یکی از موضوعاتی که در استراتژی راه اندازی وب سایت تمامی وب مستران باید به آن پرداخته شود، افزایش زمان ماندگاری کاربران است. چراکه این شاخص می تواند نشان دهنده میزان رضایت کاربران از محتوای وب سایت بوده و به طبع گوگل آن را معیاری برای رتبه دهی به صفحات در نظر می گیرد. پس اگر می خواهید در نتایج گوگل رتبه خوبی را کسب کنید با ما همراه باشید تا در ادامه مراحلی که در این راه به شما کمک می کنند را بررسی کنیم.

تعریف مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت

تعریف لغوی که برای زمان ماندگاری ارائه شده، مدت زمانی است که کاربر در سایت شما صرف می کند. اما اگر بخواهیم به این مفهوم از دیدگاه سئو نگاه کنیم، Dwell Time در واقع مدت زمانی را نشان می دهد که کاربر با جستجوی کلمه کلیدی وارد سایت شده و پس از آن برای جستجوی همان کلمه کلیدی صفحه را ترک می کند و به SERP (صفحه نتایج گوگل) باز می گردد.

اندازه گیری مدت زمان اقامت کاربر با ورود بازدید کننده به سایت آغاز شده و تا زمانی که صفحه را ترک می کند ادامه می یابد.

یک مثال

برای درک بهتر این مفهوم تصمیم گرفتیم با ارائه یک مثال این موضوع را برای همیشه در ذهن شما جا بیاندازیم. تصور کنید عبارت “دستور پخت کیک لیمو” را در مرورگر خود جستجو کرده و بر روی اولین نتیجه نمایش داده شده کلیک می کنید. اما به محض باز کردن آن لینک با دیوار متنی طولانی که از پیشینه شخصی تا تاریخچه کیک لیمو پر شده مواجه می شوید یا یک صفحه پر از تبلیغات در روبرویتان ظاهر می شود. طبیعتا در مواجهه با همچین صفحاتی پس از 10 ثانیه آن صفحه را ترک کرده و به صفحه نتایج برای یافتن دستور پخت باز میگردید. در این حالت گفته می شود که مدت ماندگاری شما در آن صفحه 10 ثانیه بوده است.

علت اهمیت مدت زمان ماندگاری کاربران

هر چند گوگل به طور مستقیم سخنی از تاثیر مدت زمان ماندگاری بر رتبه بندی سایت به میان نیاورده؛ اما نمی توان آن را دلیلی بر بی اهمیتی این شاخص دانست. چراکه سرنخ هایی که گوگل به ما می دهد، نشانگر تاثیر ماندگاری کاربران بر رتبه بندی سایت است.

در مثالی که بالا آوردیم، گفتیم که کاربر با مواجهه با یک سری عوامل تصمیم به ترک صفحه گرفته و مدت زمان حضور او در صفحه کم بوده است. خروج کاربر به افزایش نرخ پرش سایت منجر شده و در واقع سایت را با یک بحران اساسی روبرو می کند. اما با اطلاع یافتن از دلایلی که کاربر را مجبور به ترک صفحه و ورود به سایت دیگر کرده می توانید سایت تان را بهبود ببخشید و جلوی خروج کاربران از آن را بگیرید.

افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت

راهکارهای افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت

روش های زیادی وجود دارد که می تواند به افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت تان منجر شود، اما همه آنها از تاثیر یکسانی برخوردار نیستند. در ادامه راهکارهایی که بیشترین تاثیر را دارد آورده ایم تا به کمک آنها هم به اهداف خود رسیده و هم در زمان صرفه جویی کنید.

مرحله صفر؛ از Dwell Time سایت خود مطلع شوید

پیش از هر چیز باید بدانید کاربران چه مدت زمانی را در سایت شما سپری می کنند تا در ادامه اقدام به بهینه سازی آن کنید. یکی از بهترین ابزارهایی که به کمک آن می توانید از مدت زمان ماندن کاربر در صفحه اطلاع پیدا کنید ابزار گوگل آنالیتیکس می باشد. برای کار با گوگل آنالیتیکس ابتدا باید آن را بر روی سایت خود نصب و بارگذاری کرده و چند روز منتظر بمانید تا اطلاعات و آمار را ثبت کند. سپس می توانید با ورود به آن به تمامی اطلاعاتی که برای تجزیه و تحلیل زمان ماندگاری نیاز دارید دست بیابید.

مرحله اول؛ محتوای با کیفیت در سایت بارگذاری کنید

شما برای تولید و انتشار محتوا نیازمند صرف هزینه و زمان هستید. اما در صورتی که هزینه و وقت گران بهای تان را درجهت تولید یک محتوای بی ارزش و بی کیفیت صرف کنید، کار خود را بی ارزش کرده و یک فرصت طلایی برای حفظ کاربر در صفحه را سوزانده اید. در واقع یکی از مهم ترین عواملی که به افزایش زمان ماندگاری کاربران کمک می کند، تولید محتوای با کیفیت و یونیک می باشد. یک محتوای ارزشمند محتوایی است؛ که در آن تکرار کلمات کلیدی به خوبی صورت گرفته باشد، جامع باشد، به تمام ابهامات ذهن مخاطبان پاسخ داده و مهم تر از همه کپی نباشد. در ضمن باید آنقدر برای کاربران جذاب بوده که آنها را مجاب به خواندن مطلب تا انتها بکند.

مرحله دوم؛ به دیگر صفحات مرتبط سایت لینک بدهید

لینک بیلدینگ یکی از مهم ترین عناصر در چک لیست سئو می باشد که می توانید تاثیر خوبی بر روی افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت نیز داشته باشد. هنگامی که یک صفحه در سایت خود منتشر می کنید به دیگر صفحاتی که به آن مرتبط بوده یا تکمیل کننده آن است لینک دهید. چراکه با این کار هم مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت افزایش پیدا می کند و هم نرخ تبدیل سایت بهبود می یابد.

مرحله سوم؛ از انواع مختلف محتوا استفاده کنید

قرار نیست تمامی کاربران شما سلیقه ای یکسان داشته باشند. در واقع تولید یک نوع محتوا می تواند باعث از دست رفتن درصد بالایی از کاربران شما شده و مدت زمان ماندگاری آنها را کاهش دهد.

بسیاری از کاربران حوصله یا زمان خواندن یک متن طولانی را ندارند، برای این دسته از مخاطبان تولید یک ویدیوی جذاب و کاربردی می تواند پاسخ گو باشد و آنها را مجاب به ماندن در صفحه کند.

دیگر فرمتی که برای تولید محتوا کاربرد دارد تصاویر می باشند. از آنجایی که این فرمت کمتر از دیگر محتواها مورد توجه است و به اصطلاح در آن دست کمتر است، یک فرصت خوب را برای تولید کنندگان محتوا ایجاد کرده که به کمک آن بتوانند جایگاهی در این عرصه کسب کنند. از این نوع محتوا بیشتر برای نمایش نوسانات ارزی استفاده می شود.

مرحله چهارم؛ سایت خود را ریسپانسیو کنید

آمار به دست آمده از تحقیقات نشان گر این است که بیش از 55% درصد کاربران از تلفن همراه برای جستجو در گوگل استفاده می کنند. حال تصور کنید سایتی برای نمایش در موبایل بهینه سازی نشده باشد، چه می شود؟ در واقع  این کار منجر به از دست دادن 55 درصد از کاربران بالقوه می شود. پس همین حالا دست به کار شده و با ریسپانسیو کردن سایت تان به افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت کمک کنید.

مرحله پنجم؛ از اینفوگرافیک ها استفاده کنید

یکی دیگر از کارهایی که مدت زمان ماندن کاربران در سایت را افزایش می دهد، استفاده از اینفوگرافیک ها در پست ها می باشد. در بسیاری از موارد کاربران به منظور دیدن کامل یک اینفوگرافیک و خواندن آن مدت زمان زیادی را در سایت صرف می کنند. برای ساخت یک اینفوگرافیک جذاب از تصاویر زیبا و جذاب استفاده کرده و آن را در محتوای خود قرار دهید تا حضور در صفحه شما برای کاربران کسل کننده نبوده و جذاب شود. برای ساخت این الگوهای گرافیکی جذاب خواندن مقاله ابزارهای طراحی اینفوگرافی به شما کمک خواهد کرد.

مرحله ششم؛ از دعوت به عمل CTA استفاده کنید

استفاده از اقدام به عمل (CTA) در سایت کاربران را تشویق به ماندن در صفحه کرده و افزایش زمان ماندگاری کاربران را به همراه دارد. منظور از دعوت به عمل این است که از کاربران تان بخواهید کار خاصی انجام دهند مانند اینکه بر روی یک دکمه، تصویر یا لینک کلیک کنند. برای مثال اگر در سایت فروشگاهی خود پستی برای معرفی یک محصول قرار داده اید، با افزودن CTA از کاربران بخواهید به صفحه فروش آن محصول وارد شوند.

راه های افزایش زمان ماندگاری کاربران

 

مرحله هفتم؛ محتواهای خود را تازه کنید

شما به منظور افزایش زمان ماندگاری کاربران علاوه بر تولید محتواهای جدید، باید محتواهای قدیمی خود را به روز رسانی کنید. برای مثال در یک وب سایت فروشگاهی وقتی کاربران با صفحه فروش یک مدل خاص گوشی هوشمند روبرو می شوند که آخرین به روز رسانی مربوط به 1 ماه پیش است، آن را ترک می کنند. چراکه می دانند قیمت آن محصول در این مدت تغییر کرده و ترجیح می دهد به سایتی برود که اخرین به روز رسانی آن مربوط به همان روز باشد. برای رفع این مشکل محتواهایی که نیاز به بروزرسانی دارند را تازه کنید. همچنین شما با تازه کردن محتوا شانس کسب رتبه بهتر از الگوریتم تازگی محتوا را کسب می کنید.

مرحله هشتم؛ بخش نظر سنجی را به سایت خود بیافزایید

شما می توانید با افزون بخش نظر سنجی و تست های آنلاین مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را بهبود دهید. با این کار کاربران زمان بیشتری را به منظور خواندن نظرات دیگران و کامنت گذاری صرف کرده و افزایش زمان ماندگاری کاربران را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین از نظرات کاربران می توانید برای قضاوت عملکرد سایت و میزان رضایت کاربران از آن استفاده کنید. علاوه بر آن با ایجاد این بخش بازدید کنندگان متوجه می شوند که نظر آنها برای شما اهمیت داشته و اعتماد آنها نسبت به سایت شما جلب می شود.

سخن آخر

اگر مراحلی که برای افزایش زمان ماندگاری کاربران تا به اینجا گفته شد را به درستی طی کنید، شاهد تاثیر فوق العاده آن بر روی Dwell Time خود خواهید شد. متوجهیم که برخی از این موارد می تواند سخت یا هزینه بر باشد اما نتایج شگفت انگیزی که به همراه دارد، این سختی را ارزشمند می سازد. پس بهتر است همین الان شروع کرده و یک گام مثبت در جهت بهبود سایت خود بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *