بریف محتوا سندی از خلاصه کارهایی است که مسیر تولید محتوایی را به نویسنده نشان می دهد. در دنیای بازاریابی دیجیتال نوشتن خلاصه محتوا اهمیت بالایی دارد؛ چراکه باعث می شود شرکت هایی که به صورت پروژه ای کار خود را پیش می برند، بتوانند با برنامه ریزی بهتری در مسیر رسیدن به اهداف خود قدم بردارند. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، ویژگی ها و فرم آن با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بریف محتوا چیست؟

بریف محتوا به سندی مکتوب گفته می شود که در آن کارفرما به طور کامل راجع به انتظارات تولید محتوایی خود از نویسنده توضیح می دهد. در این سند باید مواردی همچون کلمات کلیدی، کلمات مترادف، هدف اصلی از نگارش محتوا، تعداد کلمه های هر محتوا و عناوین اصلی ذکر شده باشد. به طور کلی هر اطلاعاتی که نویسنده برای تولید محتوا به آن نیاز دارد در این سند مشخص شده تا راه اشتباهی پیش نرود (در قسمت های بعدی این موارد را به طور کامل توضیح می دهیم).

هدف از نوشتن بریف محتوا چیست؟

هدف از نوشتن خلاصه محتوا، انتقال پیام بین کارفرما و تولید کننده محتوا، به ساده ترین شکل و در عین حال کاملا دقیق، شفاف و جامع می باشد. در واقع این سند مکتوب به نویسنده کمک می کند تا مسیر محتوایی را به سمتی ببرد که بیشترین بازدهی برای کارفرما را به همراه داشته باشد.

همانطور که متوجه شدید، انتقال پیام دقیق در نوشتن بریف محتوا اهمیت بسیاری دارد و باید به بهترین نحو به نگارش درآید. در غیر این صورت، نویسنده نمی داند در چه مسیری پا گذاشته و سرگردان می شود و از طرفی کارفرما نیز، در رسیدن به اهداف خود بازخواهد ماند.

بریف محتوا

چه مواردی در خلاصه محتوا باید ذکر شود؟

در این سند باید هر چیزی که یک نویسنده برای تولید محتوا نیاز دارد باید به طور خلاصه بیان شده باشد. اطلاعات کلی که باید در بریف محتوا باشد را پیشتر گفتیم؛ اما بهتر است اطلاعات بیشتر و دقیق تری در اختیار نویسنده قرار بگیرد. در واقع به عنوان یک کارفرما هر چه در ارائه جزئیات و اطلاعات زیاده روی کنید نتیجه بهتری کسب خواهید کرد. مواردی که در ادامه آورده ایم نمونه ای از اطلاعاتی است که باید در اختیار کاربران قرار دهید.

ویژگی های بریف محتوای خوب چیست؟

بریف محتوایی را می توان خوب دانست که پشت آن یک استراتژی تولید محتوایی قوی وجود داشته و از سادگی، شفافیت و کلی بودن برخوردار باشد. در تنظیم بریف محتوا نیازی نیست موضوعات واضحی که خود نویسنده از آن با خبر است را عنوان کنید؛ اما به گونه ای هم نباشد که موضوعات مهم را جا بیاندازید. در ادامه ویژگی های مهمی که یک بریف محتوای خوب باید داشته باشد را آورده ایم.

نمای کلی پروژه را مشخص می کند

در بخشی که نمای کلی پروژه را مشخص می شود، باید اهداف اصلی و فرعی‌ ای که از تولید محتوا وجود دارد مشخص شود. این امر به نویسنده کمک می کند که از ابزارهایی که برای تولید محتوا و سنجش آن نیاز دارد، آگاهی یابد. علاوه بر آن باید لحنی که برند می خواهد برای ارتباط با خوانندگان محتوا به کار ببرد مشخص شود و در کل سبک محتوا در بریف محتوا ذکر شده باشد.

مخاطب هدف را به خوبی معرفی می کند

یکی از شروط تولید محتوای خوب این است که نویسنده از مخاطبان محتوا شناخت کامل داشته باشد. زمانی که نویسنده بداند چه کسانی مخاطب محتوا هستند، چه علایقی دارند، در چه محدوده سنی قرار دارند و… بهتر می تواند محتوا را به توجه به پرسونا مخاطب بهینه کند. (برای آشنایی با طراحی پرسونا مخاطب به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید)

در وهله اول باید کارفرما این را بداند که تمامی افراد مخاطب او نیستند و اگر بخواهد تولید محتوا را به طور کلی انجام دهد، تنها به هدر رفت سرمایه اش منجر می شود. بنابراین در ابتدا کارفرما باید بازار هدف کسب و کارش را شناسایی کرده و اطلاعات کاملی از آنرا در اختیار نویسنده قرار دهد.

نوع محتوا را مشخص می کند

یکی دیگر از ویژگی های بریف محتوا خوب این است که در آن نوع محتوای سفارشی کارفرما به خوبی مشخص شده باشد. محتوای سفارشی می تواند ویدیو، مقاله، پست وبلاگ، پست های شبکه اجتماعی یا اینفوگرافیک باشد. مشخص کردن نوع محتوا در درک بهتر قالب بندی به تولید کنننده محتوا کمک می کند. (برای آشنایی با انواع محتوا به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید)

استراتژی محتوایی را مشخص کند

تولید کننده محتوا باید بداند در پشت نوشتن محتوا چه هدفی نهفته است. این اهداف می تواند شامل: بازگرداندن مشتری از دست رفته، افزایش تعامل با مشتریان، آموزش به مشتری، افزایش فروش وب سایت و دلایلی از این قبیل باشد. نویسنده برای تولید بهترین محتوا به این اطلاعات توجه کرده و محتوا را بر اساس آن بهینه می کند.

ویژگی های بریف محتوا

فرم کلی بریف محتوا

برای نوشتن یک بریف محتوای خوب باید یک فرم از اطلاعات کاملا دقیق تدوین نمایید. در ادامه مواردی که باید در این فرم ذکر شود را آورده ایم.

فرمت محتوا

فرمت های مختلفی برای مقالات وجود دارند که عبارت اند از: مقالات آموزشی و خبری، مطالعات موردی، راهنمای استفاده از محصول، فهرست ها و غیره. برای اینکه بهترین فرمت برای مقالات خود خود انتخاب کنید، می توانید پست ها و صفحات اول گوگل درباره آن موضوع را بررسی نماید و بر اساس آن تصمیم گیری نمایید.

میانگین تعداد کلمات مقاله

مورد بعدی که در فرم بریف محتوا باید به آن اشاره شده باشد، میانگین تعداد کلمات کلیدی است که در هر پست باید به کار برده شود. این میانگین بر اساس موضوع محتوا و کلمات کلیدی و اینکه چه صفحاتی با چه تعداد کلمه در رتبه های برتر قرار دارند، اندازه گیری می شود. برای این منظور می توانید در Portent از ابزار Content harmony استفاده کنید. در صورتی که به این ابزار دسترسی ندارید خودتان می توانید این کار را به صورت دستی انجام داده و میانگین تعداد کلمات چند صفحه برتر نتایج گوگل را به دست آورید (خواندن مقاله “تعداد کلمات محتوا” را در این زمینه به شما پیشنهاد می کنیم).

سئو و تحقیق کلمات کلیدی

برای اینکه محتوا در موتورهای جستجو رتبه بندی شود باید برای سئو بهینه سازی شود؛ یعنی اصول سئویی در آن رعایت شود. برای اطمینان از سئو سایت می توان از ابزارهای Moz و Google Trends کمک گرفت.

عنوان و توضیحات متا

به کارگیری اصول تگ عناوین و توضیحات متا یکی از مهم ترین نکاتی است که بر روی بهینه سازی سایت و جذب ترافیک آن تاثیر گذار است و اغلب با بی توجهی تولید کنندگان محتوا روبرو می شود. بهتر است اصول و نکاتی که در این بخش ها باید رعایت شود در بریف محتوا ذکر شده باشد.

چه کسانی در تولید خلاصه محتوا نقش دارند؟

خلاصه محتوا برای هر کسی که با محتوا کار می کند، مفید است؛ اما در اینجا دو نقش اصلی در ایجاد بریف محتوا نقش دارند.

 استراتژیست های بازاریابی

استراتژیست های بازاریابی و سئو همواره به دنبال برنامه ریزی برای رقم زدن بهترین نتایج هستند. خلاصه محتوا در اینجا به کمک آنها آمده تا بینش خود را فراتر از الزامات اساسی، مانند کلمه کلیدی اصلی و تعداد کلمات، به نویسندگان منتقل کنند. یکی از بخش ها مهم در تولید محتوا این است که نویسنده بداند اثرش چگونه در یک استراتژی گسترده قرار می گیرد. بنابراین استراتژیست می تواند با یک خلاصه محتوای خوب این مسیر را به نویسنده نشان داده تا محتوایی که تولید می کند با استراتژی بازاریابی محتوا همسو باشد، بهترین عملکرد را داشته و نیاز به ویراش کمتری داشته باشد.

نویسندگان

در همه پروژه های تولید محتوایی استراتژیست اختصاصی برای نوشتن بریف محتوا وجود ندارد. در این موارد، وظیفه ایجاد بریف محتوا بر عهده نویسنده است. نویسنده می تواند خود یک خلاصه محتوا نوشته و آن را با کارفرما به اشتراک بگذارد. این کاملا طبیعی است که سطح انتظارات کارفرما بالا باشد، بنابراین با نوشتن بریف محتوای موثر نویسنده می تواند برنامه خود را با مشتری مطابت دهد.

نوشتن یک خلاصه مفید به خصوص برای یک نویسنده مستقل که با مشتری جدید کار می کند بسیار اهمیت دارد، چراکه در این صورت هر دو طرف از انتظارات متقابل اطلاع می یابند و می توانند همکاری خود را ارتقاء دهند.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی بریف محتوا، که سندی برای همسو کردن انتظارات تولید محتوایی با نویسنده یا تولید کننده محتواست، پرداختیم. در ادامه اهدافی که با نوشتن خلاصه محتوا تحقق می یابند را بررسی کردیم و در آخر ویژگی ها و فرم کلی بریف محتوا را مشخص کردیم. خلاصه محتوا، یکی از مهم ترین ابزار های برای موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا به شمار می رود؛ که متاسفانه اغلب آنرا نادیده می گیرند. بی توجهی به تولید این فرم باعث سردرگرمی نویسنده و بازماندن از رسیدن به اهداف برای کارفرما می شود؛ پس بهتر است حتما نوشتن خلاصه محتوا را در برنامه تولید محتوایی خود قرار دهید.