا کند.

پشتیبان سایت

پشتیبانی فنی عملکرد سایت

پشتیبانی فنی عملکرد سایت باید به گونه ای باشد که به طور مستمر عملکرد سایت را با توجه به معیارهایی مشخص ارزیابی کرده تا سایت را در بهترین حالت نگه دارد. آنها باید بر روی عملکردهای سایت همچون امنیت آن، زمان بارگذاری و فضای حافظه نظارت داشته باشند. از وظایف پشتیبان سایت که در بخش عملکرد فنی دارای اهمیت است عبارت اند از: سایت شرکت را با توجه به نکات فنی بروز رسانی کند، تغییراتی که به جهت بهبود سایت می توان اعمال کرد را بررسی کرده و پیشنهاد کنند، به پشتیبانی فنی مشتری رسیدگی کند و برنامه های موجود را با توجه به اهداف بهبود ببخشد.

مقاله پیشنهادی: راه های افزایش ایمنی سایت را در اورجین وب بخوانید.

برای سایت خود چگونه پشتیبان استخدام کنیم؟

برای اینکه مدیریت سایت خود را برعهده کسی بگذارید، می توانید شخصی را به صورت مجازی یا حضوری استخدام نمایید. در اینجا پیشنهاد ما این است که نیروهای مجازی استفاده کنید چراکه از لحاظ مالی مقرون به صرفه تر بوده و هم مجازی بودن به شما این امکان را می دهد تا در هر جای کشور که خواستید نیرو جذب نمایید. خدمات پشتیبانی به صورت مجازی و دورکاری از آنجایی که سبکی غیر رایج در ایران می باشد هزینه آن مقرون به صرفه تر از حضوری می باشد. اما در مقابل جذب نیروی پشتیبانی به صورت حضوری در کشور عزیز مان ایران رایج تر بوده ولی هزینه ان بیشتر از دور کاری است.

سخن آخر

همانطور که گفتیم دیگر فقط با طراحی یک سایت و ارائه محصولات و خدمات در آن نمی توان در این بازار رقابتی شدید ماندگار شد. قرار دادن پشتیبان برای سایت تان شما را هم قدم و گاهی جلو تر از رقبای تان برده و پس مهم است که آنرا در برنامه ریزی بازاریابی دیجیتالی خود قرار دهید. در این مقاله وظایف پشتیبان سایت را بررسی کرده، با ادمین سایت آشنا شدیم و نکاتی که در این مورد  حائز اهمیت بود پرداختیم.

منبع: velvetjobs