می خواهید برای بازاریابی کسب و کار خود از روش ایمیل مارکتینگ استفاده کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ آشنایی کافی با این روش ندارید؟ اگر پاسخ شما به این سوال ها مثبت است، پس بهتر است وقت را تلف نکرده و با ما همراه باشید تا در این مقاله مراحل ایمیل مارکتینگ را بررسی کرده و با استفاده از این روش هر چه سریع تر به اهداف بازاریابی خود برسید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

در وهله اول پیشنهاد ما این است برای آشنایی کامل با ایمیل مارکتینگ مقاله مربوط به آن را در مجله اورجین وب مطالعه نمایید و سپس به سراغ دانستن مراحل ایجاد یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق بیایید. اما به طور خلاصه به روشی که در آن برای جذب مشتری و افزایش بازدید کننده سایت اقدام به ارسال ایمیل برای مخاطبان می کنند ایمیل مارکتینگ گفته می شود. در این روش دیجیتال مارکتینگ ما به طور مستقیم از مخاطب خود می خواهیم از کسب و کارمان بازدید کند یا از محصولات و خدمات ما خرید نماید و هیچ واسطه ای وجود ندارد.

کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟

دیگر مفهوم مهمی که در این مقاله قصد بررسی آنرا داریم کمپین ایمیل مارکتینگ می باشد که برای بررسی مراحل ایمیل مارکتینگ دانستن آن الزامی می باشد. یک کمپین بازاریابی ایمیلی مجموعه ای از ایمیل های سازمان دهی شده می باشد که در یک بازه زمانی مشخص با هدفی خاص برای کاربران ارسال می شود که به آن فراخوان اقدام به عمل (CTA) نیز گفته می شود. نمونه های از CTA های بازاریابی ایمیلی عبارت اند از دانلود یک مقاله سفید، ثبت نام در یک وبینار یا کلیک بر روی یک لینک می باشد.

یک کمپین ایمیل مارکتینگ خوب یک موضوع خوب و جالب را دنبال می کند، محتوای متمرکز داشته و از یک CTA خاص برای جذب مشتری استفاده کند. این روش به کسب و کارها در تجزیه و تحلیل عملکرد خود کمک می کند.

مراحل ایمیل مارکتینگ

تا به اینجا با مفهوم ایمیل مارکتینگ آشنا شدیم حال نوبت به یادگیری مراحلی است که با آن می توانیم یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق را پیاده کنیم.

مراحل ایمیل مارکتینگ

مرحله اول؛ استراتژی خود را تعیین نمایید

برای شروع هر کاری باید یک استراتژی قدرت مند بچینید و بدون برنامه ریزی شروع کردن اشتباه است. با تنظیم یک استراتژی خوب و منظم می توانید کار خود را به خوبی و حساب شده جلو ببرید.

مرحله دوم؛ مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

یک لیست از مخاطبانی که ارزش سرمایه گذاری دارند تهیه کنید. آدرس ایمیل آنها را می توانید از لیست های ایمیل موجود در حساب های ایمیل مخاطبان و یا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استخراج کنید. ممکن است ایجاد این لیست زمان گیر و دشوار باشد اما به شما اطمینان می دهیم، این مورد از حیاتی ترین مراحل ایمیل مارکتینگ می باشد.

مرحله سوم؛ سرویس ایمیل مارکتینگ خود را مشخص نمایید

در این مرحله از مراحل ایمیل مارکتینگ باید انتخاب سرویس ایمیل مارکتینگ خود را با توجه به نیاز ها و اهداف تان انجام دهید و سرویسی را انتخاب کنید بیشترین تطابق را با خواسته های شما دارد.

مرحله چهارم؛ لیست ایمیل مارکتینگ خود را تقسیم بندی کنید

اینکه تصور کنید با ایجاد یک ایمیل و ارسال آن برای همه مخاطبان به هدف تان خواهید رسید کاملا اشتباه است و با این کار تنها تمام تلاش و هزینه ای که خودتان داشته اید را هدر می دهد. در واقع کار شما با ساخت لیست از مخاطبان هدف به پایان نمی سد و پس از ایجاد لیست باید آدرس ایمیل ها را با توجه به معیارهایی همچون جغرافیا، علایق شخصی، خرید های قبلی، تعامل ایمیل و… دسته بندی نمایید. هر چه ایمیلی که برای شخصی ارسال می شود به علایق او نزدیک تر باشد احتمال باز کردن آن توسط او بیشتر است.

مرحله پنجم؛ ایمیل خود را بسازید

یکی از مهم ترین مراحل ایمیل مارکتینگ ایجاد یک محتوای خوب و قدرتمند است. در واقع این محتوای جذاب است که کاربران را ترغیب می کند تا CTA شما را دنبال کند. پیشنهاد می شود برای اثر گذاری هر چه بیشتر ایمیل آنرا برای مخاطبان خاص سفارشی سازی کنید.

در این مرحله شما باید خود را به جای خوانندگان قرار دهید و ببینید چه چیزی برای آنها جذاب است و ایمیل خود را بر اساس آن بهینه نمایید.

مرحله ششم؛ از پاسخگوی خودکار برای ارسال پیام استفاده نمایید

بیشتر نرم افزارهایی که برای ایمیل مارکتینگ استفاده می شود شامل پاسخ دهندگان خودکار برای ایجاد توالی در ایمیل ها می باشد. این پاسخ گوها پس از انجام یک اقدام خاص مانند ارسال آدرس ایمیل توسط مخاطب به طو خودکار اقدام به ارسال ایمیل می کند. همچنین شما با این ابزارها قادر هستید پیام های خودکار زمان بندی شده ارسال کنید. پاسخ گویان خودکار با ایجاد سرنخ و به وجود آوردن حس اعتماد در مشتریان به شما کمک بزرگی در بازاریابی ایمیل تان می کند.

مرحله هفتم؛ ایمیل خود را تست کنید

کمپین های ایمیل مارکتینگ اغلبا ارزان هستند و فرصت فوق العاده ای برای امتحان روش هایی است که به جذب مخاطب منجر می شود است. پس از ارسال ایمیل های مختلف می توانید به میزان اثر بخشی هر کدام توجه کرده و بر اساس آن کمپین ایمیل مارکتینگ خود را بهبود دهید.

مرحله هشتم؛ ایمیل های ارسالی را ردیابی و رصد کنید

به عنوان آخرین قدم از مراحل ایمیل مارکتینگ باید با توجه به شاخص هایی همچون نرخ باز شدن ایمیل، گزاش تحویل و نرخ کلیک، اثر بخشی کمپین خود را بررسی نمایید. تجزیه و تحلیل این موارد به شما اطلاعات مهمی درباره اینکه چه قسمتی نیاز به بهبود دارد، چه تعداد از مشتریان با ایمیل شما تعامل پیدا کرده اند و مواردی از این قبیل را می دهد.

نکاتی در مورد کمپین ایمیل مارکتینگ

امروزه راه های بسیاری برای بازاریابی وجود دارد و برندهای بسیاری نیز برای دست یابی اهداف شان به این روش ها روی آورده اند. پس باید ما باید به دنبال استراتژی هایی باشیم که بتوانیم از آنها پیشی گرفته و سهم بیشتری در این بازار کسب کنیم.

استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ

یکی از بهترین استراتژی ها برای ایمیل مارکتینگ، ریتارگتینگ می باشد. اما ریتارگتینگ به چه معناست؟ به هدف قرار دادن مجدد خریدارانی که  برای مدتی از آنها بی خبر بوده ایم و یا کسانی که سبد خرید خود را نا تمام رها کرده اند ریتارگتینگ می گویند. در اینجا باید با استفاده از ایمیل از این کاربران بخواهیم برای تکمیل خرید خود دوباره به سایت بازگردند. برای آشنایی با این روش بازاریابی جذاب پیشنهاد می شود مقاله تبلیغات ریتارگتینگ را مطالعه نمایید.

ایجاد یک لیست ایمیل خوب

بدون یک لیست ایمیل درست و حسابی فکر اینکه کمپین تان تاثیر گذار باشد را از ذهن تان بیرون بیاندازید. لیستی که از ایمیل های مخاطبان تان می سازید باید کاملا هوشمندانه و هدفمند باشد تا با دسترسی به مخاطبان ارزشمند بهترین نتایج را به ارمغان آورد.

 ایجاد کمپین های متفاوت و جدید

اگر از یک کمپین ایمیل مارکتینگ جواب گرفتید و نرخ تبدیل مشتریان خود را افزایش دادید نباید آنرا نقطه پایان استراتژی بازاریابی ایمیلی خود بدانید و بهتر است با ایجاد کمپین های متفاوت و جدید در این عرصه پر قدرت باقی بمانید.

خبرنامه

باید بدانید افرادی وجود دارند که به خبرنامه ها علاقه مند هستند و به دنبال محتوای کاربردی و جدید هستند. شما می توانید با ایمیل از آنها برای عضویت در خبرنامه تان دعوت نمایید. برای اینکه این دسته از مخاطبان را به خود علاقه مند کنید، باید در خبرنامه خود به طور مستمر محتوای جذاب و کاربردی، اطلاع رسانی درباره محصولات جدید، بخشی از پست بلاگ و… قرار دهید.

کمپین ایمیل مارکتینگ

شاخص‌هایی که در ایمیل مارکتینگ باید مورد بررسی قرار دهید

همان طور که در مراحل ایمیل مارکتینگ نیز مشاهده کردیم، پس از اجرای تمامی مراحل باید باید نتایج به دست آمده از آن را تجزیه و تحلیل کنیم. البته نیاز به نگرانی در این باره نیست؛ چراکه اکثر سرویس های ایمیل مارکتینگ دارای قابلیت هایی برای گزارش گیری منظم و حتی بعضی اوقات بهینه ساز خودکار می باشند. اما شاخص هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند کدام اند؟

  1. نرخ بازکردن (Open Rate)

این معیار نسبت افرادی که ایمیل تان را باز کرده اند به افرادی که آن را دریافت کرده اند نشان می دهد.

  1. نرخ تبدیل (Conersion Rate)

نرخ تبدیل نشان گر تعداد افرادی است که عملی خواسته شده از آنها مانند کلیک بر روی لینک، دانلود یک فایل یا عضویت در سایت را انجام داده اند. (برای آشنایی بیشتر با این شاخص مقاله نرخ تبدیل چیست را بخوانید.)

  1. نرخ کلیک (Click-Through-Rate)

این معیار به ما نشان می دهد چه تعداد از مخاطبان بر روی لینک ها و دکمه های موجود در ایمیل کلیک کرده اند.

  1. نرخ پرش (Bounce Rate)

نسبت ایمیل هایی که هیچ کلیکی نگرفته اند به ایمیل های باز شده نرخ پرش می گویند.

  1. نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate)

تعداد کاربرانی که به لیست ایمیل شما افزوده شده را نرخ عضویت و آنهایی که درخواست لغو عضویت داده اند را نرخ لغو عضویت می گویند.

سخن آخر

در این مقاله تمام سعی خود را کردیم تا شما را با مراحل ایمیل مارکتینگ و هر چیزی که در این مسیر نیاز دارید آشنا کنیم تا به کمک آن بتوانید یک استراتژی قدرتمند برای اهداف بازاریابی خود بنا کنید. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع: adobe.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *