اگر تا به حال تنها اسم تبلیغات همسان را شنیده اید و یا از قبل آشنایی کمی با این مدل تبلیغاتی داشته اید ولی برای به کارگیری آن در کسب و کار اینترنتی تان دچار شک و تردید هستید؛ جای درستی آمده اید. در این مقاله با این روش مارکتینگ به طور کامل آشنا شده و تمامی جوانبی که برای به کارگیری تبلیغات بومی دانستن آن الزامی است را بررسی کرده ایم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به ابهامات ذهنی تان در این باره پاسخ دهیم.

تعریف تبلیغات همسان

تبلیغات همسان (Native Advertising) که با نام های تبلیغات بومی یا تبلیغات نیتیو نیز شناخته می شود، به نوعی از تبلیغات پولی گفته می شود که محتوای آن با محتوای رسانه ی منتشر کننده همخوانی دارد. در این نوع روش تبلیغاتی محتوای تبلیغ با محتوای وب سایت یا پلتفرم منتشر کننده کاملا ادغام می شود تا به شکل محتوای طبیعی خود رسانه در آمده و تنها چیزی که متمایز کننده آن با محتوای اورگانیک می باشد برچسب Ad یا تبلیغ است.

تبلیغات محتوای همسان چند سالی است که در میان کسب و کارهای اینترنتی بسیار پرطرفدار شده؛ چراکه برخلاف دیگر روش های تبلیغاتی، تبلیغات را هدفمند برای بازدیدکنندگان نمایش می دهد. یعنی از آنجایی که این تبلیغات محتوای شان مرتبط با محتوای پلتفرم منتشر کننده است، پس کاربرانی که آن را مشاهده می کنند با دیدن تبلیغی که مرتبط به محتوای اصلی است؛ بیشتر به آن توجه می کنند.

تبلیغات بومی را می توان به شکل های مقاله یا رپورتاژ آگهی در سایت های خبری، تبلیغات شبکه های اجتماعی و تبلیغات موتورهای جستجو مشاهده کرد.

انواع تبلیغات بومی را بشناسید

سه نوع اصلی برای تبلیغات نیتیو وجود دارد که تبلیغ دهندگان با توجه به اینکه به چه هدفی می خواهند برسند، می توانند آنها را برای تبلیغات خود به کار بگیرند.

انواع تبلیغات همسان

تبلیغات همسان در سایت ها به چه شکلی نمایش داده می شود؟

تبلیغات همسان در سایت های مختلف به صورت های مختلفی در رسانه ها نشان داده می شود؛ که در ادامه انواع آن را معرفی کرده ایم.

تبلیغ در میان محتوا

به احتمال زیاد برای شما نیز پیش آمده است که به هنگام گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و یا خواندن مطالب در سایت های مختلف با محتوایی اسپانسر شده ای مواجه شده باشید. این محتواها همان تبلیغات همسان می باشند. برای این نوع تبلیغ سایت ها و یا کسب و کارهای مجازی در ازای پرداخت مبلغی مشخص، تبلیغات خود را در میان محتوای رسانه ی منتشر دهنده قرار می دهند.

محتوای پیشنهادی

دیگر قسمتی از پلتفرم ها و یا سایت های انتشار دهنده تبلیغات که می توانید نیتیو ادز را در آن ببینید قسمت “مطالب پیشنهادی”، “از این مطالب دیدن فرمایید”، “از سراسر وب” و… می باشد. لینک هایی که در این قسمت قرار دارند شما را به سایت تبلیغ دهنده ارجاع می دهند. این لینک ها اغلب در سایت های پربازدیدی قرار داده می شوند که بیشترین جذب بازدید کننده را دارند.

تبلیغات موتورهای جستجو

وب مستران با پرداخت مبلغی مشخص می توانند تبلیغات خود را در موتورهای جستجو محبوبی همچون گوگل و بینگ در ابتدای صفحه جستجو قرار دهند. با تبلیغات همسان موتورهای جستجو، به هنگامی که کاربر کلمه کلیدی مربوط به محتوای شما را جستجو می کند؛ اولین نتیجه‌ای که مشاهده می کند، سایت شماست.

تبلیغات بنری

این مدل از تبلیغات همسان همان بنرهای تبلیغاتی است که در سایت های مختلف اغلب آنها را مشاهده می نمایید؛ با این تفاوت که محتوای تبلیغاتی در این بنر ها با محتوای سایت منتشر کننده هماهنگ می باشد.

لیست‌های تبلیغاتی در خرید آنلاین

فروشگاه های اینترنتی اغلب از این نوع تبلیغات استفاده کرده و زمانی که کاربر برای خرید به آنها مراجعه می کند با تبلیغاتی مربوط به محصولات مشابه مواجه می شود. برای مثال زمانی که با سرچ عبارت خرید موبایل به سایتی می رسید، ممکن است تبلیغی در صفحه فروش آن، برای خرید هندزفری ببینید.

چرا تبلیغات بومی انتخاب خوبی است؟

این حق شماست که بدانید چرا این روش تبلیغات ارزش سرمایه گذاری دارد. پس با ما همراه باشید تا با بررسی مزایای این روش دلیل آنرا بدانیم.

احتمال دیده شدن آن بیشتر است

تبلیغات نمایشی به قدری ویروسی شده اند که کاربران دیگر از دیدن آنها خسته شده و پدیده ای به عنوان چشم‌پوشی از بنرها (Banner Blindness) در با مواجهه با تبلیغات روزانه رخ می دهد. این عبارت زمانی کاربرد دارد که کاربران به طور ناخودآگاه یا خودآگاه به تبلیغات نمایشی توجه نمی کنند. در مقابل تبلیغات نمایشی همسان از آنجا که محتوای آن با صفحه ای که در آن قرار دارد یکسان است، توجه کاربران را بهتر جلب کرده و دیگر آنرا نادیده نمی گیرند.

نرخ کلیک بیشتری دارند

همانطور که در قسمت قبل گفتیم کاربران از آنجایی که با موضوعی مشابه با محتوای جستجوی شان مشاهده می کنند، آن را نادیده نمی گیرند و احتمال اینکه بر روی تبلیغ کلیک کنند نیز بیشتر است. (راه های افزایش نرخ کلیک را در مجله اورجین وب بخوانید)

تاثیرگذاری بالایی بر روی بازدید کنندگان دارد

برای اثبات این موضوع توجه شما را به آماری جلب می کنیم، که نشان می دهد تبلیغات همسان افزایش 18 درصدی قصد خرید در میان کاربران را به همراه دارد. علاوه بر آن تعاملی که بازدید کنندگان با تبلیغات نیتیو دارند اغلب بیشتر از دیگر انواع تبلیغات نمایشی می باشد و حتی گاهی پیش می آید که کاربر بیش از محتوای اصلی به تبلیغات توجه نشان می دهد. البته این تمام ماجرا نیست؛ چراکه نتایجی که از تحقیقات دیگری به دست آمده نشان می دهد، که جوانان اعتماد بیشتری به تبلغات همسان نسبت به روش های قدیمی تبلیغات دارند.

اعتبار بیشتری به کسب و کارتان می بخشد

نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی، تبلیغات نیتیو نام تجاری شما را بهتر و با اطمینان بیشتری به مخاطبان معرفی می کند. البته برای اینکه این مزیت به حقیقت بپیوندد باید تبلیغات خود را با توجه به قوانین Native Ads و با کیفیت طراحی کنید تا بتوانید بهترین تاثیر را بر روی ذهن مخاطبان بگذارید.

تبلیغات بومی

معایب تبلیغات همسان را بشناسید

مزایایی که برای این روش وجود دارد کم نیست و به قدری قانع کننده می باشد که آن را جزوی از اهداف بازاریابی کسب و کار خود قرار دهیم. اما هر چیز خوبی با یک سری معایب همراه است که تبلیغات بومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. محدودیت هایی که برای این روش تبلیغاتی وجود دارد را در ادامه بررسی کرده ایم.

اندازه گیری نتایج آن سخت است

یکی از چالش هایی که دیجیتال مارکتر ها با آن مواجه هستند، سنجش عملکرد و اندازه گیری نتایجی است که از تبلیغات همسان به دست می آید. برای استفاده از این نوع تبلیغات باید بهترین معیار را با توجه به نوع تبلیغات خود انتخاب کرده تا بتوانید به یک نتیجه کلی از عملکردی که داشته اید برسید.

زمان بر است

محتوایی که برای آن تبلیغات تولید می شود باید به قدری با کیفیت باشد که توجه کاربر را جلب کرده و مخاطب بتواند با آن بیش از روش های معمول تبلیغاتی تعامل برقرار کند. از این رو تولید محتوا مناسب و کارا برای آن بسیار پیچیده تر و زمان بر تر از تبلیغات عادی می باشد.

از تبلیغات همسان در چه زمانی باید استفاده کنیم؟

در هر مرحله از قیف فروشتان باشید می توانید از تبلیغات بومی استفاده کرده و تنها باید آنرا با توجه به اهداف تان طوری به کار بگیرید که بیشترین بازخور را دریافت نمایید. برای مثال بهترین انتخاب برای افزایش آگاهی از برند استفاده از تبلیغات همسان عادی می باشد و یا برای اقدام به عمل بهترین گزینه تبلیغات همسان ریتارگتینگ می باشد.

هدف از اجرای تبلیغات همسان چیست؟

با استفاده از Native Ads می توانید برای رسیدن به اهدافی همچون ارتقا (Promote) کردن یک محتوا از وبلاگ خود، جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای سایت تان و… استفاده نمایید. حقیقت این است که این نوع تبلیغات کاربرد کمی در افزایش فروش داشته، اما اگر آنرا به طور اصولی انجام دهید می تواند به هدف افزایش فروش از آن نیز استفاده کنید. البته بهتر است این کار را به طور هوشمندانه و غیر مستقیم انجام دهید به گونه ای که به نظر برسد این سایت تبلیغ دهنده است که بازدید کنندگان را دعوت به خرید از شما می کند.

سخن آخر

هدف از نگارش این مقاله پاسخ به تمامی ابهاماتی بود که در مورد روش تبلیغات همسان وجود داشت تا در انتهای خواندن آن بتوانید به یه تصمیم نهایی برای اجرای آن در کسب و کار خود برسید. اگر تصمیم شما بر این است که این روش را به کار بگیرید پیشنهاد می شود مقاله”7 مرحله که برای اجرای کمپین تبلیغات همسان باید طی کنید” را مطالعه نمایید.

منبع: outbrain.com