طراحی سایت اولین قدم برای اینترنتی کردن یک کسب و کار است. پس از آن که یک سایت ایجاد کردید، نوبت به قدم دوم، یعنی بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو است. در واقع اگر سایت تان در نتایج گوگل رتبه نگیرد، کاربران به آن دسترسی نخواهند داشت و هدف اصلی فروشگاه تان، یعنی افزایش فروش سایت برآورده نمی شود. بنابراین باید یک سری اقدامات در جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو انجام دهید، که به این اقدامات سئو می گویند.

سئو سایت فروشگاهی فرآیندی است که طی آن می توانید رتبه سایت خود را افزایش داده و ترافیک بیشتری برای سایت خود به دست آورید و ما در این مقاله می خواهیم نکات و اصول آنرا مورد بررسی قرار دهیم.

سئو سایت فروشگاهی را چگونه بهبود دهیم؟

بهینه سازی سایت دو بخش اصلی سئو داخلی On-Page و سئو خارجی Off-page را شامل می شود. سئو داخلی همانطور که از نام آن پیداست، به اقداماتی که در درون سایت برای بهینه سازی انجام می دهید و سئوی خارجی به اقداماتی که خارج از سایت انجام می دهید، گفته می شود.

برای اینکه سایت تان در نتایج گوگل بتواند رتبه خوبی کسب کند، باید سئو سایت فروشگاهی خود را ابتدا از درون سایت تان آغاز کرده و سپس به سراغ بهینه سازی خارجی بروید. در ادامه اقداماتی که باید برای بهینه سازی سایت فروشگاهی خود پیاده کنید را آورده ایم.

تحقیق کلمات کلیدی

مهم نیست بر روی چه نوع سایتی کار می کنید، آغاز فعالیت های سئو همواره با تحقیق کلمات کلیدی است. بدون مشخص کردن کلمات کلیدی که مناسب کسب و کارتان است، هر اقدامی که در راستای بهینه سازی سایت فروشگاهی انجام دهید، تاثیر چندانی نخواهد داشت. تحقیق کلمات کلیدی برای فروشگاه آنلاین تان را می توانید در 5 مرحله پیش ببرید:

  1. شناخت بازار هدف
  2. جستجو برای عبارات کلیدی با استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی
  3. تعیین سختی کلمات کلیدی
  4. مشخص کردن هدف جستجوی کاربران
  5. ساخت صفحات لندینگ مناسب برای هر کلمه کلیدی

یک نکته: اگر مقاله انواع کلمات کلیدی را خوانده باشید، می دانید که گاهی می توان برای یک صفحه بیش از یک کلمه کلیدی اصلی در نظر گرفت. به طور معمول برای هر صفحه تا 3 کلمه کلیدی می توانید ورودی بگیرید و در نهایت بتوانید آنرا تا 7 کلمه برای یک صفحه ظرفیت دهید. البته به یاد داشته باشید که در url صفحه تنها از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

سئو سایت فروشگاهی

معماری اطلاعات

دومین نکته در سئو سایت فروشگاهی معماری مناسب اجزای سایت است. یعنی باید همه اطلاعات موجود در سایت تان برای بازدید کنندگان قابل دسترسی باشد و کاربران تا رسیدن به هدف شان در سایت چند کلیک بیشتر فاصله نداشته باشند. بهترین معماری که برای سایت فروشگاهی می توانید بچینید، این است که دسته بندی های مختلف قرار داده تا کاربر پس از ورود به سایت از طریق این دسته بندی ها و فیلترهای موجود، محصول مورد نظر خود را بیابد. با اعمال این نکته سئو سایت فروشگاهی، احتمال خرید کاربران نیز افزایش می یابد.

دسته بندی ها نباید به گونه ای باشد که بازدید کننده مجبور به طی چند مرحله مختلف برای رسیدن به آنچه که در جستجوی آن است شود. برای مثال اگر یک “کتاب‌فروشی آنلاین” دارید، در صفحه اصلی می توانید یک دسته بندی با عنوان “کتاب های روانشناسی” ایجاد کرده که کاربر با کلیک بر روی آن به یک صفحه جدید منتقل شود. در این صفحه می توانید کتاب ها را بر اساس “روانشناسی انگیزشی”، “روانشناسی خانواده”، “روانشناسی کودک” و… مرتب کرده تا کاربر برای رسیدن محصول مورد نظر خود راحت باشد.

انتخاب درست عنوان صفحات (Title tag)

عنوان صفحه محصولات تاثیر مستقیمی بر روی نرخ کلیک کاربران در صفحه نتایج جستجو دارد. در واقع یک عنوان جذاب می توانمد کاربران را ترغیب به کلیک کرده و با افزایش نرخ کلیک، طبیعتا بازدید کنندگان بیشتری به سایت وارد شده و فروش سایت را افزایش می دهد. همچنین تگ تایتل به موتورهای جستجو اطلاعات کاربردی از محتوای صفحات ارائه می دهد؛ به همین جهت باید در سئو سایت فروشگاهی به آن توجه زیادی شود.  عنوان بهینه برای یک صفحه در بین 55 تا 60 کاراکتر بوده و به طور خلاصه، واضح و با کلمات کلیدی، محتوای صفحه را معرفی می کند. بهتر است نام سایت تان را در ابتدای عنوان قرار ندهید.

نوشتن متن مناسب توضیحات

در سئو سایت فروشگاهی تولید محتوای مناسب به اندازه دیگر اصول بهینه سازی دارای اهمیت است. شما در فروشگاه آنلاین تان باید توضیحات تمامی محصولات خود را به طور کامل با ذکر کوچک ترین جزئیات در سایت قرار دهید. اگر به سایت های فروشگاهی معروف ایرانی همچون دیجی کالا و زنبیل نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که حتی برای کوچک ترین محصولات خود نیز توضیحات کاملی را ارائه دهند. این مورد علاوه بر اینکه در تصمیم گیری برای خرید به مشتریان کمک می کند، یک نکته مثبت در جریان امتیاز دهی موتورهای جستجو به سایت است.

نوشتن توضیحات متای مناسب

نوشتن یک توضیحات متای مناسب می تواند به سئو سایت فروشگاهی تان کمک کرده و آنرا در رتبه های برتر گوگل جایگاه دهد. از مهم ترین نکاتی که برای انتخاب توضیحات متا شما را راهنمایی می کنند، عبارت اند از:

نام محصولات

نامی که برای محصولات موجود در سایت خود انتخاب می کنید باید کاملا هوشمندانه باشد. معمولا پیشنهاد می شود نام محصول را مشابه آنچه کاربران جستجو می کنند، انتخاب کرده تا کاربر بتواند به آن دسترسی پیدا کند.

اطمینان از کاربر پسند بودن سایت

UX یا تجربه کاربری اهمیت بسیار زیادی در سئو سایت فروشگاهی دارد. چراکه مربوط به تجربه ای است که کاربران از حضور در سایت تان کسب می کنند. شما می توانید UX سایت تان را با یک طراحی خوب، ساختار اصولی و استفاده از عناصر زیبایی شناسی از لحاظ بصری حرفه ای طراحی کنید. البته این نکته سئو سایت فروشگاهی، تنها برای راضی نگه داشتن کاربران نیست و در عملکرد بهتر سایت تان نیز تاثیر گذار است. در واقع UX شامل هر چیز از ناوبری سایت تا راحتی استفاده و احساس کلی کاربران می شود.

شاید از اهمیت تجربه کاربری در سئو آگاهی نداشته باشید، اما تجربه ای که کاربران از حضور در سایت تان دارند می تواند به طور مستقیم بر روی رتبه ای که سایت تان در صفحه نتایج می گیرد، تاثیر گذار باشد. در واقع این یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی یک صفحه می باشد. گوگل تجربه ی کاربری سایت شما در سه حوزه ی زیر مورد بررسی قرار می دهد:

بهینه کردن URL

آدرس هایی که برای صفحات تان انتخاب می کنید باید متناسب با اصول سئو سایت فروشگاهی باشد. در اینجا مهم است که نامکی که برای صفحات تان نمایش داده می شود، مناسب و حرفه ای باشد. نامک یا Slug به متنی گفته می شود که بعد از نام دامنه در url آمده و برای هر صفحه از سایت تان متفاوت است. اسلاگ URL باید کاملا برای کاربران واضح و قابل خواندن باشد. در ادامه یک مثال از Slug خوب را آورده ایم:

Yourshop.com/product/book-psychology

پیوستن به شبکه‌های اجتماعی

داشتن اکانت در شبکه های اجتماعی و معرفی و تبلیغات برای محصولات می تواند تاثیر مثبتی بر سئو سایت فروشگاهی داشته باشد، چراکه به افزایش بازدید سایت منجر می شود. با حضور فعال در شبکه های اجتماعی محبوبی همچون اینستاگرام، توییتر، تلگرام و… دسترسی بیشتری به مخاطبان تان پیدا کرده و آنها را برای بازدید از سایت تان ترغیب کنید. در این پلتفرم ها از محتواهای خلاقانه و ترند برای جذب کاربران استفاده کرده و آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

نکات سئو سایت فروشگاهی

طراحی سایت ریسپانسیو

ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که فرو شگاه اینترنی شما در تمامی دستگاه های دسکتاپ، گوشی و تبلت که کاربران برای دسترسی به سایت تان استفاده می کنند، به خوبی نمایش داده شود. بیش از نیمی از مخاطبان با دستگاه تلفن همراه به سایت شما مراجعه می کنند و اگر سایت شما برای نمایش موبایلی بهینه نشده باشد، به راحتی این حجم از کاربران تان را از دست می دهید! علاوه بر جذب کاربر این مورد تاثیر بسزایی بر روی سئو سایت فروشگاهی تان دارد.

سخن آخر

زمانی که تصمیم به راه اندازی شعبه مجازی کسب و کارتان می گیرید، بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو خود به خود به لیست کارهایی که باید انجام دهید اضافه می شود. در واقع برای اینکه بتوانید به مشتریان خود دسترسی پیداکنید، باید بتوانید آنرا در لیست نتایج گوگل قرار دهید، که مطالعه نکاتی که در مورد سئو سایت فروشگاهی در این مقاله ذکر کردیم می تواند به شما در این راه کمک کند.

منبع: neilpatel