برای داشتن یک استراتژی بازاریابی موفق داشتن یک تقویم محتوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع با تدوین یک برنامه که بر اساس آن محتواهای خود را تولید و در سایت تان بارگذاری کنید به شما در پیش برد اهداف کسب و کارتان بسیار کمک خواهد کرد. در این مقاله با تقویم محتوا آشنا شده، اهمیت آن برای کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کرده و در آخر مراحل طراحی آنرا معرفی می کنیم.

تقویم محتوایی چیست؟

اول از همه با تعریف تقویم محتوا شروع می کنیم. این تقویم را با نام تقویم تحریریه نیز می شناسند و کار  زمان بندی تولید و انتشار محتوا را مشخص می کند. با داشتن یک تقویم محتوایی می توانید کار سازماندهی و برنامه ریزی کلیه محتواهای آینده کسب و کار اینترنتی تان را تدوین نمایید. تقویم تحریریه به طور کلی شامل برنامه هایی می شود که در آینده برای بخش محتوایی سایت تان دارید. این برنامه ها می توانید شامل بروزرسانی صفحات، نظارت بر فعالیت های تبلیغاتی، ارتقای وضعیت رسانه های اجتماعی و… باشد. این تقویم به عنوان یک نقشه اجرایی برای سایت شما عمل کرده و عملکرد سایت تان را هدفمند می کند.

چرا کسب و کار ما به تقویم محتوا نیاز دارد؟

اصلا چرا باید برای سایت مان یک تقویم محتوایی داشته باشیم؟ این ممکن است سوال شما هم باشد پس بیایید دلایلی که برای این کار وجود دارد را بررسی کنیم.

باعث صرفه جویی در زمان می شود

همانطور که گفتیم با تقویم محتوایی اقدامات و استراتژی های ما براساس برنامه ریزی جلو می رود، بنابراین با استفاده از آن می توان در زمان صرفه جویی کرد. اگر بر اساس این تقویم پیش بروید همیشه محتوا آماده به انتشار دارید و دیگر نگرانی از بابت اینکه زمانی برای پیدا کردن محتوا نمانده، ندارید. همچنین با داشتن تقویم محتوا دیگر به صورت اشتباهی محتوای تکراری بر روی سایت منتشر نخواهید کرد.

باعث بهتر شدن همکاری تیمی می شود

هماهنگ کردن تیمی که بر روی یک سایت کار می کنند کار بسیار سختی است و بسیار مهم است که تمامی اعضای تیم در یک مسیر حرکت کنند. داشتن یک تقویم محتوا به شما کمک می کند تا بهتر از پس مدیریت و هماهنگ کردن تیم تان برایید. با طراحی این تقویم تمامی اعضا از اینکه چه کاری را باید در چه زمانی و چگونه انجام دهند آگاهی می یابند. در واقع با طراحی تقویم دیگر مشکلی برای ناهماهنگی اعضای تان ندارید؛ چراکه همه تیم به این تقویم دسترسی دارند اما در غیر اینصورت شما یک تیم سردرگم خواهید داشت که هیج کدام به تنهایی نمی دانند چگونه باید کار را به خوبی پیش ببرند.

سازماندهی و اولویت ها را مشخص می کند

تقویم محتوا علاوه بر اینکه هماهنگی تیم داخلی را بهبود می بخشد باعث می شود بهتر بتوان با شرکای خارجی همکاری کرد. همچنین حتی اگر خودتان به تنهایی تمامی مسئولیت های یک سایت را بر عهده گرفته اید با این تقویم بهتر می توانید مسئولیت های تان را سازماندهی کنید. بنابراین دیگر نگران کارهایی که فراموش شده است نیستید و همه اقداماتی که باید بر روی سایت تان انجام دهید بدون تاخیر و سر زمانبندی مشخصی انجام می شود.

تقویم محتوا

پست گذاشتن منظم باعث بیشتر شدن تعامل با کاربران می شود

اگر با ساز و کار الگوریتم های گوگل آشنایی داشته باشید می دانید که اگر انتشار پست و محتوا را در زمان مشخصی انجام دهید، ربات های گوگل آن زمان بندی را ذخیره و در همان زمان به سایت شما سر می زنند. برای مثال اگر فقط یک شنبه ها بر روی سایت تان محتوا بارگذاری می کنید ربات های گوگل نیز یکشنبه ها به به سراغ سایت تان می آیند. بنابراین بسیار مهم است سر وقت پست های تان را بارگذاری کنید و داشتن یک تقویم محتوایی در اینجا بسیار به کارتان می آید. علاوه بر موتورهای جستجو به موقع بودن پست گذاری برای کاربران هم مهم است چراکه برخی از کاربران زمان بارگذاری مطالب بر روی سایت تان را به خاطر سپرده و همان زمان به سایت تان سر می زنند. بنابراین با پست گذاری سر وقت تعامل تان با کاربران هم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین داشتن یک تقویم تحریریه در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تان برای زمان بندی پست گذاری در این رسانه ها هم می تواند بسیار موثر واقع شود.

بر همه جزئیات دسترسی پیدا می کنید

برخی تصور می کنند که جزئیات اهمیت کمی در بازاریابی محتوا دارد و اغلب آن را نادیده می گیرند. اما همیشه این جزئیات هستند که در نهایت یک استراتژی را هدفمند می سازند. در اینجا داشتن یک تقویم محتوا به شما دید بهتری از تمامی ابعاد محتوایی داده و می توانید متوجه جزئیاتی شوید که تا به حال آنرا نادیده می گرفته اید.

چگونه تقویم محتوایی کسب و کار خود را طراحی کنیم؟

مطمئنا دلایلی که تا به اینجا ذکر کردیم به قدری کننده واقع شده است که بخواهید برای پیشبرد بهتر برنامه ریزی‌های تان یک تقویم تحریریه طراحی کنید. در ادامه مراحلی که برای ساخت یک تقویم باید آنها را طی کنید آورده ایم.

مرحله اول؛ مخاطب هدف خود را مشخص کنید

در هر استراتژی بازاریابی یکی از اولین قدم هایی که باید بردارید این است که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. در اینجا طراحی پرسونا مخاطب بسیار به شما کمک می کند. یعنی باید بررسی کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ در کجا زندگی می کنند؟ برند شما چه مشکلاتی از آنها را می تواند حل کند؟ به چه محتواهایی بیشترین علاقه را نشان می دهند؟ چه زمانی از روز یا هفته را ممکن است به رسانه هایی که شما در آن فعالیت دارید مراجعه کنند؟ یادتان باشد همه مخاطبان شبیه به هم نیستند؛ یعنی جذب بعضی مخاطبان به راحتی است ولی برای برخی دیگر باید زمان و انرژی بیشتری بگذارید.

مرحله دوم؛ هدف و شاخص های ارزیابی عملکرد خود را تعیین کنید

هر استراتژی که بدون هدف چیده شود نهایتا شما را با شکست روبرو می کند. طراحی تقویم محتوایی برای کسب و کار هم از این قاعده مستثنی نیست. در ابتدا باید مشخص کنید که به طور کلی با استفاده از تقویم محتوایی به چه هدفی می خواهید برسید. مشخص کردن شاخص های ارزیابی عملکرد در این مرحله به شما کمک می کند. اگر برای وب سایت تان این تقویم را طراحی می کنید، می توانید شاخص هایی همچون افزایش ترافیک سایت، افزایش نرخ بازگشت سرمایه و افزایش فروش را به عنوان KPI در نظر بگیرید.

مقاله پیشنهادی: بازار هدف کسب و کار من کجاست؟

مرحله سوم؛ محتوای فعلی تان را ارزیابی کنید

برای اینکه تقویم محتوا خود را طراحی کنید باید عملکردی که محتواهای قبلی بارگذاری شده بر روی سایت تان داشته است را ارزیابی کنید. این ارزیابی به شما دید بهتری از راه های بهتر کردن وضع فعلی و برنامه ریزی برای آینده می دهد. در اینجا باید به خوبی تحقیق کنید و ببینید چه محتواهایی بهترین بازخورد را داشته اند و چه محتواهای ضعیف عمل کرده اند. اگر محتوایی توجه بیشتری را جلب کرده دلیل آنرا بیابید و نقطه قوت آنرا به عنوان الگویی برای محتواهای جدیدتان قرار دهید. اگر محتوایی هم ضعیف عمل کرده است نقطه ضعف آنرا پیدا کنید و آنرا بهبود ببخشید و در تولید محتوای جدیدتان بهتر عمل کنید تا از اتلاف سرمایه تان جلوگیری کنید.

طراحی تقویم محتوا

مرحله چهارم ؛ تحقیق کلمات کلیدی را برای یافتن بهترین موضوع ها انجام دهید

در این مرحله از طراحی تقویم محتوا با شناختی که از کاربران پیدا کردید به سراغ کلمات کلیدی بروید که می تواند بیشترین بازدید را برای سایت شما جذب کند. در این بخش باید انواع کلمات کلیدی که در حوزه کاری تان محبوب است را بشناسید و محتواهای سایت تان را بر پایه آنها توسعه دهید. برای تحقیق کلمات کلیدی می توانید از ابزارهایی همچون keywordplanner و keywordtool استفاده کنید و موضوعات مناسب وب سایت خود را پیدا کنید.

مرحله پنجم؛  تقویم محتوای تان را طراحی کنید

در این مرحله باید مشخص کنید که چه جزئیاتی در تقویم تان باید ثبت شود. اطلاعاتی که اغلب در این فرم ثبت می گردد عبارت اند از: تاریخ و زمانی که محتوا باید تولید شده و منتشر گردد، نام نویسنده ای که محتوا را آماده می کند، موضوع و عناوین محتواها و بستری که قرار است بر روی آن محتوا را انتشار کنید. البته این یک فرم کلی از تقویم تحریریه است. شما می توانید جزئیات بیشتری همچون منابعی که برای این کار در نظر دارید، تصاویر و ویدیوهایی که می خواهید منتشر کنید، وضعیت انتشار و هر چیزی که می دانید لازم است را به آن اضافه کنید.

مرحله ششم؛ ابزارهای تدوین تقویم محتوا را مشخص کنید

ابزارهای متنوعی برای طراحی تقویم محتوایی وجود دارد که اغلب امکانات مشابهی را در اختیار کاربران قرار می دهند. از آنجایی که تقویمی که تدوین می کنید باید به راحتی قابل ویرایش باشد و بتوان آنرا با اعضای تیم به اشتراک گذاشت، مهم است که بهترین ابزار را برای اینکار انتخاب کنید. در ادامه چندتا از بهترین ابزارهایی که برای اینکار وجود دارند را معرفی کرده ایم:

سخن آخر

همانطور که در این مقاله متوجه شدیم تقویم محتوا یکی از بهترین ابزارهایی است که ما را از شر بی برنامگی و نگرانی هایی که با آن به وجود می آید خلاص می کند. پس بهتر است حالا که با چگونگی طراحی این تقویم برای کسب و کار خود آشنا شدید شروع کنید و آنرا برای خود تدوین نمایید.