در چند سال اخیر با تغییر رویه گوگل در اولویت بندی معیارهای رتبه دهی، تولید محتوا بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. گوگل در این راستا تغییراتی در الگوریتم های خود ایجاد کرده، تا محتوای مبتنی بر موضوع را جزو مهم ترین معیارهای رتبه بندی سایت ها در نظر بگیرند.

بنابراین وب سایت های بزرگ برای همگام سازی خود با این تحولات، به سراغ روش های هوشمندانه ای همچون تاپیک کلاستر یا خوشه بندی محتوایی رفتند. اگر شما هم می خواهید این روش را برای بهبود رتبه بندی سایت تان در پیش بگیرید، خوب جایی آمده اید! در این مقاله به طور کامل با مدل خوشه ای محتوا آشنا شده و چارچوب و نکات مهم آنرا بررسی می کنیم.

تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاستر دسته های موضوعی می باشد، که به کمک آن می توانید محتواهای سایت تان را سازماندهی کرده تا در موضوع اصلی به یک مرجع تبدیل شوید. در اینجا یک صفحه ستون (اصلی) وجود دارد که موضوع کلی را توضیح می دهد و به دیگر صفحاتی که زیر مجموعه های موضوع اصلی (معمولا پست های وبلاگ) هستند، متصل است. این صفحات ارتباطی، موضوعات فرعی را شامل می شوند که پوشش دهنده محتوای ستون می باشند. این کار اغلب با لینک دهی داخلی صورت می گیرد.

محتوا تاپیک از برخی لینک های داخلی و کلمات کلیدی مشابه و مرتبط استفاده می کند، تا موضوعی گسترده و جامع را در یک پست مختصر و مفید ارائه دهد. این کار باعث شده تا کاربر از خواندن مقاله خسته نشود و سایت شما را ترک نکند. همچنین با پیروی از سلسله مراتب تاپیک کلاستر، به موتورهای جستجو کمک می کنید تا به درک بهتری از موضوع صفحات تان برسند و رتبه بندی آنرا ارتقا دهند.

اهمیت خوشه های موضوعی

در سال 2013 و با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار، بازاریابی محتوا دچار یک تحول اساسی شد. تاکید بر کلمات کلیدی برای رتبه بندی کمرنگ شد و به جای آن صفحات ستونی، خوشه های محتوایی و موضوعات فرعی اهمیت پیدا کردند. در نتیجه برای ایجاد یک سایت قدرتمند علاوه بر کلمات کلیدی، تمامی موارد ذکر شده نیز باید ترکیب شوند.

تا پیش از معرفی مرغ مگس خوار گوگل، بازاریابی محتوای سایت کار نسبتا ساده ای بود. در آن زمان برای چیدن استراتژی محتوایی خود باید کلمات کلیدی پرجستجو و مرتبط را پیدا کرده و پست هایی برای هر یک از این عبارات، در وبلاگ خود منتشر می کردید. در واقع بیشتر بر سطح صفحه تاکید می شد و سایت را به عنوان یک کل در نظر نمی گرفتند. در اینجا بود که با آمدن مرغ مگس خوار گوگل، شرکت های بزرگ سایت خود را با صفحات زیادی که به هم ربطی نداشتند، یافتند و رتبه بندی سایت شان تغییر پیدا کرد. بنابراین به فکر یک روش هوشمندانه یعنی تاپیک کلاستر یا خوشه بندی محتوایی افتادند.

در مدل تاپیک کلاستر، صفحات اصلی با هدف مرتبط کردن شرکت شما با یک موضوع خاص در مرکز قرار می گیرند. بنابراین اگر شخصی در موتورهای جستجو عبارات کلیدی شما را جستجو کند، احتمال اینکه با نتایج سایت شما روبرو شود بیشتر است. همچنین با استفاده از مدل خوشه ای محتوا، صفحات پیلارتان که پوشش دهنده یک موضوع اصلی هستند، اعتبار بالایی کسب می کنند و شانس کسب بک لینک طبیعی بالا می رود.

چارچوب محتوا تاپیک کلاستر

محتوای تاپیک کلاستر یک چارچوب خاص دارد و در دو بخش اصلی تعریف می شود:

در ادامه این دو بخش را به طور کامل بررسی کرده و با ارائه یک مثال آنرا بررسی می کنیم.

تاپیک کلاستر

پیلارپیج (Pillar Page)

صفحه پیلار به همان صفحه اصلی که موضوعات دیگر به آن مرتبط می شود، می گویند. این صفحه، موضوع اصلی تاپیک کلاستر را در یک پست معرفی کرده و عملا نقطه شروع مدل خوشه ای محتوا است. در این صفحه باید با ایجاد پیوند داخلی به صفحاتی که موضوعات جزئی را شامل می شود، میان تاپیک کلاستر ارتباط ایجاد کرد. بدین معنی که شما در صفحه پیلار باید تمرکزتان علاوه بر کلمه کلیدی بر زیر مجموعه های محتوایی هم باشد.

پیلار پیج ابتدا با یک مقدمه که نشان دهنده محتوا یا سولاتی که در صفحه به آن پرداخته شده است، شروع می شود. سپس می توان بر اساس موضوع کلی، یک سری اطلاعات یا تاریخچه برای آن نوشت. پس از اینکه مقدمه صفحه تمام شد نوبت به پرداختن به موضوعات است؛ در اینجا برای هر موضوع فرعی یک پاراگراف نوشته شده و در آن به صفحه مربوطه لینک داده می شود.

کلاستر پیج (Cluster Page)

کلاستر پیج به صفحاتی گفته می شود که بخش های کوچکی از موضوع اصلی تاپیک کلاستر را پوشش می دهد. کلمات کلیدی که برای این صفحات استفاده می شود، معمولا بر اساس کلید واژه اصلی انتخاب شده و اطلاعات کامل و جزئی در اختیار کاربران قرار می دهند. در واقع کلاستر پیج نقش مکمل پیلار پیج را دارد، که به ابهامات و سولاتی که کاربران از موضو عات فرعی در ذهن شان شکل می گیرد، در این صفحات پاسخ داده می شود.

همانطور که اشاره کردیم باید در صفحه پیلار به موضوعات فرعی یا کلاستر پیج لینک داده شود. در واقع این لینک دهی رفت و برگشتی است و در کلاستر پیج هم باید به صفحه ستون (پیلار پیج) لینک داده شود. در این صورت بازدید کننده چه وارد صفحه پیلار شده، چه وارد صفحه کلاستر، می تواند به محتواهای تاپیک کلاستر دسترسی داشته باشد.

یک نمونه از تاپیک کلاستر

ممکن است این توضیحات کمی گیج کننده به نظر برسند بنابراین بیایید با یک مثال بهتر با چارچوب های مدل خوشه بندی محتوا آشنا شویم. فرض کنید می خواهید در سایت تان عبارت کلیدی “انواع دیجیتال مارکتینگ” را در پیلار پیج به کاربرده و برای آن کلاستر پیج ایجاد کنید. کلاستر پیج هایی که برای این عبارت می توانید ایجاد کنید زیر شاخه های بازاریابی آنلاین می باشد، که عبارت اند از:

محتوای پیلار چند کلمه باشد؟

اینگونه سوالات در سئو، پاسخ عددی مشخصی ندارند و نمی توان به طور قطعی به آنها پاسخ داد. در واقع می توان گفت به طور کل در سئو اعداد معنی ندارند و همه چیز به موضوع اصلی بر می گردد. تعداد کلمات پیلار نیز به کلمه کلیدی و موضوعی که برای آن در نظر گرفته اید، مرتبط است. برای مثال اگر در مورد یک موضوع مرتبط با “طراحی سایت” می نویسید احتمالا 1500 کلمه یا کمتر مناسب می باشد. اما اگر کلمه کلیدی تان “دیجیتال مارکتینگ” است، باید در حدود 2000 تا 4000 کلمه بنویسید. بنابراین تعداد کلمات پیلار بسته به گستردگی موضوع تان می تواند متغییر باشد.

چارچوب تاپیک کلاستر

نحوه اجرای Topic cluster

برای تولید محتوای تاپیک کلاستر باید یک سری مراحل را به طور دقیق و اصولی پشت سر بگذارید، که در ادامه به آنها می پردازیم.

انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای هر موضوع

در اولین مرحله باید برای موضوعات اصلی سایت تان کلمه کلیدی های مناسب انتخاب کنید. در اینجا باید به مرتبط بودن کلمه کلیدی توجه داشته باشید. از خود بپرسید آیا کلمه کلیدی که می خواهید راجع به آن بنویسید برای کاربر کاربردی است یا خیر.

علاوه بر آن تحقیق راجع به رقبای تان را در این مرحله فراموش نکنید. بررسی کنید آنها در مورد چه چیزهایی نوشته اند و عوامل تاثیر گذار بر روی موفقیت شان چه بوده است. در ادامه از کلمات کلیدی که از چشم رقیبان تان دور مانده استفاده کرده و رتبه سایت خود در آنها را افزایش دهید. استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در این مرحله از مدل خوشه بندی محتوا به کمک شما می آید.

تولید محتوای برای صفحات پیلار و کلاستر

پس از اینکه کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کردید، نوبت به تولید محتوا می رسد. در مدل تاپیک کلاستر، اولین سوالی که در مرحله توئلید محتوا ایجاد می شود، این است که اول باید محتوای پیلار بنویسیم یا محتوای کلاستر؟ پاسخ ساده است؛ هر دو مدل را می توانید اجرا کنید.

اگر محتوای پیلار را ابتدا می نویسید، بعد از نوشتن آن باید به سراغ تولید محتوای کلاستر رفته و برای موضوعات فرعی محتوا تولید کنید. سپس لینک های رفت و برگشتی در صفحات قرار دهید. هر بار که محتوای کلاستر جدیدی تولید می کنید، 200 تا 300 کلمه جدید به پیلار پیج اضافه کنید؛ تا صفحه پیلار قدرتمند تر شود.

اگر هم می خواهید ابتدا محتوای کلاستر را تولید کنید، بعد از اینکه همه محتوا های کلاستر را نوشتید یک صفحه پیلار ایجاد کرده و در آن به کلاستر ها لینک دهید.

لینک سازی

در آخرین مرحله و پس از اینکه محتواهای تان تکمیل شد می توانید فرآیند بک لینک سازی برای تاپیک کلاستر را استارت بزنید. معمولا برای کسب یا خرید بک لینک بیشتر به صفحات اصلی توجه می کنیم؛ چراکه صفحات پیلار اعتبار بک لینک را به کلاستر ها هم منتقل می کند. (راهکارهای کسب بک لینک را در مقاله مربوط به آن بخوانید.)

سخن آخر

تاپیک کلاستر روشی برای خوشه بندی محتواهاست، که باعث می شود محتوای سایت از حالت یک بعدی درآمده و محتواهای یک سایت یه صورت یک کلدر نظر گرفته شوند. در این مقاله با مدل خوشه بندی محتوایی آشنا شده، چارچوب های آنرا بررسی کرده و در آخر به روش اجرای آن پرداختیم.

منبع: hubspot